Cele trei modele

19 mai 2020
Cele trei modele jpeg

S-a mai așezat praful după furtuna violentă care a cuprins lumea în ultimele două luni. Acum e mai clar care e narativul dominant în privința coronavirusului. Cu toate că, de multe ori, oamenii nu sînt capabili să învețe din lecțiile istoriei, există se pare o memorie a epidemiilor care de peste două mii de ani tot aduc suferință și pierderi. Memoria aceasta s-a manifestat, s-a deșteptat și, în plus, a mai fost ceva: am avut mijloacele de a reacționa în consecință. Nu le-am avut, cel puțin în această măsură, în 430 î. H., la Atena, nici în 541, la Constantinopol, nici în Evul Mediu, nici după Primul Război Mondial, cînd s-au mai dezlănțuit molimele. Acum însă, am putut și am și acționat preventiv.

Reacțiile stîrnite de coronavirus au fost probabil mai întinse chiar și decît teritoriul în care acesta a ajuns. Și iarăși e acum mai clar că ele au fost de trei tipuri. La o extremă este modelul asiatic, unde domină regimurile de tip autoritar. Tot aici, experiențele cu epidemiile au fost mai recente decît cele trăite de Occident, unde igiena și cercetările medicale le-au mai scos din actualitate. Ilustrativ în acest sens este Vietnamul, care susține că nu are niciun deces de Covid-19. Vietnamul este o țară comunistă de o sută de milioane de locuitori care a trecut în ultimele decenii prin epidemii de SARS, gripă aviară, pojar și febră hemoragică. Partidul a reacționat rapid și decis, a închis școlile încă din ianuarie și a introdus carantina instituționalizată pe scară largă. În Vietnam s-au luat decizii colective impuse individual, fără crîcnire și împotrivire.

La celălalt capăt este Suedia. Aici oamenilor li s-a explicat și au înțeles pericolul. Au decis să păstreze distanța și să asculte de sfaturile oamenilor de știință. Guvernul nu a avut ce să impună, decizia reacției a fost asumată de public. În Suedia s-au luat decizii individuale rezultînd într-o atitudine comună. Viața obișnuită nu a fost afectată, activitățile economice și sociale au continuat, cu modificări și adaptări făcute din mers. Reacția suedeză nu a fost lipsită de riscuri. Oamenii din centrele de îngrijire a vîrstnicilor și unii imigranți, pentru care distanțarea socială este un lux pe care nu și-l puteau permite, au fost mai afectați de coronavirus decît persoanele din alte categorii.

Între cele două modele de la extremități, există planurile intermediare. Ele exprimă destul de fidel concepția curentă locală despre relația dintre individ și colectiv. Unele variante au prezentat trăsături asiatice mai pregnante: amenzi mari, carantină instituționalizată, supraveghere brută sau electronică. Alte variante au mers spre modelul suedez, cu oameni care au ținut distanța și guvernul care legifera din urmă ceea ce populația începuse. În Europa, în mare, zona sudică a fost mai orientală, cea nordică mai occidentală în raport cu modelele de reacție la pandemie.

Unde ne-am situat noi pe această axă? Dacă și-a făcut cineva iluzii în privința asumării profunde a unor practici democratice, acum ar fi momentul să și le revizuiască. Modelul românesc rămîne o enigmă, în care de pildă amenzile la început sînt astronomic-asiatice, pentru ca la final să dispară cu totul, ca în Occident. E un hibrid în care nimeni nu pune în discuție acțiunile guvernului în prima lună de situație de urgență, pentru ca acum să apară partide întregi de denunțători ai abuzurilor. E o versiune în care la început politicienii se prezintă ca salvatori atotștiutori, iar la sfîrșit invocă un corp de experți de care nimeni nu a auzit pînă acum.

