Belle ├ępoque cu violonistul Daniel Hope

10 aprilie 2020
Belle ├ępoque cu violonistul Daniel Hope jpeg

Dintr-o alt─â via╚Ť─â, dintr-o alt─â lume: cred c─â a╚Öa vedeau oamenii din timpul gripei spaniole perioada belle ├ępoque. ╚śi poate tot astfel ne g├«ndim ╚Öi noi la zilele unui februarie 2020, c├«nd via╚Ťa era normal─â ╚Öi un violonist britanic lansa un disc intitulat chiar a╚Öa: Belle ├ępoque.

S├«nt o mare admiratoare a violonistului Daniel Hope, care nu doar c─â este un muzician excep╚Ťional, dar are ╚Öi numeroase idei care ├«i transform─â fiecare apari╚Ťie discografic─â ├«ntr-un adev─ârat eveniment. A fost elevul lui Yehudi Menuhin, c─âruia i-a dedicat ├«n 2016 albumul My tribute to Menuhin ÔÇô se ├«mplineau 100 de ani de la na╚Öterea marelui violonist. ╚śi pe acest disc din 2016, Hope nu a uitat s─â includ─â dou─â piese care eviden╚Ťiaz─â leg─âtura lui Menuhin cu profesorul s─âu iubit, George Enescu: Horia Unirii de George Enescu ╚Öi Rumanisch de Jo Knumann.

În 2016, Daniel Hope mi-a acordat un interviu, cu ocazia lansării albumului My tribute to Menuhin, în care spunea că lucrează și la interpretarea Impromptu-ului concertant de George Enescu, iar Sonata a III-a în caracter popular românesc de George Enescu este una dintre lucrările lui favorite.

├Än 2020, g─âsim Impromptu-ul concertant de George Enescu pe albumul Belle ├ępoque semnat de Daniel Hope, printre alte numeroase lucr─âri camerale ╚Öi concertante existente pe acest dublu CD cuprinz├«nd dou─â ore ╚Öi jum─âtate de muzic─â.

Cred c─â pentru cei care au trecut peste Primul R─âzboi Mondial, perioada anilor 1871-1914, a╚Öa numita ÔÇ×belle ├ępoqueÔÇŁ, le evoca paradisul pierdut: o epoc─â lini╚Ötit─â, de dezvoltare din istoria omenirii, c├«nd artele ╚Öi ╚Ötiin╚Ťa au ├«nflorit. ├Än muzic─â, ├«n aceast─â perioad─â apare ╚Öi se dezvolt─â stilul modern, impresionismul ├«n Fran╚Ťa ╚Öi stilul celei de-a doua ╚Öcoli vieneze coexist├«nd cu romantismul.

Albumul Belle ├ępoque eviden╚Ťiaz─â aceste caracteristici stilistice, p─âstr├«nd ca not─â unitar─â ethosul muzicii, pe care l-a╚Ö numi nostalgic. Avem un mix de lucr─âri foarte cunoscute, cum s├«nt Medita╚Ťia din opera Thais de Jules Massenet, preludiul Fata cu p─ârul b─âlai de Claude Debussy, Chanson du matin de Edward Elgar, Suferin╚Ťa dragostei de Fritz Kreisler, cu lucr─âri foarte rar c├«ntate, ocazie de a-i descoperi pe Schonberg, Webern ╚Öi Berg ├«n lucr─âri din perioada c├«nd ├«nc─â scriau ├«ntr-un limbaj mai cur├«nd romantic.

Daniel Hope este din 2015 directorul muzical al Orchestrei de Cameră din Zürich, alături de care apare și pe primul disc al acestui album. Pe al doilea disc, avem înregistrări cu vioară și pian, partenerul lui Hope fiind pianistul Simon Crawford Phillips.

