O artă de echipă

MIrcea TIBERIAN
Publicat în Dilema Veche nr. 315 din 25 februarie - 3 martie 2010
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Dle Marius Chivu,

M-a surprins foarte plăcut iniţiativa dvs. de a trata un subiect mai puţin trendy din punct de vedere cultural, aşa cum e „starea jazz-ului“ în România. Cred că tema nu a mai beneficiat în publicaţiile culturale autohtone de un spaţiu atît de extins şi de atîtea puncte de vedere din vremea cînd revista Secolul 20 dedica muzicii un întreg număr, acolo apărînd şi primele referiri la jazz, după o lungă perioadă de tăcere. Pentru amuzament, precizez că semnatarii de atunci erau compozitorul Mihail Andricu şi celebrul (pentru generaţia noastră) critic/promotor Cornel Chiriac, iar numărul corespundea cu decesul tovarăşului Gh. Gheorghiu-Dej. Dacă am hotărît să vă scriu nu este pentru a polemiza cu unii dintre semnatari, ci mai mult pentru a contura detalii despre care nu s-a prea vorbit în articolele din selecţia Dilemei vechi.

Esenţa chestiunii, din păcate nesesizată decît de dvs., a fost menţionată chiar în titlul argumentului: „Genul incert“. Incertitudinea, în cazul nostru, aflîndu-se în greutatea de a defini limitele domeniului, esenţa fenomenului, genurile sale şi de a stabili criteriile de analiză valorică.

Voi încerca deci, cu modestele mele mijloace, să configurez cîteva detalii muzicologice asupra cărora majoritatea cercetătorilor fenomenului se arată în general de acord.

1) În jazz, activităţile muzicienilor pe timpul performanţei propriu-zise influenţează decisiv structura „obiectului muzical“ (dacă acceptăm această sintagmă a lui Pierre Boulez). În limbaj mai simplu, situaţia se numeşte „improvizaţie muzicală“, un termen care a făcut foarte mult rău jazz-ului, cînd s-a pus problema acceptării sale în rîndul genurilor culte. Deşi actualmente, în sectorul muzicii live, cea mai mare parte din ce se aude este creat, spontan, în faţa publicului, totuşi, „liderii de opinie“ şi „ordonatorii de credite“ aparţin rareori domeniului muzicii improvizate şi, mult mai adesea, culturii muzicale „scrise“. Problema e că, deşi aproape toţi improvizatorii ştiu să scrie şi să citească în alfabetul muzical, ceilalţi utilizatori de muzică scrisă au dificultăţi majore în a improviza. De aici suspiciunea cu care unii interpreţi şi compozitori privesc la improvizatorii muzicali, catalogaţi drept „urechişti“.

2) Ansamblurile bune de muzică improvizată solicită fiecărui participant un nivel tehnic şi de informaţie, o responsabilitate şi un grad de creativitate mult mai ridicate decît oricare dintre orchestrele obişnuite. Se propune un model „socio-profesional“ cu totul nou şi greu de definit pentru cei care nu au experienţa directă a performanţei jazzistice, în care fiecare actant devine cînd amiral, cînd mus.

3) Jazz-ul, cu precădere în segmentul său de origine afro-americană, se bazează pe explorarea şi exploatarea intensivă a dimensiunii temporale a muzicii, în speţă a ritmului. Pe acest teritoriu, aparatul critic de origine europeană e cvasi-inexistent, dar şi gustul, intuiţia celor care ascultă se dovedesc de multe ori incapabile să discearnă valoarea de impostură. În afară de celebrul swing, nu prea se cunoaşte nimic referitor la bogăţia situaţiilor ritmice din muzica de jazz.

