Este incestul între fraţii adulţi un delict?

Publicat în Dilema Veche nr. 557 din 16-22 octombrie 2014
Reconsiderarea omului stăpînitor jpeg

Luna trecută, Consiliul German de Etică, un organism consultativ care dă raportul Bundestag-ului, a recomandat dezincriminarea relaţiilor sexuale între adulţii care sînt fraţi. Recomandarea vine după o decizie din 2012 a Curţii Europene pentru Drepturile Omului, care s-a pronunţat în favoarea condamnării unui bărbat din Leipzig pentru că întreţinuse relaţii sexuale cu sora lui. Bărbatul a făcut mai mulţi ani de închisoare, în urma refuzului său de a renunţa la această relaţie. (Sora lui a fost considerată mai puţin responsabilă şi nu a fost închisă.)

Incestul între adulţi nu este un delict în toate jurisdicţiile. În Franţa, infracţiunea a fost anulată odată cu introducerea noului cod penal de către Napoleon, în 1810. Incestul consensual între adulţi nu este un delict în Belgia, Olanda, Portugalia, Spania, Rusia, China, Japonia, Coreea de Sud, Turcia, Coasta de Fildeş, Brazilia, Argentina şi alte cîteva ţări din America Latină.

Consiliul de Etică şi-a luat investigaţia în serios. Raportul său (disponibil deocamdată doar în limba germană) începe cu mărturiile celor aflaţi într-o relaţie interzisă, în special ale surorilor şi fraţilor vitregi care s-au cunoscut între ei de-abia la maturitate. Aceste cupluri descriu dificultăţile create de incriminarea penală a relaţiei lor, inclusiv încercări de extorcare şi ameninţarea cu pierderea custodiei unui copil dintr-o relaţie anterioară.

Raportul nu încearcă să ofere o evaluare definitivă a moralităţii relaţiilor sexuale consensuale între fraţi. Mai degrabă, se întreabă dacă există o bază adecvată pentru ca dreptul penal să interzică astfel de relaţii. Raportul indică faptul că în nici o altă situaţie nu mai sînt intezise relaţiile sexuale voluntare între persoane capabile de autodeterminare. Este nevoie – susţine raportul – de o justificare clară şi convingătoare pentru a da buzna în miezul vieţii private.

Raportul examinează temeiurile în baza cărora s-ar putea pretinde că această justificare există într-adevăr. Riscul naşterii copiilor cu malformaţii congenitale e un astfel de motiv; dar, chiar dacă ar fi suficient, el ar justifica doar o prohibiţie care e în acelaşi timp mai restrînsă şi mai largă decît prohibiţia curentă referitoare la incest.

Prohibiţia ar fi mai limitată, pentru că s-ar aplica numai în cazul în care copiii sînt posibili: bărbatul din Leipzig al cărui caz a adus această chestiune în atenţia opiniei publice şi-a făcut operaţie de vasectomie în 2004, dar asta nu i-a redus răspunderea penală. În acelaşi timp, scopul evitării malformaţiilor congenitale ar justifica extinderea prohibiţiei asupra relaţiilor sexuale între toate cuplurile care prezintă riscul de a avea copii cu malformaţii. Avînd în vedere trecutul nazist al Germaniei, e dificil pentru cetăţenii Germaniei de azi să trateze oportunitatea acestui ţel altfel decît ca posibilitatea statului de a determina cine are voie să se reproducă şi cine nu.

De asemenea, Consiliul a luat în considerare şi nevoia de protejare a relaţiilor familiale. Raportul notează că incestul între fraţi e rar, nu pentru că e o crimă, ci pentru că a creşte împreună într-o familie sau într-un mediu similar familiei (inclusiv kibuţurile israeliene, unde copiii neînrudiţi între ei sînt crescuţi la un loc) tinde să elimine atracţia sexuală.

Totuşi, raportul recunoaşte legitimitatea obiectivului de protejare a familiei şi îl foloseşte pentru a limita domeniul de aplicare a recomandărilor la relaţiile sexuale dintre fraţii adulţi. Relaţiile sexuale între alte rude apropiate, cum ar fi părinţii şi copiii lor adulţi – susţine raportul – intră într-o altă categorie, din cauza relaţiilor de putere diferite dintre generaţii şi a potenţialului crescut de a dăuna altor relaţii familiale.

