Ca și cum Piața gînditoare s-a fotografiat

11 iunie 2020
Ca și cum Piața gînditoare s a fotografiat jpeg

Răsfoiesc albumul de fotografii de la manifestația de acum treizeci de ani din Piața Universității. Nu am fost acolo, nu mă mutasem pe atunci în București. Ce știam despre aspectul manifestației din mai - iunie 1990 provenea pînă acum doar din fragmentele de filmări din știrile de televiziune. Erau fragmentele probabil special alese pentru a ilustra mișcarea, acțiunea, violența. Fotografiile de album de acum par însă să spună altceva. Degajă liniște și preocupare. În puloverele lor demodate, oamenii din Piață au priviri gînditoare și îngrijorare pe față. Vin singuri, eventual cu gențile de serviciu după ei. Sau vin perechi, uneori ținîndu-se de mînă. Sau sînt două colege de la serviciu. Sau sînt părinți cu copii. Uneori se uită atent cu toții în aceeași direcție, către un punct al Pieței, stînd pe loc și căutînd să discearnă. Alteori se intersectează în perimetrul Pieței, unii ajung, alții pleacă, alții doar își schimbă locul. Unii stau pe parapeți sau borduri, vorbesc în grupuri de doi sau trei, citesc presa și fumează. Nici o mînă ridicată. Nici un pumn agitat. Fotografiile sînt mute și alb-negru. Personajele lor se uită, așteaptă și se gîndesc. Bunici, tineri, copii. Nu sînt greviștii foamei și nu par nici măcar activiști ațîțați de partide. Sînt oameni care vor să scruteze ceva, dar nu găsesc. E o liniște grea în aceste fotografii care arată o altă față - cel puțin pentru mine - a Pieței Universității.

Bun, apoi atmosfera fotografiilor se schimbă, intervin diversiunile guvernamentale și minerii și scena se animă. Pe fundalul meditativ general apare în plus încruntarea. Unii își încrucișează mîinile la piept, prim semn al determinării de mai tîrziu. Dar mie îmi rămîne mai mult în memoria retinei imaginea oamenilor gînditori. O imagine care seamănă cu cea văzută zeci de ani mai tîrziu la unii dintre participanții la mitingurile din altă piață, a Victoriei. Aceștia uneori nici nu știu cît au moștenit din profilul de protestatar de la Universitate, acela de aflat în căutarea orientării. E drept însă și că, mai nou, ne-am obișnuit cu protestatarii care știu ce vor, sînt deciși, fermi și elocvenți, au exersat scandări și au bannere inteligente. În Piața Universității erau se pare mulți oameni care căutau abia acolo un sens, o cale de a deveni deciși și edificați. Mulți știau ce nu vor - și anume șmecheriile politice ale lui Ion Iliescu. Dar doar puțini știau ce vor. Cel puțin asta îmi spun fotografiile din album.

Sînt fotografii care apar acum în public pentru prima oară. Sînt făcute de doamna Silvia Colfescu. Măruntă, aparent firavă, doamna Colfescu duce pe umeri cu singure puterile ei o întreagă editură, pe care o lovește în permanență ceva: bădărănia publică și nepăsarea oficială, superficialitatea generală, fobia de lectură, acum și pandemia. Dar ea merge mai departe, în tot aceiași treizeci de ani scurși de atunci, respectîndu-și principiul pe care mi l-a mărturisit, de a alege să facă doar ceea ce corespunde cu gustul ei. Un gust confirmat cu fiecare apariție a editurii. Așa și cu fotografiile din acest album. Nu sînt ale unui profesionist care s-a cățărat pe Teatrul Național sau a urcat la etajul zece al Inter-ului, care a așteptat omul să își ridice copilul în brațe sau care chiar i-a rugat pe protestatari să scandeze în fața aparatului. Dar sînt fotografiile doamnei Colfescu, autentice, oneste, pline, din lăuntrul Pieței; e ca și cum Piața gînditoare s-a fotografiat.

Ionuț Iamandi este jurnalist la Radio România Actualități.

