Teatrul lui Roth (II)

Publicat în Dilema Veche nr. 894 din 27 mai - 2 iunie 2021
Scriitorii, rudele mele maghiare jpeg

„Nimeni n-a fost vreodată violat de o carte”, a spus judecătorul la finalul procesului de ultraj împotriva bunelor moravuri intentat, în anii ʼ20 ai secolului trecut, romanului Ulise de James Joyce. Termenii par se fi schimbat cu totul în acest moment post-#MeToo, cînd un editor decide să retragă cartea din librării, să topească tirajul din depozit şi să rupă contractul cu scriitorul, al cărui profil este şters şi de pe site-ul editurii, după ce acesta este acuzat de hărţuire sexuală şi viol, în presă, nu şi în instanţă, şi fără alte dovezi în afara unor declaraţii.

Este vorba de scriitorul Blake Bailey şi de biografia sa dedicată lui Philip Roth şi publicată de Norton Publishing, scandalul literar al momentului, caz rezumat de mine aici, acum trei săptămîni, intrat într-o nouă fază. Căci, între timp, Skyhorse Publishing a anunţat că vor retipări luna viitoare Philip Roth. The Biography cu exact aceeaşi copertă cu care apăruse şi în versiunea trimisă la topit: „O biografie trebuie judecată în funcţie de calitatea scrisului, de importanţa subiectului şi de valoarea documentării. Cartea lui Blake Bailey despre un autor considerat «un geniu literar» este, în mod evident, o contribuţie capitală. Sîntem mîndri să o publicăm”. (Skyhorse fiind editura care a publicat anul trecut şi memoriile lui Woody Allen, Apropos of Nothing, abandonate de editorul precedent, Hachette, din cauza reluării, în siajul #MeToo, a acuzaţiilor de comportament sexual inadecvat faţă de fiica sa vitregă, chiar dacă regizorul fusese achitat din lipsă de probe în urma unei anchete FBI în anii ʼ90.)

Decizia celor de la Norton a ridicat cîteva întrebări fundamentale legate de responsabilităţile morale ale unei edituri. Asociaţii precum PEN America, Authors Guild şi The National Coalition Against Censorship au criticat retragerea cărţii din librării: „Publicul cititor trebuie să aibă libertatea de a decide ce anume citeşte”. Alte voci au cerut chiar ca arhiva pe care Philip Roth, încă din timpul vieţii, i-a lăsat-o lui Blake Bailey, autorizîndu-l astfel să-i scrie biografia, să devină accesibilă şi altor istorici literari.

Legat de această chestiune, în The New York Times, eseista şi biografa Ruth Franklin a publicat un articol intitulat „Ce pierdem cînd doar bărbaţii scriu despre bărbaţi”, în care afirmă: „Nu există deocamdată o investigaţie oficială cu privire la declaraţiile incriminatorii la adresa lui Blake Bailey. Dar dacă acestea se vor dovedi adevărate, atunci cititorii vor fi îndreptăţiţi să se îndoiască de abilitatea lui Bailey de a evalua obiectiv documentele legate de relaţia lui Roth cu femeile din viaţa sa”. Afirmaţia lui Franklin se adaugă astfel acuzaţiilor iniţiale la adresa lui Bailey motivate, nici mai mult, nici mai puţin, de aparenta lipsă de obiectivitate a biografului cu privire la presupusul misoginism al scriitorului cercetat. Altfel spus, Bailey n-ar fi suficient de obiectiv în a-l demasca pe Roth ca misogin pentru că el însuşi, conform zvonurilor, ar putea fi un potenţial violator, prin urmare cititorii ar putea fi manipulaţi, deci editorul a preîntîmpinat această posibilă situaţie trimiţînd cartea la topit. Suita de condiţionale optative pe care o implică acest caz este dezarmantă, ca să nu spun de-a dreptul terifiantă.

