Nemurirea, veşnicia, simbologia

Publicat în Dilema Veche nr. 407 din 1-7 decembrie 2011
Un jurnal impersonal jpeg

Cred că există un geniu al dialogului, al convorbirii armonioase ca un dans, al provocării-relaxării atent conduse într-o discuţie. Dincolo de tipologii şi simpatii, interviurile cu adevărat interesante trebuie să aibă cîte ceva din toate astea, altfel e doar un schimb de informaţii seci pe care ţi le poţi procura şi altfel. Mai există, cred, şi un geniu al răspunsului; un dialog, la fel ca un dans, are nevoie de partener, de reacţie, de complicitate. Poate şi de asta rar avem parte de interviuri cu adevărat dialogale, cele care stabilesc – dincolo de funcţional şi informaţia obligatorie – o nouă relaţie cu al treilea personaj în discuţie, cititorul, destinatarul final al convorbirii înscenate (în ziar, pe viu, pe mess sau pe Twitter). Exact cititorul e cel sensibil la sacadări artificiale, la redundanţe, la mecanic. Pe el îl pierzi de cum începi să te pui (ca intervievator) în scenă, de cum începi să-ţi „foloseşti“ invitatul ca pretext.

Poate nu întîmplător, primele dialoguri fluide, armonioase, vii ca o proză bună pe care mi le amintesc sînt cele provocate de trei scriitoare care au, cu siguranţă, acest geniu al convorbirii: Dora Pavel, Svetlana Cârstean şi Iolanda Malamen. În Apostrof, în Observator cultural sau în (defuncta) Ziua literară, textele semnate de cele trei scriitoare nici nu erau interviuri, ci povestiri dialogate, micro-romane în avalanşă (dacă s-ar fi inventat specia), poeme în proză. Cam la asta mă gîndeam zilele trecute cînd, scobind prin vechiul site al Dilemei, am dat de mici demenţe dialogate, unele semnate de mine. În ce mă priveşte, n-am făcut decît interviuri „funcţionale“, corecte cel mai adesea, cu ţintă precisă şi miză practică în economia revistei. Uneori mi-a făcut plăcere să le fac, alteori a fost curată pierdere de vreme. Am dat însă peste trei interviuri de care nu-mi aminteam în ruptul capului. Am stat şi m-am gîndit, încercînd să-mi amintesc măcar contextul, deşi ştiţi cum funcţionează: cînd vrei să uiţi ceva, faci un crater şi îngropi acolo tot, întîmplări, oameni, cărţi citite, texte scrise. Primul interviu pe care l-am făcut la Dilema, probabil prin 2000, a fost cel cu Ivan Katz, un personaj incredibil, coordonatorul unor programe de difuzare a cărţilor în ţări aflate sub dictatură. Fusese prieten cu Eliade şi asta mi-a amintit interviul, imaginea lui despre cultura română: „...cea a lui Mircea Eliade, într-o după-amiază de toamnă, la Chicago. Am trecut să-l văd, era deja bolnav, aproape nu mai vedea. Mi-a zis: Ia scara şi ajută-mă să caut o carte. Eu am pus mîna pe o scară, erau două. Nu aia, cea verde. Urcă-te pînă sus de tot – a mai spus. Sînt sus – i-am răspuns. Ce vezi? – m-a întrebat. Cărţi... – am zis. Ei, cărţi, ce fel de cărţi, ce culoare au coperţile? – a continuat. Sînt roşii – i-am răspuns istovit. E bine – a spus zîmbind. Ia cel de-al patrulea volum şi deschide-l la capitolul despre nemurire.“

La întîlnirea cu Ivan Katz mă trimisese Lena Boiangiu şi n-am putut-o refuza niciodată pe Lena, m-aş fi dus pînă în Alaska pe jos ca să-mi spună despre un text al meu că e bun. Şi m-aş duce şi acum, dacă Lena ar mai avea chef de citit, pentru că ce spunea ea că e bun era bun. Aşa că i-am făcut domnului Katz acel interviu prăvălită într-un fotoliu (cum îi spun fiică-mii să nu facă niciodată) la Athenée Palace, cu grijă pentru tot, dar fără să-mi pornesc reportofonul. Cînd m-am întors la redacţie, n-aveam nimic. Iar faptul că am „transcris“ atunci din memorie interviul nu a avut legătură decît cu faptul că, la Dilema, Lena Boiangiu instituise un anumit fel de a face presă, respectînd cîteva reguli simple (fără bîrfe, fără bisericuţe, fără prieteni publicaţi pe post de colaboratori), ţinîndu-te de cuvînt (şi de termene), lucrînd în echipă. Un ethos pe care mă trezisem, datorită Lenei, respectîndu-l.

Al doilea interviu de care nu-mi aminteam era primul dintre cele trei pe care i le-am luat lui Joaquín Garrigós, traducătorul en titre al literaturii române în spaniolă. Ştiu exact de ce am preferat să-l uit, este exemplul tipic despre cum nu se face un interviu: agresiv, sfătuitor, insuportabil. Bietul Garrigós, tocmai venise în România pe banii lui, tocmai se certase, la aeroport, cu un funcţionar care-i ceruse să plătească viza cash (iar el răspunsese ca un bun român: „Domnule, nu am caş la mine!“) cînd l-am luat eu la întrebări. De ce nu a citit Nostalgia lui Cărtărescu? Iar dacă-i plac doar interbelicii, de ce nu i-a citit şi pe Blecher sau Fîntîneru? Îi ştie pe Ioan Es. Pop, Simona Popescu, Adrian Oţoiu, Daniel Bănulescu şi, dacă nu, de ce nu? Mă şi mir că ne-am împrietenit dup-aia...

Al treilea interviu pe care l-am îngropat pe undeva prin circumvoluţiunile frontale, şi despre care aş jura şi acum că nu-mi aparţine, i l-am luat lui... Paulo Coelho. O spun eu, ca să n-o spună altcineva, habar n-aveam că, în cursul vieţii mele, m-am întreţinut cu Coelho despre „marea învăţătură“ (cu majuscule). Dar ce nu face omul pentru o pîine... Oricum, se pare că eram conştientă încă de pe atunci de veşnicia Internetului (tot cu majusculă), pentru că l-am întrebat – pe simbologul vremurilor noastre – de ce crede că definiţia maturităţii este, după Kundera, rezistenţa la simboluri. Kundera greşeşte, mi-a spus Coelho, iar maturitatea, „momentul dinaintea decăderii“, e oricum supralicitată. Se pare – zic, şi eu, mai matură ca niciodată – că avea dreptate.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.