Rusia în fărîme

Publicat în Dilema Veche nr. 739 din 19-25 aprilie 2018
Rusia în fărîme jpeg

● Alexandr Soljeniţîn, Povestiri şi miniaturi, traducere de Cecilia Maticiuc, Editura Univers, 2017. 

Succesul şi importanţa unor romane precum Arhipelagul Gulag şi Pavilionul canceroşilor au făcut ca, în opinia populară, Soljeniţîn să fie perceput prin excelenţă drept autor de romane monumentale dedicate lagărelor comuniste. În realitate, Soljeniţîn a scris, într-adevăr, enorm, dar opera lui cuprinde deopotrivă poezie, proză scurtă şi teatru, şi pe alte teme. Traducătoarea Cecilia Maticiuc semnează o prefaţă lămuritoare în care i face un portret foarte bun prozatorului harnic, tenace şi perseverent care a fost Soljeniţîn: „A scris fără încetare şi în orice condiţii, pe front, unde era ofiţer de artilerie (îşi făcea însemnări pe carnete, cu gîndul de a le valorifica ulterior: în lagăr, ca deţinut politic («scrie» în memorie poeme şi piese de teatru); în deportare, într-un sat din Kazahstan, unde e profesor de matematică şi de fizică (iar cînd se îmbolnăveşte şi trebuie să plece la o clinică oncologică în Taşkent, îngroapă în grădină caietele care cuprind tot ce scrisese, pentru a nu ajunge în mîinile autorităţilor şi a-i aduce o nouă condamnare). După debut, urmează doar cîţiva ani de relaxare a cenzurii, de climat oarecum prielnic scrisului şi publicării. Curînd, se înăspreşte cenzura şi îi este confiscată arhiva care cuprindea texte nepublicate (şi nepublicabile). Soljeniţîn continuă să scrie, lucrează la Arhipelagul Gulag în condiţii extreme, ascunzîndu-se, retrăgîndu-se cîte două-trei-luni în locuri ştiute doar de cei apropiaţi…“

Eterogen, compozit şi, inevitabil, inegal, volumul de Povestiri şi miniaturi recuperează texte din perioada debutului (1958-1963), dar şi de mai tîrziu, cînd scriitorul trăia deja în Franţa (1996 1999); texte dintre care doar cinci sînt proze în adevăratul sens al termenului, celelalte fiind „miniaturi“, adică secvenţe, tablouri, descrieri, poeme în proză, uneori şi doar de cîte o jumătate de pagină, numite de autorul însuşi „fărîme“ („krohotki“, în original, adică „micuţ“). În aceste miniaturi, Soljeniţîn se arată un observator delicat al naturii şi obiectelor (scrie despre ploaie, noapte şi amurg, despre un buştean şi un copac, despre o găleată şi un clopot, despre o răţuşcă, un căţel, un cal sau nişte furnici), dar cele mai multe sînt, de fapt, imaginile triste ale degradării Rusiei: sate în paragină, oraşe vechi inundate de lacurile de acumulare construite artificial, cimitire transformate în parcări auto, mînăstiri transformate în depozite sau cluburi săteşti de dans şi cinematografe.

Cea mai consistentă parte din volum o reprezintă însă cele cinci proze scrise în prima jumătate a anilor ’60. Doar două dintre aceste proze au fost acceptate pentru publicare la vremea lor. „Zahar-Kalita“ (din care redau şi fragmentul de mai jos) este genul de reportaj pe care Gabriel García Márquez l-ar fi putut scrie pentru volumul său Călătorind prin Europa de Est (RAO, 2016), în care scriitorul columbian relatează cele cîteva călătorii întreprinse dincolo de Cortina de Fier la jumătatea anilor ’50. Cu talentul său de a portretiza oameni umili şi insignifianţi, Soljeniţîn face din paznicul foarte dedicat al unui amărît de monument, construit pe cîmpia unei bătălii din trecutul rusesc, un personaj deopotrivă tragic şi comic, genul de om simplu, patriot sincer, ataşat neideologic de un trecut de care nimănui nu pare să-i mai pese, nici măcar autorităţilor. (Traducătoarea Cecilia Maticiuc observă pertinent că paznicul Zahar face parte din familia unor Ivan Denisovici sau Matriona din nuvela „Casa Matrionei“). Cealaltă proză acceptată pentru publicare la vremea respectivă, „Pentru binele cauzei“, cea mai lungă din volum, începe ca o proză conformistă clasică de glorificare a realizărilor comuniste, dar numai pentru a evolua în direcţia opusă, sfîrşind prin a ilustra indiferenţa şi chiar cruzimea factorilor de decizie sovietici cărora, de fapt, nu le pasă de popor, nici măcar de cei care cred în idealul propăşirii comuniste. Alte două proze, biografica „Mîna dreaptă“ (în care un domn Lăzărescu sovietic nu este primit într-o clinică de oncologie din cauza unei proceduri absurde de internare) şi moralizatoarea „Procesiunea pascală“, respinse de revistele sovietice la vremea respectivă, au ajuns să circule în samizdat, înainte de a fi traduse şi publicate în Germania Federală la sfîrşitul anilor ’60. În fine, schiţa „Ce păcat!“ – în care o femeie este surprinsă de un miliţian furînd un ziar vechi unde apare o ştire despre tatăl ei, un inginer, de asemenea, din seria eroilor discreţi – a apărut abia în 1978 în Franţa.

