Efort academic

Publicat în Dilema Veche nr. 654 din 1-7 septembrie 2016
Efort academic jpeg

Fred Frith & Darren Johnston, Everybody’s Somebody’s Nobody, Clean Feed Records, 2016. 

Un merit istoric al jazz-ului a fost disponibilitatea de a permuta instrumente și a testa permanent noi configurații, în condițiile în care alte genuri preferă căutarea unor zone de confort și identificarea unor formule orchestrale cît de cît stabile care să servească identității sonore promovate de un artist sau o trupă (majoritatea gravitînd în jurul moleculei voce-chitară-bas-tobe). Găsesc că, mai mult decît virtuozitatea instrumentală ori studiul formal al instrumentelor, acest mercenariat al instrumentiștilor capabili să se expună în imprevizibile configurații este ceea ce face viața ascultătorului de jazz mai interesantă și mai predispusă la surprize decît a celor care preferă alte genuri. Am vorbit de-a lungul timpului în această rubrică despre trio-uri de orgă, duete de baterie și orgă, cvartete de toate soiurile, big band-uri de suflători ori eterogene. Plaja de posibilități structurale și ușurința cu care artiștii se repoziționează iese în evidență și în carierele protagoniștilor acestui album-duet – chitaristul Fred Frith și trompetistul Darren Johnston.

Veteranul britanic Fred Frith și-a pus chitara în slujba unei game extrem de diverse de configurații, de la duet la „meditații pentru 21 de muzicieni pe texte de Pablo Neruda“ (albumul Pacifica) ori compoziția pentru 100 de muzicieni plasați în camere diferite ale aceleiași clădiri, cu audiență mobilă (albumul Impur). A trecut prin numeroase genuri, perindîndu-se și prin grupuri prog-rock cu apucături improvizaționale – vezi Henry Cow ori Massacre (cu Bill Laswell). E vorba de un autentic cercetător într-ale muzicii, pentru care experimentul e prevăzut în fișa postului. John Zorn ar fi omologul său de peste Ocean – de altfel, cei doi au ajuns în contact direct după ce Frith s-a mutat la New York, ducînd la o serie longevivă de colaborări (proiectul hardcore Naked City și numeroase duete). Canadianul Darren Johnston face parte din altă generație, fiind fost student al lui Frith la Mills College, Oakland, unde chitaristul a început o carieră academică după mutarea în SUA. Între timp, Johnston a ajuns el însuși dascăl și, în cei zece ani de carieră pe care-i are în spate, calcă îndeaproape pe urmele mentorului său, preferînd însă trompeta.

Colaborarea de pe albumul de faţă arată semnele unui efort academic, expunînd o colecție de tehnici și tonuri instrumentale specifice celor două instrumente, trecînd prin muzică japoneză, percuție nord-africană, peisaje sonore industriale reminiscente din tinerețile celor de la Einstürzende Neubauten sau pur și simplu o joacă organică menită să facă sesizabilă prezența fizică a muzicianului (buzele și respirația trompetistului, respectiv degetele și palmele chitaristului). Materialul își are originile în coloana sonoră a unui scurtmetraj, astfel că pe alocuri e sesizabilă fundația electro-ambientală tipică pentru coloane sonore cinematice. Sentimentele stîrnite sînt legate de izolare, cu cele două instrumente tînguindu-se spasmodic fie într-o mare de liniște, fie într-una de zgomot industrial, iar în unele ocazii trompetistul nu are cum să evite comemorarea lui Miles Davis. Ritmul e de regulă asigurat prin percuție emulată de chitara lui ­Frith, deci mai mult o zgîndărire frenetică decît o cadență dansantă. Și totuși, albumul nu e inaccesibil, compoziții precum „Luminiscence“ permițînd spații largi melodiei de trompetă.

Materialul oferă un compromis echilibrat între improvizația atonală, muzica ambientală și bucăți melodice armonioase – nu apucă să surmeneze ascultătorul doritor de confort melodic și nici să-l plictisească pe cel în căutare de peisaje sonore imprevizibile. Ori face puțin din ambele, în funcție de răbdarea investită de ascultător în astfel de proiecte exploratorii. 

Aron Biro este autorul blogului http://a­ron­­bi­ro.blogspot.com.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Cel mai crud torționar, Nicolae Moromete: „Porc mincinos. În Republica noastră populară, pentru «nimic» nu se capătă mai mult de zece ani!“
Pe unde a trecut, torționarul Nicolae Moromete a semănat teroare, fie că a fost la Aiud, Jilava sau Vacăreşti. Neavând niciun fel de studii, el a fost subiectul unor situații de-a dreptul hilare.
image
Afacerea care ia amploare în România. Locațiile apar ca ciupercile după ploaie, dar tot par neîncăpătoare: „Nu mai avem locuri disponibile”
În ultimii ani, în marile orașe ale României au fost amenajate foarte multe locații dedicate practicării sportului în aer liber. De cele mai multe ori este vorba despre terenuri de fotbal.
image
Admis cu 10 la Automatică. Ionuț Mihăilescu din Caracal a fost singurul decar din 3.500 candidați. A lucrat cot la cot cu bunica exerciții și probleme
Un elev de clasa a XII-a din județul Olt este deja admis la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Politehnicii București, cu media 10. Bunica sa a jucat un rol determinant.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.