Bilanţ literar (II)

Publicat în Dilema Veche nr. 828 din 3 - 8 ianuarie 2020
Bilanţ literar (II) jpeg

Dacă în numărul trecut am trecut în revistă o parte dintre premii pentru o ultimă privire retrospectivă asupra celor mai bune cărţi din 2018, de data aceasta mă voi concentra pe cărţile bune şi foarte bune apărute în 2019. Ca de obicei, selecţia mea este, fatalmente, parţial relevantă, întrucît unele cărţi mi-au scăpat. În ceea ce priveşte poezia, o las cu totul în seama colegilor mei care s-au ocupat de acest gen cu mai multă atenţie şi pricepere decît mine.

O primă concluzie: 2019 a fost anul literaturii femeilor, cu cîteva recuperări şi contribuţii teoretice noi importante, dincolo de volumele individuale de poezie şi proză. S-a continuat reeditarea operei Sidoniei Drăguşanu (1908-1971), de data aceasta cu romanul Una din noi e de prisos (Cărţile Tango), şi au apărut antologiile Un secol de poezie română scrisă de femei – volumul I (1990-2019), selecţie de Alina Purcaru şi Paula Erizanu (Cartier) şi Sofia Nădejde – Despre creierul femeii şi alţi demoni. Antologia textelor publicistice, ediţie de Maria Cernat şi Adina Mocanu (Paralela 45). În chip de contribuţii noi, cel puţin patru volume colective de teorie şi publicistică: Nașterea cetățeniei democratice. Femeile și puterea în România modernă de Mihaela Miroiu şi Maria Bucur (Humanitas), Ea. Perspective feministe asupra societății românești (coord. Oana Zamfirache, Curtea Veche), Zoe, fii bărbată! Coduri de gen în cultura României contemporane (coord. Mihaela Ursa, Paralela 45), Dragă Virginia. Scrisori din ţara mea (Black Button Books), plus două volume literare: In the mood for love. Antologia prozei erotice feminine din România (selecţie de Marius Conkan, Paralela 45) şi Arta revendicării. Antologie de poezie feministă (coord. Medeea Iancu), ediţie electronică disponibilă pentru descărcare gratuită pe literaturasifeminism.wordpress.com.

A doua concluzie: 2019 a fost un an foarte bun pentru proza scurtă, un gen care, impulsionat şi de Iocan (revistă, premiu, festival), continuă parcursul bun din ultimii ani. Au publicat volume de proză scurtă remarcabile: Mircea Cărtărescu (Melancolia), Radu Paraschivescu (Omul care mută norii), Matei Vişniec (Caragiale e de vină) şi Vitalie Ciobanu (Zilele după Oreste) – la Humanitas; Cristian Teodorescu (Bucureşti, marea speranţă), Dan Lungu (Părul contează enorm, antologie), Cezar Paul-Bădescu (Frica de umbra mea) şi Ioana Scoruş (Freud Museum) la Polirom, Flavius Ardelean (Cîteva feluri de a dispărea) şi Ana Donţu (Varşava) – la Nemira, Radu Sergiu Ruba (Un mic arhipelag, Tracus Arte), Radu Ţuculescu (Uscătoria de partid, Şcoala Ardeleană), Adrian Sângeorzan (Certificat de virginitate, Curtea Veche), Mircea Pricăjan (Perseidele, Charmides), Jean-Lorin Sterian (Whoreshop, Hyperliteratura), dar şi alţii. Plus Nume de cod: Flash Fiction. Antologie Literomania de proză scurtă (coord. Adina Diniţoiu şi Raul Popescu) şi Pasageri. Antologia de proză scurtă a Şcolii de vară „Gheorghe Crăciun“ (coord. Cosmin Perţa), ambele la Paralela 45.

Dacă Humanitas a publicat în 2019 cele mai multe volume de proză scurtă, Polirom a condus detaşat la roman: Părinţi de Diana Bădica, 8 de Tudor Ganea, Aceste lucruri care nu se vor schimba niciodată de Dan Coman, Vînători-culegători de Maria Manolescu, Viaţa şi întoarcerea unui Halle de Alexandru Potcoavă, Contaminare de Mihai Radu, Şi fericirea era obligatorie de Andrei Crăciun, Sonia ridică mîna de Lavinia Branişte, dar şi mulţi alţii. La Humanitas: Cartea Reginei de Ioana Nicolaie, Trilogia sexului rătăcitor de Cristina Vremeş, Şi se auzeau greierii de Corina Sabău şi Teoria apropierii de Bogdan Răileanu. Aş mai menţiona Arşița de Cosmin Perţa (Paralela 45), Casa noastră cea de toate zilele de Şerban Tomşa (Tracus Arte) şi prozele-care-s-au-vrut-roman Expres de Mihnea Mihalache-Fiastru (Curtea Veche).

Eseul a fost foarte bine reprezentat în 2019 (mai ales pe tema istoriei recente), aşa că menţionez aici, fără vreo împărţire strictă pe genuri, doar cîteva titluri meritorii: Vintilă Mihăilescu, În căutarea corpului regăsit. O ego-analiză a spitalului, Mirel Bănică, Bafta, devla şi haramul. Studii despre cultura şi religia romilor, Emanuela Constantini, Capitala imaginată. Bucureştiul în perioada formării şi consolidării statului naţional român (1830-1940), Diana Dumitru, Vecini în vremuri de restrişte. Stat, antisemitism şi Holocaust în Basarabia şi Transnistria¸ Andrei Ursu, Roland O. Thomasson și Mădălin Hodor, Trăgători și mistificatori. Contrarevoluţia Securităţii în decembrie 1989 şi Borbély Ernö, Academia politică de la Aiud – toate la Polirom. Plus volumele colective Cultura de masă în „Epoca de Aur“: Cîntarea României&Cenaclul Flacăra (Postmodernism Museum), Postumanismul (coord. Alex Ciorogar, Tracus Arte) şi Hipsteri, bobos şi clase creative (coord. Ciprian State şi Dinu Guţu, Cartier).