Mai ales că, de fapt, Ruth Franklin îi plăteşte acum o poliţă lui Blake Bailey, după ce acesta i-a recenzat negativ, în 2016, biografia dedicată prozatoarei Shirley Jackson, A Haunted Life. Biograful Bailey a acuzat-o atunci pe biografa Franklin că, ignorînd contextul socio-politic al epocii scriitoarei, moralizează propriile prejudecăți feministe în demersul ei de a o portretiza pe Shirley Jackson (1916-1965) ca o victimă a patriarhatului, în condiţiie în care soţul acesteia, criticul şi editorul Stanley Edgar Hyman, chiar dacă i-a fost infidel, a încurajat-o să scrie, i-a publicat povestirile şi a susţinut-o în mod public. Prin urmare, este articolul lui Franklin lipsit de etică în condiţiile în care ea nu este cîtuşi de puţin o persoană dezinteresată în a comenta situaţia lui Bailey?

Dar Franklin merge încă şi mai departe, criticînd faptul că Bailey are, doar el, acces la arhiva lui Roth: „Biografii nu sînt stenografi şi e de dorit (more akin to) ca romancierii să fie cei care construiesc naraţiunea vieţii unei persoane”, prin romancieri înţelegîndu-se, de fapt, romancierele. Franklin sugerează astfel că biografia scrisă de Bailey e necreditabilă din cauză că biograful 1) este un bărbat, cel mai probabil misogin şi 2) oricum nu e romancier şi nu foloseşte discreditar documentele („making editorial choices at every turn”). Altfel spus, nu moralizează prejudecățile feministe scoţîndu-l/demascîndu-l pe Roth drept misogin. Continuă Franklin: „Aşa cum criticii literari femei au putut observa elementele misogine din scrisul lui Bailey, un biograf femeie ar fi avut o perspectivă mai critică asupra relaţiei lui Roth cu femeile. Un biograf negru sau un biograf evreu ar fi avut mai multe de spus despre chestiunea rasei în ficţiunile lui Roth”.

David Walsh comentează pe www.wsws.org: „Implicaţiile demonstraţiei lui Franklin sînt sinistre. Aceasta este o propunere (an appeal for) de comunalizare etnică şi de gender (ethno-gender communalization) a criticii literare. Fiecare personalitate artistică majoră ar avea nevoie de un grup de comentatori de aceeaşi talie: un biograf pentru rasă, un biograf pentru gen, un biograf pentru origine şi naţionalitate – şi, de ce nu, cîte un biograf pentru fiecare relaţionare a subiectului cu copiii, natura, animalele, mîncarea şi hainele? Un astfel de argument cu privire la rasă-gen-etnie poate fi răstălmăcit (turned around) pentru a încuraja concluzii fascistoide (truly Nazi-like). Cum ar putea un evreu să scrie cu relevanţă (with any degree of depth) despre Shakespeare sau despre Wagner? Şi ar putea vreodată un bărbat să scrie ceva valabil despre o femeie? Adio Doamna Bovary, Anna Karenina, Effi Briest. Presupoziţia aceasta, neformulată ca atare, dar răspîndită într-o proporţie semnificativă în mediul academic şi în presă, susţine că cele mai profunde căi de a cunoaşte un artist sau de a defini relaţia artistului cu lumea rezidă în rasă şi gen”.

În această nouă vîrstă a umanităţii, mai poate arta surprinde experienţa comună a condiţiei umane? Mai poate ficţiunea transcende rasa şi genul? Mai are literatura acces la universalitate?

