Cartea din cutia Pandorei

Publicat în Dilema Veche nr. 89 din 29 Sep 2005
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Frédéric Beigbeder a făcut critică literară, cronică de televiziune şi a lucrat în lumea publicităţii. Şi-a atras succesul prin publicarea romanului 199.000 lei, text anarhic şi savuros ce contestă sistemul social în ansamblul său şi pe cel publicitar îndeosebi. Între 29 septembrie şi 2 octombrie a.c., scriitorul francez se va afla în Bucureşti pentru a-şi lansa ultima sa carte, Egoistul romantic, publicată la Editura Pandora-M, ca şi romanele 199.000 lei, Memoriile unui tînăr ţicnit, Dragostea durează trei ani şi volumul de povestiri Nuvele sub ecstasy. În România, cărţile dvs. au fost traduse şi publicate la Editura Pandora-M. Există ceva de "cutie a Pandorei" în literatura pe care o scrieţi? Orice carte trebuie să fie o "cutie a Pandorei". Nu foloseşte la nimic să scrii cărţi inofensive. Îmi place să deschid o carte fără să ştiu ce urmează să se întîmple în ea. Toate romanele pe care le prefer sînt periculoase, imprevizibile. Declanşează cataclisme. Iată de ce este normal să fiu publicat de Editura Pandora-M! De ce rubrica dvs. de critică literară din Lire - unde afirmaţiile pe care le faceţi trădează uneori foarte multă tandreţe - se numeşte "Cronică de rea-credinţă"? Mi s-a părut nostim să-mi intitulez cronica "de rea-credinţă", pentru că acest titlu îmi scuză dinainte toate prostiile. Şi apoi, mediul literar este atît de ipocrit, încît acest titlu se potriveşte de minune. O întrebare tipică, presupun, din partea unui cititor care trăieşte într-o ţară a fostului Bloc comunist: ce v-a determinat să vă angajaţi în campania electorală a lui Robert Hue, candidat al Partidului Comunist francez la alegerile prezidenţiale? Să fie oare vorba de aceeaşi frondă care vă făcea să vorbiţi despre o "stîngă caviar" sau despre o "extremă stîngă Prada"? Ce vă face să credeţi că membrii Partidului Comunist francez nu ar repeta gesturile predecesorilor lor din Est? Nu sînt comunist, l-am susţinut pe Robert Hue în 2002 doar pentru că avea aceeaşi opinie ca şi mine în privinţa publicităţii. În Franţa, Partidul Comunist a adoptat o orientare nouă, a denunţat erorile staliniste şi a participat la guvernarea social-democrată a lui Jospin (şi nimeni nu a fost trimis în gulag în această perioadă). Cu adevărat comunişti sînt Olivier Besancenot şi Arlette Laguiller, nişte extremişti periculoşi, care obţin la alegeri mai multe voturi decît Partidul Comunist! Oricum, am părăsit politica după rezultatul ruşinos obţinut cu ocazia Referendumului privind Constituţia Europeană, cînd am fost în mod public pentru "Da". Imaginea dvs. diurnă, şi mai ales nocturnă, este cea a unui mare amator de cluburi zgomotoase, deschise omniconsumismului dezlănţuit. Cum rămîne cu scriitorul retras, în mod tradiţional, într-un colţ liniştit de cafenea? Să nu mai fie oare de actualitate această ipostază? Imaginea scriitorului retras undeva, departe de lume, este un clişeu puritan. Majoritatea romancierilor pe care îi admir erau oameni de societate care se amuzau, ducînd o viaţă agreabilă şi luînd totodată notă de epoca şi contemporanii lor. Balzac, Zola, Dumas, Hugo, dar şi Proust nu sînt nişte sihaştri. Dacă ar trăi în zilele noastre, nu ştiu dacă ar pierde tot atîta timp ca mine prin cluburi disco, deşi eu, unul, nu consider că asta ar fi o pierdere de vreme. Acolo fac observaţii, iscodesc şi mă păstrez tînăr. Trăiesc cu ideea că moartea o să mă ia de acasă, din patul meu, nu de pe ringul de dans. Din călătoriile dvs. prin lume păstraţi cîteva imagini-suvenir, pe care le numiţi "aceste Graal-uri din care-mi sorb curajul". Printre ele, există şi o grădină publică din Bucureşti, Parcul Cişmigiu, unde aţi stat "la taclale după pofta inimii cu o pisică românească". Ce spunea pisica? Eram prea cherchelit, nu-mi mai amintesc! Să fi zîmbit ca pisica lui Lewis Carroll, cu dinţii lui Dracula?

