Un vot de blam

7 decembrie 2020
Un vot de blam jpeg

La alegerile parlamentare din 6 decembrie 2020 nu a fost vorba de un vot motivabil ideologic. Las la o parte interesul scăzut al partidelor de a se defini doctrinar, de exemplu de a se implica în disputele privind raportul dintre individ și societate sau de a urmări consecvent un anume tip de dezvoltare economică. În definitiv, din acest punct de vedere, pretenții prea mari de la niște partide postcomuniste nu poți avea. Dar observ că și perioada marilor opțiuni valorificabile ideologic s-a consumat, și încă nu de azi, de ieri, ci din urmă cu aproximativ 15 ani - și aici mă refer la opțiunile privind economia de piață, democrație, calea europeană. Nu spun că e bine sau rău, e doar o constatare. Nu mai avem de rezolvat o problema agrară, sau vreo problemă a proprietății. Nici măcar nu avem de ales între o tabără sau alta a Europei, cum era acum o sută de ani. România e revenită în postura ei clasică din perioada modernă, și anume de aspirantă la standardele europene, ceea ce în sine nu e o stare indezirabilă. Acum e o vreme a votului practic, în care partidul vine cu idei de a rezolva probleme „tehnice”, legate de proasta administrare, corupție, gestionare defectuoasă a treburilor publice, începînd cu emiterea legilor și problemele sistemului sanitar și sfîrșind cu electrificarea și canalizarea.

Din acest punct de vedere, alegătorul are criterii insuficiente de a discerne. La nivel de promisiuni, toate partidele stau bine. Ce garanții dau ele că vor pune în practică programele? Nici una; nici de ordin ideologic, nici din punct de vedere al calității medii a propriilor activiști, nici din punct de vedere al experienței de pînă acum. Singurul mod în care un alegător s-a putut hotărî a fost să își facă o ierarhizare a priorităților „tehnice” de care, în opinia lui, România are nevoie, și să vadă cît de bine se potrivesc ele cu programele de guvernare propuse de partide. Ce partid are programul mai potrivit cu ierarhizarea alegătorului, acela ar fi putut fi ales pentru a fi votat. E singurul mod cît de cît rațional de alegere, în epoca aceasta postideologică. Că vei fi înșelat? - da, e o posibilitate, dar nu ai nicio pîrghie de a reduce acest risc.

A doua observație e legată de absenteism. Cei ce nu au fost la vot au fost criticați de către cei ce susțin că au fost, pe motiv că nu le pasă de soarta țării. Lucrurile sînt însă aici mai nuanțate. În primul rînd, dificultatea alegerii expusă mai sus a fost o realitate. În al doilea rînd, iarăși tehnic vorbind, votul nu e obligatoriu în România, dar nici în multe alte democrații. În al treilea rînd, a existat recent o consultare populară la care mulți dintre cei ce azi insistă pe prezență au insistat pe absență și boicotare a votului; unde e coerența? Dar cel mai important argument este că absenteiștii nu sînt o masă omogenă. Motivațiile neprezentării sînt numeroase, iar mulți comentatori nu se obosesc să distingă între ele. Unii alegători pot manifesta dezinteres față de soarta națiunii, dar sînt și alții care nu se regăsesc în opțiunile politice prezentate. Aceștia de multe ori aleg să nu voteze în mai deplină cunoștință de cauză decît unii dintre cei ce votează. Aici întrebarea se întoarce către partidele participante: consideră ele că au reușit să li se adreseze și acestor potențiali alegători? Răspunsul ar putea fi evident.

