De ce facem ceea ce facem

Ştefan TEIŞANU
3 aprilie 2020
De ce facem ceea ce facem jpeg

Dacă e să-i împărțim după principalele lor motivații, există numai șase feluri de oameni pe lume: cei care caută siguranță (S), cei care merg după profit (P), cei care vor apreciere (A), cei care preferă înainte de toate confortul (C), cei economicoși (E) și cei interesați de durabilitatea acțiunilor lor (D), sînt numai șase feluri de oameni pe lume plus toate combinațiile dintre ele, așa zice modelul SPACED pe care l-am învățat acum douăzeci de ani la un curs de vînzări, pentru calcule mai exacte să ne amintim un pic de matematică de liceu, aranjamente de 6 luate cîte 6 egal cu 6 factorial, 6! = 6 x 5 x 4 x 3 x 2 x 1, deci 720, în funcție de ce-i mînă-n luptă sînt 720 de feluri de oameni pe lume.

Pe Pămînt sînt, prin urmare, cam zece milioane de oameni pentru fiecare combinație, carevasăzică nu ne rămîne posibilitatea, nici măcar după o zi proastă, de a spune că România e plină numai de lacomi și de orgolioși, cîte zece milioane din fiecare, că e făcută doar din leneși și din avari, jumi-juma, și așa mai departe, e limpede că sînt și la noi oameni de toate felurile, de toate cele 720 de feluri, ca peste tot, sînt atîția de judecat, dar avem toată viața înainte pentru asta. 

Judecîndu-i pe alții ne judecăm și pe noi, căci judecata e în capul omului, știu asta de la bunica și știm cu toții, fiecare de la bunica lui, că nimeni nu e pur și simplu bun sau rău, cine caută siguranță poate fi pragmatic tot așa cum poate fi fricos, iubitorul de profit poate fi moral sau imoral, aprecierea ți-o poți dori din vanitate, dar și pentru că-ți asumi răspunderea pentru munca ta și pentru ideile tale, cel dornic de confort poate fi așa de dragul echilibrului interior, dar și de lene, economicosul poate fi avar sau zero-waste, iar cel care preferă durabilitatea o poate face nu numai fiindcă e incapabil să fructifice o oportunitate, ci și pentru că gîndește pe termen lung, judecata e în capul omului.

Și dacă e așa, dacă bine și rău înseamnă altceva pentru fiecare dintre noi, există totuși ceva pe lume care să însemne același lucru pentru întreaga specie umană, e vreo noțiune elementară care să ne fie comună tuturora, indiferent de cultură, și care să poată fi exprimată în toate limbile, chiar dacă nu cu același cuvînt, e albastrul același pentru toți, înțelegem cu toții același lucru prin gînd, există dor în toată lumea sau dorul e numai al nostru, cum ne învață patrioții, de ce o casă în limbajul semnelor e în unele țări un acoperiș făcut din două palme și în altele un pumn strîns în dreptul inimii.

Cu cît trăim mai mult și cu cît călătorim mai mult, unii zic chiar că a trăi și a călători sînt același lucru, înțelegem mai bine că etica nu e aceeași pentru toți și că avem puține noțiuni elementare cu adevărat comune, cîteva sînt legate de poziția corpului nostru în spațiu, sus și jos, stînga și dreapta, pe loc și în mișcare, altele sînt legate de simțuri, a privi, a auzi, a atinge, a mirosi, unele exprimă nevoi fundamentale, a mînca, a bea, a elimina, iar altele drepturi fundamentale, dorim la fel cu toții și cu toții evităm la fel să fim împiedicați să obținem ce ne dorim, dacă nu sînteți mulțumiți de enumerare adresați-vă lui Umberto Eco, el e cel care a descris aceste noțiuni și le-a numit universale semantice.