Între cele două modele de reacție extreme nu s-a tranșat încă un cîștigător. Vietnamul a început relaxarea, dar trăiește cu perspectiva următorului val al epidemiei. Suedia a înregistrat decese premature determinate de îmbolnăvirea de Covid-19, dar se apropie de o imunizare de masă care îi va ușura confruntarea umană și economică cu valul doi. Decisiv în această cursă este găsirea unui tratament eficient și a unui vaccin. Cu cît acestea întîrzie, cu atît modelul suedez va fi mai tentant.

Ionuț Iamandi este jurnalist la Radio România Actualități.

Foto: Relaxare în București, în biserici. Oamenii au putut participa la slujbele oficiate în aer liber, păstrînd însă distanța dintre ei și purtînd măști faciale. Credit: Arhiva autorului.

Week end în patru puncte principale și multe alte divagații jpeg
Week-end în patru puncte principale și multe alte divagații
Pe undeva, este și o dulce și tîrzie răzbunare a noastră, cu toate că întregul patrimoniu moștenit după 1918 aparține statului român, indiferent de stăpînitori, supuși și complicatele raporturi care au existat în trecut între ei.
Scrisoare către Leonida Neamțu jpeg
Scrisoare către Leonida Neamțu
Îți scriu, pentru că recent s-a reeditat una dintre cărțile tale.
Despre singurătatea din noi – nu i așa că îți place de mine? jpeg
Despre singurătatea din noi – nu-i așa că îți place de mine?
Este demonstrată științific legătura dintre creier, corp, mediu și vulnerabilitatea genetică.
Viețile netrăite jpeg
La ora prînzului
E o atenție pentru lumea mică, nevăzută, în mișcare, din jurul nostru, pentru care parcă n-am avut ochi pînă acum.
La stînga sau la dreapta? jpeg
La stînga sau la dreapta?
Gîndirea binară – natură versus cultură – este prea rigidă ca să explice complexitatea comportamentului verbal, care în mod clar e o combinație între cele două.
Sfîrșitul competenței: inamicul nevăzut al democrației?  – o discuție pe marginea cărții lui Tom Nichols jpeg
Sfîrșitul competenței: inamicul nevăzut al democrației? – o discuție pe marginea cărții lui Tom Nichols
Ceea ce suscită interesul „diagnosticianului” sînt atitudinile tot mai multor oameni. În primul rînd, legătura invers proporțională între „lipsa de informații” și „opiniile ferme”.
Gînduri pașnice „în vreme de război”, pentru ortodocși și nu numai jpeg
Gînduri pașnice „în vreme de război”, pentru ortodocși și nu numai
Sîntem într-o altă etapă a unui război surd pînă acum, într-o nouă formulă, „reloaded”, dar tot hîdă, de a ne raporta la alteritate.
Procese de onirință jpeg
Procese de onirință
Niciodată nu știi ce conduce la vis, pe cînd ce vine după aceea e mai limpede: rememorarea, reluarea lui în gînd pînă la dispariție.
Din jurnalul unui om cu „o mic” jpeg
Din jurnalul unui om cu „o mic”
Respectul diferă de politețe, atît în categoriile etice, cît și la locul de muncă.
O dilemă morală a fiecărei zile jpeg
O dilemă morală a fiecărei zile
La nivelul societății noastre întîlnim mulți oameni care funcționează în rol de victimă, e mai simplu să plasăm responsabilitatea în exteriorul nostru decît să ne asumăm alegerile.
Vise la feminin jpeg
Vise la feminin
Hélène Cixous reordonează material dintr-un jurnal de vise imens, mărturisind că n-a modificat nimic din eboșa inițială.
Sovietizarea selectivă a capitalismului american jpeg
Sovietizarea selectivă a capitalismului american
Tesla și alte afaceri „nou îmbogățite“ se bazează adesea pe finanțări externe, nu pe profituri.
Adaptați pentru viitor  Etica și estetica fericirii postmoderne jpeg
Adaptați pentru viitor. Etica și estetica fericirii postmoderne
Fericirea ne arată cum să devenim eroi ai propriei noastre vieți, ce înseamnă și cum să fim cu adevărat niște eroi buni și frumoși.
Traducătorul orchestră – interviu cu Andrei VIERU jpeg
Dragă domnule Andrei Cornea
Un om despre care nu sîntem siguri că a existat vreodată – de exemplu, Arjuna din Bhagavad-Gita – face parte din umanitate sau nu?
„Unde ni s entuziaștii, visătorii“ jpeg
„Unde ni-s entuziaștii, visătorii“
Oniriștii nu pornesc de la visele lor nocturne, inventînd hiperlucid altele, diurne.
De ce a murit macroeconomia? jpeg
De ce a murit macroeconomia?
Pînă cînd economiștii nu vor recunoaște existența unei incertitudini inevitabile, nu se va putea vorbi de o teorie macroeconomică, ci doar de măsuri de prevenire pentru situații de urgență.
Contabilitatea schimbărilor climatice jpeg
Contabilitatea schimbărilor climatice
„COP26”, Conferința ONU privind schimbările climatice de la Glasgow, a adus o importantă mutare de accent de la responsabilitatea guvernelor la puterea sectorului privat.
Visele de apoi jpeg
Visele de apoi
Cîți nu ne trezim, în veghea imediat următoare unui coșmar, cu veșnica analogie dintre spațiul oniric și viața de apoi?
Imagine, iconoclasm, icoană jpeg
Imagine, iconoclasm, icoană
Imaginea e liberă de orice cenzură, de orice limită tehnologică.
O afacere bună jpeg
O afacere bună
Militarii nu sînt mai deștepți decît alți oameni, dar se pricep de minune să stoarcă din fiecare soldat maximum de efort în minimum de timp.
Antinomiile istorice ale ortodoxiei jpeg
Rămîne Dumnezeu dator?
Vorbăria care consumă viața chiar și în preajma morții arată cel mai bine inconsistența caracterelor.
Dileme auctoriale jpeg
Dileme auctoriale
Atunci cînd lectura devine boală, lucru destul de frecvent, leacul vindecării trebuie căutat în altă parte: cartea nu mai e medicament, iar biblioteca nu mai e farmacie.
Făt Frumos de Magheru jpeg
Făt-Frumos de Magheru
Cum stăteam noi așa, prin gangul care făcea legătura cu trotuarul a apărut o arătare cu copite.
Trei pactizanți cu visul jpeg
Trei pactizanți cu visul
Odată calea deschisă, bolnavul ajunge să comunice cu presupusa lume a spiritelor încă din stare de veghe.