Volumul Povestiri şi miniaturi este a treia carte de proză scurtă, după „duplexul“ Casa Matrionei și Incident la gara din Kocetovka (2010) şi Dulceaţa de caise (2016), care apare în „Seria de autor“ iniţiată de Editura Univers şi unde, în ultimii ani, au fost (re)publicate şapte titluri. O serie de autor binevenită, căci la noi opera lui Soljeniţîn este cunoscută doar fragmentar prin vîrfurile ei.

***

Alexandr SOLJENIŢÎN
Zahar-Kalita (fragment) 

Ruşii au cercetat cîmpul de bătălie şi au îngropat cadavrele, timp de opt zile.

– Pe unul totuşi nu l-au strîns, l-au lăsat acolo, a observat cu reproş un lăcătuş vesel din Novomoskovsk.

Ne-am întors şi a fost imposibil să nu izbucnim în rîs. Da, un bogatîr biruit stătea întins pînă în ziua de azi, nu departe de monument. Stătea culcat pe burtă pe pămîntul-mamă, lăsîndu şi pe el capul semeţ, mîinile şi picioarele falnice aruncate cît erau de lungi, şi nu avea pe lîngă el nici scut, nici sabie, în loc de coif – o şapcă jerpelită, iar aproape de mînă – un sac. (Era totuşi vizibil că acea pulpană cu taşca în care ţinea Cartea de onoare a monumentului nu o mototolise sub pîntec, ci o trăsese dedesubt şi o pusese alături pe iarbă.) Şi, dacă nu cumva era beat, ci dormea sau medita, era, în felul cum stătea lungit, un fel de tristeţe. Asta se potrivea foarte bine cu cîmpia unde avusese loc bătălia. Aşa că i s-ar fi putut face o statuie de fontă, să se pună aici. Numai că Zahar, cu toată statura lui, era cam subţirel pentru un bogatîr.

– În colhoz nu vrea să muncească, uite că şi-a găsit aici o trebuşoară, să se prăjească la soare, a bombănit altcineva.

Dar nouă cel mai mult ne displăcea cum se năpustea Zahar asupra noilor vizitatori, mai ales asupra celor de la care, după cum arătau, aştepta vreo farsă. În timpul zilei, au mai venit cîţiva, iar el, pe zgomotul motoarelor, s-a ridicat, s-a scuturat şi a tăbărît ameninţător, ca şi cum nu el răspundea de monument, ci ei. Înaintea lor şi încă mai cu putere decît ei, Zahar se revolta din cauza paraginii monumentului.

– Dar ce credeţi voi? a sărit el cu gura, dînd din mîini. Rabd eu cît rabd, dar o să calc peste secţia regională de cultură! (Picioarele îi permiteau asta pe deplin.) O să-mi iau un concediu şi o să mă duc la Moscova. O să le povestesc tot.

Dar, îndată ce observa că vizitatorii se intimidau şi nu-i ţineau piept, îşi lua sacul (îl lua cu importanţă, aşa cum un şef îşi ia servieta) şi se ducea la o parte ca să moţăie şi să fumeze. Umblînd razna de colo-colo, în cursul zilei l-am întîlnit nu o dată pe Zahar. Am observat că şchiopătează de un picior şi l-am întrebat de ce. A răspuns mîndru:

– Amintire de pe front.

Şi nu l-am crezut.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.