Raiul pe pămînt

Publicat în Dilema Veche nr. 382 din 9 - 15 iunie 2011
Raiul pe pămînt jpeg

- povestea unei tinere harpiste -

„Toată lumea, cînd aude de harpă, se gîndeşte la poveşti, zîne şi altele asemenea. Harpa înseamnă cu totul altceva.“ Şi, terminînd de rostit aceste cuvinte, Roxana Moişanu a continuat apoi să-mi vorbească despre acel „altceva“, vreme de mai bine de o oră. E drept, acesta nu este un basm cu zîne, spiriduşi şi feţi-frumoşi. Nu am fost învăluite în praf de stele cît am stat la o limonadă şi-un pahar de vorbă. Nu au apărut, de nicăieri, rochii dantelate de prinţese. Eram doar noi, refăcînd drumul Roxanei, de la orgă, la harpă.
 
Nevoia de a cînta

După prima mea întîlnire cu harpa, în octombrie 2010, la „Ora de Pace“ – recitalul Roxanei de la Ceainăria Teatrului Act –, am rămas vrăjită şi am continuat să vin la fiecare spectacol care i-a urmat. Astfel, am cunoscut-o pe Roxana, dar şi pe maestrul ei – cum îl numeşte în modul cel mai natural cu putinţă –, profesorul Ion Ivan-Roncea. Acesta din urmă, fiind întrebat de ce a ales harpa, mi-a răspuns zîmbind: „Ştiţi, eu m-am născut în satul Frumuşani, iar acolo toată lumea cîntă la harpă“. În fapt, a fost vorba despre o întîmplare fericită, norocoasă, în care harpa l-a ales pe solist.

Într-un mod asemănător, pare-mi-se, ursitoarele au îndreptat-o şi pe Roxana către muzică şi, în special, către acest instrument. „Obişnuiam să ascult emisiunile lui Iosif Sava; într-o zi, în clasa a V-a, mă întorceam de la şcoala generală din cartierul unde învăţam şi, efectiv, am avut o deschidere către muzica clasică, iar din momentul acela am simţit nevoia fizică să cînt la pian. Pur şi simplu.“ A vrut să facă pian, ba chiar orgă, dar, din pricina vîrstei (avea deja 12 ani şi nu mai putea recupera), a fost pusă în situaţia de a alege între harpă şi oboi. În final, a ales harpa – care, la fel ca orga, necesită aceeaşi coordonare a mîinilor cu picioarele –, pianul devenind instrumentul secundar de studiu. „Din momentul în care mi-au cumpărat pian, nu am mai ştiut ce înseamnă să ieşi în faţa blocului să te joci, pentru că stăteam şi studiam. Asta îţi dezvoltă foarte mult educaţia muzicală, citirea notelor la prima vedere.“

Totuşi – întreb eu –, nu simte că a pierdut ceva, că a ratat anumite momente ale copilăriei? „Nu – îmi răspunde imediat –, îmi doream atît de mult să fac muzică, încît nu îmi mai trebuia altceva, era o plăcere. Cu asta suplineam totul. Satisfacţiile sînt imense. În plus, era mult mai interesant să studiez la pian, decît să mă joc cu păpuşile.“ A urmat Liceul „George Enescu“ din Capitală şi apoi Universitatea Naţională de Muzică, la clasa profesorului Roncea, despre care spune că era exigent în privinţa studiului, dar şi înţelegător cînd era vorba de a împăca orele de curs cu repetiţiile de la Opera Română (unde este angajată încă din anul III de studiu), dat fiind că şi el a îmbinat cu succes cariera de profesor cu cea de solist de harpă.