Piesa de rezisten╚Ť─â a albumului este Concertul op. 21 pentru vioar─â, pian ╚Öi ansamblu de coarde semnat de Ernest Chausson, o lucrare compus─â ├«ntre 1889 ╚Öi 1891 de un compozitor francez care s-a stins din via╚Ť─â la doar 44 ani, exact ├«n momentul c├«nd ├«ncepea s─â culeag─â roadele talentului s─âu (a murit ├«ntr-un stupid accident de biciclet─â, lovindu-se de un zid, cobor├«nd de pe un deal). Al─âturi de Daniel Hope, solist─â este pianista francez─â Lise de la Salle, c─âreia i se potrive╚Öte foarte bine aceast─â partitur─â eminamente romantic─â, impetuoas─â ╚Öi plin─â de av├«nt.

S├«nt de acord cu al╚Ťi cronicari interna╚Ťionali care remarcau fie c─â lungimea albumului e nejustificat de mare, fie c─â mai bine savurezi pe r├«nd piesele, ca ╚Öi cum ai alege din c├«nd ├«n c├«nd c├«te o bomboan─â dintr-o cutie cu delicatese. ├Äns─â nu pot dec├«t s─â apreciez ideea de a recrea o lume la care ├«nc─â ne raport─âm cu nostalgie, precum ╚Öi modul cum se realizeaz─â aceast─â recreere. Belle ├ępoque este o experien╚Ť─â auditiv─â interesant─â ╚Öi potrivit─â, mai ales ├«n aceste timpuri neobi╚Önuite ╚Öi pline de provoc─âri pe care le tr─âim. Cu speran╚Ťa c─â ├«ntr-o zi, vom reveni sau vom ajunge la belle ├ępoque...

Albumul Belle ├ępoque a fost difuzat de Radio Rom├ónia Muzical ╚Öi selec╚Ťiuni pot fi ascultate aici.

Albumul este disponibil pe platformele de streaming online, de tipul Spotify.

