Un răspuns la uniformizare și o pledoarie pentru diversitate culturală

Publicat în Dilema Veche nr. 212 din 9 Mar 2008
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

- miza cooperării culturale între Franța și România - Izvorît dintr-o reală nelinişte cu privire la soarta culturii europene, ca sumă a culturilor naţionale, ambasadorul Franţei la Bucureşti, Excelenţa Sa, domnul Henri Paul, ne face onoarea de ne trimite la redacţie un text despre urgenţa adoptării unor măsuri care să înlocuiască lamentările. Îl publicăm aşteptînd şi alte opinii şi reacţii cu privire la interacţiunile culturale. Dacă trebuie să găsim motive pentru îndelungata prietenie româno-franceză, acestea pot fi găsite în circulaţia ideilor care a unit cele două ţări de atîta timp. Prin schimburile dintre România şi Franţa care au avut loc de-a lungul secolelor XIX şi XX, prin influenţa gînditorilor, a creatorilor de emoţii care sînt pictorii noştri, arhitecţii noştri, romancierii noştri, poeţii noştri, istoricii noştri, intelectualii noştri, cele două ţări au trăit deseori în acelaşi ritm şi s-au regăsit în momentele cele mai fericite şi cele mai dificile din istoria lor. Şi chiar astăzi, în cursul plimbărilor mele prin Bucureşti, ce fericire să citesc pe plăcuţele străzilor numele francezilor iluştri, care nu s-au făcut cunoscuţi prin bătălii! Şi totuşi, cîte cărţi în franceză sînt pe rafturile librăriilor? Cîte discuri cu muzică franceză sînt disponibile, cîte filme? Cum vom face ca tinerii români, cei care vor fi elitele conducătoare ale acestei ţări peste douăzeci de ani, să păstreze şi să îmbogăţească acest patrimoniu? Mai mult, cîţi dintre ei vor scrie cărţi, nu în franceză, precum unii dintre intelectualii români pe care îi cunosc şi îi admir (Lucian Boia, de exemplu), ci chiar în română? Pentru mine, diversitatea culturală şi lupta împotriva uniformizării culturii reprezintă o miză esenţială şi doresc să vă împărtăşesc convingerea mea. Cîteva cifre o vor defini foarte repede: - conform UNESCO, 85% din filmele difuzate la cinematografe în toată lumea sînt produse în Statele Unite, în engleză, 67% din filmele de ficţiune difuzate la televizor în Italia (în România este probabil cam la fel) se încadrează în aceeaşi categorie; filmele europene reprezintă mai puţin de 4% din intrările la cinematograf în Statele Unite; - în domeniul muzical, 4 societăţi anglo-saxone împart trei sferturi din piaţă; - în domeniul cărţii, dintre cei 10 romancieri cei mai traduşi din lume, 9 sînt scriitori de limbă engleză. Dezvoltarea extraordinară a Internetului nu poate fi evaluată cu exactitate, însă cred că accelerează în mod considerabil acest fenomen: limba folosită în acest mediu este în primul rînd engleza, şi este astăzi un mijloc privilegiat de acces al celor mulţi la cultură, înaintea muzeelor, înaintea cărţii şi poate chiar înaintea televizorului. Or, atît motoarele de căutare, cît şi prioritatea dobîndită de engleză pe Internet gonesc complet celelalte limbi, şi deci mijloacele de acces la alte culturi. În faţa Google-ului, biblioteca digitală europeană nu se poate impune! Fără a fi pesimist, dacă nu facem nimic, dacă renunţăm, limbile europene altele decît engleza, care nu sînt minoritare în Europa, vor sfîrşi prin a fi minoritare în propriile noastre ţări: acest fenomen începe cu sectoarele ştiinţei, medicinei, învăţămîntului comercial, brevetelor, finanţelor şi apoi restul! Cultura trebuie aşadar să recîştige locul legitim pe plan internaţional, de asemenea pe plan naţional: centrul politicii, la fel ca în secolul al XIX-lea, cînd marele dvs. intelectual Nicolae Iorga era în acelaşi timp om de cultură şi om politic, şi ca în secolul al XX-lea cînd Malraux afirma la tribuna UNESCO că tocmai crease noţiunea de patrimoniu mondial al umanităţii: "Propuneţi acţiunea care implică oamenii contra tuturor marilor naufragii. Apelul dvs. nu aparţine nici istoriei gîndirii pentru că vrea să salveze templele Nubiei, ci pentru că prin el prima civilizaţie mondială revendică public arta mondială, precum şi indivizibila sa moştenire". În această perspectivă, două