Noi, ceilalţi

Publicat în Dilema Veche nr. 747 din 14-20 iunie 2018
Noi, ceilalţi jpeg

● 3 Milioane, regia: Adina Lazăr, dramaturgia: Alexandra Felseghi, scenografia: Silviu Medeșan. Distribuţia: Diana Buluga, Emanuel Cifor, Lucia Mărneanu, Denisse Moise, Lucian Rus. Animații: Paul Mureșan. Documentare: Diana Meseșan. ­Create.Act.Enjoy, Cluj. 

Acţiune care a bulversat societatea românească, iniţiativa Coaliţiei pentru Familie privind schimbarea definirii familiei în Constituţie, din uniunea între ­soţi în uniunea între un bărbat şi o femeie, a generat o serie de luări de poziţii, pro sau contra. Opiniile sînt, de regulă, vehemente (consecinţa iniţiativei este drastică: odată modificată în acest sens Constituţia, dispare posibilitatea legalizării ulterioare a căsătoriilor între persoane de acelaşi sex). În ciuda discursurilor ce reclamă ocrotirea familiei tradiţionale (care nu se află în nici un pericol), demersul nu este defensiv, ci agresiv: „tradiţionaliştii“ atacă un drept egal cu al lor, viitor şi ipotetic, al altor persoane. Nu protejăm ce avem, ci le luăm altora ce nu au încă.

Spectacolul 3 Milioane, regizat de Adina Lazăr la compania Create.Act.Enjoy din Cluj, schimbă perspectiva obişnuită asupra temei – de a face cunoscut universul LGBT – şi oferă spaţiu de (auto)prezentare cîtorva dintre cele aproape trei milioane de persoane care susţin modificarea Constituţiei (audiatur et altera pars). Cine sînt semnatarii iniţiativei CpF, care sînt motivaţiile şi contextele în care au semnat, dacă au fost manipulaţi şi de către cine/ce – sînt întrebări pe care spectacolul le ridică, căci dacă nu se ştie mare lucru despre viaţa, problemele, nevoile persoanelor LGBTQ+, nici susţinătorii familiei tradiţionale nu sînt mai bine cunoscuţi, dincolo de prejudecăţi, tipare şi etichete.

Bazat pe o documentare realizată de jurnalista Diana Meseşan prin interviuri cu persoane care s-au pronunţat public în favoarea demersului CpF, dar şi cu „anonimi“, textul Alexandrei Felseghi este structurat într-o serie de portrete (impersonări ale semnatarilor, construite din discursul lor, minim ficţionalizat şi parodiat). Actorii (excelenţi Diana Buluga, Emanuel Cifor, Lucia Mărneanu, Denisse Moise şi Lucian Rus) folosesc jocul ca formă de teatralitate – trag la sorţi „personajele“ reale pe care urmează să le ipostazieze, ca la loterie – pentru a prezenta situaţii concrete care au dus la semnarea iniţiativei CpF şi informaţii obiective referitoare la temă, mai ales în raport cu afirmaţiile personajelor. 3 Milioane nu este un spectacol nici pro, nici contra iniţiativei CpF, ci unul de investigare a actanţilor în această dispută. Să ştim cine sîntem noi şi cine sînt adversarii şi să înţelegem că, privit din partea opusă, noi sîntem ceilalţi.

Există diferite motivaţii care determină oamenii să semneze „pentru familia tradiţională“, iar în unele cazuri, deloc puţine, nu este vorba despre convingerile semnatarului privind căsătoria sau persoanele LGBT. Meciul se joacă, de fapt, pe alt teren, iar homosexualii sînt doar pretextul pentru „joc“.

