„Definiţia muzicii o dau cei care ascultă“ – interviu cu Igor NAIDIN şi Vladimir BALSHIN

Publicat în Dilema Veche nr. 539 din 12-18 iunie 2014
„Definiţia muzicii o dau cei care ascultă“ – interviu cu Igor NAIDIN şi Vladimir BALSHIN jpeg

Cvartetul Borodin a fost invitat, pentru prima dată după destrămarea Uniunii Sovietice, să concerteze în România, la Festivalul Internaţional de Muzică Clasică Sibiu/Hermannstadt, 24-31 mai. Igor Naidin şi Vladimir Balshin sînt violonistul, respectiv violoncelistul grupului.

N-aţi ştiut cu foarte mult timp înainte de acest festival că veţi veni în România. Cum s-au aranjat lucrurile?

Igor Naidin: Aproape imediat după ce am fost întrebaţi dacă am putea veni aici, am verificat programul şi am confirmat că sîntem liberi pentru aceste cîteva zile. Eram foarte interesaţi şi foarte entuziasmaţi să venim în România, unde grupul nu a mai cîntat de pe timpul Uniunii Sovietice. Bineînţeles, nici unul dintre actualii membri nu mai fusese aici şi, cu atît mai mult, în Transilvania. Există aici o moştenire culturală foarte puternică, iar lucrul acesta se reflectă în felul în care se desfăşoară chiar şi acest festival, în publicul care vine, în muzicienii pe care-i întîlnim. Sibiul nu e un oraş mare, dar asta nu are nici o relevanţă pentru importanţa muzicii propuse. Lucrurile s-au potrivit bine – între celelalte concerte pe care le aveam, Sibiul a fost plăcerea noastră.  

V-aţi simţit bine şi în Sala Festivă a Bibliotecii Astra...

I.N.: Da, are sala aceasta o acustică aproape de perfecţiune! Poţi controla foarte bine sunetul, în cvartet auzi foarte bine ce cîntă colegii, poţi lucra la nuanţele muzicale. Deşi e un spaţiu despre care ni s-a spus că a funcţionat mult timp ca sală de lectură, este excelent pentru muzică.

Am asistat, împreună cu alţi tineri, la masterclass-ul pe care l-aţi ţinut. Dumneavoastră aţi cîntat împreună cu alţi patru muzicieni români sextetul Amintiri din Florenţa de Ceaikovski. A apărut între dvs. starea de confort sonor, de înţelegere?

Vladimir Balshin: Da, ştim că aici e o mare tradiţie muzicală, în mod special în ceea ce priveşte arta cîntatului la instrumente de coarde. Întîlnirea a fost profundă, am simţit că găsim un limbaj comun. N-a fost o lecţie, am cîntat împreună cu ei.

I.N.: Am făcut muzică împreună.

V.B.: Da, împreună e cel mai important pentru muzica de cameră.

În România nu se pune atît de mult accentul pe muzica de cameră. Tinerii sînt, mai degrabă, pregătiţi să devină solişti. Şcoala nu accentuează calităţile de care e nevoie pentru muzica de cameră.

I.N.: În Rusia, lucrurile se petrec cam la fel, tinerii sînt instruiţi să-şi dorească o carieră de solişti, fără să li se atragă atenţia asupra frumuseţii şi sensului pe care le are muzica de cameră în formarea simţului sonor. Bineînţeles, nu toţi ajung să fie solişti. Arta cîntatului împreună, într-un ansamblu cameral, nu este mai puţin dificilă. Orchestra e altceva.  

Cum se păstrează individualitatea într-un cvartet?  

V.B.: Individul e important în structura grupului. Acesta devine mai puternic cînd fiecare în parte îşi are propriul sistem de valori. Fiecare dintre noi trăieşte individual ideile muzicale pe care şi grupul, per ansamblu, le generează ulterior.  

I.N.: Pentru noi, cîntatul în cvartet este ceea ce numim în rusă „calea mediană de aur“. Ca solist, concentrarea este doar pe tine însuţi. În orchestră, tu nu contezi ca individ, te pierzi cu totul, eşti absorbit. În cvartet, însă, îţi păstrezi personalitatea şi, mai mult, aceasta devine parte a fiinţei grupului.  

