Răzlețe

29 iunie 2020
Răzlețe jpeg

Am senzația unei atmosfere editoriale de anii ‘90. Nicicînd de atunci parcă nu am văzut pe piață atît de multă publicistică de dreapta. De exemplu, la editura Fundației Naționale pentru Știință și Artă (FNSA) au apărut trei volume de cursuri universitare și articole ale lui Nae Ionescu. Nu e o noutate, desigur, editura Istros din Brăila avînd de mai mulți ani un portofoliu consistent aparținînd autorului originar din acest oraș. FNSA este însă mai vizibilă, cu cărți de o ținută grafică deosebită, ea publică Opere fundamentale și îl introduce cu acest prilej pe Nae Ionescu în liga superioară a scriitorilor și gînditorilor români. (Ca o remarcă în trecere: în această serie de „opere fundamentale” românești, cu peste 200 de volume, este o singură femeie: Hortensia Papadat-Bengescu). În plus, apariția de la FNSA coincide cu monografia romanțată a lui Nae Ionescu, apărută la Humanitas, sub titlul comercial – ademenitor Seducătorul domn Nae.

Oarecum din aceeași serie poate fi și reveria de la Polirom despre Cioran, „ultimul om liber”. Rezerva e că planeta Cioran a reușit să își satelizeze parcursul extremist, poate cel mai bine din triada Eliade – Cioran – Noica. Oricum, Cioran e unul dintre cei mai publicați autori de după 1989, din 2017 e prezent și în canonul FNSA.

Se mai vorbește de statui și dărîmarea lor? O poveste de la Octavian Goga, de acum aproape o sută de ani. Goga era în vizită la Chișinău, în fervoarea anilor imediați Unirii. În centru trona încă statuia lui Alexandru I, fost suveran al locului, actualmente cum ar veni colonist și asupritor. Schimbările au impus învelirea statuii „în zdrențe”. Nu au dărîmat-o, nu au ciuntit-o, au acoperit-o cu boarfe. Și cum stăteau pe acolo, pe o bancă, cîntărind viitorul și mulțimea pestriță, Goga și însoțitorii săi observă agitația „pîlcurilor de femei de mahala”, însoțită de „stridente manifestații guturale”. Apare și o scară pe soclul statuii. Goga povestește: „Ce e, leliță? întreb o surată din dreapta mea, care striga și ea pe moldovenește. Ce să hie, cocoane? îmi răspunde dîrz vecina mea, vrem să descoperim țarul. De ce? zic. Pînă nu ne milostivim noi cu el, nici Dumnezeu nu se milostivește cu noi și nu ne dă ploaie, îmi replică cu toată hotărîrea moldoveanca fanatizată.” Așadar, milostivirea – calea moldovenească de ieșire din aporia statuilor.  

Apropo de Goga. Pe cînd Nae Ionescu abia își „linia caietele” – cine își mai aduce aminte de linia, eventual dublă, pe care trebuia să o facem în școala primară, în stînga paginilor caietelor dictando? – care aveau să îl ducă la teorii de genul „doar un ortodox poate simți românește”, Goga deja definise termeni cheie din concepția lui autohtonistă, cum ar fi „străinismul”, „naționalismul organic” sau „conștiința de rasă”. Ce spun eu? Nici măcar în Germania noțiunile acestea la acel moment nu erau probabil așa de clare ca la Goga, cu stilul lui argumentativ cursiv, convingător și articulat, cu un echilibru perfect între adjectiv și verb. Ceea ce nu prea mai corespunde cu opinia că fascismul românesc a fost de import sau mimetic; a avut de fapt un doctrinar fondator și doctrinari urmași, o întreagă tradiție.

Norman Manea remarca undeva că naționalismul german, italian sau ungar s-ar fi alimentat din neîmplinirea resimțită după război. Germania, Italia sau Ungaria erau state frustrate, care trăiau cu impresia că au pierdut și populație, și teritoriu; atunci ce a alimentat naționalismul interbelic din România, care era un stat împlinit, în care regiunile cu populație majoritar românească, înstrăinate pînă de curînd, erau în sfîrșit încorporate într-o entitate unică? Citind publicistica lui Goga, capeți un pont. Naționalismul românesc s-a alimentat din interior. Pe el nu l-au stimulat numai statele exterioare revizioniste, ci și minoritățile din țară. Naționalismul interbelic românesc s-a războit cu „străinismul” reprezentat de ele cu aceeași energie cu care cel german s-a răfuit cu statele vecine.

Ionuț Iamandi este jurnalist la Radio România Actualități.

