Despre fascinație cu pianistul Grigory Sokolov

Despre fascinație cu pianistul Grigory Sokolov jpeg

Unii îl consideră cel mai mare pianist în viață; alții, drept unul dintre cei mai buni pianiști actuali. În orice caz, oricare apariție a lui Grigory Sokolov este un eveniment în sine. Are fani care obișnuiau să călătorească pentru a fi de față la cît mai multe dintre recitalurile lui. Nu (mai) cîntă cu orchestra, apare doar în recitaluri solo. Nu înregistrează discuri: timp de 20 ani nu a apărut nici unul cu numele lui pe copertă; în 2014 a semnat un contract cu casa Deutsche Grammophon, și în 2015, 2016, 2017 au fost lansate albume cuprinzînd evoluții din recitalurile lui live.

În 8 mai 2020, a fost lansat al patrulea album editat de Deutsche Grammophon cu înregistrări din recitalurile lui Grigory Sokolov. Mai precis, recitaluri susținute în vara anului 2019 la Zaragoza (Spania), Wuppertal (Germania) și Rabbi (Italia) – două discuri cuprinzînd lucrări de Ludwig van Beethoven și Johannes Brahms, alături de 7 miniaturi oferite ca bis. Pentru că da, la fiecare recital, Grigory Sokolov obișnuiește să ofere ca bis publicului entuziast un număr considerabil de piese – este un specialist al bis-urilor cu lucrări de Jean Philippe Rameau, de pildă!

Cu siguranță, casa de discuri își propusese să facă un eveniment din această lansare, ținînd cont și că pe 18 aprilie Grigory Sokolov a împlinit 70 ani. Pandemia a anulat aceste planuri: oricare eveniment artistic pare că și-a pierdut din strălucire, însă, de fapt, mai ales acum, ar trebui să profităm și să ne bucurăm de mici delicii care ne fac viața mai frumoasă.

Afirmații de genul „cel mai bun pianist în viață” mi se par mult prea categorice, cînd sînt atîția pianiști excepționali în viață. Însă este adevărat că Grigory Sokolov are o carismă specială și darul mai rar întîlnit de a-și muta auditoriul într-o lume paralelă, creată de el.

Cu siguranță, nu este pianistul perfect – probabil că nici nu caută în mod special perfecțiunea tehnică și, să nu uităm, toate înregistrările de pe discurile sale sînt captate din recitaluri live, unde mici accidente sînt mereu posibile. Însă, de fapt, cum am putea defini perfecțiunea în muzică? Probabil că și un robot ar putea cînta perfect niște sunete, însă asta nu-l face, în niciun caz, un mare pianist.

Să aruncăm o privire pe acest nou album: Sonata op. 2 nr. 3 de Beethoven – unul dintre opusurile des abordate de pianiști, cele 11 bagatele op. 119 de Beethoven, dimpotrivă, foarte rar cîntate astăzi și ciclurile de piese op. 118 și 119 de Johannes Brahms, alături de 7 miniaturi oferite ca bis.

Așa cum observa și un cronicar de la The Guardian, contururile interpretative pentru Beethoven sînt mai clare: toate tempo-urile sînt mai rare decît cele propuse de alți pianiști, însă liniile sînt construite cu maturitate și profunzime.

Partiturile lui Brahms, ultimele compuse de creatorul german pentru pian, sînt o altă lume: melancolia unui final de secol XIX și de lume, practic, se simte pregnant în aceste opusuri; ajuns la finalul vieții, Brahms se uită în urmă cu detașarea celui care nu mai are nimic de demonstrat lumii. Sokolov înțelege această viziune și o acordă cu propria lui lume de magician – pe unii îi poate absorbi total, pe alții, poate să nu-i impresioneze deloc. În orice caz, Sokolov rămîne un filosof al pianului, și cred că atît cît mai avem șansa, este bine să-i cunoaștem înregistrările și, de ce nu, cînd va fi posibil, să-l vedem și pe viu într-un recital. Pentru că, de fapt, acel „pe viu” este de neînlocuit, mai ales în cazul unui artist de tipul lui Grigory Sokolov, care mizează atît de mult pe emoția pe care o trezește în auditor; iar vremurile distanțării sociale și ale lipsei totale de acces la cultura vie ne demonstrează încă o dată că oamenii în carne și oase și comunicarea dintre ei, mai ales cea artistică, nu poate fi înlocuită cu nimic.

Noul album al lui Grigory Sokolov este difuzat la Radio România Muzical în două episoade, pe 11 și 18 mai, de la ora 19.00, și poate fi reascultat oricînd aici

