Istoria muzicii cîntată la flaut

Publicat în Dilema Veche nr. 428 din 26 aprilie - 2 mai 2012
Istoria muzicii cîntată la flaut jpeg

- interviu cu Ion Bogdan ŞTEFĂNESCU -

„Flautul de Aur“ – acesta este titlul turneului ai cărui protagonişti sînt flautistul Ion Bogdan Ştefănescu şi pianistul Horia Mihail. Început pe 25 aprilie la Braşov, turneul cuprinde recitaluri la Piteşti, Reşiţa, Bucureşti şi Caracal. În repertoriu: piese de Bach, Mozart, Dvorak, Poulenc, Taktakishvili şi Mower. 

De unde a venit ideea acestui turneu?

În ultimii ani, cîţiva colegi de-ai mei, muzicieni excepţionali, au pornit în turnee prin ţară prezentînd anumite instrumente valoroase. Am considerat că şi flautul pe care îl deţin e o bijuterie, e cel mai bun instrument din lume; nu e unicat, dar e unic în felul său, căci e construit la comandă, special pentru mine, de o echipă care m-a ascultat şi care mi-a urmărit stilul de interpretare. Nici în lumea viorilor nu există doar un singur instrument Stradivarius, ci mai multe; totul depinde de cel care mînuieşte acel instrument. Aşa cum visul oricărui violonist e să cînte pe o vioară Stradivarius, şi flautiştii îşi doresc să cînte pe un flaut Muramatsu.

Cît de mult contează instrumentul pe care cîtă un artist?

Instrumentul pune în valoare calităţile unui instrumentist bun. Pentru un muzician mediocru nu contează prea mult; doar un instrument bun nu îl va ajuta să facă performanţă. Dar, de la un anumit nivel în sus, chiar contează ce instrument foloseşte. De cînd am început să cînt pe acest flaut, s-au schimbat multe pentru mine. În primul rînd, s-a schimbat percepţia asupra sunetului. Flautele de aur – cum e acesta – au o proiecţie mult mai amplă a sunetului. Ele au început să apară în momentul în care în lume au început să se construiască săli de concert de două, trei mii de locuri. Un flaut de lemn sau de nichel sau de argint ajunge mai greu spre ultimele rînduri. Însă acesta nu e singurul considerent. Cum spuneam, contează foarte mult cine cîntă pe acel instrument. Eu unul, după ce am dobîndit anumite performanţe tehnice, am realizat cît de important e să am un flaut bun.

În acest turneu cîntaţi în compania pianistului Horia Mihail. Cum colaboraţi cu el?

Cu Horia Mihail colaborez foarte bine. Este un muzician foarte bun, care are o intuiţie muzicală extraordinară. În plus – asta e ceva rar –, are capacitatea de a se mula pe orice dorinţă a partenerului şi de a sugera anumite direcţii de interpretare fără să provoace conflicte. Cel mai important pentru mine e faptul că îşi poate asuma un repertoriu într-un timp foarte scurt.

Turneul se numeşte „Flautul de Aur“. Bănuiesc că repertoriul a fost stabilit pentru a servi în primul rînd flautului. Cum l-aţi ales?

Nu cred că acesta a fost criteriul principal, să punem în evidenţă flautul. Aceasta va fi mai degrabă misiunea mea: să demonstrez că acest flaut nu întîmplător este de aur şi are nişte calităţi cu totul speciale. N-o să ascultaţi un recital în care flautul este vedeta permanentă, iar pianul are doar rol de acompaniament. Este un repertoriu care îi pune pe amîndoi muzicienii în valoare. Sînt lucrări camerale – ceea ce presupune ca toţi cei implicaţi să aibă acelaşi nivel de înţelegere muzicală, pentru ca lucrurile să sune foarte bine împreună.

Cîntaţi ca solist şi în diverse formaţii şi ansambluri. Ce e diferit acum?

Acum sînt, poate, mult mai expus. Însă aceasta este formula de prezentare a abilităţilor interpretative: duoul. Eşti complet descoperit, ambii parteneri simt asta şi numai împreună pot să reuşească. Într-un trio sau într-un cvartet, există pentru fiecare dintre muzicieni cîte un moment de relaxare – în duo, trebuie să fii mereu în alertă.

Aţi cîntat pe mai multe scene din România şi din lume. Cum este publicul de muzică clasică de aici?

E un public în mare parte avizat, dar şi foarte conservator. Spectatorii sînt obişnuiţi cu un anumit tip de repertoriu, cu predilecţie romantic, pentru că majoritatea pieselor compuse pentru instrumentele preferate ale publicului de azi – pianul, vioara şi violoncelul – au fost scrise atunci. Bineînţeles, şi piesele clasice se bucură de stima publicului; de ceva vreme, graţie Festivalului „Enescu“, a intrat în atenţia publicului şi muzica barocă. Ceea ce propunem noi însă e o incursiune de 90 de minute în istoria muzicii. Plecăm de la Bach, care, pentru flaut, a scris o muzică destul de lejeră. Apoi, Mozart, care a scris cîteva sonate pentru flaut şi clavecin – nişte piese de o profunzime extraordinară, chiar dacă, de fapt, sînt foarte ludice. Muzica lui Dvorak este foarte bine primită în toate sălile de concert – am ales o sonată pe care violoniştii refuză să o cînte căci li se pare uşurică. În partea a doua, o să cîntăm compoziţii din secolul al XX-lea. Începem cu Francis Poulenc, un compozitor rafinat şi în acelaşi timp plin de umor; apoi, o piesă de Otar Taktakishvili, un compozitor georgian care a scris o muzică de mare forţă, aproape excesivă. În final am inclus o piesă de Mike Mower, un compozitor contemporan care a scris exclusiv pentru flaut.  

a consemnat Matei Martin 

Foto: V. Oprina

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.