Adevarul.ro

image
Implicaţiile distrugerii crucişătorului Moskva, nava amiral a flotei ruse la Marea Neagră | adevarul.ro
Atacul asupra crucisatorului Moskva", nava-amiral a flotei ruse la Marea Neagra, are valoare simbolica si militara, spune profesorul Michael Petersen, citat de BBC. Nava ...
image
Topul celor mai valoroase monumente istorice lăsate în ruină. De ce nimeni nu le-a îngrijit VIDEO | adevarul.ro
O multime de monumente istorice faimoase din judetul Hunedoara nu au mai fost ingrijite si restaurate de mai multe decenii.

HIstoria.ro

image
Victimele stalinismului, investigate de un medic român incoruptibil
lexandru Birkle a participat la investigarea gropilor comune cu victimele stalinismului, găsite de administraţia germană a Ucrainei în orașul Viniţa, precum și în localitatea Tătarca de lângă Odessa.
image
Una dintre cele mai crude și spectaculoase metode de execuție
Călcarea sau strivirea de către un elefant este o metodă de execuție sau de tortură mai puțin cunoscută de-a lungul istoriei, deși a fost practicată până în secolul al XIX-lea.
image
Graffiti: artă sau vandalism?
De-a lungul istoriei sale zbuciumate, acest gen artistic a reprezentat mereu un subiect fierbinte, pus la zid și supus dezbaterilor din societate. Este bun sau rău graffiti-ul?