Cine scrie bine?

Publicat în Dilema Veche nr. 357 din 16 - 22 decembrie 2010
Ángeles, triunfo y elegía jpeg

Cînd am început să scriu în diferite reviste culturale, cu puţin după 1989, „a scrie bine“ era deopotrivă condiţia minimală a publicării şi un cec în alb. Faptul că cineva „scria bine“ însemna (şi mai înseamnă şi azi, dar pentru din ce în ce mai puţini) simultan trei lucruri: 1) să nu calci în străchini cînd abordezi un anumit subiect; 2) să cunoşti cele cîteva reguli (de politeţe, civilitate, bun-simţ) ale expunerii într-o revistă, alături de alţii; 3) să „treci hîrtia“ (aşa cum alţii „trec ecranul“), adică stilistic, retoric, captatoriu... Cineva care „scria bine“ la gazetă la începutul anilor ’90 cunoştea măcar aceste trei lucruri, pentru că ele se discutau şi cînd se făcea sumarul, şi cînd se făcea capul limpede, şi cînd, eventual, se discuta ce-a ieşit, la cele mai multe dintre revistele respectabile. La Dilema, pe vremea cînd era editată încă de FCR, şedinţele în care se discuta fiecare articol şi mai ales ce dădea – pentru cititor – alăturarea lor erau adevărate colocvii despre presa scrisă. Dacă i-ar fi trecut cuiva prin cap să le înregistreze, am fi avut azi un manual minimal de presă decentă.

A nu călca, vizibil, în străchini cînd scrii despre ceva presupune, de preferinţă, să ai o meserie, o specializare, măcar o pasiune formatoare într-un anumit domeniu. Să cunoşti lucrurile despre care vorbeşti, să ştii ce s-a mai scris despre ele, să poţi, la o adică, să le citezi fără a fi pedant, emfatic sau caraghios. Cele cîteva reguli de politeţe au fost ani de-a rîndul atît de evidente, încît ar fi fost deplasat să le aminteşti. Ele n-au fost inventate ieri şi nici n-au început să fie respectate abia odată cu presa postdecembristă. Să nu-i faci proşti (dobitoci, fascişti, comunişti) pe cei care cred altceva decît tine, să fii atent la logica argumentaţiei proprii, dar şi la logica intrinsecă a limbajului (care-ţi poate submina uneori intenţiile „auctoriale“), să încerci o minimă adecvare la aşteptările cititorului care cumpără o anumită revistă dintr-un anumit motiv – iată cîteva lucruri care nu ţin neapărat de scrisul la gazetă, dar care acolo se văd mai bine ca în alte părţi.

În fine, există mari gazetari, aşa cum există mari scriitori, mari contabili sau mari grădinari etc. Oameni care „scriu bine“ nu din „incontinenţă stilistică“ sau pentru că au un troc privat cu Muza, ci pentru că altminteri s-ar ocupa de lucruri mai profitabile. Din vocaţie, carevasăzică, dacă pînă şi asta nu ar suna rebarbativ, în vremurile minusculelor, prescurtărilor şi ale substantivelor goale puşcă. E un talent înrudit, probabil, pe departe, cu talentul literar, dar care are alte imperative imediate: adecvarea, comunicarea, limpezimea, calibrarea enunţului la spaţiul tipografic. Mulţi scriitori nici nu scriu, din aceste motive, la gazetă, iar cei care-o fac se adaptează (mai ales atunci cînd fac din scrisul gazetăresc o meserie de avarie) cu greu. Poate şi pentru că mulţi dintre ei ştiu, din experienţă, că scrisul jurnalistic îl contaminează iremediabil pe cel literar, chiar şi în cazul vocaţiilor puternice. Scrisul la gazetă à la longue este, paradoxal, o formă a economiei de mijloace din care cu greu mai ieşi dacă nu ţi-ai descoperit o nişă proprie, un adăpost care nu e numai stilistic.

Problema de bază mi se pare însă una suficient de recentă ca să mai merite a fi discutată. E o neînţelegere, sau aşa a părut ani la rînd, în legătură cu scrisul decent. De la o vreme se aude mai des decît vă imaginaţi (poate a devenit între timp de la sine înţeles, şi în acest caz îmi cer scuze pentru retardare) că „toată lumea scrie bine“. Cu toţii, prin urmare, cei care ne vedem numele prin ziare, sîntem chemaţi, acceptaţi, publicaţi, adică „scriem bine“. Nu de mult timp, a scrie bine însemna măcar cele trei lucruri pe care am încercat să le schiţez mai sus. Cînd trimiteai articole (foarte adesea necerute de nimeni) cu mai multe dezacorduri, greşeli de cultură generală flagrante, exprimări şchioape, inadecvări de ton şi lexic sau de-o plicticoşenie universală, nu te mirai că nu-ţi regăseai articolul în nici una dintre revistele asaltate. Acum, în virtutea faptului că „toată lumea scrie bine“, îi poţi bate obrazul redactorului că nu ţi-a îndreptat „scăpările“, îl poţi suna la telefon de cîte ori ai un minut liber, îi poţi trimite e-mail-uri ucigaşe în care-i explici că-şi face revista cu sîngele tău. „A scrie bine“ nu mai presupune a avea o cultură serioasă, a fi cineva valabil în meseria ta, a-ţi pune mintea la lucru ca să argumentezi – cît mai clar şi mai atractiv pentru alţii – o opinie proprie. „A scrie bine“ înseamnă, în ultima vreme, a colaţiona (eventual de pe Internet) opinii, cu care poţi fi, la o adică, de acord, putîndu-le folosi, prin urmare, în carieră sau măcar la cocoloşirea amorului propriu auctorial. „A scrie bine“ a ajuns să însemne a fi publicabil, adică a mima suficient de credibil competenţa, îndreptăţirea, curajul opiniei. Pe scurt, a umple pagina de ziar. Cu o asemenea conversiune semantică radicală, nici nu e de mirare că presa scrisă („bine“) e pe cale să dea colţul sau „să treacă“ definitiv ecranul.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.