Se vorbeşte mult despre sunetul cvartetului dvs.

I.N.: Niciodată nu definim noi ceea ce cîntăm. Lăsăm asta pentru public şi pentru critici. Cum am putea noi înşine să ne apărăm? Asta este ce auzim, ce cîntăm. Definiţia muzicii o dau cei care ascultă.

Spunea cineva: „Am auzit de multe ori Şostakovici cîntat excelent, dar Cvartetul Borodin cîntă altceva, aproape altă muzică.“ Cum se ţine această percepţie trează?

I.N.: În grupul nostru, membrii se schimbă unul cîte unul. Dacă schimbul nu s-ar face treptat, n-ar mai exista cvartetul ca entitate. Fiecare muzician care se pregăteşte să devină membru al cvartetului lucrează cu noi, absoarbe ceea ce se află în noi, ceilalţi, ca mod de interpretare, ca filozofie a muzicii, a calităţii sonore pe care o căutăm, ceea ce fiecare dintre membrii din trecut ştia. Ajunge să respire aerul cvartetului. Este o moştenire ale cărei caracteristici le cunoaştem foarte bine şi, pentru a nu o pierde, pentru a o transmite cît mai pur, mai aproape de originar, îi pregătim pe nou-veniţi aşa cum am fost pregătiţi şi noi. Altfel nu funcţionează.

Eraţi conştienţi de toate acestea înainte să cîntaţi în Cvartetul Borodin?

I.N.: Eram foarte tineri, bineînţeles, cînd ne-am apropiat de cvartet. Toţi însă studiasem tehnicile muzicii de cameră, ascultasem mult din ceea ce cîntase grupul înainte. De asemenea, toţi facem parte din aceeaşi tradiţie dezvoltată de Şcoala de la Moscova. Aceasta e lumea din care venim. De asemenea, am prins timpurile în care Şostakovici încă trăia, şi toată moştenirea lui – felul de a se manifesta al gîndirii sale muzicale – era foarte aproape. Influenţa lui făcea parte fizic din vieţile noastre.

Spuneaţi că publicul defineşte sunetul dvs. Credeţi că cei din sală sînt mereu conştienţi de rolul important pe care-l joacă în acest proces? Că, la fel ca în artă, privitorul întregeşte experienţa tabloului, a obiectului?

I.N.: Publicul este, în mod automat, parte din concert. Arta noastră a fost făcută pentru oameni, nu cîntăm pentru noi înşine şi nici pentru săli goale. De aceea, pentru mulţi muzicieni este foarte dificil şi complicat să înregistreze cînd nu au public alături, într-o sală goală. Aşa te poţi concentra asupra calităţii, dar muzica ta nu are ecou în ceilalţi, procesul de rezonanţă este cumva întrerupt. De aceea, multe înregistrări sînt de o calitate foarte bună, dar nu au atît de mult suflet, pentru că, de fapt, nu a existat public cînd a fost cîntată acea muzică. Sviatoslav Richter, de exemplu, într-o anume parte a vieţii sale, a înregistrat doar din concert. Aceea era inspiraţia lui, aceea era o înregistrare reală, a unei muzici care chiar există. Nici un studio nu o să redea lucrul acesta.

Şi dvs.?

I.N.: Nu ne plac înregistrările din concerte. Înregistrările rămîn ceva artificial. Desigur, cunoaştem importanţa lor, este fantastic pentru cei care ne cunosc şi nu au cum să ajungă la concerte, pentru cei care vor să ne audă în mediul lor de viaţă. Dar concertul este mediul în care poţi împărtăşi ceea ce niciodată nu vei putea face altfel.

Sînteţi de acord cu obiceiurile de consum pe care le-a creat societatea contemporană? Poţi să asculţi orice piesă muzicală la orice oră, nu mai există limite în acest sens...