1025 21 Iamandi jpg
Business as usual
Poate că britanicii, spre deosebire de alte nații mai versatile, mai cameleonice, au exercițiul normalului.
VJ jpg
La aniversară. Valeriu Jereghi în spațiul filmului european
Creator a 19 filme ca regizor, 21 și ca scenarist, opt ca director de imagine și unul ca producător, a fost și actor în patru filme.
1014 23 jpg
„Probabil cel mai aşteptat album rap din ultimii zece ani” – G.P. VOLCEANOV în dialog cu PHUNK B –
Prima mea casetă de hip-hop românesc a fost Familiarizează-te de la La Familia, în 2001, septembrie, de ziua mea, la 7 ani.
p 21 WC jpg
Digital și analogic
Dincolo de sensul intrinsec al unui cuvînt sau al unei expresii, mai există unul, extrinsec, care rezultă din relația acestora cu contextul.
1013 23 Miru fotosoto jpg
„De ce iubim femeile MCs” (II) – G.P. VOLCEANOV în dialog cu MIRU
„Mi-ar plăcea măcar la Conservator, fiind de specialitate, să fie o materie legată de rap.”
image png
Trasul de șireturi
Dar nici cel din urmă nu se oprește vreodată din citit. Nu va declara niciodată că nu mai are nevoie de cărți.
1010 22 coperta jpg
image png
Hoțul de timp
Ei se fortifică în interiorul iluziei de a „avea în mînă accelerarea sau încetinirea călătoriilor la graniță, nu cea geografică, ci cea a veșniciei”
image png
Solidaritatea de aparență
Grație coincidenței onomastice, își însușise fără jenă „faptele de vitejie” ale acestui fotbalist sîrb; și-i mersese de minune pînă să fie descoperit.
image png
Iarna pe uliță
Psihic, însă... mi se pare că e invers.
image png
Privirea ca formă de gîndire în arta lui Marin Gherasim
Preocupările teoretice ale pictorului se manifestă de timpuriu.
p 21 Heinrich B”ll jpg
Dragostea tăiată la montaj. Heinrich Böll despre doliul Germaniei
Dar nu la asta se gîndea Heinrich acum: el se gîndea la speranța care luminase o clipă chipul mamei, numai o singură clipă, dar știa că o clipă înseamnă mult.
index jpeg 7 webp
Ce a căzut, de fapt, în 1989?
Ce nu știm este dacă această situație va dura. Experiența ne arată că omul nu poate trăi fără narative și că istoria la un moment dat se repetă.
pata umana jpg
Pata umană. Despre intoleranță și mizantropie
„Ignoranța nu este un vid, este un preaplin de scenarii și de certitudini.”
p 23 jpg
p 22 Dimitrie Cantemir WC jpg
Cantemir – confluenţe culturale şi aculturaţie
Cel care făcea această observaţie vorbea în bună cunoştință de cauză, sugerînd una din componentele procesului de aculturaţie.
p 22 jpg
Întotdeauna tu, niciodată eu sau despre violența invizibilă
Termenul de „violență psihologică” este intrat de puțini ani în vocabularul colectiv și conștientizat ca fenomen care se petrece și la care am fost și sîntem expuși fără a ne da seama.
987 23 Volceanov jpg
„De ce iubim femeile MCs” – G.P. VOLCEANOV în dialog cu GANI (partea I) –
Cel mai important e să fii true şi pasionat pînă la capăt.
982 22 Lepenies jpg
Muncă intelectuală
Munca intelectuală a lui Martus/Spoerhase e o carte foarte interesantă și plină de învățăminte.
p 23 jpg
În aerul firav al Globului
Ce lecție transfiguratoare despre puterea teatrului este acest spectacol! Și totuși, care Ioana? Ioana pitit/ă în fiecare din noi, care-și dorește să fie ascultat/ă, recunoscut/ă și acceptat/ă. Nimic mai simplu.
980 21 Badescu jpeg
Copel Moscu și jocul de-a realitatea
Filmele lui Moscu sînt documentare ale unei lumi ascunse, a unei alter-realități adevărate, care există, dar nu este într-un mod de la sine înțeles, adică prin însuși faptul de a fi, observată și băgată în seamă.
index jpeg 4 webp
Pe scurt, despre iluzia schimbării
Cădem de acord că aceste vremuri trecute erau frumoase atît pentru fete, cît și pentru băieți.
index jpeg 2 webp
Cu iubirea în minte, cu mintea în iubire
Cînd, la rîndul nostru, iubim o anumită persoană, această iubire se poate extinde la un obiect care i-a fost drag, poate deveni o colecție de obiecte iubite de acel om sau o pasiune pentru un anumit domeniu.
Robert Harron and Gertrude Norman in The Tender Hearted Boy (1913) (cropped) jpg
Iubire "all inclusive” sau prietenie?
Ceilalți, care își investesc energia în mai multe relații, în mai multe preocupări, au de-a face cu limitele, distanța, absența și iubirea neîmpărtășită toată viața.

