Restructurarea politicilor de azil

George SOROS
Publicat în Dilema Veche nr. 608 din 8-14 octombrie 2015
Restructurarea politicilor de azil jpeg

Uniunea European─â trebuie s─â-┼či asume r─âspunderea pentru lipsa unei politici comune de azil. Aceast─â lacun─â a transformat cre┼čterea afluxului de refugia┼úi din acest an, dintr-o problem─â gestionabil─â, ├«ntr-o nou─â criz─â politic─â. Fiecare stat membru ┼či-a urm─ârit ├«n mod egoist propriile interese, ac┼úion├«nd adesea ├«mpotriva intereselor celorlal┼úi membri. Ceea ce a provocat panic─â ├«n r├«ndurile solicitan┼úilor de azil, ale opiniei publice ┼či ale autorit─â┼úilor responsabile cu men┼úinerea legii ┼či ordinii. Principalele victime r─âm├«n ├«ns─â solicitan┼úii de azil. 

UE are nevoie de un plan cuprinz─âtor pentru a r─âspunde crizei, un plan care s─â asigure controlul efectiv al fluxului solicitan┼úilor de azil, astfel ├«nc├«t acesta s─â se desf─â┼čoare ├«n siguran┼ú─â ┼či ├«n mod ordonat, ├«ntr-un ritm care s─â reflecte capacitatea de absorb┼úie a Europei. Pentru a fi cuprinz─âtor, planul trebuie s─â se extind─â dincolo de grani┼úele Europei. Men┼úinerea poten┼úialilor solicitan┼úi de azil ├«n amplasamentul lor actual sau ├«n proximitatea acestuia este mai pu┼úin nociv─â ┼či mult mai pu┼úin costisitoare. 

├Äntruc├«t originea crizei actuale este Siria, soarta popula┼úiei siriene trebuie s─â fie o prim─â prioritate. Nu trebuie ├«ns─â uita┼úi nici ceilal┼úi azilan┼úi ┼či migran┼úi. Planul european trebuie s─â fie ├«nso┼úit de o reac┼úie global─â, sub autoritatea ONU, cu implicarea statelor sale membre. Astfel, povara crizei siriene s-ar distribui asupra unui num─âr mai mare de state ┼či s-ar stabili totodat─â standarde globale de gestionare a problemelor migra┼úiei for┼úate ├«n general. 

Iat─â cele ┼čase puncte ale unui plan cuprinz─âtor. 

Mai ├«nt├«i, UE trebuie s─â accepte cel pu┼úin un milion de solicitan┼úi de azil pe an, ├«n viitorul apropiat. ┼×i aceast─â povar─â trebuie distribuit─â ├«n mod echitabil ÔÇô un principiu pe care o majoritate competent─â a reu┼čit, ├«n cele din urm─â, s─â-l stabileasc─â, cu ocazia summit-ului de pe 23 septembrie. 

Finan┼úarea adecvat─â este un factor critic. UE trebuie s─â furnizeze 15.000 de euro (16.800 de dolari) per azilant, pentru fiecare dintre primii doi ani, care s─â acopere costurile pentru cazare, s─ân─âtate ┼či educa┼úie ÔÇô ┼či care s─â fac─â acceptarea de refugia┼úi mai atr─âg─âtoare pentru statele membre. UE poate ob┼úine aceste fonduri emi┼ú├«nd obliga┼úiuni pe termen lung, prin folosirea capacit─â┼úii sale de ├«mprumut AAA mult subutilizate, ceea ce va avea ca avantaj suplimentar furnizarea unui stimul fiscal legitim pentru economia european─â. 

Este de asemenea important ca at├«t statelor, c├«t ┼či solicitan┼úilor de azil s─â li se ├«ng─âduie s─â-┼či exprime preferin┼úele, folosind c├«t mai pu┼úine constr├«ngeri. Plasarea refugia┼úilor acolo unde ├«┼či doresc ÔÇô ┼či acolo unde s├«nt dori┼úi ÔÇô este o condi┼úie

a reu┼čitei.

├Än al doilea r├«nd, UE trebuie s─â coordoneze efortul global ├«n vederea furniz─ârii de fonduri corespunz─âtoare Libanului, Iordaniei ┼či Turciei, pentru a sprijini cele patru milioane de refugia┼úi care tr─âiesc ├«n momentul de fa┼ú─â ├«n aceste ┼ú─âri. 

P├«n─â acum, au fost ob┼úinute numai o parte din fondurile necesare pentru a acoperi nevoile de baz─â. Dac─â includem educa┼úia, formarea profesional─â ┼či alte nevoi esen┼úiale, costul anual per refugiat este de cel pu┼úin 5000 de euro ÔÇô ├«n total, 20 de miliarde de euro. Ajutorul UE pentru Turcia, chiar dac─â dublat s─âpt─âm├«nile trecute, ├«nsumeaz─â p├«n─â acum doar un miliard.

