Steaua singurătății

Publicat în Dilema Veche nr. 829 din 9 - 15 ianuarie 2020
Steaua singurătății jpeg

● Mariana Codruț, Pulsul nu poate fi minimalist, Editura Paralela 45, 2019.

„Frumusețea e o agresiune“, spune Mariana Codruț în recentul ei volum de versuri cu titlul Pulsul nu poate fi minimalist. Într-adevăr, poezia, așa cum o practică această importantă poetă contemporană, este un lucru vertiginos și plin de pericole, care cheamă asocieri neașteptate: „poezia e șoc / precum crima adolescentului din vecini / pe care nu-l credeai în stare de crimă“. Mariana Codruț scrie o poezie „cu țepi“, ofensivă și inconfortabilă. Poeta folosește imagini neatașante, care stîrnesc rezistență, dar care figurează, paradoxal, ca niște alegorii ale frumuseții: liliecii („catifelați și sîngeroși“, suspendați între cer și pămînt), păianjenii („trag propria lume din mine / milimetru cu milimetru, / cum face păianjenul / cu pînza din pîntecul lui ca să trăiască“), hemoptizia („valul de spumă roșie / îmi ajunge la gură / gata să‑și înceapă lucrarea“), o floarea-soarelui „monstruoasă“, care privește spre umbră. Această poezie incomodă nu doar că nu mizează pe gingășie (ci doar, insistent, pe teribila puritate: „porumbelul împiedicat în ghetrele albe / țîșnește razant deasupra nisipului / cu inima-n flăcări“), ci obține cele mai valoroase rezultate atunci cînd își acceptă propria stîngăcie ca pe o formă de grație.

Îmi plac poemele autoarei care duc țepoșenia aceasta argheziană în zona fragilității ființei: „ziua de iarnă gri / stau printre lucrurile din casă / întrebîndu-mă ce-or fi / / […] pleoapele mi se lasă grele / peste inima bătînd abia. / știu! sînt în altă parte / decît eram ieri sau cîndva“. După cum o forță aparte degajă scurtele poeme ale scindării, ale alienării rezultate din autoanaliză excesivă. Duritatea programatică a acestei poezii se exprimă cel mai bine atunci cînd poeta este în luptă și cu sine, cînd ochiul scrutător se îndreaptă spre înăuntru. „Fața mea e un lac“, spune poeta, „mă îndepărtez / întrebîndu-mă / care o fi numele păsării / vîslind liniștită / pe luciul lacului“. Sau: „îmi deșurubez capul, deschid fereastra / și-l atîrn cu doi clești pe sîrma de rufe“.

Corelatul obiectiv al acestei atitudini este singurătatea socială, refuzul pactului cu lumea celorlalți, atinsă de tot felul de păcate și putreziciuni. Cunoscînd bine istoria cinică și modul în care știe aceasta să confiște „patria“, poeta scrie poeme severe despre omul singur și marginalizat, dar liber și capabil să contemple frumusețea, despre mutabilitatea adevărului politic și despre reproducerea comportamentelor misogine sau pur și simplu obscene de la o generație la alta (puternicul poem politic patria, cu refrenul sarcastic: „uite ce frumos își ține coada între picioare! / uite ce glezne de căprioară are!“). Volumul vorbește pentru cei neiubiți, epuizați de confruntarea permanentă cu lumea celorlalți, bravînd neîncetat: „eu am putere / doar cît să supraviețuiesc / și pentru asta umblu mereu / cu un copac de cristal în piept / umplîndu-mă de ridicol“. Apărată de steaua singurătății eminesciană, poeta vorbește în numele unor valori pozitive, pe care le exprimă tranșant, uneori chiar prea tranșant – sînt poeme care afirmă: „pulsul nu poate fi minimalist“ sau „natura nu e bovarică“. Dar, spun eu, ce te faci dacă pulsul uneori chiar scade, dacă natura chiar imită arta, cum credea Baudelaire?

Confruntarea care face substanța poeziei Marianei Codruț e una dificilă. Între universul interior și lumea celorlalți nu mai încape nimic. Poeta examinează infiltrările ideologice în spațiul intim, care ajung pînă la fibra identității și ne înstrăinează. Pînă și actul de a-ți declina numele sau de a-ți compune o figură presupune negociere cu ceilalți și, în fond, înstrăinare. Cum spune poeta, „numele e o limită, fața e o limită, / toată ființa mea e o limită. o frontieră / la care se opresc toți cei care scriu prezentul / îngropați pînă-n gît în ficțiune“. Ficțiunea în care toți stau „îngropați pînă-n gît“ este, de fapt, ideologia, înțeleasă în volum ca o narațiune nesfîrșită, haotică și manipulabilă, care este emisă mereu de ceilalți și te învăluie fără să-ți fi dat acordul. Refugiul poetei în sine însăși este o încercare de a pune capăt acestei alienări prin ideologie, atrăgînd atenția la necesarele ei limite: „nu toți sîntem egali în fața ficțiunii / cum sîntem în fața morții“. (Cu melancolie mă întreb dacă există, într‑adevăr, vreo limită la ideologie, dacă nu cumva denunțul însuși al ideologiei înseamnă deja intrare în jocul pervers al acesteia.)

Mariana Codruț, cu izolarea, severitatea și strictețea orgolioasă a versurilor ei, a dat încă un volum excelent.

Doris Mironescu este critic literar. Cea mai recentă carte publicată: Viaţa lui M. Blecher. Împotriva biografiei, Editura Humanitas, 2018.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Medvedev: „Românii nu sunt o națiune, ci un mod de viață”. „Aurul a fost naționalizat de sovietici pentru comportamentul rău al României“
Dmitri Medvedev a reacționat și el la adoptarea de către Parlamentul European a unei rezoluții privind tezaurul României de la Moscova.
image
Generația '90, cea mai fidelă pacientă a psihologilor. „Foarte mulți vin cu această problemă“
Numărul românilor care apelează la ajutorul psihologilor a crescut considerabil în ultimii ani. Stresul de la locul de muncă, ritmul accelerat al vieții sau problemele din viața cotidiană îi fac pe aceștia să apeleze la specialiști.
image
Ce pensie va avea un angajat care a muncit 35 de ani cu salariu minim pe economie
Stagiul minim de cotizare din noua lege a pensiilor este identic cu cel de acum, de 15 ani, însă stagiul complet de cotizare este diminuat de la 35 de ani în prezent, la 25 de ani din septembrie.

HIstoria.ro

image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.
image
Cel mai bogat prinț român, în „Historia” de martie
La începutul secolului XX, prințul Gheorghe Grigore Cantacuzino a vrut să placheze acoperișul Palatului Zamora (actualul Castel Cantacuzino) cu monede de aur și i-a cerut voie regelui să facă acest lucru. Carol I i-ar fi răspuns: „Îţi dau voie dacă pui monedele pe cant“.