Cum minţim?

Publicat în Dilema Veche nr. 432 din 24-30 mai 2012
Cum minţim? jpeg

Nu ştiu dacă vizionaţi – fie şi ocazional – emisiunea Urmăriri spectaculoase, de pe Zone Reality. Eu, tată de băiat adolescent fiind, o mai fac din cînd în cînd. Puteţi vedea acolo cazuri interesante, în care maşinile vivace ale poliţiştilor de peste Ocean încearcă să stopeze bolidul cîte unui delabrat, pornit nebuneşte pe autostrăzi. Situaţiile (filmate „pe viu“) sînt, într-adevăr, spectaculoase, iar accidentele rezultate frecvent din ele – aşijderea. Dar nu despre show-ul în cauză vreau să vorbesc aici, deşi un episod recent din Urmăriri... constituie premisa tactică, aşa-zicînd, a demonstraţiei mele de astăzi. Vă cer, de aceea, răgazul de a relata o scurtă naraţiune (rezumat) a (al) fragmentului respectiv. Este vorba despre urmărirea insolită a unui traficant de droguri intrat într-o stare de panică absolut incontrolabilă. Individul vira îngrozit pe aleile paşnice ale unui cartier, după toate aparenţele, luxos. Elicopterele din aer aruncau fascicule de lumină peste automobilul dezlănţuit, colorînd atmosfera şi mai dramatic. Totuşi, în demenţa generală, în haosul irespirabil al momentului, ceva extrem de normal şi echilibrat se petrecea în mod constant şi, desigur, deconcertant: urmăritul semnaliza conştiincios ori de cîte ori întorcea la dreapta sau la stînga. O licărire de corectitudine într-o mare de erori. O umbră de legalitate într-o revărsare de ilegalităţi. În sfîrşit, o străfulgerare de respectabilitate într-un lanţ de zvîrcoliri penale.

Pe un alt palier şi cu păstrarea tuturor proporţiilor, filmuleţul exotic de pe Zone Reality mi-a amintit povestea nostimă a unui cunoscut critic literar bucureştean, din anii ’70-’80. Istorisea omul, uneori, în interiorul grupurilor de amici ieşeni, că ajunsese, pur şi simplu, la exasperare din cauza presiunilor la care era supus de veleitarii scrisului acelor vremuri. Îl asaltau cu solicitări de „lectură“ şi „interpretare“ a „capodoperelor“ lor, aducîndu-l în punctul de a nu mai dormi deloc noaptea. Sunau sau trimiteau misive duioase, pe adresa lui, tot felul de ipochimeni doritori de eternitatea artistică. Cereau „părerea“ avizată a criticului şi, eventual, sprijinul acestuia pentru publicare. Se înţelege, textele „ofertanţilor“ erau, fără excepţie, ilizibile, dovedindu-se nişte orori stilistice, gramaticale şi ideatice. Nefericitul nostru literat începuse să practice comportamentul auster („Nu aveţi talent, încercaţi în alt domeniu!“), renunţînd la politeţuri, însă atitudinea nu i-a fost de prea mare folos. Veleitarii îl atacau şi mai nemilos, impunînd întîlniri tête-à-tête, unde ei şi-ar fi putut explica „operele“ şi, astfel, argumenta „valoarea“. Disperată, victima a apelat şi la eschivă. Nu a mai răspuns la telefoane. Inutil! Presiunea a trecut asupra membrilor familiei care aveau sarcina ingrată de a purta lungi conversaţii lămuritoare cu perverşii agresori, ascultîndu-le, telefonic, fragmente interminabile din „producţiile“ personale.

