De ce Dylan merită Nobelul

Publicat în Dilema Veche nr. 661 din 20-26 octombrie 2016
De ce Dylan merită Nobelul jpeg

Bob Dylan, Cronica vieţii mele, vo­­lu­­­mul întîi (memorii, traducere de Dan Silviu-Boerescu), Tarantula (ro­man, tra­du­cere de So­rin Gherguţ) & Su­flare în vînt (100 de poeme tra­­du­se de Mir­cea Căr­tărescu), Editura Humanitas Fiction, 2012-2016. 

„Da, Bob Dylan este un extraordinar textier. Da, a scris un poem în proză şi o carte de memorii. Da, textele sale pot fi analizate ca poezie. Dar scrisul lui Bob Dylan este inseparabil de muzică. Este mare pentru că este un mare muzician. Iar atunci cînd comitetul Nobel acordă un premiu literar unui muzician, ratează şansa de a-l acorda unui scriitor… Au acordat premiul cuiva deja faimos la nivel planetar într-un alt domeniu, cu nenumărate alte premii deja obţinute. Bob Dylan nu are nevoie de Premiul Nobel pentru Literatură, literatura are nevoie de Premiul Nobel“, a scris Ana North în The New York Times pe 13 octombrie.

„Să nu ne mai torturăm cu discuţii despre genuri şi despre sfînta noţiune de literatură! Dylan a scris şi cărţi (sălbaticul şi evazivul său roman, superbele memorii). Cîntecele sale sînt o operă în sine, iar lexicul lui Dylan, influenţa sa cea mai mare, vorbeşte despre întreaga istorie a cîntării: de la greci şi psalmişti, prin sonetul elisabetan, pînă la tradiţia americană a blues-ului, folk-ului şi rock’n’roll-ului. Dylan a fost dintotdeauna un căutător spiritual în diverse tradiţii ale religiei, dar fundamentul său rămîne cîntecul, versurile combinate cu muzica, iar comitetul Nobel a recunoscut în mod corect această tradiţie ca fiind una literară. Sappho şi Homer ar fi fost de acord“, a scris David Remnick în The New Yorker tot pe 13 octombrie.

„Cred că e vorba totuşi de o eroare de categorie. Dacă autorii de versuri pop ar fi fost în mod normal luaţi în seamă ca poeţi, aş considera la fel. Sînt convins că Joni Mitchell şi Leonard Cohen, spre exemplu, sînt egalii lui Bob Dylan, dar ei n-au fost niciodată consideraţi eligibili pentru premiu şi nici nu cred că vor fi. Premiul nu este nicidecum un afront adus literaturii, ci o insultă adusă muzicii pop. Este o condescendentă ciufulire a părului în timp ce ţi se oferă o acadea. Un act condescendent al cărui mesaj este: «Tipul ăsta, şi doar tipul ăsta, este atît de bun, încît transcende idiomul său trivial şi atinge nivelul nostru semnificativ»“, a scris David Benun în The Quietus pe 14 octombrie, ducînd, foarte repede, foarte departe discuţia despre cît de nimerită este premierea lui Dylan cu Nobel, discuţie care a încins spiritele culturale din toată lumea în ultima săptămînă, împărţindu-le în trei mari grupări: cei care au considerat că e o bătaie de joc, cei care au găsit că este un premiu cît se poate de justificat şi cei care s-au mai gîndit.

Premierea lui Dylan a fost salutată nu doar de muzicienii consideraţi talentaţi la scris (precum Tom Waits, Bruce Springsteen sau Leonard Cohen, care a zis că „să-i acorzi Nobelul literar lui Dylan e ca şi cum ai premia Everestul pentru că e cel mai înalt munte“), dar şi de scriitori care ei înşişi ar fi putut lua Nobelul (Michael Chabon: „Versurile lui Dylan sînt literatură, genul de literatură care, împreună cu poezia lui E.A. Poe sau John O’Hara mi-au influenţat scrisul. De fapt, versurile sale m-au influenţat la fel de mult ca orice alt roman sau povestire a oricărui erou literar. Şi nu e vorba doar de cuvinte, ci de scrisul în sine. Tropi, strategii retorice, tehnici, structurile aluziei şi ale imaginarului“; Lawrence Ferlinghetti: „Întotdeauna l-am considerat pe Dylan mai întîi un mare poet. Înaintea lui, nimeni n-a scris versuri de cîntece folosind un asemenea imaginar, fără frica de a forţa limitele“ ori Salman Rushdie: „Trăim în epoca marilor textieri-muzicieni: Leonard Cohen, Paul Simon, Joni Mitchel, Tom Waits – dar Dylan se ridică deasupra tuturor. Versurile sale m-au inspirat încă din clipa cînd i am ascultat primul album şi sînt încîntat de faptul că a luat Nobelul“). The Literary Show Project: „Talentul lui Dylan de a transpune în versuri, cu o incomparabilă precizie, sentimentul disperării şi al furiei, dragostea şi indignarea, ura şi admiraţia, este doar unul dintre darurile sale literare. Dar el a făcut mai mult decît să scrie frumos. Prin cuvinte abil alese şi rime memorabile, a îmbrăţişat tradiţia în timp ce a spart codurile gramaticale şi narative.“ (Mark Polizzotti a scris pe Literary Hub exclusiv despre influenţele literare ale lui Dylan, „de la William Blake la Jack Kerouac“.)

