Uimitoarea Martha Argerich

Uimitoarea Martha Argerich jpeg

Este născută în 5 iunie 1941 – în curînd va împlini 79 ani; pînă să se închidă sălile de concert din cauza pandemiei, desfășura o intensă și neobosită viață artistică. Martha Argerich rămîne un fenomen al pianisticii contemporane, un adevăr relevat și de ultimul disc pe care apare numele ei, lansat pe 8 mai 2020. Alături de ea pe acest album: Orchestra de Cameră din Mito, condusă de Seiji Ozawa.

Este, de fapt, al doilea disc pe care regăsim această distribuție artistică: primul, conținînd Concertul nr. 1 pentru pian și orchestră și Simfonia I de Beethoven, a fost lansat în februarie 2018. Acum, pe acest al doilea disc, avem Concertul nr. 2 pentru pian și orchestră de Beethoven, o parte dintr-un divertisment de Mozart și Suita Holberg de Edvard Grieg.

Sigur, întrebarea se pune: de ce tocmai Orchestra de Cameră din Mito? Și, de fapt, de ce tocmai Mito, unul dintre orașele pe care europenii le cunosc mai puțin din Japonia?

Dacă este cunoscut Proiectul Martha Argerich din cadrul festivalului de la Lugano, faptul că Martha Argerich organizează din 1996 un festival asemănător în Japonia este lipsit de notorietate în Europa. Însă formatul este același: Martha Argerich și prietenii ei din lumea muzicii, în concerte sau recitaluri camerale. Festivalul se desfășoară în orașul Beppu, de regulă, la finalului lunii mai – începutul lunii iunie.

Unul dintre ansamblurile des invitate la festivalul Marthei Argerich de la Beppu este această orchestră de cameră din Mito, oraș din Japonia, unul dintre primele care au îmbrățișat tradiția occidentală în secolul al XIX-lea, recunoscut pentru viața sa universitară. În 1990, în acest oraș s-a deschis Turnul artelor, un complex multi-funcțional cu o sală de concert, una de teatru, alta pentru expoziții; iar ansamblu în rezidență al acestei noi săli de concert a devenit această orchestră de cameră din Mito, al cărei director general a fost numit în 2013 Seiji Ozawa, o legendă a artei interpretative mondiale și, cu siguranță, cel mai important nume de muzician japonez din contemporaneitatea noastră. Colectivul permanent al orchestrei este alcătuit din 23 muzicieni – 18 japonezi și 5 străini, mulți, cu specializări la ansambluri importante din Europa și America.

Există o legătură foarte importantă între Martha Argerich și Seiji Ozawa, pe care o înțeleg foarte bine: fac parte amîndoi din aceeași generație (ea va împlini 79 ani, el, 85, în 2020) și sînt tipuri artistice asemănătoare, muzicieni care au darul de a transforma realitatea prin arta lor. Pasiune mistuitoare, inteligență, bun gust, carismă – acestea sînt atributele interpretării acestor doi mari muzicieni, care, deși s-au întîlnit de multe ori pe scenă, au înregistrat pe disc împreună abia pentru producțiile din 2018 și 2020 apărute la casa Decca.

Vedeta incontestabilă a albumului lansat pe 8 mai 2020 este Martha Argerich: Concertul nr. 2 de Beethoven, probabil cel mai rar abordat concert pentru pian și orchestră din creația lui Beethoven, are aici o interpretare senzațională pentru partitura solistică. Versiunea a fost captată dintr-un concert live susținut în 2019 la Mito – și păstrează tensiunea concertului live, iar Martha Argerich arde, pur și simplu, pe scenă, conducînd partitura către un climax emoțional construit în finalul părții a doua, cea lentă, cînd, în fine, pare că și muzicienii din orchestră înțeleg sensul muzicii propuse de marea pianistă argentiniană.

În mod evident, însă, orchestra nu este de calibrul Marthei Argerich – mi s-a părut mult mai bună pe primul disc, cel din 2018. Acum, lipsită de strălucire, cu atacuri imprecise și fără a avea o idee clară muzicală, ne relevă un discurs corect, însă nimic mai mult. Fără Argerich, acest disc nu-și avea sensul într-o lume în care de atîtea ori s-au cîntat Concertul nr. 2 pentru pian și orchestră de Beethoven și Suita Holberg de Grieg.

Albumul lansat pe 8 mai 2020 poate fi ascultat la Radio România Muzical luni, 25 mai, de la ora 19.00, oricînd, apoi, pe site-ul proiectului „Discurile anului 2020”. 