I.N.: Depinde şi de ce muzică alegi să asculţi. Avem şi noi muzici pe care le ascultăm în timp ce facem altceva, în timpul drumurilor, conducînd.

Ce muzici?

V.B.: Jazz, pentru mine. Dave Brubeck, Oscar Peterson.

I.N.: Eu ascult şi folclor rus, muzică veche, în nici un caz modernă.

Cum se poate păstra curată gîndirea muzicală în timpurile acestea care nu invită neapărat la reflecţie?

I.N.: Cred că fiecare dintre cei care fac parte din marea cultură muzicală clasică trebuie să se adapteze la timpurile pe care le trăim. Muzica clasică poate fi percepută ca un atavism în lumea noastră, dar tot de aici ne tragem seva.  

V.B.: Avem lumea noastră personală înăuntru, o ducem tot timpul cu noi.

Vă amintiţi timpurile în care nu ştiaţi ce e muzica?

I.N.: Poate da, poate nu, pentru că, desigur, copilul, chiar şi nenăscut, ascultă muzica pe care o ascultă mama sa.   

a consemnat Maria BALABAŞ 

Foto: K. Saunders

1025 21 Iamandi jpg
Business as usual
Poate că britanicii, spre deosebire de alte nații mai versatile, mai cameleonice, au exercițiul normalului.
VJ jpg
La aniversară. Valeriu Jereghi în spațiul filmului european
Creator a 19 filme ca regizor, 21 și ca scenarist, opt ca director de imagine și unul ca producător, a fost și actor în patru filme.
1014 23 jpg
„Probabil cel mai aşteptat album rap din ultimii zece ani” – G.P. VOLCEANOV în dialog cu PHUNK B –
Prima mea casetă de hip-hop românesc a fost Familiarizează-te de la La Familia, în 2001, septembrie, de ziua mea, la 7 ani.
p 21 WC jpg
Digital și analogic
Dincolo de sensul intrinsec al unui cuvînt sau al unei expresii, mai există unul, extrinsec, care rezultă din relația acestora cu contextul.
1013 23 Miru fotosoto jpg
„De ce iubim femeile MCs” (II) – G.P. VOLCEANOV în dialog cu MIRU
„Mi-ar plăcea măcar la Conservator, fiind de specialitate, să fie o materie legată de rap.”
image png
Trasul de șireturi
Dar nici cel din urmă nu se oprește vreodată din citit. Nu va declara niciodată că nu mai are nevoie de cărți.
1010 22 coperta jpg
image png
Hoțul de timp
Ei se fortifică în interiorul iluziei de a „avea în mînă accelerarea sau încetinirea călătoriilor la graniță, nu cea geografică, ci cea a veșniciei”
image png
Solidaritatea de aparență
Grație coincidenței onomastice, își însușise fără jenă „faptele de vitejie” ale acestui fotbalist sîrb; și-i mersese de minune pînă să fie descoperit.
image png
Iarna pe uliță
Psihic, însă... mi se pare că e invers.
image png
Privirea ca formă de gîndire în arta lui Marin Gherasim
Preocupările teoretice ale pictorului se manifestă de timpuriu.
p 21 Heinrich B”ll jpg
Dragostea tăiată la montaj. Heinrich Böll despre doliul Germaniei
Dar nu la asta se gîndea Heinrich acum: el se gîndea la speranța care luminase o clipă chipul mamei, numai o singură clipă, dar știa că o clipă înseamnă mult.
index jpeg 7 webp
Ce a căzut, de fapt, în 1989?
Ce nu știm este dacă această situație va dura. Experiența ne arată că omul nu poate trăi fără narative și că istoria la un moment dat se repetă.
pata umana jpg
Pata umană. Despre intoleranță și mizantropie
„Ignoranța nu este un vid, este un preaplin de scenarii și de certitudini.”
p 23 jpg
p 22 Dimitrie Cantemir WC jpg
Cantemir – confluenţe culturale şi aculturaţie
Cel care făcea această observaţie vorbea în bună cunoştință de cauză, sugerînd una din componentele procesului de aculturaţie.
p 22 jpg
Întotdeauna tu, niciodată eu sau despre violența invizibilă
Termenul de „violență psihologică” este intrat de puțini ani în vocabularul colectiv și conștientizat ca fenomen care se petrece și la care am fost și sîntem expuși fără a ne da seama.
987 23 Volceanov jpg
„De ce iubim femeile MCs” – G.P. VOLCEANOV în dialog cu GANI (partea I) –
Cel mai important e să fii true şi pasionat pînă la capăt.
982 22 Lepenies jpg
Muncă intelectuală
Munca intelectuală a lui Martus/Spoerhase e o carte foarte interesantă și plină de învățăminte.
p 23 jpg
În aerul firav al Globului
Ce lecție transfiguratoare despre puterea teatrului este acest spectacol! Și totuși, care Ioana? Ioana pitit/ă în fiecare din noi, care-și dorește să fie ascultat/ă, recunoscut/ă și acceptat/ă. Nimic mai simplu.
980 21 Badescu jpeg
Copel Moscu și jocul de-a realitatea
Filmele lui Moscu sînt documentare ale unei lumi ascunse, a unei alter-realități adevărate, care există, dar nu este într-un mod de la sine înțeles, adică prin însuși faptul de a fi, observată și băgată în seamă.
index jpeg 4 webp
Pe scurt, despre iluzia schimbării
Cădem de acord că aceste vremuri trecute erau frumoase atît pentru fete, cît și pentru băieți.
index jpeg 2 webp
Cu iubirea în minte, cu mintea în iubire
Cînd, la rîndul nostru, iubim o anumită persoană, această iubire se poate extinde la un obiect care i-a fost drag, poate deveni o colecție de obiecte iubite de acel om sau o pasiune pentru un anumit domeniu.
Robert Harron and Gertrude Norman in The Tender Hearted Boy (1913) (cropped) jpg
Iubire "all inclusive” sau prietenie?
Ceilalți, care își investesc energia în mai multe relații, în mai multe preocupări, au de-a face cu limitele, distanța, absența și iubirea neîmpărtășită toată viața.

