Sasha Waltz & Guests la Sibiu

Publicat în Dilema Veche nr. 488 din 20-26 iunie 2013
Sasha Waltz & Guests la Sibiu jpeg

● Continu, coregrafia: Sasha Waltz; costume: Bernd Skodzig; decor: Thomas Schenk, Pia Maier Schriever, Sasha Waltz; light design: Martin Hauk; percuţie: Robyn Schulkowsky. Cu: Liza Alpízar Aguilar, Ayaka Azechi, Jirí Bartovanec, Davide Camplani, Maria Marta Colusi, Juan Kruz Diaz de Garaio Esnaola, Luc Dunberry, Edivaldo Ernesto, Delphine Gaborit, Florencia Lamarca, Sergiu Matis, Todd McQuade, Thomas Michaux, Virgis Puodziunas, Sasa Queliz, Zaratiana Randrianantenaina, Orlando Rodriguez, Mata Sakka, Yael Schnell, Xuan Shi, Shang-Chi Sun, Niannian Zhou.

De cîţiva ani, Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu dezvoltă o secţiune de dans care a devenit una dintre atracţiile evenimentului. Nu numai că în ultimele ediţii a crescut semnificativ numărul spectacolelor coregrafice invitate, dar s-a diversificat şi paleta esteticilor prezentate, ajungînd pînă în zona instalaţiilor performative şi a nondansului. Peste toate astea, în fiecare an a existat un cap de afiş: Vertigo, Inbal Pinto and Avshalom Pollak Dance Company sau, în acest an, Sasha Waltz & Guests.

Unul dintre numele cele mai puternice în dansul contemporan actual, Sasha Waltz combină mişcarea cu artele vizuale. Interesată de spaţii – modul în care corpul se raportează la spaţiu, energiile care se creează în funcţie de spaţiu –, coregrafa a lucrat de mai multe ori în afara sălilor de spectacol – la Neues Museum Berlin sau la MAXXI din Roma. Continu – performance-ul prezentat la FITS în acest an – se bazează exact pe această relaţionare energetică dintre spaţiu şi corp: într-un cub negru pulsează un corp multiplu. Între rigiditatea pereţilor şi fluiditatea mişcării se creează un cîmp energetic care determină anumite stări.

Cu o coloană sonoră eclectică, de la opera lui Edgar Varèse – Arcana, la concertul lui Iannis Xenakis, cu un solo de percuţie interpretat live de Robyn Schulkowsky, de la Claude Vivier la Mozart, de la dans fără muzică la dans pe sunetul respiraţiei (respiraţia uneia dintre dansatoare imprimă ritmul celorlalţi), Continu este o istorie a umanului care porneşte de la tensiune, conflict, brut şi brutal, şi tinde spre un ideal seren. O mulţime eterogenă de 24 de dansatori funcţionează ca un singur trup amplificat, ca un sunet care se propagă prin boxe, se mişcă organic, pulsatil, cu o precizie chirurgicală, în care este comprimată energia. E o structură dinamică de duete, corpuri care se răsucesc unul în jurul altuia ca lianele. Grupul se deşiră în fracţiuni mici, cu fraze de mişcare repetitive, şi se regrupează într-un sincron perfect, pentru a se pulveriza şi a se acorda din nou. Urletele funcţionează ca un soundtrack, rochiile negre (de fapt, un albastru foarte închis) sînt lucioase, tăieturile lor abrupte sînt compensate de fluiditatea mătăsoasă, există permanent un cuplu de contraste care se pun reciproc în valoare, exact ca în conceptul coregrafic unde fluidul dă continuitate, tensiunea duce la serenitate, corpurile se armonizează. Luminile şi penumbra arcuiesc corpul multiplu, îl portretizează dinamic, subliniindu-i energia.

Spectacolul are două părţi, în oglindă, dar diferite. Tensiunea brutală din prima parte este aplanată complet, spaţiul devine alb, costumele sînt şi ele albe sau bej, la fel de fluide, spectaculozitatea nu se reduce – de exemplu, un ingenios mers pe pereţi –, doar liniştea coboară ca o binecuvîntare.