Eseistică literară: Literatura română sub comunism de Eugen Negrici (Polirom), O istorie descriptivă a literaturii române. Epoca premodernă de Mircea Anghelescu (Tracus Arte), Herta Müller, un puzzle (coord. Ruxandra Cesereanu, Şcoala Ardeleană), Dicţionar de locuri literare bucureştene de Corina Ciocârlie şi Andreea Răsuceanu (Humanitas), Copilăria. Reconstituiri literare după 1989 de Ştefania Mihalache (Paralela 45), Autenticitatea, sensuri şi nonsensuri. Teorii româneşti interbelice în contexte europene de Ştefan Firică şi Ficţiunea biografică şi rescrierea. Reconfigurări ale autorului şi cititorului în romanul postbelic de Ana-Maria Cornilă-Norocea, ambele la Tracus Arte.

Memorialistică/biografie: Matei Călinescu, Ion Vianu, Scrisori din exil, corespondenţă inedită, Nicu Negrici, Amintiri din război 1941-1944 (ediţie îngrijită de Eugen Negrici), Horia-Roman Patapievici, Anii urii, Tatiana Niculescu, Regele şi Duduia. Carol II şi Elena Lupescu dincolo de bîrfe şi clişee şi Cartea întîmplărilor (coord. Tatiana Niculescu) – toate la Humanitas. Mihail Radu Solcan, Vremuri noi, vremuri vechi. Jurnal 2007-2013 (ART), Mihai Caraman. Un spion român în Războiul Rece de Florian Banu (Corint), Iuliu Hossu. Trei portrete de Ruxandra Cesereanu, Ovidiu Ghitta şi Gelu Hossu (Galaxia Gutenberg), Acordul fin. Convorbiri cu Alexandru Vlad de Daniel Moşoiu (Şcoala Ardeleană), Vom bea pînă la neputinţa sufletelor – Scrisori ale lui Emil Brumaru către Petre Stoica (ediţie de Fabian Anton, Vremea), plus seria de biografii romanţate de la Polirom: Caragiale de Bogdan-Alexandru Stănescu, Maria Tănase de Simona Antonescu, Enescu de Dan Coman şi Brâncuşi de Moni Stănilă.

Reeditări: seria dedicată lui Livius Ciocârlie a continuat cu Bătrîneţe şi moarte în mileniul trei (ediţie revăzută, Tracus Arte), Petre Stoica, Amintirile unui fost corector&Însemnările cultivatorului de mărar (ediţie adnotată, Humanitas), plus seria „Cartea Românească 100“ care marchează centenarul acestei edituri trecută în administraţie, în doar cîţiva ani, de la Polirom la Paralela 45 şi acum la ART: deocamdată cu Rebreanu, Sorescu, Dimov şi Ţoiu. În ultimele două decenii s-au mai încercat astfel de colecţii de clasici reeditaţi la editurile ALL, Paralela 45, Corint, chiar Polirom („Fiction Canon“) şi, de fiecare dată, au fost abandonate pe parcurs. Doar Gramar şi Jurnalul Naţional au reuşit serii consistente de clasici reeditaţi.

La capitolul reviste literare, din păcate Poesis Internaţional şi Iocan n-au avut nici anul acesta companie, revistele editate de Uniunea Scriitorilor fiind cu totul depăşite de vremuri şi de propriile idiosincrazii pentru a se mai ocupa de literatură la modul exclusiv şi relevant.

Am lăsat la final, ca pe cireşe, cărţile dilematicilor: Despre, volumul 2 de Dan Stanciu (poezie, Herg Benet), Mama îmi spune că sînt frumoasă de Ana Maria Sandu (memorialistică, Polirom), Arheologia iubirii de Cătălin Pavel şi Farmecul discret al patinei şi alte mici istorii culturale de Alexandru Ofrim, ambele la Humanitas.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Calculele Coaliției. Independentul Cătălin Cîrstoiu la Capitală, împărțire politică la sectoare
Lunga căutare a Coaliției pentru un candidat care să-l învingă pe Nicușor Dan a luat sfârșit. Iar până la urmă, PSD și PNL par să se fi oprit la un independent, medicul Cătălin Cîrstoiu, favorit în rândul Puterii pentru intrarea în cursa pentru Capitală.
image
Destinul crud al Arynei Sabalenka, al cărei iubit a murit azi-noapte. Și-a pierdut și tatăl, la aceeași vârstă
O veste-șoc a lovit-o pe jucătoarea din Belarus, chiar înainte de debutul în turneul de la Miami.
image
Româncă obligată de justiție să își trimită copiii în plasament în Marea Britanie
Curtea de Apel București a hotărât ca o mamă din județul Vaslui să-și trimită copiii în plasament în Marea Britanie. Femeia este acuzată de răpire internațională de minori de către serviciile sociale din Newham, Londra, care au sesizat autoritățile române.

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.