Mistificţiuni salutare: Mircea Anghelescu – 80

Publicat în Dilema Veche nr. 883 din 11 - 17 martie 2021
Mistificţiuni salutare: Mircea Anghelescu – 80 jpeg

Pe Mircea Anghelescu l-am întîlnit prima oară la cursurile doctorale pe care le deschidea cu verbu-i caracteristic, provocator şi grav, la fel ca-n predicile lui Meister Eckhart, apăsînd pe fiecare cuvînt, cu avertismentul: „Bună ziua... Este deja prea tîrziu”. S-a dovedit a fi, asemenea lui Mihai Zamfir, un excelent mobilizator de oaste. Îi cunoşteam deja textele din România literară, pe care o citeam regulat, de cîţiva ani buni. Mă impresionase în acele cronici deplina sa deschidere către scriitorii mai tineri, nu doar către numele consacrate ale literelor noastre. A scris cîteva texte comprehensive şi despre reprezentanţi ai generaţiei mele clujene, de curînd botezate de către Alex Goldiş, drept douămiicinciste. Mai tîrziu, la susținerea în catedră, mi-a atras atenția să nu exagerez, pe versantul cercetării mele doctorale, în a asocia în chip iremediabil resurecția efectului (în dauna semnificației) cu figura lui Steinhardt. Să mă feresc de driblinguri periculoase şi de suprainterpretări, să îmi triez bine resursele. S-ar spune că îmi intuia excelent febrilitatea căutărilor, mai vechile porniri pasional-eseistice, şi căuta să mă echilibreze. Nu pot spune că nu mi-au fost de folos acele sfaturi, din contra, mi-am recitit, nu o dată, teza (şi mai apoi cartea) avînd în minte acele observaţii-far. Mircea Anghelescu mi-a oferit, atunci, chiar de la începutul luminoaselor noastre dialoguri academice, nu doar un cec în alb (prin încrederea şi, aş spune, prietenia cu care m-a întîmpinat în acest mediu bucureştean pînă atunci în mare parte străin mie), ci şi o hîrtie de turnesol. Ulterior m-a îndemnat să public mai des în presa noastră culturală, mi-a spus că sînt un tînăr înzestrat pentru critică şi că e nevoie acolo (şi) de semnătura mea, mai ales în acest context al împuţinării tot mai vizibile a numărului criticilor noştri de întîmpinare, retraşi ori migratori adesea înspre sferele cercetării (strict) academice.

Deschiderile cronicilor sale către universul textelor memorialistice, către orizontul recuperator al istoriilor literare ori către naraţiunile traumatice se împleteau cu excelenta ancorare în prezent, cu grija delimitării faţă de iluziile şi capcanele de orice fel, de la cele literare pînă la cele specifice cercetărilor doctorale. Arma cea mai puternică a profesorului şi a criticului mi s-a părut, citindu-l ori ascultîndu-l vorbind, tocmai realismul viziunii sale, dublat în chip firesc de valorile echilibrului, ale prudenţei, şi de o ineluctabilă charismă. Sînt aproape sigur că a produs fascinaţie în jurul său, printre generaţiile trecute care l-au avut drept profesor ori în raport cu acei tineri ori cercetători cu care a intrat în contact, şi ştiu că acest fapt nu s-a datorat doar alurii sale dandy, amintind de rolurile unui celebru actor român grizonant, cu mare succes în special în rîndurile publicului feminin (spre a nu lăsa loc de discuţii hermetice, mă refer la Ion Dichiseanu). L-am simţit pe profesorul Anghelescu ca fiind un intelectual interesat nu numai de tangenţa specificităţii cu literarul în cercetările doctorale, ci şi de gestionarea resurselor ori de aspectele tehnice ale comunicării cu studenţii. Îl defineau promptitudinea cu care răspundea mail-urilor acestora şi solidaritatea stimulativă pe care o degaja în raport cu ei. Răspunsurile sale erau mereu bine cumpănite. Dacă pentru noi era „deja prea tîrziu”, cum ne spunea, stimulîndu-ne, în schimb, acorda timp fiecăror întrebări, nedumeriri, ezitări. L-am resimţit, totodată, ca pe un excelent complement al profesorului coordonator al tezei; de o parte, se afla Mihai Zamfir, cu suflul său inspirator, care reuşea, cu tactul şi cu erudiţia binecunoscute, să biruiască asupra ezitărilor mele intelectuale, iar de cealaltă, era profesorul Anghelescu, care se preocupa de aspectul tehnic, de organizarea materialului, de proporţionalitatea referinţelor, de mobilizarea noastră generală. Esprit de finesse şi esprit de géométrie. De altfel, Şcoala doctorală de la Literele bucureştene nu duce defel lipsă de asemenea profesori. În cadrul sesiunilor de comunicări, dialogurile cu Ion Bogdan Lefter durau, de exemplu, pînă seara, în felul lor pasionant, polemic, incitant.

