"Intelectualii spanioli sînt rupţi de realitate"

Publicat în Dilema Veche nr. 86 din 8 Sep 2005
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

interviu cu Ignacio Vidal-Folch Scriitorul şi jurnalistul spaniol de origine catalană Ignacio Vidal-Folch a fost - între 1989 şi 1990 - corespondent în Europa Centrală şi de Est. A urmărit Revoluţia română dintr-un balcon al Hotelului Intercontinental, perioadă care i-a inspirat romanul apărut în 1996, La Libertad (tradus în 2000 de Ileana Scipione la Editura Univers şi purtînd titlul iniţial Şi a fost anul Lambadei). Datorită talentului de povestitor şi curajului ideologic, critica literară l-a pus în descendenţa unor Paul Auster şi Witold Gombrowicz. Ignacio Vidal-Folch citeşte mult Nabokov, Borges, Eduardo Mendoza şi ascultă Bob Dylan. A lucrat în ultimii 15 ani la Tiempo şi la La Vanguardia în prezent scriind la suplimentul duminical al ziarului El País. Acest scurt dialog (prilejuit de o întîlnire organizată de Institutul Cervantes la începutul acestei veri) nu ar fi avut loc fără sprijinul Ioanei Zlotescu, căreia îi mulţumim aici încă o dată. Cum vă explicaţi simpatia şi sprijinul intelectualilor de stînga spanioli pentru regimul totalitar cubanez? Este rea-credinţă sau, pur şi simplu, ignoranţă iresponsabilă? Mă întreb şi eu dacă simpatia faţă de regimul cubanez corespunde ignoranţei, prostiei sau răutăţii. Nu ştiu cum aş caracteriza un scriitor spaniol care merge în Cuba pentru cîteva luni, asistă la dezbaterile intelectuale de acolo şi îşi exprimă părerea de rău că în Spania nu există libertate. O cunoscută scriitoare a explicat cubanezilor că lucrurile merg atît de rău în Spania, încît ea nu poate trăi din literatură, fiind nevoită să scrie şi scenarii de film. Te poţi gîndi că Sartre, Gide, Éluard au greşit şi există explicaţii pentru eroarea lor din acel moment, dar acum, cînd informaţia circulă atît de bine, cum să te înşeli într-un mod atît de grosolan!? Cuba a fost o colonie spaniolă smulsă de SUA printr-un război cinic în 1898 şi, de atunci, există satisfacţia că "bărbosul" acesta sfidează colosul. În perioada antifranchismului, organizat în jurul Partidului Comunist Spaniol, ideile lui Castro aveau un anume prestigiu care, din păcate, s-a păstrat şi astăzi. Istoria noastră, ca şi cea a românilor, a produs distorsiuni teribile. Cînd Soljeniţîn a venit în Spania în anii '70, a fost prezentat de franchişti ca un intelectual de-al lor şi scriitorul a fost primit de democraţii din opoziţie ca un agent CIA trimis să discrediteze comunismul. Înţeleg că e greu să te desprinzi de aceste prostii crezute în tinereţe. Asta necesită un exerciţiu nemilos cu tine însuţi: trebuie să regîndeşti lucrurile în care crezi. Altfel, e o minciună frumoasă să vezi în Castro pe David care luptă împotriva lui Goliath. Pentru cei care văd însă realitatea, această lene intelectuală spaniolă e de-a dreptul jignitoare. Este societatea spaniolă conştientă de necesitatea unei asemenea dezbateri? De aici din Est, problema pare nu doar ridicolă, ci gravă! Intelectualitatea spaniolă este, în linii mari, împărţită în două tabere şi e tot mai greu să găseşti o abordare a realităţii care să nu depindă de stînga sau de dreapta. "Restaurarea realităţii" este ultima frază a unui manifest publicat recent de treizeci de intelectuali din Barcelona care cer apariţia, în Catalunia, a unui partid politic de centru sau măcar de centru-stînga, care să nu accepte înţelegerea dintre Partidul Social Democrat şi naţionaliştii catalani. Sînt de părere că mai bine pierzi puterea, decît să o păstrezi în astfel de circumstanţe. Acest manifest, lansat în prezenţa a peste o mie de oameni, a atras imediat critici, şi de la dreapta, şi de la stînga, cu o furie uimitoare. A deranjat teribil ideea apariţiei unui al treilea discurs. În presă am fost caracterizaţi ca fiind "rupţi de realitate", "urmaşi ai protipendadei", "oameni care nu cunosc poporul", am fost consideraţi drept "ciumaţii lumii intelectuale"... Manifestul spunea, în final, că, în locul discuţiilor despre fantomele patriei, ar trebui să "restaurăm realitatea". Viitorul trebuie să lumineze trecutul. În România, Franco este adesea asociat anticomunismului. Cine a fost Franco? Acum cîţiva ani eram la Sofia, la Clubul Scriitorilor, şi mai mulţi poeţi îmi spuneau: "Ce noroc că l-aţi avut pe Franco!". "Dar a fost un dictator sîngeros. A început un război civil în care au murit 500.000 de oameni", le-am spus. "Nu se compară. E puţin pe lîngă ce s-a întîmplat la noi." De fapt, Franco a fost o fatalitate; rodul incapacităţii noastre de a ne înţelege în anii în care Spania era eprubeta unde se experimentau noile ideologii: fascismul şi comunismul. Barcelona era cunoscută drept "trandafirul roşu", oraşul cu cele mai multe acte de anarhism. Oamenii de afaceri angajau mercenari să omoare lideri de sindicate. În 1934, Catalunia s-a declarat stat independent, iar viaţa politică era marcată de atentate. Într-o asemenea tensiune, s-a ridicat generalul Franco, rezolvînd situaţia dramatică prin folosirea întregului arsenal de care dispunea. Spania a ajuns curînd un pămînt ars, în care fraţii se luptau între ei. Încă 20 de ani după, Spania resimţea consecinţele economice ale acelor evenimente. Noi ştim mai bine doar ultima perioadă, cea în care represiunea politică slăbise din cauza îmbătrînirii regimului franchist şi, mai ales, a influenţei Europei. Departe de a fi democratică, această ultimă perioadă a fost o dictatură uşoară, însă problemele naţionalismului, reprimate atunci, au izbucnit acum. Faptul că în Spania încă se deplînge lipsa acestui dictator, care a stat 40 de ani la putere, este obscen. Retragerea trupelor Spaniei din Irak a fost considerată de mulţi o laşitate. Trebuie să ţineţi seama că Spania a intrat în acest război împotriva dorinţei generale a spaniolilor. Spania e o ţară care, de trei secole încoace, a pierdut sistematic toate războaiele. Chiar şi cînd le cîştiga, pierdea foarte mult. Spaniolii sînt poporul cel mai puţin belicos şi cel mai puţin eroic din toată Europa. Cel mai rău lucru care ni se poate întîmpla, este un nou război. În plus, justificările pentru a ne alătura americanilor să invadăm o ţară arabă nu erau foarte clare. Rodríguez Zapatero a promis în campania electorală, neimplicare. A urmat apoi atentatul terorist care, practic, l-a adus la putere, iar el nu a făcut decît să se ţină de cuvînt.