1025 21 Iamandi jpg
Business as usual
Poate că britanicii, spre deosebire de alte nații mai versatile, mai cameleonice, au exercițiul normalului.
VJ jpg
La aniversară. Valeriu Jereghi în spațiul filmului european
Creator a 19 filme ca regizor, 21 și ca scenarist, opt ca director de imagine și unul ca producător, a fost și actor în patru filme.
1014 23 jpg
„Probabil cel mai aşteptat album rap din ultimii zece ani” – G.P. VOLCEANOV în dialog cu PHUNK B –
Prima mea casetă de hip-hop românesc a fost Familiarizează-te de la La Familia, în 2001, septembrie, de ziua mea, la 7 ani.
p 21 WC jpg
Digital și analogic
Dincolo de sensul intrinsec al unui cuvînt sau al unei expresii, mai există unul, extrinsec, care rezultă din relația acestora cu contextul.
1013 23 Miru fotosoto jpg
„De ce iubim femeile MCs” (II) – G.P. VOLCEANOV în dialog cu MIRU
„Mi-ar plăcea măcar la Conservator, fiind de specialitate, să fie o materie legată de rap.”
image png
Trasul de șireturi
Dar nici cel din urmă nu se oprește vreodată din citit. Nu va declara niciodată că nu mai are nevoie de cărți.
1010 22 coperta jpg
image png
Hoțul de timp
Ei se fortifică în interiorul iluziei de a „avea în mînă accelerarea sau încetinirea călătoriilor la graniță, nu cea geografică, ci cea a veșniciei”
image png
Solidaritatea de aparență
Grație coincidenței onomastice, își însușise fără jenă „faptele de vitejie” ale acestui fotbalist sîrb; și-i mersese de minune pînă să fie descoperit.
image png
Iarna pe uliță
Psihic, însă... mi se pare că e invers.
image png
Privirea ca formă de gîndire în arta lui Marin Gherasim
Preocupările teoretice ale pictorului se manifestă de timpuriu.
p 21 Heinrich B”ll jpg
Dragostea tăiată la montaj. Heinrich Böll despre doliul Germaniei
Dar nu la asta se gîndea Heinrich acum: el se gîndea la speranța care luminase o clipă chipul mamei, numai o singură clipă, dar știa că o clipă înseamnă mult.
index jpeg 7 webp
Ce a căzut, de fapt, în 1989?
Ce nu știm este dacă această situație va dura. Experiența ne arată că omul nu poate trăi fără narative și că istoria la un moment dat se repetă.
pata umana jpg
Pata umană. Despre intoleranță și mizantropie
„Ignoranța nu este un vid, este un preaplin de scenarii și de certitudini.”
p 23 jpg
p 22 Dimitrie Cantemir WC jpg
Cantemir – confluenţe culturale şi aculturaţie
Cel care făcea această observaţie vorbea în bună cunoştință de cauză, sugerînd una din componentele procesului de aculturaţie.
p 22 jpg
Întotdeauna tu, niciodată eu sau despre violența invizibilă
Termenul de „violență psihologică” este intrat de puțini ani în vocabularul colectiv și conștientizat ca fenomen care se petrece și la care am fost și sîntem expuși fără a ne da seama.
987 23 Volceanov jpg
„De ce iubim femeile MCs” – G.P. VOLCEANOV în dialog cu GANI (partea I) –
Cel mai important e să fii true şi pasionat pînă la capăt.
982 22 Lepenies jpg
Muncă intelectuală
Munca intelectuală a lui Martus/Spoerhase e o carte foarte interesantă și plină de învățăminte.
p 23 jpg
În aerul firav al Globului
Ce lecție transfiguratoare despre puterea teatrului este acest spectacol! Și totuși, care Ioana? Ioana pitit/ă în fiecare din noi, care-și dorește să fie ascultat/ă, recunoscut/ă și acceptat/ă. Nimic mai simplu.
980 21 Badescu jpeg
Copel Moscu și jocul de-a realitatea
Filmele lui Moscu sînt documentare ale unei lumi ascunse, a unei alter-realități adevărate, care există, dar nu este într-un mod de la sine înțeles, adică prin însuși faptul de a fi, observată și băgată în seamă.
index jpeg 4 webp
Pe scurt, despre iluzia schimbării
Cădem de acord că aceste vremuri trecute erau frumoase atît pentru fete, cît și pentru băieți.
index jpeg 2 webp
Cu iubirea în minte, cu mintea în iubire
Cînd, la rîndul nostru, iubim o anumită persoană, această iubire se poate extinde la un obiect care i-a fost drag, poate deveni o colecție de obiecte iubite de acel om sau o pasiune pentru un anumit domeniu.
Robert Harron and Gertrude Norman in The Tender Hearted Boy (1913) (cropped) jpg
Iubire "all inclusive” sau prietenie?
Ceilalți, care își investesc energia în mai multe relații, în mai multe preocupări, au de-a face cu limitele, distanța, absența și iubirea neîmpărtășită toată viața.

Adevarul.ro

image
Furtuni cu grindină și vânt puternic în mai multe zone din țară. La Tulcea, ISU a emis mesaje RO-ALERT VIDEO
ISU Delta Tulcea a emis un mesaj RO-Alert pentru atenționarea locuitorilor, din Tulcea, Nufărul, Murighiol, Sarichioi, Babadag, Kogălniceanu, Frecăței, Somova și toate localitățile din Deltă Dunării.
image
Se află omenirea în pragul celui de-al Treilea Război Mondial? Ce spun specialiștii
Preocupările legate de izbucnirea unui al Treilea Război Mondial sunt crescânde, având în vedere recentele evenimente petrecute în Orientul Mijlociu, dar și situația din Ucraina.
image
Cum a fost aleasă Dobrogea ca loc de construcție al Centralei nucleare. Proiectul demarat de Nicolae Ceaușescu și inaugurat de Ion Iliescu VIDEO
Specialiștii au identificat și studiat mai mult de 120 de posibile amplasamente pentru centrală şi au fost luate în calcul mai multe bazine: Dunărea, Vişeul de Sus, Someşul Cald, Crişul Negru, Mureşul, Oltul, Siretul, Suceava, Moldova, Prutul Superior. În cele din urmă, a fost aleasă Dobrogea.

HIstoria.ro

image
Femeile din viața lui Lucrețiu Pătrășcanu
Lucrețiu Pătrășcanu a fost un personaj al deceniilor 4 și 5, controversat în timpul vieții, cat și după asasinarea sa în 1954.
image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.