Ce am învăţat sau ce am folosit din experienţa întîlnirilor livreşti ori doctorale cu Mircea Anghelescu? Voi da, aici, din raţiuni de spaţiu, doar un exemplu, pe care îl consider suficient de relevant. În cartea mea Vîrstele subversiunii i-am împrumutat şi adaptat cu folos, în urma unei lecturi pasionante a unuia dintre studiile sale, preocupările legate de termenul de mistificţiune, în accepţia luminoasă, adversativă, pe care istoricul literar a avut-o în vedere: „În literatură însă, mistificările nu sînt doar «altceva decît pretind» să fie, nişte contrafaceri care, odată dovedite, îşi pierd orice valoare. Pentru a putea înşela gustul şi competenţa unor cititori, fie şi numai pentru o clipă, aceste mistificări – termenul francez supercherie e mai cuprinzător şi mai sugestiv, avînd şi o nuanţă de sfidare, de provocare – trebuie să inspire prin ele însele încredere, să sugereze calităţi pe care le-ar avea şi originalul”. Era subliniată astfel incompatibilitatea noţională cu, de pildă, procesul plagiatului: „mistificările presupun creaţia efectivă a unor texte, o participare, fie şi de un tip aparte, la procesul literar, pe care îl reflectă şi-l îmbogăţesc în acelaşi timp – pe cînd plagiatul este o operaţiune artizanală care acoperă un furt, iar rezultatul său nu mai priveşte defel literatura” (vezi Mistificţiuni. Falsuri, farse, apocrife, pastişe, pseudonime şi alte mistificaţii în literatură, Editura Compania, 2008).

Dacă, de pildă, aş echivala în frazele de mai sus ale lui Mircea Anghelescu „literatura” cu Dumnezeu, „mistificţiunile” cu teologumenele, iar „plagiatul” cu erezia, aş putea dobîndi o idee destul de clară asupra contribuţiei steinhardtiene în zona eseului teologic şi asupra relaţiei pe care acesta o dezvoltă în interiorul sau la periferia dogmei, pe traseele insolite ale existenţialismului creştin, nicidecum, însă, în vecinătatea ereziei. Între altele, este doar una dintre probele irefutabile ale unei influenţe salutare, pentru care sînt extrem de recunoscător.

Adrian Mureşan este eseist şi critic literar. Cea mai recentă carte: Vîrstele subversiunii. N. Steinhardt şi deconstrucţia utopiilor, Editura OMG, 2020.

Sursa foto: Radio România Cultural

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Amenda primită de o pensionară din Brașov pentru că a plantat flori în grădina blocului. „Este anormal ce se întâmplă”
Poliţia Locală Braşov a dovedit exces de zel în cazul unei femei de 76 de ani care a plantat câteva flori în zona verde a blocului în care locuia, potrivit bzb.ro.
image
Nike și Adidas, bătute de niște fete fâșnețe: invenția unei companii elvețiene fascinează lumea FOTO
Giganții de pe piața încălțărilor de alergare au înregistrat un eșec rar după un maraton major. La Boston, primele trei locuri din clasamentul feminin au fost ocupate de atlete care au purat alte mărci.
image
Joaca de-a vremea. Posibila cauză a inundațiilor catastrofale din Dubai, ploaia artificială VIDEO
Despre „însămânțarea norilor” se vorbește de mult timp, iar tehnica este folosită în multe țări care au probleme mari din cauza secetei. Sunt voci care spun că vremea ciudată din Dubai este legată de ploaia artificială creată acolo pentru a mai îmblânzi vremea.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.