În sfîrșit, legat de absenteism este și contextul pandemic în care s-a desfășurat acest scrutin. A fost menționată teama de votul fizic, de infectare în timpul exercitării lui. Dar pandemia e… pan-demie, e pan-demos, e peste toți oamenii, cum spune înțelesul ei grecesc originar. Or, în alte țări, prezența la urne a fost ridicată, în același context special din anul comun 2020. Cred că, la noi, absenteismul a fost, de fapt, și expresia unui vot de blam privind gestionarea crizei provocate de pandemie. Nu a fost avertizat numai partidul de guvernămînt, ci clasa politică în general. Rata absenteismului la alegerile parlamentare din 2020 transmite că alegătorii nu au încredere că politicienii pot gestiona o situație de criză majoră, cum este cea a pandemiei de Covid-19. Din acest punct de vedere, nu avem nici un partid cîștigător, ci doar partide norocoase. Față de performanța din toamnă, PSD și USR-PLUS pot fi mulțumite cu progresele făcute, fie ele și de cîteva procente, în vreme ce PNL, care a pierdut față de locale aproximativ cît a cîștigat PSD, poate spune că a scăpat ușor. Dar putea fi criza gestionată mai bine în România, de către PNL sau de către un alt partid? Aici e o altă discuție, care însă iese din cadrul de față.

Ca o notă de subsol la unele comentarii auzite aseară la TV. Într-o emisiune în care politicienii erau înfierați paușal că au săpat la temelia credibilității Parlamentului, comentatorii înșiși spuneau apoi că viitorul Parlament nu va avea nicio credibilitate, cu o rată a absenteismului așa de pronunțată. Vreau să îi asigur însă că nu rata le va mînca parlamentarilor prestigiul. De obicei, ei și-l devorează singuri. Parlamentul acesta pornește, ca și precedentele, de la zero, cu o configurație nouă și cu o zestre genetico-politică dată. Votul de blam pe care l-am menționat nu se adresează instituției parlamentare, ci populației ei. Instituția Parlamentului nu e afectată de specificul unui scrutin, ci doar de eventuale derapaje autoritariste.

Tot de la comentatorii de aseară, am înțeles ca AUR e partidul-protest, care apare cînd puterea si opoziția dezamăgesc. Mă uit însă la procentele acestui partid foarte activ online (posibil după modelul campaniei pro-Brexit sau pro-Trump din 2016, în răspărul oricărui GDPR), de care nu prea am auzit pînă acum și acum, deodată, iată-l în Parlament, și nu mă pot abține să nu-l compar cu coronavirusul însuși, care se propagă neștiut cu o viteză uluitoare: nici nu știi de unde l-ai luat.

Ionuț Iamandi este jurnalist la Radio România Actualități.