1025 21 Iamandi jpg
Business as usual
Poate că britanicii, spre deosebire de alte nații mai versatile, mai cameleonice, au exercițiul normalului.
VJ jpg
La aniversară. Valeriu Jereghi în spațiul filmului european
Creator a 19 filme ca regizor, 21 și ca scenarist, opt ca director de imagine și unul ca producător, a fost și actor în patru filme.
1014 23 jpg
„Probabil cel mai aşteptat album rap din ultimii zece ani” – G.P. VOLCEANOV în dialog cu PHUNK B –
Prima mea casetă de hip-hop românesc a fost Familiarizează-te de la La Familia, în 2001, septembrie, de ziua mea, la 7 ani.
p 21 WC jpg
Digital și analogic
Dincolo de sensul intrinsec al unui cuvînt sau al unei expresii, mai există unul, extrinsec, care rezultă din relația acestora cu contextul.
1013 23 Miru fotosoto jpg
„De ce iubim femeile MCs” (II) – G.P. VOLCEANOV în dialog cu MIRU
„Mi-ar plăcea măcar la Conservator, fiind de specialitate, să fie o materie legată de rap.”
image png
Trasul de șireturi
Dar nici cel din urmă nu se oprește vreodată din citit. Nu va declara niciodată că nu mai are nevoie de cărți.
1010 22 coperta jpg
image png
Hoțul de timp
Ei se fortifică în interiorul iluziei de a „avea în mînă accelerarea sau încetinirea călătoriilor la graniță, nu cea geografică, ci cea a veșniciei”
image png
Solidaritatea de aparență
Grație coincidenței onomastice, își însușise fără jenă „faptele de vitejie” ale acestui fotbalist sîrb; și-i mersese de minune pînă să fie descoperit.
image png
Iarna pe uliță
Psihic, însă... mi se pare că e invers.
image png
Privirea ca formă de gîndire în arta lui Marin Gherasim
Preocupările teoretice ale pictorului se manifestă de timpuriu.
p 21 Heinrich B”ll jpg
Dragostea tăiată la montaj. Heinrich Böll despre doliul Germaniei
Dar nu la asta se gîndea Heinrich acum: el se gîndea la speranța care luminase o clipă chipul mamei, numai o singură clipă, dar știa că o clipă înseamnă mult.
index jpeg 7 webp
Ce a căzut, de fapt, în 1989?
Ce nu știm este dacă această situație va dura. Experiența ne arată că omul nu poate trăi fără narative și că istoria la un moment dat se repetă.
pata umana jpg
Pata umană. Despre intoleranță și mizantropie
„Ignoranța nu este un vid, este un preaplin de scenarii și de certitudini.”
p 23 jpg
p 22 Dimitrie Cantemir WC jpg
Cantemir – confluenţe culturale şi aculturaţie
Cel care făcea această observaţie vorbea în bună cunoştință de cauză, sugerînd una din componentele procesului de aculturaţie.
p 22 jpg
Întotdeauna tu, niciodată eu sau despre violența invizibilă
Termenul de „violență psihologică” este intrat de puțini ani în vocabularul colectiv și conștientizat ca fenomen care se petrece și la care am fost și sîntem expuși fără a ne da seama.
987 23 Volceanov jpg
„De ce iubim femeile MCs” – G.P. VOLCEANOV în dialog cu GANI (partea I) –
Cel mai important e să fii true şi pasionat pînă la capăt.
982 22 Lepenies jpg
Muncă intelectuală
Munca intelectuală a lui Martus/Spoerhase e o carte foarte interesantă și plină de învățăminte.
p 23 jpg
În aerul firav al Globului
Ce lecție transfiguratoare despre puterea teatrului este acest spectacol! Și totuși, care Ioana? Ioana pitit/ă în fiecare din noi, care-și dorește să fie ascultat/ă, recunoscut/ă și acceptat/ă. Nimic mai simplu.
980 21 Badescu jpeg
Copel Moscu și jocul de-a realitatea
Filmele lui Moscu sînt documentare ale unei lumi ascunse, a unei alter-realități adevărate, care există, dar nu este într-un mod de la sine înțeles, adică prin însuși faptul de a fi, observată și băgată în seamă.
index jpeg 4 webp
Pe scurt, despre iluzia schimbării
Cădem de acord că aceste vremuri trecute erau frumoase atît pentru fete, cît și pentru băieți.
index jpeg 2 webp
Cu iubirea în minte, cu mintea în iubire
Cînd, la rîndul nostru, iubim o anumită persoană, această iubire se poate extinde la un obiect care i-a fost drag, poate deveni o colecție de obiecte iubite de acel om sau o pasiune pentru un anumit domeniu.
Robert Harron and Gertrude Norman in The Tender Hearted Boy (1913) (cropped) jpg
Iubire "all inclusive” sau prietenie?
Ceilalți, care își investesc energia în mai multe relații, în mai multe preocupări, au de-a face cu limitele, distanța, absența și iubirea neîmpărtășită toată viața.

