Comédii de București

Publicat în Dilema Veche nr. 387 din 14 - 20 iulie 2011
Comédii de București jpeg

● Florin Iaru, Fraier de Bucureşti, Editura Polirom, 2011.  

Revistele glossy româneşti au folosit, pînă acum, destul de timid avantajele ficţiunii, dar rezultatele au fost, în unele cazuri, remarcabile. Playboy a fost, spre exemplu, prima revistă glossy de la noi care a publicat proză scurtă. După cîteva traduceri (din Updike, Vonnegut, Márquez, Bradbury şi alţii clasici moderni) au început să apară şi autori români, în general nouăzecişti, printre care chiar nume mari, precum Răzvan Petrescu. Modelul a fost preluat, dar în cheie satirică/memorialistă, şi de cvasiomofona Plai cu boi. La începutul anilor 2000, Elle a publicat în fiecare lună, timp de mai bine de un an, cîte o povestire de Mircea Cărtărescu, pe care ulterior scriitorul le-a adunat între copertele volumului De ce iubim femeile (2004), o carte în continuare neegalată şi, cred, de neegalat ca vînzări în viitorul mai mult sau mai puţin apropiat, situaţie care a demitizat o dată în plus ideea că o carte bună nu va fi niciodată (şi) un succes comercial. Tabu e o altă revistă glossy care, la un moment dat, a publicat în fiecare număr cîte o proză scurtă semnată de un scriitor tînăr, iar Esquire a inventat conceptul de „povestire în 89 de cuvinte“, concentrate literare care mai pot fi citite şi astăzi. Între timp, Florin Piersic jr. şi-a adunat în volumul opere cumplite (2009) schiţele apărute iniţial tot în reviste glossy (Eva, Max, ghidul 24 Fun), iar Mircea Cărtărescu a mai scos un volum de povestiri publicat, parţial, în foileton, în ghidul 7 seri – e vorba de Frumoasele străine (2010). Fac o paranteză pentru a remarca faptul că un alt mare succes literar al ultimilor ani, deopotrivă de critică şi de public – romanul Medgidia, oraşul de apoi (2009) al lui Cristian Teodorescu – a apărut fragmentar, sub forma unor schiţe-povestiri, tot într-o publicaţie periodică, dar nu într-una glossy. Toate aceste exemple, dar şi altele m-au făcut să spun cîndva că ar fi minunat dacă acest trend al scriitorilor care scriu ficţiune pentru un public anume şi/sau după dimensiunea (redusă) cerută de format, într-o vreme în care revistele literare s-au retras într-o nişă insignifiantă publicistic, iar vînzările prozei (scurte) autohtone, cu excepţiile de rigoare, sînt foarte mici, ar putea duce la o revitalizare a genului scurt. Spuneam chiar că ar fi interesant de văzut dacă şi care vor fi mutaţiile scrisului însuşi sub influenţa formatului glossy, comercial şi relativ restrictiv tematic, stilistic, formal. Acum însă, dat fiind situaţia presei, mă gîndesc dacă nu cumva acest tip de ficţiune ar putea face chiar mai mult, şi anume să împrospăteze conţinutul publicaţiilor glossy de la noi care, cu vreo două excepţii, au ajuns destul de inconsistente şi de plicticoase. 

În ultimii ani, Florin Iaru a ţinut şi el cu eroism stindardul literaturii pe meterezele ghidului 24 Fun, culegerea de faţă adunînd prozele foarte scurte ale aventurilor sale bucureştene publicate săptămînal sub titlul „Poveşti neterminate“. Dpdv al conţinutului literar, ambalajul editorial este, din păcate, destul de meschin, căci Fraier de Bucureşti nu este propriu-zis (doar) o carte de publicistică – ar fi meritat mai mult. Căci scrise alert, cu vervă şi mult umor, schiţele bucureştene ale lui Florin Iaru sînt, de fapt, nişte concentrate ficţionale care alternează amintiri şi istorii personale cu legende urbane, anecdote şi întîmplări auzite de la alţii (de obicei Ştefan Agopian sau Mircea Nedelciu) într-o formă care are mult de-a face cu literatura. Scene, situaţii şi dialoguri decupate din biografie sau din spectacolul cotidian, lăsate ca-n realitate sau trecute prin fine filtre literare (cîteva bat înspre fantastic), istorioarele de aproximativ 2000 de semne ale lui Florin Iaru şi-au găsit o formulă, unică la noi, de a oferi entertainment (pe durata parcurgerii unei staţii de metrou) folosind materialul cel mai la îndemînă, luat direct din viaţă, din biografie, de pe stradă, de la alţii. O minicomedie umană se desprinde din aceste schiţe în care poetul povesteşte întîmplări din copilărie sau din tinereţea în comunism (scene de erotism studenţesc prin cămine, petreceri de bloc cu muzică la magnetofon, stat la cozi la alimentare, îngheţat prin apartamente, făcut naveta şi munci agricole, altercaţii cu miliţieni, povestea unei sticle de Coca-Cola ş.a.), imediat înainte sau după ’89 (scene de la mineriade, Caritas, moravuri ale presei româneşti postdecembriste: Dracula, Secrete de familie, Cotidianul, Academia Caţavencu, Grupul pentru Dialog Social etc.), întîmplări şi aventuri din viaţa scriitoricească (cenzură şi boema optzecistă de cenaclu, poveşti de la Editura Cartea Românească, mitologii personale). Cîteva povestiri portretizează indirect personaje culturale (Florin Călinescu, Stelian Tănase, Ion Dumitriu, Mircea Cărtărescu, Traian T. Coşovei, Doina Cornea, Petre Stoica ş.a.), cel mai interesant fiind însă naratorul însuşi: boem veşnic amorezat, gazetar mereu fără bani, profesor navetist, un tip tonic şi sentimental care intră în tot felul de combinaţii, deopotrivă erotice şi ridicole (pune muzică la petreceri, e fotograf pe la nunţi, bea, se bate şi e bătut, face sex pe unde apucă, sparge o farmacie, se ceartă cu miliţieni), din care iese, cel mai adesea, păcălit. Un simpatic fraier de Bucureşti. Căci tema care uneşte toate aceste miniaturi biograficţionale este Bucureştiul, cu tot ce are el mai bun şi mai rău, mai misterios şi mai pitoresc, mai comic şi mai fascinant. Decorurile, atmosfera, personajele, moravurile, toate sînt bucureştene, iar Florin Iaru reuşeşte să dea Bucureştiului imaginea literară a unui oraş mereu surprinzător, deopotrivă erotic şi periculos, boem şi pestriţ, populat cu scriitori, gazetari, beţivi, peşti şi taximetrişti atotştiitori, al unui loc cu „faună“ bogată unde (ţi) se întîmplă întotdeauna cîte ceva. De altfel, toate aceste texte – care cartografiază neîncetat străzi, localuri, cămine – sînt şi declaraţia de dragoste a scriitorului pentru Bucureşti. 

