Deranjuri acute

Publicat în Dilema Veche nr. 453 din 18-24 octombrie 2012
Deranjuri acute jpeg

● Sidsel Endresen & Stian Westerhus, Didymoi Dreams, Rune Grammofon, 2012. 

Dacă acu ceva vreme mă foloseam de albumele lui Steve Reich sau de pulsaţiile electro ale lui Jan Bang pentru a indica exemple de muzică minimalistă, pentru acest material ar trebui să găsesc un adjectiv care să sugereze o categorie mai minimală decît minimalismul, o octavă alcătuită nu din note, ci din deranjuri acute ale stării fundamentale de linişte.

Sidsel Endresen a făcut destule pentru jazzul norvegian, încît să-şi permită albume precum acesta, pe care majoritatea îl vor asculta doar o dată, căci nu poate funcţiona ca muzică de fundal, iar concentrarea asupra materialului riscă să tulbure cogniţia de zi cu zi. Ducînd în direcţii extremiste experimente vocale testate de-a lungul vremii de diverse dive avant-garde, albumul Didymoi Dreams e un coşmar lynchian alcătuit din frînturi de cuvinte şi interjecţii acompaniate de o chitară utilizată împotriva naturii sale de Stian Westerhus (pomenit deja în această rubrică în contextul colaborărilor sale cu Nils Petter Molvaer, pe care îl bănuiesc că a înlesnit colaborarea protagoniştilor acestui album). În funcţie de categoria de droguri recreative cu care poate fi asociată, muzica poate fi cel mai des categorisită drept upper sau downer. În prima categorie intră trupele energizante, care pun sîngele în mişcare şi sînt asociate cu gama ecstasy/cola/cafea, pentru amatorii de senzaţii tari şi overclocking la procesor. Downere-le sînt mai degrabă pentru doritorii de senzaţii moi, dispuşi să-şi dezactiveze cînd şi cînd unele organe, deci se mulează mai degrabă pe gama marijuana/rădăcină de valeriană. Discul de faţă prezintă însă un soi de producţie sonoră ce se eschivează de la această dihotomie, fiind asociabilă mai degrabă halucinogenelor.

Unii recenzori asociază stilul vocal al lui Endresen cu scat-ul, şi probabil e cea mai apropiată formă de manifestare vocală structurată. Doar că Endresen a scos şi structura din scat. Un dram de structură vine totuşi din partea lui Westerhus, ceea ce face ca piesele (în sensul de bucăţi, nu de piese muzicale) să aibă oarecare identitate – avem „piesa pe care bocăne“, „piesa pe care scîrţîie“, „piesa pe care pîlpîie“ şi „piesa pe care nu se aude nici un instrument, decît dacă o treci printr-un software de procesare sonoră şi dai la maximum una dintre piste“. Chitara trecută prin fel de fel de filtre are ceva din experimentele de filtrare live ale lui Bugge Wesseltoft (autor al unor excelente colaborări cu aceeaşi Endresen, mai digerabile decît materialul de faţă) şi oferă un acompaniament anorganic vocalizelor organice tulburătoare. Dacă Mike Patton ar fi o respectabilă doamnă de 60 de ani, probabil materialele sale cu Zorn sau cu Fantomas ar suna în genul acesta. Lătratul pattonian e îmbinat aici cu tînguiri de vrabie agonizînd, ori cuvinte articulate parcă de o inteligenţă artificială pe cale să înveţe limbajul uman. Westerhus foloseşte chitara la orice, numai la cîntat nu, oferind peisaje sonore sincopate, fragmente ciobite din soundul Coil, fără vreo preocupare de armonizare cu mesajul vocal. Materialul are origini într-o serie de concerte improvizaţioniste în care tînărul chitarist pe val şi venerabila divă jazz au dat frîu liber nu atît imaginaţiei, cît creierului în ansamblu, redus la funcţia sa de sursă de semnal.

Am avut în tinereţe o prietenă penticostală care nu s-a lăsat pînă nu m-a dus la o sesiune/ceremonie de vorbit în limbi – o experienţă cel puţin ciudată, relativ comună, dar despre care lumea nu prea vorbeşte. Primul contact poate fi şocant, agresiv, măcar intimidant, te face să te gîndeşti la definiţia lui Burroughs: „Language is a virus from outer space“. Uneori, virusul suferă mutaţii, iar albumul cuplului Endresen-Westerhus este o mostră rezultat al acestui fenomen. Sper să nu găsească vreodată extratereştrii această înregistrare şi să înţeleagă, Doamne, fereşte!, că e o formă reprezentativă de comunicare interumană.  

Aron Biro este autorul blogului aronbiro.blogspot.com.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Amenda primită de o pensionară din Brașov pentru că a plantat flori în grădina blocului. „Este anormal ce se întâmplă”
Poliţia Locală Braşov a dovedit exces de zel în cazul unei femei de 76 de ani care a plantat câteva flori în zona verde a blocului în care locuia, potrivit bzb.ro.
image
Nike și Adidas, bătute de niște fete fâșnețe: invenția unei companii elvețiene fascinează lumea FOTO
Giganții de pe piața încălțărilor de alergare au înregistrat un eșec rar după un maraton major. La Boston, primele trei locuri din clasamentul feminin au fost ocupate de atlete care au purat alte mărci.
image
Joaca de-a vremea. Posibila cauză a inundațiilor catastrofale din Dubai, ploaia artificială VIDEO
Despre „însămânțarea norilor” se vorbește de mult timp, iar tehnica este folosită în multe țări care au probleme mari din cauza secetei. Sunt voci care spun că vremea ciudată din Dubai este legată de ploaia artificială creată acolo pentru a mai îmblânzi vremea.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.