Congrese şi festivaluri

Deşi încă tînără, Roxana se poate mîndri cu o carieră demnă de laudă – începînd cu anul 1994, cînd are primul recital solo important, la Centrul Cultural Român din Paris, şi continuînd cu Premiul I şi Premiul de Excelenţă al Uniunii Interpreţilor, Coregrafilor şi Experţilor Muzicali la Olimpiada Naţională din 1997. Apoi participarea la Congresul Mondial de Harpă din 1999, de la Praga, unde a fost selecţionată să cînte în cadrul programului Focus on Youth Concerts, precum şi la cel din 2002, de la Geneva, unde a debutat cu orchestra Filarmonicii din Ploieşti, sub bagheta dirijorului Ilarion Ionescu Galaţi. Despre Congresele Mondiale de Harpă îmi povesteşte că sînt „raiul pe pămînt“. Cei care participă sînt, de obicei, persoane avizate, implicate în lumea harpei, solişti, din care 70-80% sînt prezenţi şi pentru a interpreta. „Aici vine numai crema; este o experienţă bogată, participi la cursuri, workshop-uri, poţi cumpăra partituri, accesorii etc.“

De altfel, aceasta este una dintre problemele din România – aici nu ai posibilitatea cumpărării unui instrument, nu există un magazin pentru accesorii, corzi, fetru (material de care ai nevoie să înveleşti pedalele harpei). Din acest motiv, primul Festival de Harpă din România, organizat în 2007 de către Ion Ivan-Roncea, cu ocazia împlinirii unui secol de harpă în ţara noastră, a fost foarte important pentru solişti, dar şi pentru public, deschizînd o poartă către lumea harpei. Mai mult, odată cu expoziţia cu vînzare realizată de firmele Lyon & Healy şi Salvi, artiştii au avut posibilitatea de a-şi achiziţiona instrumente.

Harpa de concert 
vs harpa celtică?


Posesoare a două harpe – una de concert, cu pedale, şi una celtică –, Roxana are timpul împărţit între spectacolele de la Operă şi proiectele proprii. După cei peste 10 ani petrecuţi pe scena Operei, ca harpistă solistă şi şefă de partidă, Roxana afirmă că, deşi aici este mai dificil, nu ar mai pleca într-o orchestră simfonică: „La Operă e altă senzaţie, nu trebuie să fii atent numai la dirijor, trebuie să caşti urechile şi la ce auzi de pe scenă, la solişti, pentru că solistul e cel mai important şi trebuie urmărit. Iar momentele de dialog între harpă şi solişti sînt foarte dese în lucrările pentru Operă. La fel şi solourile, spre deosebire de cazurile partiturilor de muzică simfonică...“

În ultimii ani, Roxana a păşit în afara sferei muzicii clasice, abordînd genul muzicii de film: „Am decis să fac recitaluri cu muzică de toate genurile. Am încercat să prelucrez, să adaptez diverse alte partituri pentru harpă. Poţi familiariza publicul cu acest instrument (harpa celtică – n. red.), printr-o astfel de muzică, mult mai lesne decît prin cea clasică. Uşor, uşor pot fi apropiaţi“. Îmi explică apoi cum e cu diferenţa de timbru dintre cele două harpe: „Cea de concert are un sunet mai amplu, mai catifelat, pe cînd harpa celtică sună mai aspru, ducîndu-te cu gîndul la muzica irlandeză“. Din ce în ce mai însufleţită, continuă să-mi spună despre schimbarea armoniilor, a tonalităţii, despre diezi, becali, bemoli, despre grosimea şi materialul din care sînt făcute corzile, dar şi despre faptul că fiecare harpă, fie ea celtică sau de concert, are secretul ei: „Flajoletul trebuie găsit pe fiecare harpă în parte, e un procedeu aparte de tragere a corzii prin apăsare, şi trebuie să îi găseşti punctul de coardă“.

Pas cu pas, ne îndreptăm din nou înspre punctul de pornire – „Ora de Pace“. Acest recital a prins viaţă prin intermediul Facebook-ului, cînd a luat legătura cu ea o harpistă amatoare din America, spunîndu-i despre Peace Hour: „În timpul acestui eveniment, fiecare harpist din lume cîntă o oră pentru pace. Indiferent că este pe veranda din faţa casei lui sau într-un loc cu public, precum a fost Ceainăria de la Teatrul Act – un loc intim, liniştitor“. Recitalul din data de 10.10.2010 a fost însoţit şi de proiecţii video, realizate de Radu Rădescu – cel care i-a şi propus de altfel colaborarea. Despre susţinerea unui recital într-un spaţiu precum cel al Ceainăriei spune că este un test, o experienţă formatoare pentru un solist. „Publicul stă foarte aproape de tine. În mod normal, există o distanţă în sala de concert, care te face să ai senzaţia de protecţie. Se spune că fiecare muzician trebuie să îşi creeze o aură în jurul lui în momentul în care cîntă, pentru a nu fi atins de orice zgomot. Dar asta nu înseamnă că trebuie să te laşi furat de peisaj, pentru că există riscul de a uita pe unde te afli, de a te rătăci. Depinde de experienţa fiecăruia dintre noi. De aceea este bine să ai cît mai multe apariţii pe scenă, recitaluri în care publicul să-ţi fie aproape, ca la Ceainărie, pentru că te ajută să te cunoşti mai bine pe tine, să te autocontrolezi şi să-ţi ţii firea.“ 

