● Patricia Kopacinskaia, violonista din Elveția originară din Basarabia, cunoscută pentru faptul că uneori interpretează în picioarele goale, va concerta pe 1 septembrie la Sala Palatului din București, într-unul din concertele de deschidere a Festivalului „George Enescu“, alături de Orchestra Filarmonicii din Berlin (!!!) dirijată de Kirill Petrenko, renumit la rîndul său pentru „jocul de scenă“, dacă-i putem spune așa. Va fi probabil o nebunie, mai ales pentru cei care-și doresc, poate, ceva mai mult decît „simpla“ muzică simfonică. Patricia Kopacinskaia nu cîntă pentru prima oară la București, unde, la un moment dat, a făcut un spectacol memorabil împreună cu regretata pianistă Mihaela Ursuleasa, cîn-tînd o piesă trăsnită de John Cage. (Andrei Manolescu)

● Colecția „Biografii romanțate“ de la Editura Polirom a debutat cu primele trei volume: Brâncuși sau cum a învățat țestoasa să zboare, de Moni Stănilă, Caragiale. Scrisoarea pierdută, de Bogdan-Alexandru Stănescu, și Enescu. Caiete de repetiții, de Dan Coman. Scriitori de azi revizitează „viețile“ unor clasici. (Ana Maria Sandu)

● Luni, 9 septembrie, de la ora 19,30, va avea loc, la Sala Mare a Teatrului Național București, un concert inedit: reinterpretarea celor două Rapsodii române ale lui George Enescu într-o cheie complet nouă, de jazz. Aranjamentul muzical e semnat de Teodora Enache și Călin Grigoriu. Pentru prima oară în lume, Rapsodiile vor fi cîntate vocal. Alături de Teodora Enache (voce), vor urca pe scenă și Călin Grigoriu (chitară), israelianul Joca Perpignan (percuție braziliană) și invitatul special Răzvan Suma (violoncel). Concertul va avea loc în reprezentație unică. (Matei Pleșu)

● În perioada 4-8 septembrie are loc Bucharest International Dance Film Festival, unde puteți urmări, printre altele: cine(dans)concert cu Karpov not Kasparov, „Love in the Age of the Virtual“ – o selecție de filme pentru adolescenți, sau selecția de filme și performance-uri de dans „Emotional Bodies“. Programul complet pe www.bidff.ro. (Cristina Ștefan)

● Troițele și crucile de hotar. Dacă tot s-a ajuns la momentul ridicol, dacă n-ar fi tragic, de a ne număra morții pentru a justifica existența crucilor din cimitire, un inventar riguros al acestor monumente ale culturii tradiționale se impune de la sine. Nu numai în județul Olt, unde proiectul a prins rădăcini și continuă să se dezvolte – a se vedea volumul Caietele etnofolclorice ale Oltului. Troiţele şi crucile de hotar. Rolul şi semnificaţiile acestora în viaţa aşezărilor rurale din judeţul Olt, întocmit de Gabriela Rusu-Păsărin și Valeriu Ciurea –, ci pe tot cuprinsul țării. În sate uitate de lume și mutate de la noi, asemenea monumente dau măsura unei autentice vieți cultural-religioase. (Ruxandra Mihăilă)

● A Black Lady Sketch Show, lansat la începutul lunii august pe HBO Go. Scris de Robin Thede și produs de Issa Rae, ambele apărînd și în show. Un sezon cu șase episoade de comedie care se duce, de multe ori, în zona meta: feminism și contra lui, rasism și asimilarea acestuia în zonele de discurs afro-american, violență și pop culture ca pretext și totodată suport pentru cultura generală, imagini care acoperă toată aria de preocupări contemporane și fricile care vin odată cu ele, de la necesitatea de a purta ma-chiaj la locul de muncă pentru a evita să ajungi să joci întîmplător rolul unui zombie în The Walking Dead pînă la a se vorbi despre tine că ai avea „bald eyes“ dacă nu porți gene false cînd ieși din casă. Un umor incredibil, o caricaturizare dusă la extrem, în episoade scurte ce tratează, laolaltă, lumea LGBT de culoare, frivolitățile feminine (re)curente, discursurile mistice ale autorilor autoproclamați ca fiind de succes, tradiții și obiceiuri, femei invizibile cu cariere fabuloase, stereotipuri de gen, un veritabil old vs. new ca mentalități, atitudini, ecou în societate. (Anca Zaharia)