4) Încă din perioada jazz-ului timpuriu, muzicienii nu s-au sfiit să combine elemente muzicale dintre cele mai diverse: song-uri irlandeze cu armonii impresioniste, marşuri militare şi lamento-uri africane, vodevil şi voodoo. Africanul are o altă viziune asupra colajului, combinărilor şi copyright-ului. Acest spirit „globalist“ dezinhibat s-a păstrat pînă în zilele noastre, constituind un element de certă modernitate, mai greu digerabil pentru posesorii de mentalităţi euro-centriste. Pe scara timpului, jazz-ul a parcurs într-un secol etape istorice pe care muzica cultă occidentală le-a traversat într-un mileniu. Un soi de postmodernism naiv domnea încă din anii ’50 în lumea jazz-ului, unde spiritul jam-session-urilor impunea unui muzician de avangardă precum John Coltrane să se confrunte cu clasicul Ellington; închipuiţi-vă o situaţie în care Schiller, Rilke şi Celan s-ar strădui să scrie la acelaşi poem, cu tot nivelul de toleranţă de care ar putea fi în stare. Situaţia s-a multiplicat pe scară largă în festivalurile mari sau în politica unor case de discuri, generînd o oarecare beatitudine şi multă confuzie în definirea stilurilor, a genurilor, pînă la urmă chiar a limitelor jazz-ului. S-a instalat un fel de împăciuitorism stilistic însoţit (din nefericire) aproape întotdeauna şi de o diminuare a spiritului critic. Jazz-ul a devenit teritoriul unde totul este posibil. Aici îşi găsesc adăpost toţi muzicienii şi toate genurile greu de încadrat sau de promovat, de la teatrul instrumental la fanfarele balcanice, de la flamenco la new age. Şi totuşi, această toleranţă, deschidere şi lipsă de prejudecăţi stilistice reprezintă în cele din urmă un mare avantaj pentru improvizatorii din jazz-ul contemporan.

Concluzia este că n-ar trebui să deplîngem neapărat starea nedreaptă în care se află muzicianul improvizator de jazz şi cei care îşi leagă oarecum activitatea de a lui. În fapt, el „plăteşte“ în plan social fericirea de a se afla în plan muzical într-un teritoriu al incertitudinii unde, conform celor patru caracteristici enunţate mai sus, aportul său contează, unde nu e singur în demersurile sale, unde nu există graniţe între genuri şi prejudecăţi de comportament sau ierarhii absurde între actanţi, unde se poate exprima în voie şi uneori este chiar ascultat, dacă nu spune lucruri fără noimă sau în afara contextului. Cu alte cuvinte, trăieşte într-un soi de democraţie artistică unde se bucură de flexibilitatea regulilor pe care el şi cei din jurul său le-au stabilit sau descoperit.

În jazz-ul românesc lucrurile stau puţin altfel. Prin anii ’80, pe vremea cînd Frank Zappa spunea despre jazz că n-a murit, dar smells funny, prietenul meu, pianistul Ion Baciu Jr., remarca în stilul său hîtru de moldovean naturalizat în Suedia: „Jazz-ul românesc nici nu s-a născut încă şi e deja în declin“. Fenomenul jazz ca formă de artă de sine stătătoare a apărut la noi tîrziu, într-o atmosferă ostilă, în plin regim dictatorial, iar atunci cînd ar fi putut profita de libertăţile de după căderea Zidului Berlinului a început criza muzicală mondială – mutarea centrului de atenţie înspre domeniul vizual. A urmat apoi colapsul industriei de profil (mă refer la vînzările de muzică) şi, colac peste pupăză, recesiunea economică.

Totuşi, pe lîngă neajunsurile politico-economice, starea jazz-ului primeşte la noi un colorit specific, ce bate în violet şi e generat, printre altele, de situaţia învăţămîntului în domeniul muzical, de rigiditatea, prejudecăţile şi mercantilismul unora dintre funcţionarii instituţiilor culturale, de lacunele legislative din domeniul sponsorizării şi al drepturilor de autor, de izolarea cultural-economică a României de pînă acum cîţiva ani (jazz-ul ca artă de echipă a avut şi continuă să aibă mult de suferit la noi din cauza componenţei aproape exclusiv româneşti a grupurilor). Dar cel mai puternic generator de turbulenţă culturală din România este agresiunea imbecilităţii şi a prostului gust din mass media. Cine se mai gîndeşte să acorde spaţiu muzicii de jazz într-o mass medie intrată în turbionul paranghelioanelor şi cancanurilor de tot felul?

Dar să nu credeţi că propun capitularea în faţa acestui tăvălug implacabil; din postura de coordonator al unei secţii de jazz la nivel universitar, această atitudine ar fi cel puţin nepotrivită. Remarc şi avertizez doar că fericirea muzicală a jazzman-ului de la noi are şanse de a fi sensibil diminuată de pe urma contactului cu aromele culturale locale.