Week end ├«n patru puncte principale ╚Öi multe alte divaga╚Ťii jpeg
Week-end ├«n patru puncte principale ╚Öi multe alte divaga╚Ťii
Pe undeva, este ╚Öi o dulce ╚Öi t├«rzie r─âzbunare a noastr─â, cu toate c─â ├«ntregul patrimoniu mo╚Ötenit dup─â 1918 apar╚Ťine statului rom├ón, indiferent de st─âp├«nitori, supu╚Öi ╚Öi complicatele raporturi care au existat ├«n trecut ├«ntre ei.
Scrisoare c─âtre Leonida Neam╚Ťu jpeg
Scrisoare c─âtre Leonida Neam╚Ťu
├Ä╚Ťi scriu, pentru c─â recent s-a reeditat una dintre c─âr╚Ťile tale.
Despre singur─âtatea din noi ÔÇô nu i a╚Öa c─â ├«╚Ťi place de mine? jpeg
Despre singur─âtatea din noi ÔÇô nu-i a╚Öa c─â ├«╚Ťi place de mine?
Este demonstrat─â ╚Ötiin╚Ťific leg─âtura dintre creier, corp, mediu ╚Öi vulnerabilitatea genetic─â.
Vie╚Ťile netr─âite jpeg
La ora prînzului
E o aten╚Ťie pentru lumea mic─â, nev─âzut─â, ├«n mi╚Öcare, din jurul nostru, pentru care parc─â n-am avut ochi p├«n─â acum.
La stînga sau la dreapta? jpeg
La stînga sau la dreapta?
G├«ndirea binar─â ÔÇô natur─â versus cultur─â ÔÇô este prea rigid─â ca s─â explice complexitatea comportamentului verbal, care ├«n mod clar e o combina╚Ťie ├«ntre cele dou─â.
Sf├«r╚Öitul competen╚Ťei: inamicul nev─âzut al democra╚Ťiei?  ÔÇô o discu╚Ťie pe marginea c─âr╚Ťii lui Tom Nichols jpeg
Sf├«r╚Öitul competen╚Ťei: inamicul nev─âzut al democra╚Ťiei? ÔÇô o discu╚Ťie pe marginea c─âr╚Ťii lui Tom Nichols
Ceea ce suscit─â interesul ÔÇ×diagnosticianuluiÔÇŁ s├«nt atitudinile tot mai multor oameni. ├Än primul r├«nd, leg─âtura invers propor╚Ťional─â ├«ntre ÔÇ×lipsa de informa╚ŤiiÔÇŁ ╚Öi ÔÇ×opiniile fermeÔÇŁ.
G├«nduri pa╚Önice ÔÇ×├«n vreme de r─âzboiÔÇŁ, pentru ortodoc╚Öi ╚Öi nu numai jpeg
G├«nduri pa╚Önice ÔÇ×├«n vreme de r─âzboiÔÇŁ, pentru ortodoc╚Öi ╚Öi nu numai
S├«ntem ├«ntr-o alt─â etap─â a unui r─âzboi surd p├«n─â acum, ├«ntr-o nou─â formul─â, ÔÇ×reloadedÔÇŁ, dar tot h├«d─â, de a ne raporta la alteritate.
Procese de onirin╚Ť─â jpeg
Procese de onirin╚Ť─â
Niciodat─â nu ╚Ötii ce conduce la vis, pe c├«nd ce vine dup─â aceea e mai limpede: rememorarea, reluarea lui ├«n g├«nd p├«n─â la dispari╚Ťie.
Din jurnalul unui om cu ÔÇ×o micÔÇŁ jpeg
Din jurnalul unui om cu ÔÇ×o micÔÇŁ
Respectul difer─â de polite╚Ťe, at├«t ├«n categoriile etice, c├«t ╚Öi la locul de munc─â.
O dilem─â moral─â a fiec─ârei zile jpeg
O dilem─â moral─â a fiec─ârei zile
La nivelul societ─â╚Ťii noastre ├«nt├«lnim mul╚Ťi oameni care func╚Ťioneaz─â ├«n rol de victim─â, e mai simplu s─â plas─âm responsabilitatea ├«n exteriorul nostru dec├«t s─â ne asum─âm alegerile.
Vise la feminin jpeg
Vise la feminin
H├ęl├Ęne Cixous reordoneaz─â material dintr-un jurnal de vise imens, m─ârturisind c─â n-a modificat nimic din ebo╚Öa ini╚Ťial─â.
Sovietizarea selectiv─â a capitalismului american jpeg
Sovietizarea selectiv─â a capitalismului american
Tesla ╚Öi alte afaceri ÔÇ×nou ├«mbog─â╚ŤiteÔÇť se bazeaz─â adesea┬ápe finan╚Ť─âri externe, nu pe profituri.
Adapta╚Ťi pentru viitor  Etica ╚Öi estetica fericirii postmoderne jpeg
Adapta╚Ťi pentru viitor. Etica ╚Öi estetica fericirii postmoderne
Fericirea ne arat─â cum s─â devenim eroi ai propriei noastre vie╚Ťi, ce ├«nseamn─â ╚Öi cum s─â fim cu adev─ârat ni╚Öte eroi buni ╚Öi frumo╚Öi.
Traduc─âtorul orchestr─â ÔÇô interviu cu Andrei VIERU jpeg
Drag─â domnule Andrei Cornea
Un om despre care nu s├«ntem siguri c─â a existat vreodat─â ÔÇô de exemplu, Arjuna din┬áBhagavad-Gita┬áÔÇô face parte din umanitate sau nu?
ÔÇ×Unde ni s entuzia╚Ötii, vis─âtoriiÔÇť jpeg
ÔÇ×Unde ni-s entuzia╚Ötii, vis─âtoriiÔÇť
Oniriștii nu pornesc de la visele lor nocturne, inventînd hiperlucid altele, diurne.
De ce a murit macroeconomia? jpeg
De ce a murit macroeconomia?
P├«n─â c├«nd economi╚Ötii nu vor recunoa╚Öte existen╚Ťa unei incertitudini inevitabile, nu se va putea vorbi de o teorie macroeconomic─â, ci doar de m─âsuri de prevenire pentru situa╚Ťii de urgen╚Ť─â.
Contabilitatea schimb─ârilor climatice jpeg
Contabilitatea schimb─ârilor climatice
ÔÇ×COP26ÔÇŁ, Conferin╚Ťa ONU privind schimb─ârile climatice de la Glasgow, a adus o important─â mutare de accent de la responsabilitatea guvernelor la puterea sectorului privat.
Visele de apoi jpeg
Visele de apoi
C├«╚Ťi nu ne trezim, ├«n veghea imediat urm─âtoare unui co╚Ömar, cu ve╚Önica analogie dintre spa╚Ťiul oniric ╚Öi via╚Ťa de apoi?
Imagine, iconoclasm, icoan─â jpeg
Imagine, iconoclasm, icoan─â
Imaginea e liber─â de orice cenzur─â, de orice limit─â tehnologic─â.
O afacere bun─â jpeg
O afacere bun─â
Militarii nu s├«nt mai de╚Ötep╚Ťi dec├«t al╚Ťi oameni, dar se pricep de minune s─â stoarc─â din fiecare soldat maximum de efort ├«n minimum de timp.
Antinomiile istorice ale ortodoxiei jpeg
Rămîne Dumnezeu dator?
Vorb─âria care consum─â via╚Ťa chiar ╚Öi ├«n preajma mor╚Ťii arat─â cel mai bine inconsisten╚Ťa caracterelor.
Dileme auctoriale jpeg
Dileme auctoriale
Atunci cînd lectura devine boală, lucru destul de frecvent, leacul vindecării trebuie căutat în altă parte: cartea nu mai e medicament, iar biblioteca nu mai e farmacie.
F─ât Frumos de Magheru jpeg
F─ât-Frumos de Magheru
Cum stăteam noi așa, prin gangul care făcea legătura cu trotuarul a apărut o arătare cu copite.
Trei pactizan╚Ťi cu visul jpeg
Trei pactizan╚Ťi cu visul
Odată calea deschisă, bolnavul ajunge să comunice cu presupusa lume a spiritelor încă din stare de veghe.