Spectacolul Sashei Waltz este o lucrare complexă, abstractă, puternică, despre instincte arhaice pe care le purtăm în noi, un performance neliniştitor şi cumva inconfortabil, dar este şi o admirabilă imagine a unei mulţimi de corpuri superbe, care funcţionează sincron, într-o demonstraţie de perfecţiune. Figuri diferite, de neuitat – o dansatoare seamănă cu Oona Chaplin tînără, o alta cu Nicole Kidman, două asiatice par desprinse din filmele lui Wong Kar Wai, un dansator de culoare seamănă cu un Jimmy Hendrix fără chitară, alţi doi sînt imaginea clişeică a scandinavilor, încă doi au vibraţia fierbinte a Americii de Sud. Printre performeri este şi dansatorul român Sergiu Matis, care lucrează de cîţiva ani cu Sasha Waltz. „Continu are două părţi, prima parte e violentă – acolo, Sasha încearcă să găsească esenţa pur umană, din perspectiva de azi, şi trece prin istoria omenirii comprimată în corp. (...) În partea a doua se schimbă perspectiva, e o pagină albă, ca un început. E deschisă interpretarea, dar se poate vedea că prima parte arată ce se întîmplă acum, violenţă, conflict, corpuri care se ciocnesc – chiar e reală lovirea –, iar partea a doua e calmă, e o viziune despre lume, e un pic mai liniştită, dar este în continuarea primei părţi, căci există paralele între ele. Partea a doua este o propunere de paradis, unul puţin naiv.“

Poate că sînt posibile diferite interpretări ale spectacolului, dar nivelul ridicat de performanţă al dansatorilor este indiscutabil. Sistemele de lucru în companiile de dans variază, însă există un numitor comun: disciplina drastică, aproape militărească (membrii companiei israeliene Vertigo trăiesc într-un chibuţ, iar viaţa are rutina şi duritatea din armată). La Sasha Waltz, duritatea muncii e aplanată de factorul uman. Sînt 12 membri ai companiei şi nenumăraţi invitaţi. „Munca e grea, dar grupul e format din oameni foarte plăcuţi şi asta face să fie mai uşor pentru că ne înţelegem foarte bine, sîntem buni prieteni, deşi venim de peste tot şi avem background-uri diferite. (...) Nivelul profesional e ridicat, chiar dacă dansatorii nu ar avea un nivel foarte ridicat înainte de a veni în compania Sashei, lucrul în ritmul de aici îi ridică la acest nivel. Sashei îi place să lucreze cu dansatori încă neformaţi, care nu au o educaţie corporală precisă, nu neapărat pentru că îi cizelează ea, ci pentru că absoarbe brutul ăsta. Îi place să lucreze cu oameni care nu sînt îndoctrinaţi în diferite tehnici, care au baza, dar sînt un pic anarhişti, împotriva normei, au viziunea lor, foarte personală. Eu sînt «guest» şi asta îmi convine pentru că îmi dă libertate să colaborez cu alţi coregrafi şi să lucrez piesele mele proprii. Acum fac un masterat în performance la Berlin, la Universitatea de Arte, şi asta îmi ia mult timp. Ceea ce fac cu Sasha Waltz îmi formează cumva rezistenţa împotriva dansului superestetizat. Pînă şi piesele Sashei se duc într-o zonă de contemporan estetizat. Cînd zici dans, asta vrei să vezi, şi Sasha se cam modulează pe gustul general. Influenţat de scena berlineză, vreau să văd în ce fel se poate extinde ideea de dans sau coregrafie. Nu vînez concepte pentru că e la modă, ci e o încercare de a înţelege dansul, mişcarea, sistemul ăsta impus de performance: eu fac, tu te uiţi.“

Sergiu Matis locuieşte la Berlin. În România a fost văzut (şi poate va mai fi) în performance-ul Duet, alături de muzicianul Vlaicu Golcea.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: M. Ştefănescu, M. Marin

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Cel mai crud torționar, Nicolae Moromete: „Porc mincinos. În Republica noastră populară, pentru «nimic» nu se capătă mai mult de zece ani!“
Pe unde a trecut, torționarul Nicolae Moromete a semănat teroare, fie că a fost la Aiud, Jilava sau Vacăreşti. Neavând niciun fel de studii, el a fost subiectul unor situații de-a dreptul hilare.
image
Afacerea care ia amploare în România. Locațiile apar ca ciupercile după ploaie, dar tot par neîncăpătoare: „Nu mai avem locuri disponibile”
În ultimii ani, în marile orașe ale României au fost amenajate foarte multe locații dedicate practicării sportului în aer liber. De cele mai multe ori este vorba despre terenuri de fotbal.
image
Admis cu 10 la Automatică. Ionuț Mihăilescu din Caracal a fost singurul decar din 3.500 candidați. A lucrat cot la cot cu bunica exerciții și probleme
Un elev de clasa a XII-a din județul Olt este deja admis la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Politehnicii București, cu media 10. Bunica sa a jucat un rol determinant.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.