În rest nu avem în comun decît diferențe, aceleași care pot să ne separe pînă la ură, de la Troia încoace n-a fost niciodată altfel, Menelau și Paris au împărtășit o frumoasă diferență pe nume Elena, cea aducătoare de liniște mare și de deranj la fel, ce-a ieșit din povestea asta se știe și n-a produs foloase nimănui, oare cum ar fi fost însă dacă eroii noștri nu ar fi căutat să aibă o singură dreptate cu toții, ci s-ar fi mulțumit să aibă dreptate fiecare, vorbim despre ei fiindcă nu sînt de față, altfel știm bine că la fel facem și noi, motivațiile noastre se întîlnesc cu ale altora și toate se amestecă între ele, iar gîndul cel dintîi îi lasă de multe ori loc nevoii de a-l justifica în fața altora, greu să mai înțelegi azi unde te termini tu și unde începe altcineva.

Nu ne-am pune asemenea probleme dacă am fi singuri pe lume, de altfel întreagă etică se naște numai în prezența lumii, cum ar putea un alb să se identifice ca alb dacă nu ar exista și oameni de alte culori, cum am ști că gîndim într-un fel dacă nu ne-am întîlni cu alții care gîndesc în alte feluri, cum am putea ajunge să fim ceva anume dacă nu am avea în față oglinda celorlalți, sîntem 720 de feluri de oameni care nu pot trăi unii fără alții, 720 de feluri de oameni care au la dispoziție o întrebare ajutătoare de care se feresc cît pot de mult, pentru cine faci tu ceea ce faci, pentru tine sau pentru ceilalți, întrebare fără un răspuns corect, dar și fără un răspuns definitiv, iată de ce merită să ne-o amintim din cînd în cînd.

Ștefan Teișanu este antreprenor cultural interesat de dezvoltarea orașelor, co-fondator al asociațiilor Centrul Cultural Clujean, Fapte și Nord.