1025 21 Iamandi jpg
Business as usual
Poate că britanicii, spre deosebire de alte nații mai versatile, mai cameleonice, au exercițiul normalului.
VJ jpg
La aniversară. Valeriu Jereghi în spațiul filmului european
Creator a 19 filme ca regizor, 21 și ca scenarist, opt ca director de imagine și unul ca producător, a fost și actor în patru filme.
1014 23 jpg
„Probabil cel mai aşteptat album rap din ultimii zece ani” – G.P. VOLCEANOV în dialog cu PHUNK B –
Prima mea casetă de hip-hop românesc a fost Familiarizează-te de la La Familia, în 2001, septembrie, de ziua mea, la 7 ani.
p 21 WC jpg
Digital și analogic
Dincolo de sensul intrinsec al unui cuvînt sau al unei expresii, mai există unul, extrinsec, care rezultă din relația acestora cu contextul.
1013 23 Miru fotosoto jpg
„De ce iubim femeile MCs” (II) – G.P. VOLCEANOV în dialog cu MIRU
„Mi-ar plăcea măcar la Conservator, fiind de specialitate, să fie o materie legată de rap.”
image png
Trasul de șireturi
Dar nici cel din urmă nu se oprește vreodată din citit. Nu va declara niciodată că nu mai are nevoie de cărți.
1010 22 coperta jpg
image png
Hoțul de timp
Ei se fortifică în interiorul iluziei de a „avea în mînă accelerarea sau încetinirea călătoriilor la graniță, nu cea geografică, ci cea a veșniciei”
image png
Solidaritatea de aparență
Grație coincidenței onomastice, își însușise fără jenă „faptele de vitejie” ale acestui fotbalist sîrb; și-i mersese de minune pînă să fie descoperit.
image png
Iarna pe uliță
Psihic, însă... mi se pare că e invers.
image png
Privirea ca formă de gîndire în arta lui Marin Gherasim
Preocupările teoretice ale pictorului se manifestă de timpuriu.
p 21 Heinrich B”ll jpg
Dragostea tăiată la montaj. Heinrich Böll despre doliul Germaniei
Dar nu la asta se gîndea Heinrich acum: el se gîndea la speranța care luminase o clipă chipul mamei, numai o singură clipă, dar știa că o clipă înseamnă mult.
index jpeg 7 webp
Ce a căzut, de fapt, în 1989?
Ce nu știm este dacă această situație va dura. Experiența ne arată că omul nu poate trăi fără narative și că istoria la un moment dat se repetă.
pata umana jpg
Pata umană. Despre intoleranță și mizantropie
„Ignoranța nu este un vid, este un preaplin de scenarii și de certitudini.”
p 23 jpg
p 22 Dimitrie Cantemir WC jpg
Cantemir – confluenţe culturale şi aculturaţie
Cel care făcea această observaţie vorbea în bună cunoştință de cauză, sugerînd una din componentele procesului de aculturaţie.
p 22 jpg
Întotdeauna tu, niciodată eu sau despre violența invizibilă
Termenul de „violență psihologică” este intrat de puțini ani în vocabularul colectiv și conștientizat ca fenomen care se petrece și la care am fost și sîntem expuși fără a ne da seama.
987 23 Volceanov jpg
„De ce iubim femeile MCs” – G.P. VOLCEANOV în dialog cu GANI (partea I) –
Cel mai important e să fii true şi pasionat pînă la capăt.
982 22 Lepenies jpg
Muncă intelectuală
Munca intelectuală a lui Martus/Spoerhase e o carte foarte interesantă și plină de învățăminte.
p 23 jpg
În aerul firav al Globului
Ce lecție transfiguratoare despre puterea teatrului este acest spectacol! Și totuși, care Ioana? Ioana pitit/ă în fiecare din noi, care-și dorește să fie ascultat/ă, recunoscut/ă și acceptat/ă. Nimic mai simplu.
980 21 Badescu jpeg
Copel Moscu și jocul de-a realitatea
Filmele lui Moscu sînt documentare ale unei lumi ascunse, a unei alter-realități adevărate, care există, dar nu este într-un mod de la sine înțeles, adică prin însuși faptul de a fi, observată și băgată în seamă.
index jpeg 4 webp
Pe scurt, despre iluzia schimbării
Cădem de acord că aceste vremuri trecute erau frumoase atît pentru fete, cît și pentru băieți.
index jpeg 2 webp
Cu iubirea în minte, cu mintea în iubire
Cînd, la rîndul nostru, iubim o anumită persoană, această iubire se poate extinde la un obiect care i-a fost drag, poate deveni o colecție de obiecte iubite de acel om sau o pasiune pentru un anumit domeniu.
Robert Harron and Gertrude Norman in The Tender Hearted Boy (1913) (cropped) jpg
Iubire "all inclusive” sau prietenie?
Ceilalți, care își investesc energia în mai multe relații, în mai multe preocupări, au de-a face cu limitele, distanța, absența și iubirea neîmpărtășită toată viața.

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.