tipuri de acţiune sînt posibile: în plan internaţional, revalorizarea acţiunii UNESCO, a Consiliului Europei şi a tuturor organizaţiilor internaţionale care plasează valorile culturale pe primul loc între priorităţile lor, pentru a face din Europa Culturii o prioritate; pe plan naţional, să ducem o politică culturală axată cu hotărîre pe apărarea şi promovarea culturii naţionale, fără să ne fie ruşine în vreun fel. Europa Culturii Franţa, la fel ca România, are nevoie de Europa pentru a promova diversitatea culturală, iar Europa are nevoie de diversitate culturală pentru a continua să se construiască. Una dintre trăsăturile marcante ale civilizaţiei europene de-a lungul istoriei este, dincolo de rădăcinile sale creştine, şi poate tocmai datorită acestora, schimbul, deschiderea, curiozitatea pentru lumea exterioară şi cultura alterităţii. Şi există o identitate europeană, construită de această cultură, care este unul dintre fundamentele proiectului european de astăzi. În Europa extinsă, proiectul cultural european mi se pare că trebuie să ocupe un loc de frunte: aştept ca el să prindă formă, aş dori ca el să lase mai mult loc multilingvismului, valorizării culturilor naţionale (cîţi euro din fondurile structurale vor merge către proiectele culturale structurante?) sau proiectelor care reunesc mai multe state pe o temă comună: există din fericire Europa Cinemas, care a ţinut întîlnirea sa anuală la Bucureşti anul trecut, şi Franţa a fost iniţiatoarea Nopţii Europene a Muzeelor, însă oare nu este nevoie şi de Euro-Teatru, Euro-Muzică? Este nevoie de o Europă a proiectelor culturale: sprijin pentru subtitrare, pentru circulaţia operelor, librăriile europene etc. Ambasada Franţei va sprijini aici în România acest tip de iniţiative şi susţin proiectul Centrului Cultural European de la Iaşi, pe care Ministerul Educaţiei din România ne propune să-l înfiinţăm. Identitatea culturală naţională În această Europă a Culturii, avem nevoie de culturi puternice. Sînt bucuros să văd munca considerabilă a Institutului Cultural Român, vivacitatea literaturii române, a teatrului, a dansului şi a cinematografiei româneşti, a artelor plastice, care se va vedea la bienala următoare organizată la Bucureşti, a muzicii care poate fi ascultată la Festivalul "Enescu", a muzeelor româneşti precum MNAR şi multe altele, succesul Sibiului capitală culturală europeană. Însă este nevoie şi de întreţinerea patrimoniului, şi mă gîndesc mai întîi la Bucureşti, acest oraş căruia, alături de Londra, ilustrul meu predecesor Paul Morand i-a dedicat o lucrare magnifică, capitală care suferă astăzi din cauza atingerilor timpului, dar şi a speculaţiei imobiliare. Şi în acest domeniu avem legături cu Guvernul României care îşi creează reglementările de protejare a monumentelor istorice şi a altor obiective importante. Însă poate că trebuie să mergem mai departe şi, de exemplu, să concepem un program de protejare a sălilor de cinema care mi se par ameninţate, cum a spus Cristian Mungiu. Mai trebuie modernizate muzeele şi colecţiile lor protejate în faţa cererilor abuzive de restituire, şi trebuie, de exemplu, stimulate schimburile de curatori: am semnat în acest scop un acord cu ministrul Culturii şi Cultelor din România. Pe scurt, cu Institutele şi Centrele Culturale Franceze, cu sprijinul Ambasadei pentru proiecte precum expoziţia viitoare despre Napoleon al III-lea şi România, care se va deschide la MNAR în cursul preşedinţiei franceze a Uniunii Europene şi care, în mod exemplar, va fi o operă comună între două mari muzee, unul francez şi unul român, cu prezentarea la cinematograful Institutului Cultural a unor opere majore ale cineaştilor români de astăzi, dorim să arătăm că acţiunea culturală între Franţa şi România este un răspuns la mondializare şi o pledoarie comună pentru diversitatea culturală. Această bogăţie de proiecte româno-franceze, pe care mi-o doresc cu tărie, cu susţinerea autorităţilor române, nu este oare semnul că culturile noastre nu sînt învinse definitiv? Excelenţa Sa, domnul Henri Paul este ambasadorul Republicii Franceze la Bucureşti.