Foto: flickr.com

Week end în patru puncte principale și multe alte divagații jpeg
Week-end în patru puncte principale și multe alte divagații
Pe undeva, este și o dulce și tîrzie răzbunare a noastră, cu toate că întregul patrimoniu moștenit după 1918 aparține statului român, indiferent de stăpînitori, supuși și complicatele raporturi care au existat în trecut între ei.
Scrisoare către Leonida Neamțu jpeg
Scrisoare către Leonida Neamțu
Îți scriu, pentru că recent s-a reeditat una dintre cărțile tale.
Despre singurătatea din noi – nu i așa că îți place de mine? jpeg
Despre singurătatea din noi – nu-i așa că îți place de mine?
Este demonstrată științific legătura dintre creier, corp, mediu și vulnerabilitatea genetică.
Viețile netrăite jpeg
La ora prînzului
E o atenție pentru lumea mică, nevăzută, în mișcare, din jurul nostru, pentru care parcă n-am avut ochi pînă acum.
La stînga sau la dreapta? jpeg
La stînga sau la dreapta?
Gîndirea binară – natură versus cultură – este prea rigidă ca să explice complexitatea comportamentului verbal, care în mod clar e o combinație între cele două.
Sfîrșitul competenței: inamicul nevăzut al democrației?  – o discuție pe marginea cărții lui Tom Nichols jpeg
Sfîrșitul competenței: inamicul nevăzut al democrației? – o discuție pe marginea cărții lui Tom Nichols
Ceea ce suscită interesul „diagnosticianului” sînt atitudinile tot mai multor oameni. În primul rînd, legătura invers proporțională între „lipsa de informații” și „opiniile ferme”.
Gînduri pașnice „în vreme de război”, pentru ortodocși și nu numai jpeg
Gînduri pașnice „în vreme de război”, pentru ortodocși și nu numai
Sîntem într-o altă etapă a unui război surd pînă acum, într-o nouă formulă, „reloaded”, dar tot hîdă, de a ne raporta la alteritate.
Procese de onirință jpeg
Procese de onirință
Niciodată nu știi ce conduce la vis, pe cînd ce vine după aceea e mai limpede: rememorarea, reluarea lui în gînd pînă la dispariție.
Din jurnalul unui om cu „o mic” jpeg
Din jurnalul unui om cu „o mic”
Respectul diferă de politețe, atît în categoriile etice, cît și la locul de muncă.
O dilemă morală a fiecărei zile jpeg
O dilemă morală a fiecărei zile
La nivelul societății noastre întîlnim mulți oameni care funcționează în rol de victimă, e mai simplu să plasăm responsabilitatea în exteriorul nostru decît să ne asumăm alegerile.
Vise la feminin jpeg
Vise la feminin
Hélène Cixous reordonează material dintr-un jurnal de vise imens, mărturisind că n-a modificat nimic din eboșa inițială.
Sovietizarea selectivă a capitalismului american jpeg
Sovietizarea selectivă a capitalismului american
Tesla și alte afaceri „nou îmbogățite“ se bazează adesea pe finanțări externe, nu pe profituri.
Adaptați pentru viitor  Etica și estetica fericirii postmoderne jpeg
Adaptați pentru viitor. Etica și estetica fericirii postmoderne
Fericirea ne arată cum să devenim eroi ai propriei noastre vieți, ce înseamnă și cum să fim cu adevărat niște eroi buni și frumoși.
Traducătorul orchestră – interviu cu Andrei VIERU jpeg
Dragă domnule Andrei Cornea
Un om despre care nu sîntem siguri că a existat vreodată – de exemplu, Arjuna din Bhagavad-Gita – face parte din umanitate sau nu?
„Unde ni s entuziaștii, visătorii“ jpeg
„Unde ni-s entuziaștii, visătorii“
Oniriștii nu pornesc de la visele lor nocturne, inventînd hiperlucid altele, diurne.
De ce a murit macroeconomia? jpeg
De ce a murit macroeconomia?
Pînă cînd economiștii nu vor recunoaște existența unei incertitudini inevitabile, nu se va putea vorbi de o teorie macroeconomică, ci doar de măsuri de prevenire pentru situații de urgență.
Contabilitatea schimbărilor climatice jpeg
Contabilitatea schimbărilor climatice
„COP26”, Conferința ONU privind schimbările climatice de la Glasgow, a adus o importantă mutare de accent de la responsabilitatea guvernelor la puterea sectorului privat.
Visele de apoi jpeg
Visele de apoi
Cîți nu ne trezim, în veghea imediat următoare unui coșmar, cu veșnica analogie dintre spațiul oniric și viața de apoi?
Imagine, iconoclasm, icoană jpeg
Imagine, iconoclasm, icoană
Imaginea e liberă de orice cenzură, de orice limită tehnologică.
O afacere bună jpeg
O afacere bună
Militarii nu sînt mai deștepți decît alți oameni, dar se pricep de minune să stoarcă din fiecare soldat maximum de efort în minimum de timp.
Antinomiile istorice ale ortodoxiei jpeg
Rămîne Dumnezeu dator?
Vorbăria care consumă viața chiar și în preajma morții arată cel mai bine inconsistența caracterelor.
Dileme auctoriale jpeg
Dileme auctoriale
Atunci cînd lectura devine boală, lucru destul de frecvent, leacul vindecării trebuie căutat în altă parte: cartea nu mai e medicament, iar biblioteca nu mai e farmacie.
Făt Frumos de Magheru jpeg
Făt-Frumos de Magheru
Cum stăteam noi așa, prin gangul care făcea legătura cu trotuarul a apărut o arătare cu copite.
Trei pactizanți cu visul jpeg
Trei pactizanți cu visul
Odată calea deschisă, bolnavul ajunge să comunice cu presupusa lume a spiritelor încă din stare de veghe.

Adevarul.ro

image
Implicaţiile distrugerii crucişătorului Moskva, nava amiral a flotei ruse la Marea Neagră | adevarul.ro
Atacul asupra crucisatorului Moskva", nava-amiral a flotei ruse la Marea Neagra, are valoare simbolica si militara, spune profesorul Michael Petersen, citat de BBC. Nava ...
image
Topul celor mai valoroase monumente istorice lăsate în ruină. De ce nimeni nu le-a îngrijit VIDEO | adevarul.ro
O multime de monumente istorice faimoase din judetul Hunedoara nu au mai fost ingrijite si restaurate de mai multe decenii.