TIFF anunță Sunscreen jpg
Organizatorii TIFF anunță prima ediție SUNSCREEN, un nou festival de film la Constanța
Între 8 și 11 septembrie, spectatorii din Constanța vor putea urmări pe marele ecran zeci de filme de succes și se vor bucura de întîlniri cu invitați speciali din lumea filmului.
p 16 Pdac Iamandi jpeg
Jurnalele (bombardării) Berlinului
În goana după supravieţuire nu mai e timp de reforme şi revoltă.
p 17 2 jpg
Pe holurile facultății
Dragoș Hanciu îl filmează aici pe Gheorghe Blondă (zis și „nea Jorj”), fostul responsabil cu materialul tehnic de imagine al UNATC-ului, aflat la vremea turnajului în pragul pensionării.
950 17 Audio1 jpg
Contra naturii
Nu ne-am lămurit încă dacă există un gen muzical LGBT, ori dacă ideea de gen mai are vreo noimă în general, însă sesizăm o propagare a sexualității alternative în zone muzicale conservator-tradiționaliste asociate identitar cu bigotismul, cu electoratul lui Trump, cu viața lipsită de dileme.
p 21 Portretul lui Novalis,1943 jpg
Victor Brauner, vizionar, magician și alchimist
Începînd cu anii 1939-1940, creația pictorului este influențată de literatura romantică și de ezoterism, îndreptîndu-se cu deosebire către scrierile lui Novalis în care artistul consideră a fi găsit ecoul propriei sensibilităţi.
Piața Unirii din Cluj Napoca   Foto Nicu Cherciu jpg
Spectatorii sînt așteptați la un eveniment impresionant, care ia startul în Piața Unirii din Cluj-Napoca
Pînă pe 26 iunie, cel mai mare eveniment cinematografic din România va aduce în orașul recent desemnat UNESCO City of Film peste 350 de proiecții.
p  15 The Plains jpg
21 de drame
Dacă veniți la cea de-a 21-a ediție de TIFF exclusiv pentru filme, iată 21 de titluri care s-ar putea să vă placă.
949 16 freemnas schimbare png
Noaptea alegerilor
Votul e o iluzie, nimic nu se va schimba pentru visători & imigranți.
p 17 jpg
Ciclon
Dramele sale nu „radiografiază” decît prin ricoșeu fragmentele de real care s-au nimerit în cadru, fiindcă adevăratul lor subiect, universal și incoruptibil, este pasiunea.
949 17 Breazu jpg
Perspective și traume
De la premiul acela neașteptat și pînă astăzi, Kendrick Lamar a fost mai degrabă absent.
Al Tomescu jpg
Alexandru Tomescu cîntă „Anotimpurile” lui Vivaldi
„Anotimpurile” lui Vivaldi sînt interpretate la Sala Radio de apreciatul violonist Alexandru Tomescu, în concertul ce închide stagiunea Orchestrei de Cameră Radio.
Film Food 2022 jpg
TIFF 2022: Cine de 5 stele inspirate din povești de pe marele ecran, la Film Food
Secretele celor mai apreciate bucătării ale lumii și poveștile oamenilor care îndrăznesc să testeze limitele convenționalului se întorc în secțiunea Film Food la Festivalul Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie, Cluj-Napoca), dedicată cinefililor pasionați de experiențe culinare inedite.
p 23 Georges Clarin jpg
Teatrul de odinioară, scrinul femeilor
Femeile au constituit adevărate constelații de socialitate. Dacă nu dispuneau de puterea economică sau politică, ele și-au exercitat, în schimb, geniul animînd viața capitalei pe fond de „plăcere” a spiritului comun împărtășită.
948 16 sus Romila jpg
Poetul și moartea
Nu o carte despre viața lui Nichita Stănescu a scris Bogdan Crețu, ci una despre un mare poet și moartea lui apropiată.
948 16 jos SAxinte jpg
Logica vieții, nervurile poeziei
Simona Popescu nu exclude imaginația din poezia realului, a cotidianului. Ea poate avea o funcție integrativă a realității, tot așa cum visul (structura visului) potențează atributele spectrului diurn.
948 17 1 foto Albert Dobrin jpg
Palatul minții și palatul de păpuși
Rosencrantz și Guilderstern sînt „jucați” de Hamlet care, în „nebunia” lui, inventează o scenetă.
948 15 afis craiova jpg
WhatsApp Image 2022 06 03 at 19 12 39 jpg
Sala Radio 8 iunie 2022 jpg
Concert Mozart / Haydn la Sala Radio
Miercuri, 8 iunie 2022, de la ora 19:00, veți avea ocazia de a asculta la Sala Radio un concert Mozart / Haydn prezentat de Orchestra de Cameră Radio, sub bagheta dirijorului Gheorghe Costin.
EducaTIFF 2022 png
TIFF lansează opționalul de educație cinematografică pentru elevi
Programul EducaTIFF continuă să se dezvolte la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie).
947 16 sus BAS jpeg
Maimuțe, muzică și baseball
Cea de-a 22-a carte a scriitorului japonez este o culegere de povestiri scrise la persoana întîi, cu un narator de vîrsta a treia, ce gravitează în jurul unor teme precum nostalgia tinereții, muzica, erotismul, totul învăluit într-o folie de „unheimlich” care a devenit marca autorului nipon.
947 16 jos coperta jpg
Secretul corespondenței
O cu totul altă carte față de aceea, știută tuturor, din 1978, este actuala ediție, definitivă, a „Romanului epistolar” dintre I. Negoițescu și Radu Stanca.
p 17 2 jpg
Nu te supăra, frate
„Frère et sœur” rămîne ilustrativ pentru un cinema anchilozat, cu trăiri rezonabile – însăși lipsa de măsură a pasiunilor sfîrșește prin a fi „rezonabilă”, necesară – și morală burgheză.
947 17 ABiro cover2 jpg
Eroi
Grimus ies din pandemie cu un album în limba maternă ce le oferă mai mult spațiu de manevră pentru poezie.

