Mihai I, rege sacrificat

Publicat în Dilema Veche nr. 687 din 20-26 aprilie 2017
Mihai I, rege sacrificat jpeg

● Tatiana Niculescu, Mihai I, ultimul rege ale românilor, Editura Humanitas, 2016. 

Dacă „citești“ în paralel cele două biografii scrise de Tatiana Niculescu, cea a legionarului Codreanu (Mistica rugăciunii şi a revolverului. Viaţa lui Corneliu Zelea Codreanu) și cea a regelui Mihai, e greu să nu observi cîteva bizare asemănări: amîndoi sînt firi tăcute și au probleme în a vorbi în public (regele și din cauza unei presupuse afecțiuni a cerului gurii, numită palatoschizis), amîndoi sînt puternic influențați de figurile paterne (unul prin prezența tatălui, celălalt, regele, prin absența lui), amîndoi au doar douăzeci și ceva de ani cînd își joacă rolurile în istoria țării, amîndoi vor să salveze țara de bolșevici (Codreanu cu ajutorul lui Hitler, regele cu ajutorul iluzoriu al lui Churchill). Altfel, firește, e vorba de două personalități complet diferite: regele Mihai n-a fost un criminal și, în ciuda faptului că biografia lui este povestea unui rege care pare să nu fi avut nici o șansă, cartea Tatianei Niculescu îi dezvăluie un profil mult mai complex decît și-ar fi imaginat, poate, unii dintre noi. Dacă comuniștii nu l-ar fi obligat să abdice prin lovitura de stat pusă la cale de Moscova (vezi scena din fragmentul de mai jos), Mihai I, „primul prunc de os domnesc născut în granițele României Mari“, ar fi fost un rege bun pînă la capăt.

Prima parte a biografiei lui Mihai este dedicată tatălui, regele Carol al II-lea, un personaj tragic în felul său, suferind de priapism (boală ereditară), constrîns la exil, și încă de două ori. Dacă Mihai pare un personaj de tragedie shakespeariană, Carol al II-lea e croit după imaginarul tragediei grecești. Aproape abandonat de o mamă nefericită în căsnicie (regina Elena) și cu un tată (regele Carol al II-lea) care renunță la tron, pleacă în exil, se-ntoarce și divorțează de regină pentru a se căsători cu amanta (Elena Lupescu) – un tată care, în general, îl cam ignoră –, Mihai crește „ca un mic orfan, dornic de afecțiune“, după cum notează în jurnal bunica sa, regina Maria. Mai mult decît atît, are cinci ani cînd este smuls dintre jucării, încoronat rege și împins pe scena protocoalelor de la Curte, în mijlocul unor adulți străini (mai tîrziu va fi detronat de propriul tată). „Copil abandonat politicii“, după cum foarte nimerit se exprimă Tatiana Niculescu, descriind memorabil scena înduioșător-absurdă a încoronării regelui-copil. (Inițierea sexuală de mai tîrziu a adolescentului Mihai pusă la cale de regele Carol al II-lea este un alt episod memorabil, de data asta înduioșător-comic.) De altfel, cum spuneam și la finalul recenziei de săptămîna trecută, scriitoarea reușește un profil uman al personajului său mult mai bine conturat. Spre deosebire de cazul Corneliu Zelea Codreanu, de data aceasta Tatiana Niculescu a beneficiat din plin pe de o parte de jurnalul reginei Maria, pe de altă parte de confesiunile regelui însuși. Copilăria lui Mihai este evocată, astfel, cu multă înțelegere și este descrisă cu detalii semnificative, iar educația sa școlară urmărită îndeaproape, la fel și relația tîrzie cu tatăl, marcată de o afecțiune retrospectivă căznită, pentru ca profilul psihologic și personalitatea regelui să se contureze, în ciuda luminilor și umbrelor, cu destulă claritate.

Cu un tată „excesiv de sever, excesiv de bănuitor“ care, deși pune mare preț pe educația lui, nu-l inițiază și în politică (îi ascunde ascensiunea fascismului, spre exemplu), izolat de realitatea istorică și de situația economică (nu are voie să citească ziare, nu cunoaște starea armatei), Mihai își va găsi, pe de o parte, pasiuni paralele (mecanica auto, vînătoarea, pilotarea avioanelor), iar pe de altă parte, va fi un autodidact (în secret) în treburile politice și constituționale. Foarte interesante sînt, în plan familial, relația lui Mihai cu Elena Lupescu, mama vitregă („Pe măsură ce crește, sentimentele lui față de femeia tatălui său par să evolueze de la repulsie și respingere la acceptarea stării de fapt și curiozitate, de la dispreț la toleranță și chiar la o oarecare simpatie“), iar în plan politic, relația cu mareșalul Antonescu, un general destul de ambițios, dar lipsit de intuiție militară și de imaginație tactică, primitiv politic și dezinteresat ideologic („politica generalului este antisemită, fără să fie însă propriu-zis fascistă“, scrie autoarea, menționînd masacrul, din ordinul său, al ostaticilor evrei de la Odessa).