Stilistic vorbind, schiţele lui Florin Iaru sînt, prin economia mijloacelor, impecabile, cu multe artificii de un bun efect tragicomic („În lumina chioară, în mijlocul străzii, o mogîldeaţă. Şoferul zice: «Un mort». Ziarist curajos, însetat de senzaţional, am sărit din maşină şi m-am apropiat. Nu era un mort. Erau doi.“). Cîteva texte sînt absolut memorabile, mai ales dintre cele care-i implică pe scriitori: cînd lui Stelian Tănase i se duce acasă, ca o atenţie, un stîlp din tramvaiul 20 cu compostor cu tot; cînd nişte poeţi se roagă la interfonul lui Eugen Barbu ca Radu G. Ţeposu să nu mai fie atacat, măcar pe perioada doliului, în Săptămîna; cînd Mariana Marin bea banii pentru costumul de ginere al lui Radu Călin Cristea ş.a. Am să închei citînd dintr-un text teribil intitulat „Fomişti“: „În după-amiaza aia de septembrie, am crezut că-l apuc pe Dumnezeu de-un picior cînd, în Piaţa Kogălniceanu, la alimentară, am prins o coadă mică la brînzeturi. Aveau de toate, aveau şi Homorod, un fel de roquefort românesc! Mi-a plouat în gură şi am decis să uit că nu-mi plac cozile. Or, asta nu depăşea o sută de persoane! Minune dumnezeiască! Singura chestie enervantă era obstacolul de pe podea. Unui amărît i se făcuse rău, căzuse ca o cîrpă, murise şi, în aşteptarea Salvării, oamenii îl acoperiseră cu un ziar. Să nu se vadă. Dacă memoria nu mă înşală, ziarul care-i acoperea faţa era Informaţia. Cineva s-a aplecat şi a citit titlul unui articol. Lumea sărea peste el în drum spre casă şi înapoi. Cu bonuri în mînuţele ridicate, apoi cu pachetele deasupra capului, ţup, ţup, peste cadavru. Nu conteneau celebrele vociferări şi acuze. Mi-am luat roata de Homorod şi, tot ca un balerin macabru, am părăsit alimentara, fericit. Salvarea încă nu venise. Am strîns brînza la piept, cu dragoste sinceră, apoi am ascuns-o-n trei pungi şi m-am urcat în troleibuz. Recunoscătoare, brînza m-a apărat de oameni şi a făcut aerul respirabil în jurul meu. În ziua aia am fost singur şi fericit în mijlocul mulţimii.“

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Cel mai crud torționar, Nicolae Moromete: „Porc mincinos. În Republica noastră populară, pentru «nimic» nu se capătă mai mult de zece ani!“
Pe unde a trecut, torționarul Nicolae Moromete a semănat teroare, fie că a fost la Aiud, Jilava sau Vacăreşti. Neavând niciun fel de studii, el a fost subiectul unor situații de-a dreptul hilare.
image
Afacerea care ia amploare în România. Locațiile apar ca ciupercile după ploaie, dar tot par neîncăpătoare: „Nu mai avem locuri disponibile”
În ultimii ani, în marile orașe ale României au fost amenajate foarte multe locații dedicate practicării sportului în aer liber. De cele mai multe ori este vorba despre terenuri de fotbal.
image
Admis cu 10 la Automatică. Ionuț Mihăilescu din Caracal a fost singurul decar din 3.500 candidați. A lucrat cot la cot cu bunica exerciții și probleme
Un elev de clasa a XII-a din județul Olt este deja admis la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Politehnicii București, cu media 10. Bunica sa a jucat un rol determinant.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.