Mulţumim, Yves

Publicat în Dilema Veche nr. 320 din 1 - 7 aprilie 2010
Mulţumim, Yves jpeg

● Yves Saint Laurent, Coordination éditoriale: Éditions de La Martinière et Fondation Pierre Bergé – Yves Saint Laurent, Paris, 2010.

Pe o foaie a caietului de „amintiri“ în care, la sfîrşitul clasei a VIII-a, colegii îmi scriau sau îmi desenau „o piedică în calea uitării“, cineva mi-a lipit un colaj cu fotografii de modă. Erau nişte imagini alb-negru, pe o hîrtie oarecare, decupate probabil din vreun almanah Femeia, şi care înfăţişau o suită de manechine suple, înalte, îmbrăcate toate în costume-pantalon. Într-un colţ era scris cu caractere mici: „Ţinute de zi Yves Saint Laurent“.

Numele nu îmi spunea încă nimic, însă imaginile m-au uimit. Mi se părea că văd pentru prima oară portretul eleganţei. Misterul ei. Imposibil de spus de unde venea impresia de frumuseţe copleşitoare, pentru că prima senzaţie era cea a unei suverane simplităţi. Vedeam liniile biruitoare, dar nu puteam descifra secretul forţei lor. Degajau un aer de veşminte perfecte, cum nu mai văzusem sau cel puţin faţă de care nu fusesem atentă pînă în acel început de vară al anului 1977. Povestea lor începuse, însă, cu multă vreme înainte.

În toamna anului 1957, la numai 21 de ani, Yves Saint Laurent este desemnat la conducerea casei de modă Dior. În anul următor, lansează prima sa colecţie, intitulată „Trapèze“, prin care îşi detronează celebrul antecesor. Impune o nouă linie lejeră, renunţă să marcheze talia, demodînd, într-un sezon, faimosul „new-look“ lansat de Dior cu un deceniu în urmă. În 1961, împreună cu Pierre Bergé fondează propria sa casă de modă, rafinatul logo, alcătuit din cele trei iniţiale YSL înlănţuite, fiind creat de apreciatul grafician Cassandre. La primul său défilé maison, din ianuarie 1962, toate reflectoarele sînt asupra lui şi este denumit cu admiraţie unanimă „le petit prince de la haute couture“, colecţia fiind un triumf. Deja conturează un „now-look“ în care îşi fac apariţia piesele vedetă ce interpretează în cheie feminină veşminte pînă atunci exclusiv masculine. De exemplu, mantoul scurt, la două rînduri, cu nasturi de metal, numit caban – la origine o haină groasă de marinar –, purtat cu pantaloni albi devine o emblemă a acestui nou stil.

Anul 1965 deschide seria spectaculoaselor împrumuturi picturale prin rochiile Mondrian, care îi consolidează poziţia şi îi creează aura de „roi de Paris“. Urmează un alt an de vîrf în care propune primul smoking pour elle. Succesul acestei piese surprinzătoare depăşeste orice aşteptări, de-a lungul timpului o va declina în zeci de variante, care vor face, în 2006, obiectul unei expoziţii intitulate „Smoking for ever“. În acelaşi timp, le spune femeilor să mizeze totul pe seducţie şi face din transparenţă une marque de fabrique. În 1966, the see-through blouse stîrneşte scandal peste Ocean. Tot acum deschide în Cartierul Latin primul său magazin de prêt-à-porter numit Rive Gauche, caracterizat prin linii epurate şi combinaţii de negru cu albastru, care propun o siluetă de o eleganţă subtilă, în acelaşi timp sobră şi lejeră. Costumul pantalon şi bluza cu nod lavalieră, trenciul, blazerul, devin articolele cele mai căutate, urmate apoi de relaxata sahariană şi de stilul safari. Pentru a aprecia noutatea viziunii lui Yves Saint Laurent e suficient să ne amintim că în acei ani femeilor le era interzis portul pantalonilor, nu erau primite îmbrăcate astfel în restaurantele cu pretenţii, în licee nici nu putea veni vorba de aşa ceva, la fel în birouri şi în majoritatea instituţiilor.

În 1981, cînd Marguerite Yourcenar este admisă în Académie Française, ea refuză să îmbrace fracul verde tradiţional şi decide să se prezinte la ceremonia de învestitură drapată într-o rochie concepută pentru ea de Yves Saint Laurent. „Ce n’est pas parce que vous êtes une femme que nous vous accueillons aujourd’hui, mais parce que vous êtes un grand écrivain“ a „tradus“ elegant în discursul său Jean d’Ormesson, o stare de spirit care ar fi sunat de fapt astfel: „Nu avem încotro şi, în pofida faptului că sînteţi femeie, trebuie să vă primim acum în Academie, pentru că scrieţi la fel de bine ca orice alt mare scriitor“. Alegînd să apară într-o rochie YSL, Marguerite Yourcenar a căutat nu doar coté-ul glamour, ci şi o formă de a-şi exprima aprecierea faţă de creatorul unui stil vestimentar care a contribuit la schimbarea felul stereotip în care fuseseră văzute femeile.