Sursa foto: adevarul.ro

1025 21 Iamandi jpg
Business as usual
Poate că britanicii, spre deosebire de alte nații mai versatile, mai cameleonice, au exercițiul normalului.
VJ jpg
La aniversară. Valeriu Jereghi în spațiul filmului european
Creator a 19 filme ca regizor, 21 și ca scenarist, opt ca director de imagine și unul ca producător, a fost și actor în patru filme.
1014 23 jpg
„Probabil cel mai aşteptat album rap din ultimii zece ani” – G.P. VOLCEANOV în dialog cu PHUNK B –
Prima mea casetă de hip-hop românesc a fost Familiarizează-te de la La Familia, în 2001, septembrie, de ziua mea, la 7 ani.
p 21 WC jpg
Digital și analogic
Dincolo de sensul intrinsec al unui cuvînt sau al unei expresii, mai există unul, extrinsec, care rezultă din relația acestora cu contextul.
1013 23 Miru fotosoto jpg
„De ce iubim femeile MCs” (II) – G.P. VOLCEANOV în dialog cu MIRU
„Mi-ar plăcea măcar la Conservator, fiind de specialitate, să fie o materie legată de rap.”
image png
Trasul de șireturi
Dar nici cel din urmă nu se oprește vreodată din citit. Nu va declara niciodată că nu mai are nevoie de cărți.
1010 22 coperta jpg
image png
Hoțul de timp
Ei se fortifică în interiorul iluziei de a „avea în mînă accelerarea sau încetinirea călătoriilor la graniță, nu cea geografică, ci cea a veșniciei”
image png
Solidaritatea de aparență
Grație coincidenței onomastice, își însușise fără jenă „faptele de vitejie” ale acestui fotbalist sîrb; și-i mersese de minune pînă să fie descoperit.
image png
Iarna pe uliță
Psihic, însă... mi se pare că e invers.
image png
Privirea ca formă de gîndire în arta lui Marin Gherasim
Preocupările teoretice ale pictorului se manifestă de timpuriu.
p 21 Heinrich B”ll jpg
Dragostea tăiată la montaj. Heinrich Böll despre doliul Germaniei
Dar nu la asta se gîndea Heinrich acum: el se gîndea la speranța care luminase o clipă chipul mamei, numai o singură clipă, dar știa că o clipă înseamnă mult.
index jpeg 7 webp
Ce a căzut, de fapt, în 1989?
Ce nu știm este dacă această situație va dura. Experiența ne arată că omul nu poate trăi fără narative și că istoria la un moment dat se repetă.
pata umana jpg
Pata umană. Despre intoleranță și mizantropie
„Ignoranța nu este un vid, este un preaplin de scenarii și de certitudini.”
p 23 jpg
p 22 Dimitrie Cantemir WC jpg
Cantemir – confluenţe culturale şi aculturaţie
Cel care făcea această observaţie vorbea în bună cunoştință de cauză, sugerînd una din componentele procesului de aculturaţie.
p 22 jpg
Întotdeauna tu, niciodată eu sau despre violența invizibilă
Termenul de „violență psihologică” este intrat de puțini ani în vocabularul colectiv și conștientizat ca fenomen care se petrece și la care am fost și sîntem expuși fără a ne da seama.
987 23 Volceanov jpg
„De ce iubim femeile MCs” – G.P. VOLCEANOV în dialog cu GANI (partea I) –
Cel mai important e să fii true şi pasionat pînă la capăt.
982 22 Lepenies jpg
Muncă intelectuală
Munca intelectuală a lui Martus/Spoerhase e o carte foarte interesantă și plină de învățăminte.
p 23 jpg
În aerul firav al Globului
Ce lecție transfiguratoare despre puterea teatrului este acest spectacol! Și totuși, care Ioana? Ioana pitit/ă în fiecare din noi, care-și dorește să fie ascultat/ă, recunoscut/ă și acceptat/ă. Nimic mai simplu.
980 21 Badescu jpeg
Copel Moscu și jocul de-a realitatea
Filmele lui Moscu sînt documentare ale unei lumi ascunse, a unei alter-realități adevărate, care există, dar nu este într-un mod de la sine înțeles, adică prin însuși faptul de a fi, observată și băgată în seamă.
index jpeg 4 webp
Pe scurt, despre iluzia schimbării
Cădem de acord că aceste vremuri trecute erau frumoase atît pentru fete, cît și pentru băieți.
index jpeg 2 webp
Cu iubirea în minte, cu mintea în iubire
Cînd, la rîndul nostru, iubim o anumită persoană, această iubire se poate extinde la un obiect care i-a fost drag, poate deveni o colecție de obiecte iubite de acel om sau o pasiune pentru un anumit domeniu.
Robert Harron and Gertrude Norman in The Tender Hearted Boy (1913) (cropped) jpg
Iubire "all inclusive” sau prietenie?
Ceilalți, care își investesc energia în mai multe relații, în mai multe preocupări, au de-a face cu limitele, distanța, absența și iubirea neîmpărtășită toată viața.