Adina Lazăr prezintă cîteva caractere şi situaţii concrete care au valenţe de a reprezenta tipologii şi tipare: Călin Mărincuş (activist homofob, a agresat-o pe actriţa Oana Mardare la Pride Cluj 2017), Ana-Corina Săcrieru (avocată, purtător de cuvînt al Coaliţiei pentru Familie, a încercat să oprească o conferinţă despre discriminare şi egalitatea de gen, organizată de liceeni din Focşani), Virgil Gheorghe (autorul cărţii Faţa nevăzută a homosexualităţii) sau, de partea cealaltă, judecătorul Cristian Danileţ (s a declarat public împotriva demersului CpF), dar şi persoane mai puţin cunoscute (precum elevul din Bacău care a încercat să oprească acţiunea unei profesoare de a cere elevilor să semneze în favoarea referendumului, deşi aceştia nu au drept de vot). Aceste cazuri au cîteva elemente comune, vizibile în spectacol şi datorită desenelor comic-amărui ale lui Paul Mureşan: un tip de discurs conservator care se asociază cu naţionalismul (familia tradiţională dă impuls sentimentului patriotard, deşi nu există un model de familie specific românilor) şi misoginismul (stereotipuri de gen în familie, cu femeia redusă la rolurile de mamă şi gospodină), conectarea discursului homofob intern cu unele internaţionale (ale unor radicali de dreapta şi/sau fanatici religioşi precum americana Kim Davis, care a conferenţiat în România în 2017), vehicularea unor informaţii „ştiinţifice“ aberante (precum dovada unor „vindecări“ de homosexualitate).

Implicaţiile pe care le ridică aceste situaţii converg într-un punct: relaţia cu autoritatea. Toate personajele prezentate – unii au semnat pentru „familia tradiţională“ pentru că le-a cerut preotul, deşi nu sînt de acord sau nu au nici o părere despre referendum, alţii sînt homofobi, iar mulţi se află în diferite stadii între aceste extreme – vor să se integreze într-o societate şi să fie recunoscute ca făcînd parte din ea (sentimentul apartenenţei la o comunitate ca element definitoriu în crearea identităţii). Relaţia lor cu autoritatea – campania Bisericii în favoarea referendumului a fost amplă, abilă şi eficientă, s-a folosit de prestigiul preoţilor şi a mizat pe contactul om cu om care inhibă refuzul – este de subordonare fără analiză. În lipsa unei educaţii care să formeze gîndirea critică (şi nu reproducerea mimetică a ideilor standard), românii nu sînt obişnuiţi să chestioneze autoritatea şi legitimitatea ei sau să i se opună. Opiniile personale şi argumentate sînt puţine, cele mai multe sînt constructe de stereotipuri generale, luate de-a gata şi asumate ca atare. Nu recunoaştem cultura diversităţii (frica de cel diferit se traduce prin furie) căci ne e mai uşor să stigmatizăm în cor decît să încercăm să înţelegem de unul singur. Sîntem toleranţi doar dacă sîntem forţaţi: Curtea de Justiție a Uniunii Europene a decis săptămîna trecută, într-un caz autohton (Adrian Coman și americanul Robert Claibourn Hamilton au cerut recunoaşterea în România a căsătoriei lor, oficializată la Bruxelles), că statele membre trebuie să recunoască căsătoriile între persoane de acelaşi sex încheiate în alt stat.

Cu mult umor şi fără înverşunare, spectacolul Adinei Lazăr arată nu (doar) gîndirea îngustă a unei părţi din populaţie, exacerbarea naţionalismului şi a fanatismului religios pe fondul intoleranţei faţă de persoanele atipice în raport cu tiparul social agreat, ci (şi) eşecul nostru ca naţiune, încă o dată divizată de propria neştiinţă. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Ioana Ofelia

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Amenda primită de o pensionară din Brașov pentru că a plantat flori în grădina blocului. „Este anormal ce se întâmplă”
Poliţia Locală Braşov a dovedit exces de zel în cazul unei femei de 76 de ani care a plantat câteva flori în zona verde a blocului în care locuia, potrivit bzb.ro.
image
Nike și Adidas, bătute de niște fete fâșnețe: invenția unei companii elvețiene fascinează lumea FOTO
Giganții de pe piața încălțărilor de alergare au înregistrat un eșec rar după un maraton major. La Boston, primele trei locuri din clasamentul feminin au fost ocupate de atlete care au purat alte mărci.
image
Joaca de-a vremea. Posibila cauză a inundațiilor catastrofale din Dubai, ploaia artificială VIDEO
Despre „însămânțarea norilor” se vorbește de mult timp, iar tehnica este folosită în multe țări care au probleme mari din cauza secetei. Sunt voci care spun că vremea ciudată din Dubai este legată de ploaia artificială creată acolo pentru a mai îmblânzi vremea.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.