Ca atare, omul a învăţat să mintă. Le spunea tuturor că sînt geniali, că apariţia lor în literatura română va scufunda corăbiile triumfale ale marilor clasici şi chiar „Titanicurile“ lirice ale lui Eminescu. „Poetaştrii“ şi „prozatoraştrii“ de la capătul firului se topeau de plăcere şi, bineînţeles, plusau cu entuziasm, cerîndu-i eroului să le scrie o prezentare/recomandare în vederea marelui debut. Cu zîmbet împietrit şi privire fixă, criticul nu se pierdea cu firea şi striga imediat: „Am redactat-o deja, mîine o trimit la toate revistele şi editurile din ţară! Dumneavoastră nu vă rămîne decît să vă adresaţi lor cu încredere. Vor şti cu cine discută, datorită textului meu introductiv. Vă vor primi cu braţele deschise!“. „Nu mai spuneţi!“ exclama atunci veleitarul, tremurînd de emoţie. „Nu mi-aţi putea citi şi mie un crîmpeiaş, ca să aud direct din gura Dumneavoastră preţioasele elogii?“ „Cum să nu?“ replica la fel de ferm şi de împietrit scriitorul în chestiune. După care lua o foaie albă de pe birou şi, uitîndu-se la ea, începea să turuie vrute şi nevrute. Că poezia lui Icsulescu e aşa şi pe dincolo, că proza lui Igreculescu străluceşte debordant, că dramaturgia lui Zetulescu te pune, profund, pe gînduri etc. etc.

Tehnica „foii albe“ mi s-a părut întotdeauna nemaipomenit de interesantă. De ce ar mai fi fost nevoie de aşa ceva cînd, oricum, frazele debitate de critic nu fuseseră scrise nicăieri, venind din cel mai pur exerciţiu ficţional spontan? „Foaia albă“ constituia, probabil, elementul de stabilitate în intervalul unei „entropii“ psihologice aproape complete. Fără „documentul“ cu pricina, protagonistul menţionat şi-ar fi pierdut credibilitatea şi ar fi intrat în degringoladă. Pe acel gest de pantomimă „exegetică“ se baza întreaga arhitectură a diversiunii salvatoare. Teatralitatea ipocritei declamări oferea publicistului piloni de sprijin într-un spaţiu ce nu-i era familiar şi în care nu ajunsese din voinţă proprie, ci sub presiunea inacceptabilă a celorlalţi. Aş zice, în consecinţă, dintr-o perspectivă puţin mai amplă, că noi (toţi) deţinem disponibilitatea de a practica falsul, paradoxal, numai în condiţiile unei „solide“ verosimilităţi. Tînjim după reperele realităţii chiar şi în miezul celei mai atroce dintre mistificări. Trebuie adică „să semnalizăm“ la dreapta şi la stînga, plini de simţul răspunderii, chiar şi atunci cînd, în deplină cunoştinţă de cauză, devastăm, cu automobilul, absolut totul în jur. Fără aceste repere ne-am prăbuşi, alterînd „respectabilitatea“ propriilor minciuni.

Codrin Liviu Cuţitaru este prof. dr. la Facultatea de Litere a Universităţii din Iaşi (Catedra de Engleză). Cea mai recentă carte publicată: Istoreme, Editura Institutul European, 2009.