N-aş vrea să închei înainte de a răspunde totuşi unor chestiuni care au apărut în grupajul coordonat de dvs. şi care privesc direct activitatea mea. Vă întrebaţi în articolul argument dacă şcoala românească de jazz produce muzicieni şi unde sînt aceştia. Din fericire, răspunsul îl aflaţi cîteva rînduri mai jos, în articolul dlui Cătălin Toader, pe care îl citez: „Sigur, există nume destul de importante de care ne putem agăţa în orice tentativă de evaluare artistică: Arthur Balogh, Cătălin Milea, Luiza Zan, Lucian Ban, Sorin Romanescu, Teodora Enache, Eddie Neumann, Maria Răducanu, Horia Crisovan, Vlad Popescu, Vlaicu Golcea, Tavi Scurtu“. Mai mult de jumătate dintre cei menţionaţi (cei pe care i-am citat cu italice) au avut sau au legătură cu secţia de jazz a Universităţii de Muzică din Bucureşti. Dacă luaţi în considerare faptul că pînă nu demult se repartiza uneori secţiei de jazz un singur loc pe an cu plata de la buget, consider că bilanţul a fost destul de pozitiv. Mihai Godoroja deplînge faptul că învăţămîntul jazzistic românesc nu a dat „mari nume“. Totuşi, în lista dlui Toader (la care aş mai putea adăuga şi eu cîţiva muzicieni precum Cristian Soleanu, Pedro Negrescu, Marta Hristea, Emil Bîzgă, Florin Răducanu, Cătălin Răsvan, Alexandru Simu sau George Dumitriu) se află principalele figuri ale jazz-ului autohton apărute după ’90. Deşi mi-ar plăcea să fiu cumva implicat în apariţia unui megastar, îi aduc aminte lui Mihai că producţia mondială de „mari nume“ ale jazz-ului a început să scadă după 1970, iar prin ’85-’90 apariţiile de acest tip s-au redus la zero nu numai în jazz, dar şi în rock sau în muzica contemporană, fiind înlocuite de aşa-numitele „vedete“.

Lui Florian Lungu, care scrie că nu se poate trăi din jazz în România şi prin aceasta contrazice cumva competenţele pe care învăţămîntul nostru de specialitate le promite, i-aş da cel mai elocvent contraexemplu: e vorba de persoana domniei sale, a cărei activitate se concentrează exclusiv asupra acestei arte, de mai bine de patru decenii.

În final, vă rog să-mi permiteţi o altă mică observaţie: pentru o imagine mai clară a stării jazz-ului poate că ar fi fost nimerit să fi putut citi, pe lîngă articolele criticilor, promotorilor şi managerilor, şi opiniile unor artişti practicanţi ai genului. Prin această scrisoare, mă fac, într-o oarecare măsură, şi purtătorul de cuvînt al acestor muzicieni.

Mircea Tiberian este muzician şi conferenţiar universitar la Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti.