A urmat apoi un alt recital, în luna noiembrie, de această dată la Sala Mică a Ateneului, intitulat „Acorduri pentru harpă şi proiecţie de cameră“ – un recital maraton în care, timp de o oră şi jumătate, Roxana a cîntat atît pe harpa de concert, cît şi pe cea celtică – o premieră în ţara noastră, cînd ambele tipuri de harpă au fost pe aceeaşi scenă.

Cell’Arpa

Anul 2011 a început şi el cu o întîlnire inedită, cu Alexandrina, pe care a cunoscut-o la emisiunea Garantat 100%. Astfel, după ce au cîntat împreună cîteva piese în concertul susţinut de aceasta pe 22 decembrie anul trecut, colaborarea a continuat, iar pe 7 aprilie 2011 harpa celtică a Roxanei s-a alăturat din nou pianului Alexandrinei, fiind însoţite de această dată şi de violoncelul lui Mladen Spasinovici. De altfel, cel mai nou proiect al Roxanei este duoul Cell’Arpa, format, începînd cu luna aprilie 2011, împreună cu violoncelistul Mladen Spasinovici.

În această formulă, ei au cîntat pentru prima oară împreună, oficial, la sfîrşitul lunii aprilie. Recitalul de harpă celtică şi violoncel „Musica Mundi“, cu visuals realizate de acelaşi Radu Rădescu, a avut loc tot la Sala de Lectură a Teatrului Act. „Am avut un public pe care l-am simţit aproape de noi. Urmează, pe viitor, să investim mai mult în aparatura electronică, astfel încît captarea sunetului să fie mult mai fidelă şi mai realistă“, mi-a spus Mladen după concert. Prin recitalurile lor atipice, cei doi caută să promoveze nu doar muzica clasică, ci şi muzica de film sau folclorul românesc. Tocmai de aceea, „Musica Mundi“ ne-a purtat lin din Irlanda, în Israel, şi din România, în America de Sud. Pentru viitor, au o mulţime de lucruri de perfecţionat: „Noi ne gîndim că, prin recitalurile acestea live însoţite de proiecţii video aducem ceva nou, nefiind mulţi cei care fac acest lucru. Şi asta pentru că sînt foarte multe aspecte tehnice la care trebuie să ai grijă, de care publicul nu are de unde să ştie...“ îmi spune Roxana. Apoi completează: „Există un risc, deoarece imaginea poate veni uneori în detrimentul muzicii, şi viceversa. Oamenii pot fi captaţi de nişte imagini foarte frumoase, sugestive, şi s-ar putea să piardă muzica. Sau, dimpotrivă, pot fi atenţi la muzică, şi nu la ce se întîmplă pe ecran, pierd o secvenţă şi apoi sînt derutaţi... Rămîne de văzut cum vom rezolva această problemă“. Pînă una-alta, se pregătesc de recitalurile pe care le vor susţine în această vară în ţară, dar au şi planuri multe pentru toamna ce va veni...

În final, vă spun drept, acesta nu este un basm, deşi graţia şi naturaleţea cu care Roxana cîntă la harpă, alăturate dedicării lui Mladen, te transportă pe alte tărîmuri şi în alte vremuri. Nu. Acesta nu este un basm, deoarece, pentru a păşi în poveste, trebuie să te afli în sala de concert. Sau, după cum spunea un domn pe pagina de Facebook a duoului, trebuie să devii „un martor fidel“.       

Duoul Cell’Arpa va fi prezent pe 12 şi 13 iunie 2011 la Festivalul Rozelor din Rîşnov, iar pe 14 şi 15 august la Festivalul Internaţional de Film Istoric de la Rîşnov. 
 

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.