Tabuul incestului are rădăcini adînci, aşa cum a demonstrat-o psihologul social Jonathan Haidt cînd le-a povestit subiecţilor experimentului său despre Julie şi Mark, fraţi adulţi care pleacă împreună în vacanţă şi decid să facă sex doar ca să vadă cum e. În poveste, Julie ia deja anticoncepţionale, dar Mark foloseşte prezervativul, ca să fie sigur. Amîndurora le place experienţa, dar decid să nu o repete. Rămîne un secret care îi apropie încă şi mai mult.

Haidt i-a întrebat apoi pe subiecţi dacă li se pare în regulă ca Julie şi Mark să facă sex. Mai toţi au spus că nu, dar, cînd Haidt i-a întrebat de ce, au oferit motive deja excluse de poveste – de exemplu, pericolele consangvinizării sau riscul ca relaţia lor să aibă de suferit.

Poate nu întîmplător, atunci cînd o purtătoare de cuvînt a creştin-democraţilor cancelarului german Angela Merkel a fost rugată să comenteze recomandările Consiliului de Etică, aceasta a spus şi ceva cu totul pe lîngă subiect, referindu-se la nevoia de a proteja copiii. Însă raportul nu făcuse nici o recomandare referitoare la incestul care implică copii, iar unii dintre cei vizaţi de dreptul penal nici măcar nu se ştiau între ei cînd erau copii.

Cînd Haidt le-a atras atenţia subiecţilor săi că motivele pe care le oferiseră nu se aplicau în cazul respectiv, cei mai mulţi dintre ei au răspuns: „Nu pot să explic, pur şi simplu ştiu că e greşit.“ Pentru Haidt, reacţia este „consternantă din punct de vedere moral“.

În cazul tabuului referitor la incest, răspunsul nostru are o explicaţie evidentă din punct de vedere al evoluţiei. Dar ar trebui oare să permitem ca judecata noastră asupra a ceea ce e un delict să fie determinată de sentimente de repulsie care ar fi putut întări aptitudinile evoluţioniste ale strămoşilor noştri care erau lipsiţi de mijloace de contracepţie?

Pînă şi discutarea acestei chestiuni s-a dovedit controversată. În Polonia, Jan Hartman, profesor de filozofie la Universitatea Jagiellonian din Cracovia, a postat online un comentariu care prezenta opiniile Consiliului German de Etică. Conducerea universităţii a spus că declaraţia lui Harman „subminează demnitatea meseriei de profesor universitar“ şi a încredinţat chestiunea unei comisii disciplinare.

Uitînd atît de uşor că demnitatea meseriei cere libertatea de expresie, o universitate de renume pare să fi sucombat în faţa instinctului. Ceea ce nu poate fi deloc de bun augur pentru o dezbatere raţională care îşi propune să stabilească dacă incestul între fraţii adulţi ar trebui să rămînă o infracţiune sau nu.

© Project Syndicate, 2014 - www.project-syndicate.org

Peter Singer este profesor de bioetică la Universitatea Princeton şi profesor emerit la Universitatea din Melbourne. Printre cărţile sale se numără Practical Ethics, Rethinking Life and Death şi A Companion to Bioethics and Bioethics: An Anthology (coeditor alături de Helga Kuhse).