Adevarul.ro

image
Implica┼úiile distrugerii cruci┼č─âtorului Moskva, nava amiral a flotei ruse la Marea Neagr─â | adevarul.ro
Atacul asupra crucisatorului Moskva", nava-amiral a flotei ruse la Marea Neagra, are valoare simbolica si militara, spune profesorul Michael Petersen, citat de BBC. Nava ...
image
Topul celor mai valoroase monumente istorice lăsate în ruină. De ce nimeni nu le-a îngrijit VIDEO | adevarul.ro
O multime de monumente istorice faimoase din judetul Hunedoara nu au mai fost ingrijite si restaurate de mai multe decenii.

HIstoria.ro

image
Victimele stalinismului, investigate de un medic român incoruptibil
lexandru Birkle a participat la investigarea gropilor comune cu victimele stalinismului, găsite de administraţia germană a Ucrainei în orașul Viniţa, precum și în localitatea Tătarca de lângă Odessa.
image
Una dintre cele mai crude ╚Öi spectaculoase metode de execu╚Ťie
C─âlcarea sau strivirea de c─âtre un elefant este o metod─â de execu╚Ťie sau de tortur─â mai pu╚Ťin cunoscut─â de-a lungul istoriei, de╚Öi a fost practicat─â p├ón─â ├«n secolul al XIX-lea.
image
Graffiti: art─â sau vandalism?
De-a lungul istoriei sale zbuciumate, acest gen artistic a reprezentat mereu un subiect fierbinte, pus la zid și supus dezbaterilor din societate. Este bun sau rău graffiti-ul?