Adevarul.ro

image
Japonia mănâncă mici și sarmale. Românul care le prepară: „Clienții ling farfuria“ VIDEO
În vizită în Japonia, Andreia și Ionuţ, vloggerii de la canalul de YouTube „HaiHui în doi”, au prezentat povestea românului care vinde mici și alte feluri de mâncare tradițională în Țara Soarelui Răsare.
image
Dilema incredibilă a unui român din Spania: „Am aflat că nu sunt tatăl copiilor mei, ce să fac?“
Postarea în care un bărbat a dezvăluit că prietenul său văduv a aflat că ai săi copii, rămași doar în grija sa, nu sunt de fapt ai lui, a devenit virală pe Facebook.
image
File de istorie. S-au plantat curmali, bananieri și palmieri pentru vizita Împăratului Franz Josef FOTO
Un oraș din vestul României a fost între 9 și 12 septembrie 1893 centrul de interes al Imperiului Austro-Ungar. Împăratul Franz Josef şi trei arhiduci au fost așteptați cu mare fast.

HIstoria.ro

image
Când a devenit Sicilia romano-catolică?
Mai mult de 13 civilizații și-au pus amprenta asupra Siciliei din momentul apariției primilor locuitori pe insulă, acum mai bine de 10.000 de ani, dar normanzii și-au tăiat partea leului.
image
Amânarea unui sfârșit inevitabil
„Născut prin violenţă, fascismul italian era destinat să piară prin violenţă, luându-și căpetenia cu sine“, spune istoricul Maurizio Serra, autorul volumului Misterul Mussolini: omul, provocările, eşecul, o biografie a dictatorului italian salutată de critici și intrată în topul celor mai bune cărţi
image
Căsătoria lui Caragiale cu gentila domnişoară Alexandrina Burelly
Ajuns director la Teatrul Naţional, funcţie care nu l-a bucurat atât de tare precum credea, Ion Luca Caragiale a avut în schimb o mare şi frumoasă împlinire: a cunoscut-o pe viitoarea doamnă Caragiale.