Foto: L. Muntean

1025 21 Iamandi jpg
Business as usual
Poate că britanicii, spre deosebire de alte nații mai versatile, mai cameleonice, au exercițiul normalului.
VJ jpg
La aniversară. Valeriu Jereghi în spațiul filmului european
Creator a 19 filme ca regizor, 21 și ca scenarist, opt ca director de imagine și unul ca producător, a fost și actor în patru filme.
1014 23 jpg
„Probabil cel mai aşteptat album rap din ultimii zece ani” – G.P. VOLCEANOV în dialog cu PHUNK B –
Prima mea casetă de hip-hop românesc a fost Familiarizează-te de la La Familia, în 2001, septembrie, de ziua mea, la 7 ani.
p 21 WC jpg
Digital și analogic
Dincolo de sensul intrinsec al unui cuvînt sau al unei expresii, mai există unul, extrinsec, care rezultă din relația acestora cu contextul.
1013 23 Miru fotosoto jpg
„De ce iubim femeile MCs” (II) – G.P. VOLCEANOV în dialog cu MIRU
„Mi-ar plăcea măcar la Conservator, fiind de specialitate, să fie o materie legată de rap.”
image png
Trasul de șireturi
Dar nici cel din urmă nu se oprește vreodată din citit. Nu va declara niciodată că nu mai are nevoie de cărți.
1010 22 coperta jpg
image png
Hoțul de timp
Ei se fortifică în interiorul iluziei de a „avea în mînă accelerarea sau încetinirea călătoriilor la graniță, nu cea geografică, ci cea a veșniciei”
image png
Solidaritatea de aparență
Grație coincidenței onomastice, își însușise fără jenă „faptele de vitejie” ale acestui fotbalist sîrb; și-i mersese de minune pînă să fie descoperit.
image png
Iarna pe uliță
Psihic, însă... mi se pare că e invers.
image png
Privirea ca formă de gîndire în arta lui Marin Gherasim
Preocupările teoretice ale pictorului se manifestă de timpuriu.
p 21 Heinrich B”ll jpg
Dragostea tăiată la montaj. Heinrich Böll despre doliul Germaniei
Dar nu la asta se gîndea Heinrich acum: el se gîndea la speranța care luminase o clipă chipul mamei, numai o singură clipă, dar știa că o clipă înseamnă mult.
index jpeg 7 webp
Ce a căzut, de fapt, în 1989?
Ce nu știm este dacă această situație va dura. Experiența ne arată că omul nu poate trăi fără narative și că istoria la un moment dat se repetă.
pata umana jpg
Pata umană. Despre intoleranță și mizantropie
„Ignoranța nu este un vid, este un preaplin de scenarii și de certitudini.”
p 23 jpg
p 22 Dimitrie Cantemir WC jpg
Cantemir – confluenţe culturale şi aculturaţie
Cel care făcea această observaţie vorbea în bună cunoştință de cauză, sugerînd una din componentele procesului de aculturaţie.
p 22 jpg
Întotdeauna tu, niciodată eu sau despre violența invizibilă
Termenul de „violență psihologică” este intrat de puțini ani în vocabularul colectiv și conștientizat ca fenomen care se petrece și la care am fost și sîntem expuși fără a ne da seama.
987 23 Volceanov jpg
„De ce iubim femeile MCs” – G.P. VOLCEANOV în dialog cu GANI (partea I) –
Cel mai important e să fii true şi pasionat pînă la capăt.
982 22 Lepenies jpg
Muncă intelectuală
Munca intelectuală a lui Martus/Spoerhase e o carte foarte interesantă și plină de învățăminte.
p 23 jpg
În aerul firav al Globului
Ce lecție transfiguratoare despre puterea teatrului este acest spectacol! Și totuși, care Ioana? Ioana pitit/ă în fiecare din noi, care-și dorește să fie ascultat/ă, recunoscut/ă și acceptat/ă. Nimic mai simplu.
980 21 Badescu jpeg
Copel Moscu și jocul de-a realitatea
Filmele lui Moscu sînt documentare ale unei lumi ascunse, a unei alter-realități adevărate, care există, dar nu este într-un mod de la sine înțeles, adică prin însuși faptul de a fi, observată și băgată în seamă.
index jpeg 4 webp
Pe scurt, despre iluzia schimbării
Cădem de acord că aceste vremuri trecute erau frumoase atît pentru fete, cît și pentru băieți.
index jpeg 2 webp
Cu iubirea în minte, cu mintea în iubire
Cînd, la rîndul nostru, iubim o anumită persoană, această iubire se poate extinde la un obiect care i-a fost drag, poate deveni o colecție de obiecte iubite de acel om sau o pasiune pentru un anumit domeniu.
Robert Harron and Gertrude Norman in The Tender Hearted Boy (1913) (cropped) jpg
Iubire "all inclusive” sau prietenie?
Ceilalți, care își investesc energia în mai multe relații, în mai multe preocupări, au de-a face cu limitele, distanța, absența și iubirea neîmpărtășită toată viața.

Adevarul.ro

image
Ucrainenii au distrus un vehicul blindat rusesc rar, proiectat pentru a transporta liderii ruși în caz unui atac nuclear, biologic sau chimic
Ucraina a distrus un vehicul blindat rusesc rar folosit pentru prima dată la dezastrul nuclear de la Cernobîl .
image
Geamăna siameză Abby Hensel s-a căsătorit. Motivul pentru care femeile nu au recurs la operația de separare VIDEO
Una dintre cunoscutele gemene siameze Abby și Brittany Hensel și-a găsit dragostea adevărată. Conform Mirror, tânăra Abby Hensel, în vârstă de 34 de ani, s-a căsătorit cu Josh Bowling, asistent medical și veteran al armatei Statelor Unite.
image
Un român care a cumpărat de pe Facebook un permis fals de conducere s-a dus la poliție să-l reînnoiască
Un bărbat din Alba Iulia a fost condamnat la 4 luni și 20 de zile de pușcărie, pentru complicitate la fals în legătură cu permisul său de conducere.

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.