Teatru-film psihologic-realist, convenţional

Publicat în Dilema Veche nr. 587 din 14-20 mai 2015
Teatru film psihologic realist, convenţional jpeg

● Acasă la tata (România, 2015), de Andrei Cohn.  

Recent proiectat în premieră românească, dar gata de lansare (cel puţin) din 2012 (potrivit Cinemagia),

e un film regizat de debutantul în lungmetraj Andrei Cohn şi distribuit de Mandragora, firma înfiinţată de Cristi Puiu, faţă de care Cohn (un absolvent de Arte Plastice, intrat apoi în publicitate) îşi exprima recent recunoştinţa pentru faptul de a-l fi „recuperat ca artist“. La fel de reverenţios e şi filmul însuşi în declararea apartenenţei sale la corpusul cinematografic românesc crescut în siajul primelor două filme de Puiu. Alexandru Papadopol apare venind – ca în

de la Constanţa şi cărînd după el – tot ca acolo – o sacoşă; întrebat ce are în sacoşă, personajul său duce pînă la capăt reverenţa, răspunzînd în glumă că are nişte droguri. Reuniunea personajului cu o fostă iubită pe care n-a mai văzut-o de ani buni, jucată de Ioana Flora, este dublată de reuniunea dintre cei doi actori, Flora şi Papadopol, care au jucat împreună tot în

Iar scenariul e scris de Mimi Brănescu – un colaborator important al lui Puiu, tot în calitate de actor, la

şi mai ales la scurtmetrajul

–, după propria piesă de teatru. 

În pofida numeroaselor secvenţe de exterior din filmul lui Cohn, e uşor de mirosit originea scenică a scenariului său. De fapt, ce-i uşor de mirosit e o anumită reţetă dramaturgică – reţeta a ceea ce constituie practic un subgen teatral şi literar. Primul ingredient e o întoarcere acasă – întoarcerea în satul său natal (2 Mai) a unui fiu risipitor (Papadopol) de mult plecat la Bucureşti să facă Facultatea de Litere, şi devenit jurnalist, ba chiar oarecum poet. E clar de la bun început că nu e foarte mulţumit de ce-a făcut la Bucureşti, ba chiar se autodetestă, dar, sub ochii fostei iubite şi ai unui fost tovarăş de joacă (Andi Vasluianu), care se arată naiv-dispuşi să-l admire, nu se poate abţine să dea carierei lui jurnalistice şi reputaţiei lui literare o anvergură planetară. În momentul în care poate fi auzit declarînd nonşalant că din SUA n-a văzut decît New York şi San Francisco, se poate pune pariu că pînă la sfîrşitul filmului va recunoaşte că a minţit şi că, de fapt, n-a fost niciodată mai departe de Bratislava. E una dintre figurile impuse ale unei dramaturgii în care „lungul drum al unei zile către noapte“, continuat uneori, inclusiv aici, cu şi mai greul drum al nopţii pînă în zori, aduce în mod obligatoriu lepădarea fiecărui personaj de pielea sa falsă, de lauda de sine pe care le-o serveşte celorlalţi, de minciunile protectoare pe care (şi) le spune (inclusiv sieşi). Secretele ies pe rînd la iveală, tot cu inevitabilitatea şi punctualitatea unor figuri obligatorii: ce anume a lăsat în urmă protagonistul, fugind de la Bucureşti şi refugiindu-se în satul natal; ce-i cu privirea chiorîşă aruncată fostei lui iubite de către soţia (Mirela Oprişor) fostului tovarăş de joacă etc. Se bea prea mult; bucuria revederii e exprimată prea insistent ca să fie întru totul curată; noaptea ia o turnură melancolică, apoi una de-a dreptul urîtă; mîndrii abandonate, fantezii modeste făcute ţăndări, apoi zorii şi, în lumina lor lividă, protagonistul bătut şi nedormit, stînd în sfîrşit de vorbă, la masa din curtea casei părinteşti, cu detestata femeie (Natasha Raab) care a înlocuit-o pe mama sa moartă în patul tatălui său (Florin Zamfirescu). Bref, realism psihologic tradiţional, cu observaţii convenţionale despre cum se mint şi se amăgesc oamenii, cum se zidesc în vieţi care-i sufocă etc. Construit pe o schemă asemănătoare – o reuniune, aparenţe de cordialitate care se fisurează treptat –,

al lui Radu Muntean e mult superior din punct de vedere al tehnicii dramaturgice şi al interesului sociologic.   

Asta nu înseamnă că

nu e un spectacol tolerabil. Avîndu-l ca director de imagine pe Andrei Butică, e filmat în cadre lungi, academic-fidele esteticii lui Puiu, cu sensibilitate la aspecte precum modificările luminii soarelui pe măsură ce dimineaţa avansează, iar tatăl şi fiul continuă să se certe sub bolta de viţă de vie. Cohn cultivă şi timpi morţi – în care, de pildă, o mică înteţire a vîntului contează ca acţiune. Tot ca la Puiu, nu există schimbare de cadru fără o (mică) săritură (înainte) în timp. (Altfel spus, două cadre consecutive nu se leagă niciodată într-o iluzie de continuitate temporală.) Doar rezistenţa la ocazionala tentaţie a cîte unei fotografii drăguţe (o pisică pe masa din curte, filmată din casă, un geam al casei reflectînd fugar un biciclist de pe uliţă) este mai slabă decît la Puiu (ceea ce, desigur, nu e în sine un motiv de reproş). Principalul merit al cadrelor lungi şi fixe de-aici este că le oferă actorilor spaţiu şi timp în care să sculpteze stări şi interacţiuni, animînd atît cît se putea ideile obosit-livreşti ale dramaturgului despre ratarea protagonistului la oraş, despre invidia pe care i-o poartă fostul tovarăş de joacă devenit faianţar şi despre ofilirea fostei iubite, care nu ştie cu ce altceva să i se laude protagonistului în afară de felul în care şi-a amenajat baia. Papadopol îşi locuieşte pe deplin personajul – un bombonel în pierdere de prospeţime şi totuşi imatur, ascuns, irascibil şi egoist. Partitura lui Andi Vasluianu e o lungă scenă de beţie progresivă, pe care actorul o îmbogăţeşte cu multe gradaţii şi cu o considerabilă căldură personală. Iar Ioana Flora liricizează cu fineţe tînjirile şi timidităţile personajului ei.   

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Amenda primită de o pensionară din Brașov pentru că a plantat flori în grădina blocului. „Este anormal ce se întâmplă”
Poliţia Locală Braşov a dovedit exces de zel în cazul unei femei de 76 de ani care a plantat câteva flori în zona verde a blocului în care locuia, potrivit bzb.ro.
image
Nike și Adidas, bătute de niște fete fâșnețe: invenția unei companii elvețiene fascinează lumea FOTO
Giganții de pe piața încălțărilor de alergare au înregistrat un eșec rar după un maraton major. La Boston, primele trei locuri din clasamentul feminin au fost ocupate de atlete care au purat alte mărci.
image
Joaca de-a vremea. Posibila cauză a inundațiilor catastrofale din Dubai, ploaia artificială VIDEO
Despre „însămânțarea norilor” se vorbește de mult timp, iar tehnica este folosită în multe țări care au probleme mari din cauza secetei. Sunt voci care spun că vremea ciudată din Dubai este legată de ploaia artificială creată acolo pentru a mai îmblânzi vremea.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.