Dimensiunea Solenoid (III)

Publicat în Dilema Veche nr. 624 din 4-10 februarie 2016
Dimensiunea Solenoid (III) jpeg

Citiţi prima parte aici.
Citiţi a doua parte aici.

● Mircea Cărtărescu, Solenoid, Editura Humanitas, 2015.

Spuneam data trecută că tema cărţii este încercarea de evadare a protagonistului din propriul corp şi din realitate, din „mintea îmbrăcată în carne, din carnea îmbrăcată în cosmos“. Lumea e un puzzle multidimensional, o închisoare metafizică limitată de cele cinci simţuri şi între cele trei dimensiuni. În zbaterea sa prin viaţă şi prin cartier căutînd ieşirea-înălţarea-iluminarea, profesorul animat de un sentiment al predestinării încearcă să dezlege o ecuaţie în care, de fapt, se află înlănţuite toate necunoscutele lumii. Nimic nu e insignifiant pentru că nimic nu e ceea ce pare a fi într-o dimensiune paralelă („nu-mi puteam permite să ignor nici un por al enormului burete în care trăiam: fiecare dintre ei putea fi Ieşirea“), de unde şi obsesia găsirii sensului-cifrului evadării din lume în orice însemn care este deopotrivă cod, ghid şi dovadă: personaje, locuri, obiecte, numere şi citate stranii, manuscrise în limbi necunoscute, obiecte imposibile, desene escheriene / cuburi rubikiene / benzi moebiusiene, tatuaje, teseracte şi politopi, teorii matematice şi de fizică, experimente anatomice şi onirice.

Protagonistul trăieşte în mijlocul unei hărţi la o scară mult prea mică pentru a avea perspectiva planului cosmic, a propriei sale dimensiuni limitate şi limitatoare: „Sîntem ca nişte oameni desenaţi pe o foaie, în interiorul unui pătrat. Nu putem trece de liniile negre, şi ne epuizăm scotocind, de zeci şi sute de ori, fiecare colţişor al pătratului ca să dăm de o fisură. Pînă cînd unul dintre noi înţelege deodată, pentru că a fost predestinat să înţeleagă, că nu se poate evada în planul foii. Că ieşirea, largă şi uşoară, e perpendiculară pe foaie, în inconcenvabila pînă atunci a treia dimensiune. Astfel încît, spre uluirea celor rămaşi între cele patru linii de pluş, alesul sparge deodată crisalida, întinde aripi enorme şi se-nalţă uşor, aruncîndu-şi umbra, de sus, în fosta lui lume.“ Este aceasta descrierea Înălţării? Căci ce este Înălţarea dacă nu Ieşirea, evadarea într-un plan superior?

Solenoidul devine agentul evadării într-o altă dimensiune. Tehnic vorbind, solenoidul este un producător de cîmp electromagnetic care modifică proprietățile spațiului din jur şi, implicit, percepția umană. Casa protagonistului este construită pe un solenoid care modifică cîmpul gravitaţional, ceea ce face posibile minunatele acuplări în levitaţie cu Irina, alături de care, în cele din urmă, profesorul se va retrage din lume în dimensiunea metaforică a dragostei (apropo, asemenea efectului fluturelui, finalul poate fi consecinţa unui mic gest de la pagina 91 a cărţii). Bucureştiul, fabulosul oraş decrepit, se află pe o serie de solenoizi care, în cele din urmă, îi vor asigura înălţarea în cea mai spectaculoasă scenă a cărţii. Importanţa solenoidului rezidă tocmai în înfrîngerea legii gravitaţionale. Dar un solenoid este şi o figură matematică ce ţine de topologie, de geometrie: solenoidul este un atractor matematic care organizează ce e iregular, care ordonează tot ce e difuz. La nivel narativ, toate personajele importante din carte sînt nişte atractori: şi inventatorul, şi colegii de cancelarie, şi Irina, şi bibliotecarul… Din acest punct de vedere, importanţa solenoidului rezidă în aglutinarea informaţiilor şi a experienţelor din toate sferele cunoaşterii. Pentru că această carte oferă o desfăşurare de forţe care depăşesc planul literar. Manuscrisul profesorului este, în acelaşi timp, un tratat de parazitologie fantasy, cu elemente de matematică abstractă, fizică teoretică şi istorie alternativă.

De fapt, ce este manuscrisul profesorului? A fost eşecul său literar real sau lungul său poem intitulat „Căderea“ a depăşit cu mult, nu orizontul de aşteptare, dar pe cel de înţelegere al celor care se ocupau şi se pricepeau „doar“ la literatură? Naratorul acestui disperat manuscris nu vrea să fie încă un fals profet literar: „Nu trebuie să scrii cu adevărat decît Biblii, decît evanghelii“. De aceea, manuscrisul său, deopotrivă elegiac şi halucinant, grotesc şi sublim, dezolant şi spectacular, flamboaiant şi plin de compasiune, oniric şi paranoic, criptic şi cartografic, vizionar şi agnostic, şi al cărui singur destin posibil este distrugerea prin foc, se vrea o posibilă teodicee (după cum l-a numit Radu Vancu), o evanghelie alternativă şi tragică ce conţine o Apocalipsă fără Geneză, evanghelia unui Ales care, trimis „cu mesaj de izbăvire“ în lumea sarcopţilor scabiei, eşuează să-i mîntuiască (întregul episod este uluitor), aşa cum altădată un alt trimis în lumea fiinţelor umane s-a înălţat la Ceruri lăsîndu-ne în aceeaşi necunoaştere-disperare-conştiinţă-condiţie tridimensională.