 www.myspace.com/tiberianmircea

1025 21 Iamandi jpg
Business as usual
Poate că britanicii, spre deosebire de alte nații mai versatile, mai cameleonice, au exercițiul normalului.
VJ jpg
La aniversară. Valeriu Jereghi în spațiul filmului european
Creator a 19 filme ca regizor, 21 și ca scenarist, opt ca director de imagine și unul ca producător, a fost și actor în patru filme.
1014 23 jpg
„Probabil cel mai aşteptat album rap din ultimii zece ani” – G.P. VOLCEANOV în dialog cu PHUNK B –
Prima mea casetă de hip-hop românesc a fost Familiarizează-te de la La Familia, în 2001, septembrie, de ziua mea, la 7 ani.
p 21 WC jpg
Digital și analogic
Dincolo de sensul intrinsec al unui cuvînt sau al unei expresii, mai există unul, extrinsec, care rezultă din relația acestora cu contextul.
1013 23 Miru fotosoto jpg
„De ce iubim femeile MCs” (II) – G.P. VOLCEANOV în dialog cu MIRU
„Mi-ar plăcea măcar la Conservator, fiind de specialitate, să fie o materie legată de rap.”
image png
Trasul de șireturi
Dar nici cel din urmă nu se oprește vreodată din citit. Nu va declara niciodată că nu mai are nevoie de cărți.
1010 22 coperta jpg
image png
Hoțul de timp
Ei se fortifică în interiorul iluziei de a „avea în mînă accelerarea sau încetinirea călătoriilor la graniță, nu cea geografică, ci cea a veșniciei”
image png
Solidaritatea de aparență
Grație coincidenței onomastice, își însușise fără jenă „faptele de vitejie” ale acestui fotbalist sîrb; și-i mersese de minune pînă să fie descoperit.
image png
Iarna pe uliță
Psihic, însă... mi se pare că e invers.
image png
Privirea ca formă de gîndire în arta lui Marin Gherasim
Preocupările teoretice ale pictorului se manifestă de timpuriu.
p 21 Heinrich B”ll jpg
Dragostea tăiată la montaj. Heinrich Böll despre doliul Germaniei
Dar nu la asta se gîndea Heinrich acum: el se gîndea la speranța care luminase o clipă chipul mamei, numai o singură clipă, dar știa că o clipă înseamnă mult.
index jpeg 7 webp
Ce a căzut, de fapt, în 1989?
Ce nu știm este dacă această situație va dura. Experiența ne arată că omul nu poate trăi fără narative și că istoria la un moment dat se repetă.
pata umana jpg
Pata umană. Despre intoleranță și mizantropie
„Ignoranța nu este un vid, este un preaplin de scenarii și de certitudini.”
p 23 jpg
p 22 Dimitrie Cantemir WC jpg
Cantemir – confluenţe culturale şi aculturaţie
Cel care făcea această observaţie vorbea în bună cunoştință de cauză, sugerînd una din componentele procesului de aculturaţie.
p 22 jpg
Întotdeauna tu, niciodată eu sau despre violența invizibilă
Termenul de „violență psihologică” este intrat de puțini ani în vocabularul colectiv și conștientizat ca fenomen care se petrece și la care am fost și sîntem expuși fără a ne da seama.
987 23 Volceanov jpg
„De ce iubim femeile MCs” – G.P. VOLCEANOV în dialog cu GANI (partea I) –
Cel mai important e să fii true şi pasionat pînă la capăt.
982 22 Lepenies jpg
Muncă intelectuală
Munca intelectuală a lui Martus/Spoerhase e o carte foarte interesantă și plină de învățăminte.
p 23 jpg
În aerul firav al Globului
Ce lecție transfiguratoare despre puterea teatrului este acest spectacol! Și totuși, care Ioana? Ioana pitit/ă în fiecare din noi, care-și dorește să fie ascultat/ă, recunoscut/ă și acceptat/ă. Nimic mai simplu.
980 21 Badescu jpeg
Copel Moscu și jocul de-a realitatea
Filmele lui Moscu sînt documentare ale unei lumi ascunse, a unei alter-realități adevărate, care există, dar nu este într-un mod de la sine înțeles, adică prin însuși faptul de a fi, observată și băgată în seamă.
index jpeg 4 webp
Pe scurt, despre iluzia schimbării
Cădem de acord că aceste vremuri trecute erau frumoase atît pentru fete, cît și pentru băieți.
index jpeg 2 webp
Cu iubirea în minte, cu mintea în iubire
Cînd, la rîndul nostru, iubim o anumită persoană, această iubire se poate extinde la un obiect care i-a fost drag, poate deveni o colecție de obiecte iubite de acel om sau o pasiune pentru un anumit domeniu.
Robert Harron and Gertrude Norman in The Tender Hearted Boy (1913) (cropped) jpg
Iubire "all inclusive” sau prietenie?
Ceilalți, care își investesc energia în mai multe relații, în mai multe preocupări, au de-a face cu limitele, distanța, absența și iubirea neîmpărtășită toată viața.

Adevarul.ro

image
Farmacia din grădină. Rolul legumelor în prevenirea unor boli foarte grave, explicat de un renumit cercetător român
Legumele și verdețurile din grădină au efect terapeutic, cu atât mai puternic cu cât ele sunt produse în sistem tradiţional. O spun specialiştii în horticultură care s-au convins, în urma unor studii, că organismul uman preia din roadele pământului o gamă largă de substanţe care ne menţin sănătatea
image
Motivul incredibil pentru care au fost terorizați niște români în Mexic. „I-au adus pe unii agitați, cu arme”
Mexic e o destinație exotică la care visează numeroși români, dar fără să știe riscurile la care se expun. În primul rând, de multe ori vameșii mexicani le interzic accesul și îi expulzează imediat ce coboară din avion. Când totuși le este permis să viziteze țara, au parte de surprize neplăcute
image
Eroarea celor care plâng după industria comunistă. Economist: „Avem una dintre cele mai complexe economii din lume”
Contrar nostalgicilor care plâng după baza industrială moștenită din comunism, România astăzi una dintre cele mai complexe economii din lume, susține economistul Radu Nechita, citând un studiu de la Harvard. El explică de ce industria comunistă era una falimentară

HIstoria.ro

image
Femeile din viața lui Lucrețiu Pătrășcanu
Lucrețiu Pătrășcanu a fost un personaj al deceniilor 4 și 5, controversat în timpul vieții, cat și după asasinarea sa în 1954.
image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.