Olimpianism

Publicat în Dilema Veche nr. 723 din 28 decembrie 2017 – 10 ianuarie 2018
Olimpianism jpeg

● Robert Plant, Carry Fire, None­such Records, 2017. 

Sînt puțini muzicienii din generația lui Robert Plant care, odată ce și-au găsit „sound-ul cîștigător“, să nu se fi complăcut în propria sferă de confort și glorie. Cu reputația vine și grija menținerii acesteia, iar abordarea predilectă la nivelul „legendelor“ e cea a stăruinței în conservarea familiarului, a nostalgiilor și a relațiilor deja clădite.

Robert Plant în schimb s-a reinventat în mai multe rînduri cu riscul diluării propriei identități muzicale – sînt printre fanii Led Zeppelin unii care uită că acesta încă activează, că nu și-a întrerupt niciodată producția muzicală, că ocazionalele „reuniuni“ care mai fac uneori vîlvă sînt doar evenimente izolate într-o carieră solo densă și eterogenă, o campanie nestăvilită de explorare a ceea ce s-ar putea numi world rock. În unele proiecte Plant și-a pus personalitatea în slujba acompaniatorilor (în special cînd erau de sex feminin), îndepăr­tîndu-se drastic-sfidător de așteptări și de orice comparații cu epoca Zeppelin. În alte cazuri a profitat de acompaniatori mai obscuri și mai ieftini decît foștii colegi – exemplul elocvent e chiar grupul Sensational Space Shifters, în a cărui denumire cuvîntul-cheie e „shifters“.

Călătoria muzicală post-Led Zeppelin nu e la fel de populară ca „the biggest band of the 70s“, însă e mai bogată în condimente și arome. Cei care îl încadrează pe Plant în categoria gloriilor apuse ­pierd bucuriile pe care le aduce veritabilul caleidoscop world music la care acesta lucrează deja de mai multă vreme decît a investit în Led Zeppelin. În această privință artistul e comparabil cu Mike Patton mai mult decît cu Ozzy Osbourne, deși investigațiile lui Plant au fost orientate mai mult antropologic și etnic, decît înspre testarea limitelor noțiunii de muzică. Nu și-a dorit să fie avangardist cu orice preț (de această datorie s-a achitat în avans), ci a avut preocupări mai apropiate de ale unui arheolog. Nu a avut niciodată rețineri în a se declara inspirat și impresionat de artiști anonimi ori provenind din genuri disparate – world music, indie rock/pop ori country regional american – întotdeauna a făcut-o cu acea galanterie ce vine la pachet cu titlul de Ofițer cultural al Imperiului Britanic.

Carry Fire e cel mai recent dintre albumele pe care Plant mixează o multitudine de influențe folk-orientale (și instrumente exotice aferente) pe o structură blues-rock dominată de melodii și melancolii, cu un nivel relativ scăzut de forță și energie. Un factor important e și vîrsta, însă Plant nu încearcă nici măcar să mimeze energia prin trucuri de producție – itinerariul său e liric și emoțional, afundîndu-l tot mai adînc pe misterioasa potecă revelată demult cu piesa „Kashmir“. Un moment aparte al albumului e duetul cu Chrissie Hynde de la The Pretenders – Plant are o predilecție pentru duete cu voci feminine însă, după aventurile cu staruri ale scenei country americane, se întoarce, iată, la o colegă de generație și de scenă. Duetul lor e un cover bizar după zburdalnicul hit rock’n’roll al anilor ’50, „Bluebirds over the Mountain“, pe care Plant îl domesticește și îi aliniază la tonul romantic-mistic ce emană din întreg albumul.

Scrisesem cîndva despre despărțirea dintre Plant și folkista americană Patty Griffin. „I’m mostly singing alone this ­time. I won’t have to worry about Patty glaring at me when I fuck up this ­time“, zice artistul despre noul album. E un album menit să lase lucruri în urmă și să facă pași înainte, un album al anduranței. Focul muzical pe care l-a cărat Plant prin istorie e de natură olimpică, păcat că olimpiadele nu prevăd probe muzicale. 

Aron Biro este autorul blogului http://a­ron­­bi­ro.blogspot.com.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.