Adevarul.ro

image
Românii au votat Destinaţia Turistică a anului 2022. Oraşul care a câştigat marele titlu
Capitala Moldovei a câştigat premiul publicului, românii fiind cei care au votat online, pe www.destinatiaanului.ro. Premiul Juriului a fost acordat Braşovului.
image
O tânără şi-a dorit o noapte de vis în compania unui „Don Juan”. Idila s-a transformat în coşmar
O tânără care credea că va trăi o noapte de vis alături de un aşa-zis „Don Juan” s-a trezit a doua zi ca dintr-un coşmar. Bărbatul a fost condamnat pentru faptele sale.
image
Imagini din patiseria Paul din mall Promenada închisă de ANPC din cauza mizeriei şi a alimentelor expirate VIDEO
O echipa din Comisariatul pentru Protecţia Consumatorilor din Municipiul Bucureşti a constatat un mod defectuos în desfăşurarea activităţii Patiseriei/cofetăriei Paul, care oferea spre consum produse care pot pune în pericol viaţa şi sănătatea consumatorilor.

HIstoria.ro

image
100 de ani de show-uri culinare
În primăvara lui 1924 se auzea la radio primul show culinar, a cărui gazdă era Betty Crocker, devenită o emblemă a emisiunilor de acest gen și un idol al gospodinelor de peste Ocean. Puțină lume știa că Betty nu exista cu adevărat, ci era doar o plăsmuire a minților creatoare ale postului de radio.
image
„Uvertura” războiului austro-turc din 1715-1718
Războiul turco-venețiano-austriac dintre anii 1714-1718, cunoscut și drept Războiul Austro-Turc din 1715-1718, sau „Războiul lui Eugeniu de Savoia”, este primul din seria războaielor ruso-austro-turce din secolul XVIII.
image
Capitularea lui Osman Pașa
La 4/16 decembrie 1877, Carol îi scria Elisabetei că otomanii încercaseră pe data de 28 să iasă din Plevna luptând și construind un pod peste râul Vid, în zonă desfășurându-se bătălii cumplite. Carol s-a îndreptat imediat în acea direcție, în timp ce împăratul se dusese în centrul dispozitivului.