Parteneri

semifreddo cu zmeură jpg
Semifreddo cu zmeură
Iată o rețetă simplă și delicioasă pentru semifreddo cu zmeură.
pavlova cu fructe jpg
Pavlova cu fructe
Pavlova este un desert rafinat și elegant care constă într-o bază de bezea crocantă la exterior și moale la interior, acoperită cu frișcă și fructe proaspete.
prajitura cu fructe jpg
Prăjitură cu fructe
Prăjitura cu fructe este o delicatesă delicioasă și versatilă, perfectă pentru orice ocazie. Iată o rețetă simplă pe care o poți încerca.
furtuna fulger nori foto shutterstock
Avetrizare Cod portocaliu de averse şi vijelii pentru zeci de localități din trei județe
Trei judeţe din zona Munteniei se află, joi, sub incidența unei avertizare nowcasting Cod portocaliu de averse, descărcări electrice şi vânt puternic, potrivit Administrației Naționale de Meteorologie.
cutie cu legume din sera Foto Shutterstock
Legumele care ne pot hidrata indiferent de vremea de afară! Sunt perfecte pentru sănătatea noastră
Cu toții am fost nevoiți să facem față caniculei care a pus stăpânire pe țara noastră în această lună, iar indiferent de cât de ocupați am fi de-a lungul zilei, nu trebuie să uităm să ne hidratăm suficient.
Comisia Europeană (foto: Pixabay)
De ce reformele Justiției bat pasul pe loc, de ce rămâne corupția un risc ridicat în sectorul public
De ce să plătești ca partid politic la guvernare, ca pe reclame, articole în presă pentru un raport critic pe Justiție?
Angelique Kerber (EPA) jpg
Capăt de drum: fosta lideră WTA Angelique Kerber se retrage din tenis
Angelique Kerber a anunțat finalul carierei sale.
Generalul Mihai Caraman
A murit generalul Mihai Craman, spionul care a vândut NATO Uniunii Sovietice
Generalul Mihai Caraman, fost director al Serviciului de Informații Externe în perioada 1990-1992, una dintre figurile proeminente ale spionajului românesc, a murit. Avea 96 de ani.
ana birchall foto Facebook jpg
Reacția Anei Birchall la planul AUR cu apartamentele ieftine: „Victime sunt miile de români înșelați de un contract suspect”
Ana Birchall, fostă ministră a Justiției, a vorbit miercuri, 24 iulie, într-o postare făcută pe Facebook despre planul cu care președintele AUR, George Simion, vrea să obțină voturile alegătorilor români. Liderul AUR s-a angajat să le dea românilor locuințe ieftine.
image
Când, unde? - Brad Pitt sfârșește într-un mod dramatic
„Babylon” este un film din 2022 regizat de Damien Chazelle, cunoscut pentru lucrări anterioare ca "La La Land" și "Whiplash". Acest film ambițios și extravagant explorează perioada tumultuoasă a tranziției de la filmele mute la cele vorbite în Hollywood-ul anilor 1920. Jack Conrad, interpretat de Brad Pitt, este un actor de mare succes în era filmelor mute din Hollywood. Pe parcursul filmului, el trece printr-o serie de evenimente care ilustrează atât culmile succesului, cât și inevitabilul declin cauzat de tranziția industriei către filmele sonore. Până la urmă, moare prin sinucidere.
image
George Restivan o desființează pe Adriana Bahmuțeanu: „Am făcut ceea ce orice tată ar face pentru a-și salva fiul / Adriana a vrut să scape de Mara Bănică”
Adriana Bahmuțeanu a anunțat că s-a despărțit de soțul ei, George Restivan, care deja se află în Statele Unite. Prezentatoarea TV nu a enunțat adevăratul motiv al separării, ci a dat vina pe distanță. George, pe de altă parte, susține că exista multă tensiune în familia lor și că a fugit din țară ca să-și salveze fiul, pe Blake.
image
Lux la superlativ: Plaje unde tarifele pentru șezlonguri depășesc Mamaia. Prețurile sunt astronomice
În căutarea unei vacanțe de lux pe plajele lumii? Atunci, pregătește-te să scoți din buzunar sume considerabile pentru a te bucura de soare și mare.