1025 21 Iamandi jpg
Business as usual
Poate că britanicii, spre deosebire de alte nații mai versatile, mai cameleonice, au exercițiul normalului.
VJ jpg
La aniversară. Valeriu Jereghi în spațiul filmului european
Creator a 19 filme ca regizor, 21 și ca scenarist, opt ca director de imagine și unul ca producător, a fost și actor în patru filme.
1014 23 jpg
„Probabil cel mai aşteptat album rap din ultimii zece ani” – G.P. VOLCEANOV în dialog cu PHUNK B –
Prima mea casetă de hip-hop românesc a fost Familiarizează-te de la La Familia, în 2001, septembrie, de ziua mea, la 7 ani.
p 21 WC jpg
Digital și analogic
Dincolo de sensul intrinsec al unui cuvînt sau al unei expresii, mai există unul, extrinsec, care rezultă din relația acestora cu contextul.
1013 23 Miru fotosoto jpg
„De ce iubim femeile MCs” (II) – G.P. VOLCEANOV în dialog cu MIRU
„Mi-ar plăcea măcar la Conservator, fiind de specialitate, să fie o materie legată de rap.”
image png
Trasul de șireturi
Dar nici cel din urmă nu se oprește vreodată din citit. Nu va declara niciodată că nu mai are nevoie de cărți.
1010 22 coperta jpg
image png
Hoțul de timp
Ei se fortifică în interiorul iluziei de a „avea în mînă accelerarea sau încetinirea călătoriilor la graniță, nu cea geografică, ci cea a veșniciei”
image png
Solidaritatea de aparență
Grație coincidenței onomastice, își însușise fără jenă „faptele de vitejie” ale acestui fotbalist sîrb; și-i mersese de minune pînă să fie descoperit.
image png
Iarna pe uliță
Psihic, însă... mi se pare că e invers.
image png
Privirea ca formă de gîndire în arta lui Marin Gherasim
Preocupările teoretice ale pictorului se manifestă de timpuriu.
p 21 Heinrich B”ll jpg
Dragostea tăiată la montaj. Heinrich Böll despre doliul Germaniei
Dar nu la asta se gîndea Heinrich acum: el se gîndea la speranța care luminase o clipă chipul mamei, numai o singură clipă, dar știa că o clipă înseamnă mult.
index jpeg 7 webp
Ce a căzut, de fapt, în 1989?
Ce nu știm este dacă această situație va dura. Experiența ne arată că omul nu poate trăi fără narative și că istoria la un moment dat se repetă.
pata umana jpg
Pata umană. Despre intoleranță și mizantropie
„Ignoranța nu este un vid, este un preaplin de scenarii și de certitudini.”
p 23 jpg
p 22 Dimitrie Cantemir WC jpg
Cantemir – confluenţe culturale şi aculturaţie
Cel care făcea această observaţie vorbea în bună cunoştință de cauză, sugerînd una din componentele procesului de aculturaţie.
p 22 jpg
Întotdeauna tu, niciodată eu sau despre violența invizibilă
Termenul de „violență psihologică” este intrat de puțini ani în vocabularul colectiv și conștientizat ca fenomen care se petrece și la care am fost și sîntem expuși fără a ne da seama.
987 23 Volceanov jpg
„De ce iubim femeile MCs” – G.P. VOLCEANOV în dialog cu GANI (partea I) –
Cel mai important e să fii true şi pasionat pînă la capăt.
982 22 Lepenies jpg
Muncă intelectuală
Munca intelectuală a lui Martus/Spoerhase e o carte foarte interesantă și plină de învățăminte.
p 23 jpg
În aerul firav al Globului
Ce lecție transfiguratoare despre puterea teatrului este acest spectacol! Și totuși, care Ioana? Ioana pitit/ă în fiecare din noi, care-și dorește să fie ascultat/ă, recunoscut/ă și acceptat/ă. Nimic mai simplu.
980 21 Badescu jpeg
Copel Moscu și jocul de-a realitatea
Filmele lui Moscu sînt documentare ale unei lumi ascunse, a unei alter-realități adevărate, care există, dar nu este într-un mod de la sine înțeles, adică prin însuși faptul de a fi, observată și băgată în seamă.
index jpeg 4 webp
Pe scurt, despre iluzia schimbării
Cădem de acord că aceste vremuri trecute erau frumoase atît pentru fete, cît și pentru băieți.
index jpeg 2 webp
Cu iubirea în minte, cu mintea în iubire
Cînd, la rîndul nostru, iubim o anumită persoană, această iubire se poate extinde la un obiect care i-a fost drag, poate deveni o colecție de obiecte iubite de acel om sau o pasiune pentru un anumit domeniu.
Robert Harron and Gertrude Norman in The Tender Hearted Boy (1913) (cropped) jpg
Iubire "all inclusive” sau prietenie?
Ceilalți, care își investesc energia în mai multe relații, în mai multe preocupări, au de-a face cu limitele, distanța, absența și iubirea neîmpărtășită toată viața.

Adevarul.ro

image
Cel mai crud torționar, Nicolae Moromete: „Porc mincinos. În Republica noastră populară, pentru «nimic» nu se capătă mai mult de zece ani!“
Pe unde a trecut, torționarul Nicolae Moromete a semănat teroare, fie că a fost la Aiud, Jilava sau Vacăreşti. Neavând niciun fel de studii, el a fost subiectul unor situații de-a dreptul hilare.
image
Afacerea care ia amploare în România. Locațiile apar ca ciupercile după ploaie, dar tot par neîncăpătoare: „Nu mai avem locuri disponibile”
În ultimii ani, în marile orașe ale României au fost amenajate foarte multe locații dedicate practicării sportului în aer liber. De cele mai multe ori este vorba despre terenuri de fotbal.
image
Admis cu 10 la Automatică. Ionuț Mihăilescu din Caracal a fost singurul decar din 3.500 candidați. A lucrat cot la cot cu bunica exerciții și probleme
Un elev de clasa a XII-a din județul Olt este deja admis la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Politehnicii București, cu media 10. Bunica sa a jucat un rol determinant.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.