1025 21 Iamandi jpg
Business as usual
Poate că britanicii, spre deosebire de alte nații mai versatile, mai cameleonice, au exercițiul normalului.
VJ jpg
La aniversară. Valeriu Jereghi în spațiul filmului european
Creator a 19 filme ca regizor, 21 și ca scenarist, opt ca director de imagine și unul ca producător, a fost și actor în patru filme.
1014 23 jpg
„Probabil cel mai aşteptat album rap din ultimii zece ani” – G.P. VOLCEANOV în dialog cu PHUNK B –
Prima mea casetă de hip-hop românesc a fost Familiarizează-te de la La Familia, în 2001, septembrie, de ziua mea, la 7 ani.
p 21 WC jpg
Digital și analogic
Dincolo de sensul intrinsec al unui cuvînt sau al unei expresii, mai există unul, extrinsec, care rezultă din relația acestora cu contextul.
1013 23 Miru fotosoto jpg
„De ce iubim femeile MCs” (II) – G.P. VOLCEANOV în dialog cu MIRU
„Mi-ar plăcea măcar la Conservator, fiind de specialitate, să fie o materie legată de rap.”
image png
Trasul de șireturi
Dar nici cel din urmă nu se oprește vreodată din citit. Nu va declara niciodată că nu mai are nevoie de cărți.
1010 22 coperta jpg
image png
Hoțul de timp
Ei se fortifică în interiorul iluziei de a „avea în mînă accelerarea sau încetinirea călătoriilor la graniță, nu cea geografică, ci cea a veșniciei”
image png
Solidaritatea de aparență
Grație coincidenței onomastice, își însușise fără jenă „faptele de vitejie” ale acestui fotbalist sîrb; și-i mersese de minune pînă să fie descoperit.
image png
Iarna pe uliță
Psihic, însă... mi se pare că e invers.
image png
Privirea ca formă de gîndire în arta lui Marin Gherasim
Preocupările teoretice ale pictorului se manifestă de timpuriu.
p 21 Heinrich B”ll jpg
Dragostea tăiată la montaj. Heinrich Böll despre doliul Germaniei
Dar nu la asta se gîndea Heinrich acum: el se gîndea la speranța care luminase o clipă chipul mamei, numai o singură clipă, dar știa că o clipă înseamnă mult.
index jpeg 7 webp
Ce a căzut, de fapt, în 1989?
Ce nu știm este dacă această situație va dura. Experiența ne arată că omul nu poate trăi fără narative și că istoria la un moment dat se repetă.
pata umana jpg
Pata umană. Despre intoleranță și mizantropie
„Ignoranța nu este un vid, este un preaplin de scenarii și de certitudini.”
p 23 jpg
p 22 Dimitrie Cantemir WC jpg
Cantemir – confluenţe culturale şi aculturaţie
Cel care făcea această observaţie vorbea în bună cunoştință de cauză, sugerînd una din componentele procesului de aculturaţie.
p 22 jpg
Întotdeauna tu, niciodată eu sau despre violența invizibilă
Termenul de „violență psihologică” este intrat de puțini ani în vocabularul colectiv și conștientizat ca fenomen care se petrece și la care am fost și sîntem expuși fără a ne da seama.
987 23 Volceanov jpg
„De ce iubim femeile MCs” – G.P. VOLCEANOV în dialog cu GANI (partea I) –
Cel mai important e să fii true şi pasionat pînă la capăt.
982 22 Lepenies jpg
Muncă intelectuală
Munca intelectuală a lui Martus/Spoerhase e o carte foarte interesantă și plină de învățăminte.
p 23 jpg
În aerul firav al Globului
Ce lecție transfiguratoare despre puterea teatrului este acest spectacol! Și totuși, care Ioana? Ioana pitit/ă în fiecare din noi, care-și dorește să fie ascultat/ă, recunoscut/ă și acceptat/ă. Nimic mai simplu.
980 21 Badescu jpeg
Copel Moscu și jocul de-a realitatea
Filmele lui Moscu sînt documentare ale unei lumi ascunse, a unei alter-realități adevărate, care există, dar nu este într-un mod de la sine înțeles, adică prin însuși faptul de a fi, observată și băgată în seamă.
index jpeg 4 webp
Pe scurt, despre iluzia schimbării
Cădem de acord că aceste vremuri trecute erau frumoase atît pentru fete, cît și pentru băieți.
index jpeg 2 webp
Cu iubirea în minte, cu mintea în iubire
Cînd, la rîndul nostru, iubim o anumită persoană, această iubire se poate extinde la un obiect care i-a fost drag, poate deveni o colecție de obiecte iubite de acel om sau o pasiune pentru un anumit domeniu.