├Än plus, UE trebuie s─â sus┼úin─â crearea unor zone economice speciale, cu un statut comercial preferen┼úial ├«n regiune, incluz├«nd Tunisia ┼či Marocul, pentru a atrage investi┼úii ┼či a genera locuri de munc─â at├«t pentru localnici, c├«t ┼či pentru refugia┼úi. 

UE ar trebui s─â investeasc─â anual, ├«n ┼ú─ârile din proximitatea frontului, cel pu┼úin 8-10 miliarde de euro, restul sumei fiind furnizat de SUA ┼či de restul lumii. Aceste fonduri pot fi ad─âugate la cuantumul obliga┼úiunilor pe termen lung, emise pentru sus┼úinerea solicitan┼úilor de azil din Europa. 

├Än al treilea r├«nd, UE trebuie s─â demareze imediat ├«nfiin┼úarea unei Agen┼úii pentru Azil ┼či Migra┼úie, unic─â pentru ├«ntreaga Uniune, ┼či, apoi, a unui corp unic de paz─â a frontierelor UE. C├«rpeala actual─â, cu 28 de sisteme separate de azil, nu func┼úioneaz─â: e costisitoare, ineficient─â ┼či produce rezultate extrem de incoerente ├«n stabilirea dreptului de azil. Noua agen┼úie ar reglementa treptat procedurile, ar stabili norme comune pentru for┼úele de munc─â ┼či antreprenoriat, cu beneficii pe m─âsur─â, ┼či ar elabora o politic─â eficient─â de repatriere a migran┼úilor care nu se calific─â pentru azil, cu respectarea drepturilor omului.

├Än al patrulea r├«nd, trebuie stabilite rute sigure pentru solicitan┼úii de azil, ├«ncep├«nd cu colectarea lor din Grecia ┼či Italia ┼či transportarea lor c─âtre ┼ú─ârile de destina┼úie. Acesta este un punct foarte important pentru a elimina panica. Urm─âtorul pas logic este extinderea acestor rute sigure p├«n─â la linia frontului ┼či reducerea astfel a num─ârului migran┼úilor care aleg traversarea periculoas─â a Mediteranei. Dac─â solicitan┼úii de azil ar avea o ┼čans─â rezonabil─â s─â ajung─â, ├«n cele din urm─â, ├«n Europa, ar dori ├«n mai mic─â m─âsur─â s─â-┼či p─âr─âseasc─â ┼úara de origine. Asta ar implica negocieri cu ┼ú─ârile de la linia frontului, ├«n cooperare cu Agen┼úia ONU pentru Refugia┼úi, ├«n vederea deschiderii unor centre de primire ÔÇô cu Turcia ca prioritate. 

Reglement─ârile operative ┼či financiare elaborate de UE ar trebui s─â fie folosite pentru stabilirea de standarde globale pentru gestionarea solicitan┼úilor de azil ┼či a migran┼úilor. Aceasta ar fi cel de-al cincilea punct al planului cuprinz─âtor. 

├Än sf├«r┼čit, pentru a primi ┼či a integra anual peste un milion de solicitan┼úi de azil ┼či de migran┼úi, UE trebuie s─â mobilizeze sectorul privat ÔÇô ONG-uri, organiza┼úii religioase ┼či ├«ntreprinderi ÔÇô pentru a le atrage ca sponsori. 

Exodul provocat de o Sirie sf├«┼čiat─â de r─âzboi nu ar fi trebuit s─â devin─â o criz─â. A evoluat ├«n timp, a fost u┼čor de prev─âzut ┼či ar fi fost lesne gestionabil de c─âtre Europa ┼či comunitatea interna┼úional─â. Primul ministru maghiar Viktor Orb├ín a conceput, la r├«ndul s─âu, un plan cu ┼čase puncte, pentru a r─âspunde acestei crize. Dar acest plan, care pune siguran┼úa grani┼úelor mai presus de drepturile omului ÔÇô ale solicitan┼úilor de azil ┼či ale migran┼úilor ÔÇô, amenin┼ú─â s─â dezbine ┼či s─â distrug─â UE prin renun┼úarea la valorile care au consacrat-o ┼či prin violarea legilor menite s─â o guverneze. 

UE trebuie s─â r─âspund─â cu o politic─â de azil veritabil─â, care s─â pun─â cap─ât panicii ┼či suferin┼úelor umane inutile. 

George Soros este pre┼čedintele funda┼úiilor Soros Fund Management ┼či Open Society.  