traducere de Luiza VASILIU

1025 21 Iamandi jpg
Business as usual
Poate că britanicii, spre deosebire de alte nații mai versatile, mai cameleonice, au exercițiul normalului.
VJ jpg
La aniversară. Valeriu Jereghi în spațiul filmului european
Creator a 19 filme ca regizor, 21 și ca scenarist, opt ca director de imagine și unul ca producător, a fost și actor în patru filme.
1014 23 jpg
„Probabil cel mai aşteptat album rap din ultimii zece ani” – G.P. VOLCEANOV în dialog cu PHUNK B –
Prima mea casetă de hip-hop românesc a fost Familiarizează-te de la La Familia, în 2001, septembrie, de ziua mea, la 7 ani.
p 21 WC jpg
Digital și analogic
Dincolo de sensul intrinsec al unui cuvînt sau al unei expresii, mai există unul, extrinsec, care rezultă din relația acestora cu contextul.
1013 23 Miru fotosoto jpg
„De ce iubim femeile MCs” (II) – G.P. VOLCEANOV în dialog cu MIRU
„Mi-ar plăcea măcar la Conservator, fiind de specialitate, să fie o materie legată de rap.”
image png
Trasul de șireturi
Dar nici cel din urmă nu se oprește vreodată din citit. Nu va declara niciodată că nu mai are nevoie de cărți.
1010 22 coperta jpg
image png
Hoțul de timp
Ei se fortifică în interiorul iluziei de a „avea în mînă accelerarea sau încetinirea călătoriilor la graniță, nu cea geografică, ci cea a veșniciei”
image png
Solidaritatea de aparență
Grație coincidenței onomastice, își însușise fără jenă „faptele de vitejie” ale acestui fotbalist sîrb; și-i mersese de minune pînă să fie descoperit.
image png
Iarna pe uliță
Psihic, însă... mi se pare că e invers.
image png
Privirea ca formă de gîndire în arta lui Marin Gherasim
Preocupările teoretice ale pictorului se manifestă de timpuriu.
p 21 Heinrich B”ll jpg
Dragostea tăiată la montaj. Heinrich Böll despre doliul Germaniei
Dar nu la asta se gîndea Heinrich acum: el se gîndea la speranța care luminase o clipă chipul mamei, numai o singură clipă, dar știa că o clipă înseamnă mult.
index jpeg 7 webp
Ce a căzut, de fapt, în 1989?
Ce nu știm este dacă această situație va dura. Experiența ne arată că omul nu poate trăi fără narative și că istoria la un moment dat se repetă.
pata umana jpg
Pata umană. Despre intoleranță și mizantropie
„Ignoranța nu este un vid, este un preaplin de scenarii și de certitudini.”
p 23 jpg
p 22 Dimitrie Cantemir WC jpg
Cantemir – confluenţe culturale şi aculturaţie
Cel care făcea această observaţie vorbea în bună cunoştință de cauză, sugerînd una din componentele procesului de aculturaţie.
p 22 jpg
Întotdeauna tu, niciodată eu sau despre violența invizibilă
Termenul de „violență psihologică” este intrat de puțini ani în vocabularul colectiv și conștientizat ca fenomen care se petrece și la care am fost și sîntem expuși fără a ne da seama.
987 23 Volceanov jpg
„De ce iubim femeile MCs” – G.P. VOLCEANOV în dialog cu GANI (partea I) –
Cel mai important e să fii true şi pasionat pînă la capăt.
982 22 Lepenies jpg
Muncă intelectuală
Munca intelectuală a lui Martus/Spoerhase e o carte foarte interesantă și plină de învățăminte.
p 23 jpg
În aerul firav al Globului
Ce lecție transfiguratoare despre puterea teatrului este acest spectacol! Și totuși, care Ioana? Ioana pitit/ă în fiecare din noi, care-și dorește să fie ascultat/ă, recunoscut/ă și acceptat/ă. Nimic mai simplu.
980 21 Badescu jpeg
Copel Moscu și jocul de-a realitatea
Filmele lui Moscu sînt documentare ale unei lumi ascunse, a unei alter-realități adevărate, care există, dar nu este într-un mod de la sine înțeles, adică prin însuși faptul de a fi, observată și băgată în seamă.
index jpeg 4 webp
Pe scurt, despre iluzia schimbării
Cădem de acord că aceste vremuri trecute erau frumoase atît pentru fete, cît și pentru băieți.
index jpeg 2 webp
Cu iubirea în minte, cu mintea în iubire
Cînd, la rîndul nostru, iubim o anumită persoană, această iubire se poate extinde la un obiect care i-a fost drag, poate deveni o colecție de obiecte iubite de acel om sau o pasiune pentru un anumit domeniu.
Robert Harron and Gertrude Norman in The Tender Hearted Boy (1913) (cropped) jpg
Iubire "all inclusive” sau prietenie?
Ceilalți, care își investesc energia în mai multe relații, în mai multe preocupări, au de-a face cu limitele, distanța, absența și iubirea neîmpărtășită toată viața.

Adevarul.ro

image
Ucrainenii au distrus un vehicul blindat rusesc rar, proiectat pentru a transporta liderii ruși în caz unui atac nuclear, biologic sau chimic
Ucraina a distrus un vehicul blindat rusesc rar folosit pentru prima dată la dezastrul nuclear de la Cernobîl .
image
Geamăna siameză Abby Hensel s-a căsătorit. Motivul pentru care femeile nu au recurs la operația de separare VIDEO
Una dintre cunoscutele gemene siameze Abby și Brittany Hensel și-a găsit dragostea adevărată. Conform Mirror, tânăra Abby Hensel, în vârstă de 34 de ani, s-a căsătorit cu Josh Bowling, asistent medical și veteran al armatei Statelor Unite.
image
Un român care a cumpărat de pe Facebook un permis fals de conducere s-a dus la poliție să-l reînnoiască
Un bărbat din Alba Iulia a fost condamnat la 4 luni și 20 de zile de pușcărie, pentru complicitate la fals în legătură cu permisul său de conducere.

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.