Şi din acest punct de vedere, Yves Saint Laurent duce mai departe efortul de emancipare început de Coco Chanel. Într-un interviu dat în 1968, aceasta îl recunoaşte drept succesor, dar nu se abţine să spună: „Da, Yves Saint Laurent este foarte bun: mă imită. Cu cît mă va imita mai mult, cu atît va avea mai mult succes“. Într-un moment de bilanţ, Yves Saint Laurent recunoaşte filiaţia şi spune că Chanel „a libéré les femmes“, precizînd apoi: „Ce qui ma permis, des années plus tard, de leur donner le pouvoir et, d’une certaine manière, de libérer la mode“ şi el detesta schimbarea de dragul schimbării care caracterizează moda şi, la fel ca Chanel, toată viaţa a încercat să aprofundeze şi să nuanţeze un stil, să dea autoritate absolută pieselor de bază din garderoba feminină, conturînd o siluetă esenţializată, nedemodabilă. Era foarte conştient de rolul său: „Je me dis que j’ai créé la garde-robe de la femme contemporaine, que j’ai participé à la transformation de mon époque“ şi, cu umor, mărturisea că nu are decît un singur regret, şi anume acela că nu el fusese cel care a inventat blugii.

Spre deosebire de ţinutele de zi, care se ilustrează prin sobrietatea culorilor şi puritatea liniei, rochiile de seară sînt spectaculoase, somptuoase, uluitoare prin combinaţia culorilor, care parcă niciodată nu au părut atît de vii, la care se adaugă reinterpretarea detaliilor din veşminte exotice din toate colţurile lumii, din pictorii săi preferaţi: Matisse, Picasso, Braque, Van Gogh, Delacroix sau din opera scriitorilor în care se regăsea: Apollinaire, Aragon, Cocteau sau Proust, pe care îl cita atît de des.


Am amintit pînă acum doar cîteva detalii din extraordinara expoziţie retrospectivă deschisă pînă în 29 august 2010 la Paris, la Petit Palais şi care reuneşte 300 de modele, selectate din zecile de colecţii prezentate de Yves Saint Laurent, în cursul unei cariere de 40 de ani, dedicată unei continue căutări a fericirii prin frumuseţe. Obişnuia să se recomande: „artisan, fabricant de bonheur“, dar a păstrat pentru el secretul alchimic prin care cea mai profundă angoasă existenţială, o singurătate fundamentală şi o continuă coborîre în infernul depresiei au putut fi transformate într-o inegalabilă splendoare, etalată în defilee ce ridicau sălile în picioare. Expoziţia reconstituie şi atelierul său alb, masa lui de lucru – o simplă planşetă de arhitect – pe care erau creioanele, eşantioane de diverse materiale şi, într-un colţ, două albume: unul dedicat lui Bråncuşi, celălalt lui Chanel.

Traversarea celor 15 săli poate da un adevărat vertij, dar există un contrapunct la acest carusel al somptuoaselor sale creaţii. Ideea că hainele nu sînt decît o proteză şi că fericirea e de fapt sursa frumuseţii e sugerată chiar de vorbele lui Yves Saint Laurent: „Le plus beau vêtement qui puisse habiller une femme ce sont les bras de l’homme qu’elle aime. Mais, pour celles qui n’ont pas eu la chance de trouver ce bonheur, je suis là“. Mulţumim, Yves!

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Pedeapsă pentru șoferul de 19 ani care a spulberat șase copii pe trecerea de pietoni. Claudiu Nițariu circula cu 140 km/h
Curtea de Apel Alba Iulia a pronunțat sentința definitivă în procesul în care tânărul Claudiu Nițariu a fost judecat pentru omor, pentru că a spulberat șase copii pe o trecere de pietoni. Una dintre victime a decedat la spital.
image
O familie de „țepari în serie” a fugit fără să plătească din nu mai puțin de şapte restaurante în ultimul an
După ce o familie de opt persoane a plecat dintr-un restaurant italian din Țara Galilor fără să plătească şi patronul a făcut plângere la poliţie, a ieşit la iveală faptul că aceştia erau de fapt „ţepari în serie”.
image
Roșiile românești au ieșit pe piață. Cu cât vând marfa producătorii din celebrul bazin legumicol Matca
Legumicultorii din Matca, județul Galaţi, au scos la vânzare prima recoltă de roşii de anul acesta. Pentru că e prima cultură din acest an şi preţul de plecare din solarii este unul pe măsură: 20 de lei kilogramul.

HIstoria.ro

image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.
image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.