┬ę Project Syndicate, 2015.

traducere de Matei PLE┼×U  

Foto: wikimedia commons

p 23 jpg
Preocuparea pentru suflet
Func╚Ťionarea uman─â f─âr─â ÔÇ×angajament sufletescÔÇŁ, ca s─â spunem a╚Öa, f─âr─â ardoarea sau entuziasmul pe care ├«l provoac─â cultivarea thymos-ului sau pneuma, este condamnat─â s─â e╚Öueze pe termen mediu ╚Öi lung ╚Öi s─â provoace o criz─â intern─â ├«n democra╚Ťia liberal─â modern─â.
Spa╚Ťiul vital al lui Putin ÔÇô interviu cu Slawomir SIERAKOWSKI jpeg
Spa╚Ťiul vital al lui Putin ÔÇô interviu cu Slawomir SIERAKOWSKI
ÔÇ×Istoria Rusiei are o singur─â regul─â simpl─â: sfera de influen╚Ť─â a Moscovei se termin─â acolo unde s-a oprit ultima dat─â.ÔÇŁ
Les Autres jpeg
Les Autres
S─â transplantezi ╚Öi s─â altoie╚Öti oameni este cu totul altceva, e alt nivel de performan╚Ť─â.
Merkel și Zemmour, sfîrșit și debut european cu nori cenușii la orizont jpeg
Merkel și Zemmour, sfîrșit și debut european cu nori cenușii la orizont
Ce va fi, oare, cu motorul franco-german al Europei? Va continua s─â func╚Ťioneze, chiar dac─â nu la tura╚Ťii maxime?
O amintire jpeg
O amintire
Soboul era membru ├«n Comitetul Central al Partidului Comunist Francez, director al Institutului pentru istoria Revolu╚Ťiei franceze ╚Öi membru ├«n redac╚Ťia revistei Annales.
Migran╚Ťii ca muni╚Ťie de r─âzboi ╚Öi adecvarea Vestului la agresor jpeg
Migran╚Ťii ca muni╚Ťie de r─âzboi ╚Öi adecvarea Vestului la agresor
E vorba de un r─âzboi hibrid, a admis ╚Öefa Comisiei Europene. Dar cine e agresorul? Dar ╚Ťinta? ╚śi cum e ap─ârarea ei?
Vederi din Nisa jpeg
Vederi din Nisa
Nisa este cel mai frumos cadou pe care l-a făcut Napoleon al III-lea francezilor și tare mă tem că și cel mai durabil.
Fuga din paradis jpeg
Fuga din paradis
C├«nd nu s-a mai putut s─âri sau catapulta peste zid, fuga a devenit ┼či ├«n Berlin o aventur─â care costa via┼úa.
ÔÇ×O idee ├«n min╚Ťile noastreÔÇŁ: ce ├«nseamn─â s─â fii american atunci c├«nd nu e╚Öti n─âscut ├«n America jpeg
ÔÇ×O idee ├«n min╚Ťile noastreÔÇŁ: ce ├«nseamn─â s─â fii american atunci c├«nd nu e╚Öti n─âscut ├«n America
America era deja o ÔÇ×superputereÔÇŁ atunci c├«nd amenin╚Ťa valorile tradi╚Ťionale ale lumii de care au fugit imigran╚Ťii.
De ce au fost inunda╚Ťiile germane catastrofale jpeg
De ce au fost inunda╚Ťiile germane catastrofale
├Än Germania, tot mai multe voci acuz─â autorit─â╚Ťile de o neglijen╚Ť─â ├«nc─â insuficient probat─â, care ar fi inclus omisiunea de avertizare (eficient─â) a popula╚Ťiei afectate ├«n leg─âtur─â cu pericolul dat.
Merkel, Biden, ne├«n╚Ťelegerile transatlantice ╚Öi provoc─ârile globale jpeg
Merkel, Biden, ne├«n╚Ťelegerile transatlantice ╚Öi provoc─ârile globale
Istoria pare a fi urmarea unor suite de ne├«n╚Ťelegeri ╚Öi de disonan╚Ťe cognitive.
Biden și drepturile omului jpeg
Biden și drepturile omului
Biden l-a criticat pe pre╚Öedintele chinez Xi Jinping, repro╚Ö├«ndu-i c─â nu are nici ÔÇ×o fibr─â democratic─â ├«n corpul s─âuÔÇŁ.
Gra╚Ťierea preziden╚Ťial─â ├«n SUA, o ├«ncurc─âtur─â din vremea monarhiei jpeg
Gra╚Ťierea preziden╚Ťial─â ├«n SUA, o ├«ncurc─âtur─â din vremea monarhiei