De ce n-ar merita Nobelul literar un textier prodigios, compozitor deopotrivă tradiţional şi inovator, poet deopotrivă narativ şi ermetic, prozator experimental, pictor, regizor de film – inclus în Academia Americană de Arte şi Litere, apropo –, de departe cel mai influent şi mai respectat artist din cultura populară a ultimei jumă­tăţi de secol? De ce nu? Personal, cu cît mă gîndesc mai mult, cu atît mai mult îmi place ideea unui Nobel literar pentru un artist a cărui artă transcende, de fapt, literatura. Dacă unii cred că Dylan e mai în­tîi muzician şi abia apoi scriitor, eu cred că e mai întîi poet şi abia apoi muzician. Un poet la fel de aproape de imaginarul elisabetan, simbolismul francez, modernismul ermetic şi existenţialismul narativ al Generaţiei Beat. Poetul prin excelenţă al contraculturii şaizeciste, un Homer al străzii, care se revendică de la Shakespeare şi îşi ia numele de la Dylan Thomas, bătrîn trubadur integru şi subversiv, premiat în era mediatică a unui Trump!

S-ar putea să fie cel mai nimerit Nobel din ultimii nu ştiu cîţi ani, iar discuţia stîrnită este ceva de care aveam mare nevoie. Căci, s-o spunem pe şleau: Nobelul însemna doar o loterie literară în valoare de ceva mai mult de un milion de euro şi ne interesa doar trei zile pe an! Cel mult eram dezamăgiţi, acum măcar sîntem intrigaţi. Şi sîntem intrigaţi, de fapt, de îndrăzneala comitetului, nonconformism despre care nici nu ştiam că există. Căci, în fond, atunci cînd vorbim despre Nobel pentru Dylan, vorbim despre 18 academicieni în vîrstă care 1) aduc omagiul suprem culturii populare şi 2) extind graniţele literaturii şi redefinesc noţiunea de poet, alegînd un artist al cuvîntului în detrimentul unui scriitor în sens convenţional. (Unde mai pui că oferă tot bănetul ăla cuiva căruia nu-i pasă de bani, nici n are nevoie de ei!)

Discuţia pornind de la afirmaţii de genul „Dylan nu e scriitor sau nu e un scriitor mare, practic a scris doar două cărţi, oricum premiul trebuia acordat unui scriitor în sensul convenţional al termenului; doar sînt atîţia mari scriitori în lume, care au scris multe cărţi!“ nu are sens decît dacă (re)punem în discuţie cîteva noţiuni fundamentale şi (re)gîndim literatura: Este definiţia literaturii strictă, universal valabilă, definitivă? Poezia cîntată îşi pierde ea calitatea literară? Care este numărul de cărţi suficient pentru validare? Deţine mediul academic monopol pe evaluarea şi legitimarea artei scrisului? Există o limită a popularităţii dincolo de care arta îşi pierde relevanţa academică? Există o barieră inviolabilă între arta înaltă şi larga audienţă? Iar înainte de a vă întreba ce fel de scriitor este Dylan, întrebaţi-vă: ce fel de dramaturg era Harold Pinter? Ce fel de poet era Tomas Tranströmer? Ce fel de romancier este Patrick Modiano? Ce fel de jurnalistă este Svetlana Aleksievici? Oricum, nu e exclus ca Dylan să refuze Nobelul. Iar dacă n-o va face, eu abia aştept discursul lui de acceptare. 

Luni, 24 octombrie, de la ora 22, în cadrul emisiunii All You Can Read de la Radio Seven (103,4 FM sau online la www.7radio.ro), scriitorul şi muzicianul Alex Tocilescu va discuta cu Marius Chivu „cazul“ Bob Dylan.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Amenda primită de o pensionară din Brașov pentru că a plantat flori în grădina blocului. „Este anormal ce se întâmplă”
Poliţia Locală Braşov a dovedit exces de zel în cazul unei femei de 76 de ani care a plantat câteva flori în zona verde a blocului în care locuia, potrivit bzb.ro.
image
Nike și Adidas, bătute de niște fete fâșnețe: invenția unei companii elvețiene fascinează lumea FOTO
Giganții de pe piața încălțărilor de alergare au înregistrat un eșec rar după un maraton major. La Boston, primele trei locuri din clasamentul feminin au fost ocupate de atlete care au purat alte mărci.
image
Joaca de-a vremea. Posibila cauză a inundațiilor catastrofale din Dubai, ploaia artificială VIDEO
Despre „însămânțarea norilor” se vorbește de mult timp, iar tehnica este folosită în multe țări care au probleme mari din cauza secetei. Sunt voci care spun că vremea ciudată din Dubai este legată de ploaia artificială creată acolo pentru a mai îmblânzi vremea.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.