Adevarul.ro

image
Cu ce se ocupă românii când stau la rând să ia Lumină. „Un părinte m-a șocat. Mi-am făcut cruce când am auzit ce spunea”
O fostă profesoară de religie din Craiova spune că a rămas cu un gust amar după ce a participat la slujba de Înviere. A ales să meargă la Catedrala Sfântu Dumitru din centrul orașului unde erau adunați mii de oameni. Discret, femeia a ascultat ce discutau creștinii în timp ce așteptau să ia Lumină.
image
Putin a scos inima unei căprioare și i-a dăruit-o lui Berlusconi: „Vladimir mi-a arătat o natură violentă pe care nu mi-am imaginat-o”
În anul 2013, președintele Rusiei și fostul prim-ministru italian au fost împreună într-o vacanță. Vladimir Putin ar fi făcut atunci un gest de neimaginat în fața lui Silvio Berlusconi, pe care un fost senator din partidul său și-l amintește și acum.
image
Cum arată satul fantomă Curpenii Silvașului, părăsit de cinci decenii. Pădurea crescută în voie l-a înghițit complet VIDEO
Doar ruinele unei biserici mai sunt vizibile în imagini aeriene din satul Curpenii Silvașului din Hunedoara, părăsit în anii ’70. Așezarea izolată a fost înghițită de pădure

HIstoria.ro

image
În 1942, Armata Română a prăznuit Paștele pe Frontul de Est
Paştele din 1942 a căzut pe 5 aprilie 1942. Armata Română se afla în plină Campanie din Est. Mai erau șapte luni pînă la Dezastrul de la Stalingrad, moment de răsturnare strategică în cel de-al doilea Război mondial.
image
Atacul japonez de la Pearl Harbor, o surpriză strategică pentru SUA
Personalului SIGINT din cadrul US Navy urmărea acțiunile și deplasările flotei japoneze prin analiza traficului radio.
image
Judecarea şi condamnarea lui Iisus - reevaluare judiciară
Una dintre cele mai mari religii ale lumii, cu vocaţie universală, Creştinismul, nu s-ar fi născut dacă nu ar fi avut loc procesul judiciar soldat cu condamnarea la moarte şi crucificarea fondatorului său, Iisus din Nazaret (cca 6 î.e.n. - cel mai probabil 30 e.n.). Pentru a i se înţelege pe deplin semnificaţiile şi a-i surprinde rolul biblic conferit, este nevoie de plasarea lui în ansamblul evenimentelor legate de existenţa Mântuitorului.