La nivelul creaţiei cărtăresciene, Solenoid semnifică şi un „nod de operă“ prin felul în care, ca un atractor narativ, atrage toate mărcile, temele, obsesiile literare din toate celelalte cărţi ordonîndu-le într-o schemă piramidală. Asemenea lumii subterane dezvăluite odată cu înălţarea Bucureştiului, Solenoid ascunde legături cu toate celelalte cărţi ale sale, cu care comunică, din care se „hrăneşte“ şi deasupra cărora se înalţă. Primele două sute de pagini vin dinspre Orbitor, după care romanul se populează cu vizitatorii, entităţile misterioase din jurnale, revizitează topografia Nostalgiei şi aventurile identitare adolescentine din Travesti, pagini întregi fiind poezie la propriu, bucăţi desprinse parcă din marile sale poeme de altădată. Şi tot aşa, se pot face nenumărate legături şi analogii.

În receptarea de pînă acum a cărţii s-au făcut destule referinţe la Pynchon (idolul declarat al lui Cărtărescu), dar şi la alte mari nume, de altfel foarte evidente, din literatura lumii. Unul este Kafka – descinderea în lumea sarcopţilor scabiei fiind o metamorfoză teologică kafkian-swiftiană, deşi la fel de bine poate fi invocat filmul din 1966 Fantastic Voyage de Richard Fleischer, în care echipajul unui submarin este trimis cu o misiune de salvare în sistemul circulator al unui savant. Un altul este Borges (în Solenoid apare, la un moment dat, chiar un Aleph, nu doar tema bibliotecarului, a manuscrisului, a conspiraţiei tlöniene), apoi Nabokov (în ceea ce priveşte limbajul sofisticat, cu un lexic de o varietate ameţitoare, împrumutat din toate domeniile; numai Cărtărescu poate folosi „pusilanimitate“ în loc de „frică“), sau, de la noi, Arghezi (Cimitirul Buna-Vestire fiind cea mai „cărtăresciană“ operă din literatura română). Pot fi însă invocate şi alte nume cu care Cărtărescu împarte măreţia literară: istoriile celor doi Nicolae, Minovici şi Vaschide, personaje reale cu biografii ţesute în ficţiunea cărtăresciană, seamănă cu ceea ce face E.L. Doctorow în Ragtime; iar prin amplitudinea narativă, David Mitchell ar putea fi din aceeaşi ligă.

Dar Solenoid este, conştient/voluntar sau nu, şi un extraordinar atractor al unor idei/motive prezente în cultura populară a acestei epoci. Dacă e să mă refer doar la cinematografie, spre exemplu, cineva a adus în discuţie Interstellar al lui Christopher Nolan prin tema spaţiului/timpului paralel, deşi ar fi trebuit mers la modelul Odiseii spaţiale 2001 a lui Kubrick, mai ales pentru scena în care protagonistul, urmărind-o pe Ştefana, se întîlneşte pe sine copil. Eu aş menţiona şi Prometheus, prequel-ul Aliens-ilor regizat de Ridley Scott (de altfel, imaginarul tehno-gotic şi maşinăria organică a scaunului stomatologic din podul casei-vapor are destule în comun cu creaţiile mecanomorfe, biomecanice ale lui H.R. Giger, creatorul xenomorfului din seria Alien, care este, de fapt, un parazit supradimensionat precum cei din dioramele fabricii părăsite), unde, ca şi în cazul statuii Damnării care-l striveşte pe pichetistul Virgil, un Inginer al Universului îl sfarmă pe omul care îndrăzneşte să-l întrebe sensul vieţii. Sau Martyrs de Pascal Laugier, un horror pe tema martirajului indus ca posibilă cale de iluminare. Dar la fel de bine ar putea fi invocate şi alte opere ale cinematografiei SF, de vreme ce Solenoid este el însuşi un blockbuster narativ: o epopee plină de compasiune şi tragism (niciodată Cărtărescu n-a fost atît de tragic) a cărei frumuseţe stilistică şi al cărei imaginar spectacular sînt concurate doar de profunzimea întrebărilor şi semnificaţiilor.

Despre această carte se va scrie oricum multă vreme de aici încolo fără ca vreodată să avem impresia că i s-a contemplat suficient mecanismul, că toate legăturile au fost întrevăzute, că a fost cu adevărat şi definitiv „citită“. Asemenea solenoidului, cîmpul de semnificaţie al operei cărtăresciene se va modifica la infinit în interacţiunea cu fiecare cititor. Pentru că aceasta este proprietatea unei capodopere.

Ascultaţi-l aici pe Mircea Cărtărescu în dialog cu Marius Chivu.

Pagina de autor a lui Marius Chivu aici.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Cât costă minivacanța de 1 Mai-Paște pe Valea Prahovei sau în stațiunea Padina-Peștera
În scurt timp începe minivacanța de 1 Mai-Paște (5 mai 2024), prilej de relaxare și călătorii. Două populare destinații sunt Valea Prahovei și stațiunea Padina-Peștera (Dâmbovița). Ofertele de cazare sunt multiple și variate.
image
Ce ascunde China în Wuhan. Misterele locului de unde a pornit pandemia, dezvăluite de un cunoscut vlogger român VIDEO
Cătălin Stănciulescu, vlogger-ul român devenit celebru pentru în peregrinările sale a făcut interviu cu fratele celebrului baron al drogurilor, Pablo Escobar, a vizitat Wuhan, locul din China de unde a pornit pandemia care a ucis zeci de milioane de oameni.
image
Zboruri din Sibiu, de la 200 de euro biletul. Care sunt destinațiile de vacanță
Se reiau cursele spre cinci destinații de vacanță din această vară, cu un total de zece frecvențe săptămânale, ce vor fi disponibile pentru rezervare la agențiile de turism cu care colaborează aeroportul din Sibiu.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.