1025 21 Iamandi jpg
Business as usual
Poate că britanicii, spre deosebire de alte nații mai versatile, mai cameleonice, au exercițiul normalului.
VJ jpg
La aniversară. Valeriu Jereghi în spațiul filmului european
Creator a 19 filme ca regizor, 21 și ca scenarist, opt ca director de imagine și unul ca producător, a fost și actor în patru filme.
1014 23 jpg
„Probabil cel mai aşteptat album rap din ultimii zece ani” – G.P. VOLCEANOV în dialog cu PHUNK B –
Prima mea casetă de hip-hop românesc a fost Familiarizează-te de la La Familia, în 2001, septembrie, de ziua mea, la 7 ani.
p 21 WC jpg
Digital și analogic
Dincolo de sensul intrinsec al unui cuvînt sau al unei expresii, mai există unul, extrinsec, care rezultă din relația acestora cu contextul.
1013 23 Miru fotosoto jpg
„De ce iubim femeile MCs” (II) – G.P. VOLCEANOV în dialog cu MIRU
„Mi-ar plăcea măcar la Conservator, fiind de specialitate, să fie o materie legată de rap.”
image png
Trasul de șireturi
Dar nici cel din urmă nu se oprește vreodată din citit. Nu va declara niciodată că nu mai are nevoie de cărți.
1010 22 coperta jpg
image png
Hoțul de timp
Ei se fortifică în interiorul iluziei de a „avea în mînă accelerarea sau încetinirea călătoriilor la graniță, nu cea geografică, ci cea a veșniciei”
image png
Solidaritatea de aparență
Grație coincidenței onomastice, își însușise fără jenă „faptele de vitejie” ale acestui fotbalist sîrb; și-i mersese de minune pînă să fie descoperit.
image png
Iarna pe uliță
Psihic, însă... mi se pare că e invers.
image png
Privirea ca formă de gîndire în arta lui Marin Gherasim
Preocupările teoretice ale pictorului se manifestă de timpuriu.
p 21 Heinrich B”ll jpg
Dragostea tăiată la montaj. Heinrich Böll despre doliul Germaniei
Dar nu la asta se gîndea Heinrich acum: el se gîndea la speranța care luminase o clipă chipul mamei, numai o singură clipă, dar știa că o clipă înseamnă mult.
index jpeg 7 webp
Ce a căzut, de fapt, în 1989?
Ce nu știm este dacă această situație va dura. Experiența ne arată că omul nu poate trăi fără narative și că istoria la un moment dat se repetă.
pata umana jpg
Pata umană. Despre intoleranță și mizantropie
„Ignoranța nu este un vid, este un preaplin de scenarii și de certitudini.”
p 23 jpg
p 22 Dimitrie Cantemir WC jpg
Cantemir – confluenţe culturale şi aculturaţie
Cel care făcea această observaţie vorbea în bună cunoştință de cauză, sugerînd una din componentele procesului de aculturaţie.
p 22 jpg
Întotdeauna tu, niciodată eu sau despre violența invizibilă
Termenul de „violență psihologică” este intrat de puțini ani în vocabularul colectiv și conștientizat ca fenomen care se petrece și la care am fost și sîntem expuși fără a ne da seama.
987 23 Volceanov jpg
„De ce iubim femeile MCs” – G.P. VOLCEANOV în dialog cu GANI (partea I) –
Cel mai important e să fii true şi pasionat pînă la capăt.
982 22 Lepenies jpg
Muncă intelectuală
Munca intelectuală a lui Martus/Spoerhase e o carte foarte interesantă și plină de învățăminte.
p 23 jpg
În aerul firav al Globului
Ce lecție transfiguratoare despre puterea teatrului este acest spectacol! Și totuși, care Ioana? Ioana pitit/ă în fiecare din noi, care-și dorește să fie ascultat/ă, recunoscut/ă și acceptat/ă. Nimic mai simplu.
980 21 Badescu jpeg
Copel Moscu și jocul de-a realitatea
Filmele lui Moscu sînt documentare ale unei lumi ascunse, a unei alter-realități adevărate, care există, dar nu este într-un mod de la sine înțeles, adică prin însuși faptul de a fi, observată și băgată în seamă.
index jpeg 4 webp
Pe scurt, despre iluzia schimbării
Cădem de acord că aceste vremuri trecute erau frumoase atît pentru fete, cît și pentru băieți.
index jpeg 2 webp
Cu iubirea în minte, cu mintea în iubire
Cînd, la rîndul nostru, iubim o anumită persoană, această iubire se poate extinde la un obiect care i-a fost drag, poate deveni o colecție de obiecte iubite de acel om sau o pasiune pentru un anumit domeniu.
Robert Harron and Gertrude Norman in The Tender Hearted Boy (1913) (cropped) jpg
Iubire "all inclusive” sau prietenie?
Ceilalți, care își investesc energia în mai multe relații, în mai multe preocupări, au de-a face cu limitele, distanța, absența și iubirea neîmpărtășită toată viața.

Adevarul.ro

image
De ce suntem penultimii în UE la salarii și primii la creșterea prețurilor. Expert: „Inflația e mama tuturor taxelor”
România este pentru a treia lună consecutiv țara cu cea mai mare inflație, conform statisticilor Eurostat, iar ca și cum nu ar fi de ajuns, doar bulgarii câștigă mai puțin. Analistul economic Adrian Negrescu explică, pentru „Adevărul”, cum s-a ajuns aici și de ce statul nu are soluții.
image
La ce riscuri de sănătate se expun cei care lucrează noaptea. Boala cumplită care îi paște
Persoanele care lucrează în ture de noapte prezintă un risc mai mare de demență și alte boli, spune un important expert în somn, a cărui afirmație se bazează pe rezultatele unor studii științifice.
image
Banii viitorului: Ce s-ar întâmpla dacă am renunța la cash și am folosi bani virtuali
Într-o lume tot mai digitalizată, ideea de a renunța la tranzacțiile cu bani cash și de a folosi exclusiv bani virtuali devine din ce în ce mai atrăgătoare, punctează specialiștii.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.