Adevarul.ro

image
Ce sunt armele nucleare tactice și de ce a ordonat Rusia efectuarea de exerciții
Ministerul rus al Apărării a anunțat luni că armata va efectua exerciții cu arme nucleare tactice - fiind pentru prima dată când un astfel de exercițiu este anunțat public de Moscova, relatează Independent.
image
Generația Smartphone. A explodat numărul elevilor cu probleme de învățare. Creierul copiilor, otrăvit de timpul petrecut în fața ecranelor
Numărul copiilor cu cerințe educaționale speciale (CES) s-a triplat în ultimii 5 ani, ajungând la peste 70.000. Și vorbim despre datele oficiale. Neoficial însă, avem mult mai mulți elevi cu astfel de probleme, iar una dintre cauze este timpul exagerat petrecut de aceștia în fața ecranelor.
image
Ce mâncăm după Paște. De ce să ne ferim de ciorbă, preferata românilor
După abuzurile culinare de Paște, trebuie să revenim la un stil de viață echilibrat. De câte ori mâncăm pe zi? Câtă carne consumăm? Ținem post intermitent? Cum ar trebui să arate micul dejun, prânzul și cina? - sunt întrebări la care a răspuns nutriționistul Nicolae Hâncu

HIstoria.ro

image
Au reușit sovieticii să decripteze mesajele Enigma înainte de Bătălia de la Stalingrad?
Dacă despre succesele occidentalilor pe frontul invizibil se cunosc destul de multe aspecte, nu același lucru se poate spune despre reușitele sovieticilor. Au reușit sovieticii să decripteze comunicațiile Enigma?
image
Răscoala de la 1907 - Ieșirea de pe scena politică a Nababului
De-abia se stinseseră ecourile laudative ale Serbărilor din 1906, prilejuite de aniversarea a 40 de ani de domnie ai Regelui Carol I, privite ca o manifestare națională a românilor de pretutindeni, că România se va vedea confruntată cu o mișcare extrem de violentă, proprie Evului Mediu.
image
La un pahar de vin cu Dej. Când comuniștii români vorbeau, pe șleau, despre crimele lui Stalin
Congresul Congresul al XXII-lea al PCUS consfinţeşte oficial victoria lui Nichita Hurşciov asupra concurenţilor stalinişti. După reculul provocat de Rebeliunea din Ungaria, destalinizarea din 1956 capătă un nou avînt.