Cu o țară devenită stat național-legionar cu manifestări anarhice, prinsă între nazismul german și bolșevismul sovietic, constrînsă la o lovitură de stat împotriva mareșalului, iar, după război, surprinsă de abandonul anglo-american și de lovitura de stat a comuniștilor (asta după o fraudă electorală, spioni sovietici infiltrați în guvern și un plan de asasinare eșuat), destinul regelui Mihai se desfășoară ca o partidă de șah în care, de culoarea lui, nu mai rămăseseră pe tablă decît niște pioni. Abdicarea forțată în fața lui Groza și a lui Dej are semnificația unui mat provocat de manipularea jocului.

Ultima parte a biografiei regelui are un suspans de thriller politic și e meritul Tatianei Niculescu că descrie complicata perioadă finală a domniei regelui într-un tablou atît de dinamic și de limpede, deopotrivă plin de informații și atins de sentimentul deznădejdii. Destinul ultimului rege al românilor are toate ingredientele unei mari narațiuni (inclusiv cinematografice) despre familie, țară și război, iar această biografie îl surprinde admirabil.

*****

Tatiana NICULESCU
Mihai I, ultimul rege ale românilor (fragment) 

…Totul e aranjat pînă în cele mai ­mici detalii: palatul e înconjurat de trupe din Divizia „Tudor Vladimirescu“ și de agenți ai Siguranței, gărzile Palatului sînt deja capturate, liniile telefonice sînt întrerupte, pe șosea așteaptă dube ale poliției. Ieșind în balcon, Mihai constată că palatul e încercuit de blindate. Se întoarce în cameră și citește din noul textul [adus de Petru Groza – n.m.]. Mînia, disperarea, neputința îl înăbușă. Negel și Ionnițiu îl sfătuiesc să semneze. E mai bine decît să fie arestat sau omorît și speranțele românilor să fie năruite pentru totdeauna. E, oricum, un act ilegal, semnat sub amenințare.

Mihai se întoarce în salonul unde îl așteaptă regina-mamă și cei doi demnitari comuniști [Petru Groza și Gheorghe Gheorghiu-Dej – n.m.], care nu se mai ostenesc să se ridice în picioare la intrarea lui. Regele face o ultimă încercare: „Și dacă nu semnez?“ Dacă nu semnează, vor fi executați imediat o mie de studenți arestați pentru că și manifestaseră atașamentul față de tron, iar dacă va izbucni un război civil, el, regele, va purta întreaga responsabilitate. Să fie oare o cacealma? Nu vor avea îndrăzneala să ucidă o mie de studenți, se gîndește regele. Dar își dă seama că miza e atît de mare, încît planul va fi dus la îndeplinire cu orice preț. Scoate stiloul din buzunar și semnează: „Mihai R“. Apoi îi înmînează documentul lui Groza. Atingerea acelei prețioase hîrtii trezește saltimbancul din el, care abia așteaptă să facă tumbe de bucurie că, iată, îngenunchează un rege și o regină. Le arată un pistol spunîndu-le glumeț că l-a adus cu el preventiv: nu cumva să pățească ce pățise Antonescu. Apoi, chicotind, îl îndeamnă pe Dej să-i trimită persoanei particulare care a devenit regele o felicitare de Anul Nou. După care îl întreabă pe Mihai, ca pe un prieten de pahar, ce planuri are, rămîne în țară, pleacă… La final îi atrage atenția ca nu cumva să ia legătura cu britanicii sau cu americanii sau cu alți occidentali, să nu fie necazuri…

După plecarea celor doi, Mihai și regina-mamă rămîn așezați pe canapea împietriți. Nu mai e nimic de spus. E ora 15. În seara acelei zile, Adunarea Deputaților ia act de abdicarea regelui și proclamă Republica Populară România.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Amenda primită de o pensionară din Brașov pentru că a plantat flori în grădina blocului. „Este anormal ce se întâmplă”
Poliţia Locală Braşov a dovedit exces de zel în cazul unei femei de 76 de ani care a plantat câteva flori în zona verde a blocului în care locuia, potrivit bzb.ro.
image
Nike și Adidas, bătute de niște fete fâșnețe: invenția unei companii elvețiene fascinează lumea FOTO
Giganții de pe piața încălțărilor de alergare au înregistrat un eșec rar după un maraton major. La Boston, primele trei locuri din clasamentul feminin au fost ocupate de atlete care au purat alte mărci.
image
Joaca de-a vremea. Posibila cauză a inundațiilor catastrofale din Dubai, ploaia artificială VIDEO
Despre „însămânțarea norilor” se vorbește de mult timp, iar tehnica este folosită în multe țări care au probleme mari din cauza secetei. Sunt voci care spun că vremea ciudată din Dubai este legată de ploaia artificială creată acolo pentru a mai îmblânzi vremea.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.