Teatru pentru adolescenţi

Publicat în Dilema Veche nr. 623 din 28 ianuarie - 3 februarie 2016
Teatru pentru adolescenţi jpeg

Pisica verde de Elise Wilk. Regia: Bobi Pricop; scenografia: Irina Moscu. Cu: Dragoș Maftei, Ioana Corban, Alex Iurașcu, George Cocoș, Carmen Mihalache, Camelia Dilbea. Teatrul „Luceafărul“, Iaşi.

Redescoperit în ultima vreme în România, teatrul pentru adolescenţi a fost ignorat mult timp chiar de instituţiile care ar fi trebuit să-l producă. Deşi unele teatre sînt destinate din titulatură „copiilor şi tineretului“, publicul vizat de strategiile repertoriale a fost, cu puţine excepţii, cel sub 8 ani. Vina se împarte între managerii instituţiilor respective (pentru lipsa de viziune) şi finanţator (Primăria locală) pentru care spectatorul „teatrului de copii“ are pînă în 8-10 ani (relaţia instituţiilor de cultură cu finanţatorul, de regulă nespecialist în cultură, dar „atoateştiutor“, a fost subiectul multor articole de presă, mai ales în ultimul an, cînd ciocnirile între cele două părţi au luat forma unor scandaluri naţionale). Rezultatul este pierderea unui public care a depăşit vîrsta spectacolelor cu Cei trei purceluşi şi care nu se regăseşte nici în oferta teatrului pentru adulţi. Adolescenţii reprezintă un public incomod şi curios, care trece printr-o perioadă de transformări, în care relaţiile cu sine şi cu cei din jur se modifică şi care are nevoie să se confrunte cu propria nesiguranţă. Spectacolele trebuie să-i ches­tioneze universul, să-i discute temerile şi entuziasmul, să abordeze teme considerate tabu acasă sau la şcoală. În acelaşi timp, teatrul trebuie să găsească formele de expresie apropiate de acest public pretenţios, dificil de cucerit astăzi, cînd tehnologia este acaparantă. Poate mai mult decît în cazul spectacolelor destinate altor categorii de public, în cazul celor pentru adolescenţi este esenţial în egală măsură ce şi cum spui.

Dintre artiştii care explorează universurile adolescentine, Mihaela Michailov şi Radu Apostol lucrează în Bucureşti, la Centrul de Teatru Educaţional Replika, Leta Popescu şi colegii ei de la Asociaţia Reciproca şi Asociaţia Reactor de Creaţie şi Experiment în Cluj. Sînt două dintre puţinele iniţiative cu programe constante pentru publicul tînăr.

Regizorul Bobi Pricop a montat la Teatrul pentru copii şi tineret „Luceafărul“ din Iaşi Pisica verde, probabil cea mai cunoscută şi jucată piesă de teatru pentru adolescenţi a unui autor autohton. Elise Wilk a scris-o în Programul de practică teatrală pentru Regiunile de Nord şi Nord-Vest, ediţia a doua, 2012 (multe lucruri bune sînt legate de acel proiect iniţiat de Theo Marton la Tîrgu Mureş, de la dramaturgul Csaba Székely la regizoarea Leta Popescu sau actorul Rareş Florin Stoica). Pisica verde dezvăluie universul adolescenţilor dintr-un oraş de provincie, iar ceea ce frapează este absenţa părinţilor din lumea copiilor, chiar şi atunci cînd ei sînt prezenţi fizic. Copii cu părinţi plecaţi la muncă în străinătate, din familii disfuncţionale, cu părinţi divorţaţi sau decedaţi sau cu părinţi care nu le înţeleg sau nu le cunosc problemele. Textul redă, poetic şi crud, însingurarea tinerilor, mascată de teribilismul vîrstei. O dragoste neîmpărtăşită, o obsesie, o seară în club terminată prost, cîteva minciuni aparent nevinovate şi tragedia e gata. În lipsa adulţilor care să-i sprijine, copiii îşi creează o lume imaginară, cu obsesii, superstiţii şi „vrăji“, o alternativă la realitatea deziluzionantă pe care o trăiesc. „Magia“ imaginarului este susţinută de elemente concrete: pastile şi droguri, alcool, derapaje psihice. Un cocteil care poate deveni oricînd periculos, iar Pisica verde surprinde exact momentul deflagraţiei.

Bobi Pricop abordează povestea din interior, din perspectiva tinerilor. Scenografa Irina Moscu a creat interiorul unui club de noapte, cu alveole în perete în care sînt focusate momentele de dramă (textul este compus exclusiv din monoloage). Migrarea personajelor pe ringul de dans – spaţiu public – şi înapoi, în spaţiul intim, îi face pe spectatori parteneri de distracţie şi confesori. Astfel, spectatorul este conţinut în spectacol, face parte din contextul poveştii. Pricop foloseşte silent disco pentru a multiplica percepţiile spectatorului. Personajele şi publicul pătrund în club, iar muzica se aude doar în căştile pe care fiecare le primeşte la intrare. Căştile conectează spectatorul la poveste, la dinamismul hipnotic din club şi la dramele din alveole. Dacă spectatorul renunţă la căşti – şi are libertatea să o facă –, povestea curge narativ la fel, dar în tăcere, ca şi cum ar fi fost extrasă din mediul ei şi plasată în laborator. Lipsa căştilor generează distanţare. Astfel, printr-un singur accesoriu, Bobi Pricop schimbă relaţia spectatorului cu povestea, spaţiul de joc, personajele, de la subiectiv la obiectiv, sugestia fiind că este nevoie de o cheie de acces spre universul complicat al adolescenţilor. În acest caz, deşi cu impact puternic, muzica şi spaţiul sînt elemente de plan secund, care susţin povestea.

La Teatrul Excelsior, Peter Kerek a creat „un spectacol colectiv“ despre adolescenţă, #TEENSPIRIT, care combină musical-ul cu video art (Dilmana Yordanova) şi poveşti ficţionalizate din biografia actorilor. Aparent, focusul este pe tinereţea dezlănţuită, cu depăşirea limitelor, încălcarea tabuurilor şi confuzia efervescentă care domină această perioadă de vîrstă. Ceea ce predomină, de fapt, este formula de spectacol în care actorul live – singur şi în grup – relaţionează cu proiecţia video. Formatul visual performance este mai puternic decît tema spectacolului, care rămîne doar enunţată, nu şi aprofundată, căci textele nu converg şi nu au forţă de impact individuală, în ciuda unor posibile subiecte puternice (descoperirea propriei identităţi sexuale, trauma morţii iubitului etc.). Aici, muzica şi spaţiul, inclusiv cel virtual, sînt în prim-plan, în timp ce tema (nu doar textul) pare un pretext pentru formă.

Producţiile destinate tinerilor sînt diverse ca abordare şi expresie, lucru bun dacă se evită moralismul sau superficialitatea. Teatrul pentru adolescenţi este încă un teren virgin, ocupat de fiecare după propriile puteri.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: A. Bulboacă

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.