Nesocotirea flagrant─â de c─âtre Trump a inten╚Ťiei originale a gra╚Ťierii preziden╚Ťiale a fost doar una dintre multele provoc─âri cu care acesta a confruntat sistemul politic stabilit prin Constitu╚Ťia SUA.
Despre zmeul COVID cel rău și Vaccin Frumos care l va răpune jpeg
Despre zmeul COVID cel rău și Vaccin-Frumos care-l va răpune
Cine va plăti spartele oale economice ale lockdown-urilor gestionate prost?
ÔÇ×CazulÔÇŁ Mila jpeg
ÔÇ×CazulÔÇŁ Mila
Se declanșează o întreagă campanie de ură contra ei, fiind acuzată de islamofobie.
Destituire ╚Öi interdic╚Ťie imediat─â pentru Trump jpeg
Destituire ╚Öi interdic╚Ťie imediat─â pentru Trump
Trump a ├«ncercat s─â submineze procesul democratic cu perseveren╚Ť─â.
Pre╚Ťul capitul─ârii lui Merkel ├«n fa╚Ťa ╚Öantajului maghiar ╚Öi polonez jpeg
Pre╚Ťul capitul─ârii lui Merkel ├«n fa╚Ťa ╚Öantajului maghiar ╚Öi polonez
Existen╚Ťa ├«ns─â╚Öi a Uniunii Europene se afl─â ├«n pericol. ╚śi totu╚Öi, conducerea UE r─âspunde cu un compromis.
Revolu╚Ťia ÔÇ×coifurilor de staniolÔÇŁ jpeg
Revolu╚Ťia ÔÇ×coifurilor de staniolÔÇŁ
Trebuie s─â muncim mai mult pentru a comunica ╚Öi pe ├«n╚Ťelesul ÔÇ×pro╚ÖtilorÔÇŁ, al c─âp╚Öunarilor, al badantelor.
ÔÇ×Un exerci╚Ťiu de a r─âm├«ne conecta╚ŤiÔÇŁ  ÔÇô interviu cu Ioana TRAIST─é, co fondatoare a Cercului Donatorilor din Bruxelles jpeg
ÔÇ×Un exerci╚Ťiu de a r─âm├«ne conecta╚ŤiÔÇŁ ÔÇô interviu cu Ioana TRAIST─é, co-fondatoare a Cercului Donatorilor din Bruxelles
E necesar, mai ales acum, să păstrăm energia de a face împreună lucruri care să aibă un impact.
Jurnal londonez de pandemie jpeg
Jurnal londonez de pandemie
├Än iunie, unul dintre cele mai a╚Öteptate ╚Öi intense momente a fost cel al redeschiderii faimoasei (╚Öi aglomeratei, ├«n condi╚Ťii normale) zone comerciale West End din Londra.
Abordarea olandez─â: spa╚Ťiu ╚Öi responsabilitate individual─â jpeg
Abordarea olandez─â: spa╚Ťiu ╚Öi responsabilitate individual─â
Olandezii au fost printre primii care au adoptat ideea de imunitate de grup, iar carantina implementat─â ├«n Olanda a primit numele de ÔÇ×carantin─â inteligent─âÔÇŁ.
În gaura cheii jpeg
În gaura cheii
Clepsidra pandemiei din 2020 se z─âre╚Öte prin gaura ├«ntunecat─â a cheii.┬áFiecare┬ávine ├«n vremurile de Covid-19 drept o eliberare de la ananghie. Credin╚Ťa este cheia ce se potrive╚Öte g─âurii ei.
La Sagrada desnuda jpeg
La Sagrada desnuda
Gripa asta ÔÇ×simpl─âÔÇŁ a oprit Spania ├«n loc. A blocat-o, este anchilozat─â ├«n acest moment, ╚Öi nu doar din punct de vedere turistic.
Noua religie atee din Apus jpeg
Noua religie atee din Apus
E o orbire iscat─â de vedeniile unei noi religii atee, propov─âduite de frunta╚Öii actualei revolu╚Ťii culturale neomarxiste.

Adevarul.ro

image
Implica┼úiile distrugerii cruci┼č─âtorului Moskva, nava amiral a flotei ruse la Marea Neagr─â | adevarul.ro
Atacul asupra crucisatorului Moskva", nava-amiral a flotei ruse la Marea Neagra, are valoare simbolica si militara, spune profesorul Michael Petersen, citat de BBC. Nava ...
image
Topul celor mai valoroase monumente istorice lăsate în ruină. De ce nimeni nu le-a îngrijit VIDEO | adevarul.ro
O multime de monumente istorice faimoase din judetul Hunedoara nu au mai fost ingrijite si restaurate de mai multe decenii.