Robert Harron and Gertrude Norman in The Tender Hearted Boy (1913) (cropped) jpg
Iubire "all inclusive” sau prietenie?
Ceilalți, care își investesc energia în mai multe relații, în mai multe preocupări, au de-a face cu limitele, distanța, absența și iubirea neîmpărtășită toată viața.

Parteneri

pahar cu apa jpg
Când trebuie să bei apă și ce cantitate daca vrei să slăbești și să te țină la distanță de numeroase boli
Deși apa este esențială pentru viață, mulți dintre noi nu o consumăm în cantitățile necesare, ceea ce poate duce la o serie de probleme de sănătate.
Sofia Vergara, Lewis Hamilton  sursa foto   Shutterstock jpg
A pus ochii pe un tinerel? Sofia Vergara, toată numai un zâmbet lângă pilotul de F1 Lewis Hamilton
Ea, o actriță cunoscută, cu mult sex apeal. El, un sportiv de renume, cu mult farmec și… un trup desăvârșit. Nu-i așa că fac o pereche frumoasă împreună?
image png
România, peste SUA în topul celor mai puternice pașapoarte, după ce a intrat în Programul Visa Waiver
Institutul Diplomatic Român (IDR) a anunțat miercuri faptul că locul României în topul celor mai puternice pașapoarte din lume a crescut semnificativ, după acceptarea în Programul Visa Waiver.
afd bilet/ FOTO:X/@Inevitablewest
Poliția germană anchetează AfD pentru manifestele electorale sub forma unor "bilete de avion" pentru "expulzarea imigranților ilegali"
Distribuirea unui manifest electoral al partidului Alternativa pentru Germania (AfD), de extremă dreapta, sub forma unui bilet de avion destinat "imigranților ilegali"
petrolier
Industria petrolieră arctică rusească în criză. Navele sancţionate de SUA lasă milioane de barili nevânduţi
Industria petrolieră arctică a Rusiei trece printr-o perioadă de criză severă, din cauza sancţiunilor impuse de Statele Unite asupra tancurilor petroliere şi a infrastructurii de depozitare, care au dus la blocarea stocurilor de ţiţei destinate pieţei asiatice.
Candidatul independent Călin Georgescu face declarații de presă, în Izvorani, județul Ilfov. FOTO Inquam Photos / Octav Ganea
Înalt oficial al SUA, după ce Călin Georgescu a spus că NATO va folosi baza Kogălniceanu să lovească Rusia: „Propagandă a fricii, nu își are locul”
James O’Brien, secretarul adjunct american al Biroului pentru afaceri europene si eurasiatice, s-a aflat la București, marți, 14 ianuarie, unde a vorbit printre altele desrpe ingerințele străine în alegerile din România.
muncitori asiatici santier autostrada sibiu pitesti foto Facebook Irinel Scriosteanu jpg
Calvarul prin care trec angajații asiatici care lucrează în România. „Lucrăm 12-13 ore pe zi și, dacă suntem norocoși, ne dă mâncare. Altfel, nu avem ce să mâncăm”
Străinii care ajung să muncească în România, în special cei din țările asiatice, trăiesc adesea adevărate coșmaruri. Acești muncitori sunt adesea exploatați, supuși unor condiții de muncă inumane și lipsiți de protecție.
comisia europeana Carl Court/Getty Images
Uniunea Europeană reconsideră investigațiile asupra gigantilor tehnologici după victoria lui Trump
Comisia Europeană se află în fața unei posibile revizuiri a investigațiilor în desfășurare care vizează gigantii tehnologici Apple, Meta și Google
160329473 webp
Cum prepari omleta perfectă, în doar trei pași. Jamie Oliver dezvăluie că se mănâncă fierbinte, cu ketchup și pâine prăjită
Omleta poate părea un fel de mâncare banal, însă pentru a obține preparatul perfect, trebuie să urmăm câteva pași extrem de simpli. Celebrul bucătar Jamie Oliver a împărtășit secretul pentru a găti omleta într-un timp foarte scurt.