Domnilor profesori, cu dragoste

Publicat în Dilema Veche nr. 583 din 16-22 aprilie 2015
Domnilor profesori, cu dragoste jpeg

● The History Boys – Poveşti cu parfum de liceu, de Alan Bennett, traducerea, regia, scenografia: Vlad Cristache, cu: Mihai Dinvale, Radu Iacoban, Daniela Ioniţă-Marcu, Cristian Nicolaie, George Albert Costea, Alexandru Ion, Cezar Grumăzescu, Gabriel Costin, Conrad Mericoffer, Dan Clucinski, Alexandru Voicu, Radu Mateucă, Teatrul Excelsior.  

Finlanda a tulburat Europa anunţînd o schimbare radicală în sistemul de educaţie: va renunţa la predarea materiilor (matematică, geografie etc.) şi va trece la „învăţarea-fenomen“, pe o temă dată. Elevii nu vor mai sta în bănci, vor interacţiona cu profesorii, se va pune accent pe activarea copilului. Focusul este pe construcţia de abilităţi astfel încît elevul să înveţe lucruri concrete, nu teorii. Copilul este educat pentru viaţă, nu pentru examene. Dezbaterile provocate de decizia finlandezilor (aplicabilă deocamdată doar în Helsinki) au scos la iveală admiratori şi contestatari înfocaţi, şi unii, şi alţii opinînd (de multe ori categoric) în afara vreunei experienţe concrete. Însă în ultimii ani, finlandezii au testat sistemul în cîteva şcoli şi par să aibă argumente pentru implementarea lui pe scară largă. Cert este că iniţiativa relevă o problemă majoră în învăţămîntul mondial: şcoala aşa cum o ştiam nu mai este în pas cu vremurile, se dovedeşte ineficientă în pregătirea omului contemporan „multitasking“ şi trebuie reformată. 

Pe fondul zăpăcelii produse de finlandezi, Teatrul Excelsior a prezentat, în premieră naţională,

de Alan Bennett, text cunoscut mai ales prin filmul lui Nicholas Hytner (2006), cu Richard Griffiths în rolul profesorului Hector. Piesa lui Bennett pune în dezbatere exact modalităţile şi scopurile educaţiei pe care le aduce în atenţie şi decizia finlandeză. Un grup de elevi din ultimul an de liceu fac obiectul confruntării a două viziuni diferite asupra educaţiei, întruchipate de profesorii lor. Profesorul de literatură Hector este un spirit renascentist, care vede lucrurile conectate unele cu altele. Predă franceza cu ajutorul teatrului şi engleza prin muzică şi film. Dezvoltă gîndirea prin practică, face predarea incitantă, stîrneşte elevii, le stimulează creativitatea şi le foloseşte plenar abilităţile. Irwin, tînărul profesor de istorie, are o abordare pragmatică şi îndrăzneaţă. Scopul lui este succesul elevilor la examene. Viziunea lui se bazează pe originalitate şi inovare, pe căutarea unor abordări surprinzătoare asupra subiectelor clasice care să demonstreze o gîndire vie, scormonitoare şi să asigure succesul pe o piaţă competitivă. Fundamental, cele două viziuni asupra învăţămîntului se orientează una spre educaţia pentru viaţă, pentru dezvoltarea personală şi suflet, alta spre cîştigarea competiţiilor, pentru piaţa muncii şi succesul material. Una vizează omul ca fiinţă superioară cu necesităţi culturale, alte vizează omul cu nevoi practice într-o societate competitivă (competiţia este stimulativă sau restrictivă pentru copii?) căreia trebuie să-i facă faţă. De fapt, cele două viziuni asupra educaţiei sînt complementare şi profesorii realizează, în timp, că este benefic pentru elevi să combine cele două stiluri de predare chiar dacă, în mod concret, lucrul împreună eşuează (oameni sîntem şi orgoliile nu ne sînt străine). 

O altă problemă pe care o ridică deopotrivă textul şi spectacolul este relaţia profesor – elev, care are multiple aspecte. Relaţia este, în esenţă, una între discipol şi mentor, implică predarea cunoştinţelor, dar şi exersarea lor, folosirea lor în scopuri practice, utile în dezvoltarea personală şi în parcursul profesional. Există profesori care inspiră, cum este Hector sau profesori care provoacă, urmărind un scop precis, precum Irwin. Relaţia între discipol şi mentor atinge şi latura afectivităţii care vizează fizicul, dar în piesa lui Alan Bennett aceasta se păstrează în limita „siguranţei“. De fapt, din punct de vedere erotic, în piesă este importantă „deşteptarea primăverii“, adică relevarea sexualităţii adolescenţilor: primele iubiri, platonice sau fizice, primele suferinţe. Băieţii sînt mai experimentaţi sexual decît profesorii lor (diferenţe de generaţie). Piesa pune problema relaţiei dintre educaţie şi morală, a conexiunilor care se fac în procesul de învăţare şi care pot duce inclusiv la relaţii „socratice“ între profesor şi elev. 

se concentrează pe un grup care este exemplar pentru liceeni căci conţine tipologiile clasice – liderul, ratatul, haiosul, talentatul, tocilarul etc. Spectacolul lui Vlad Cristache construieşte acest microunivers într-o sală de clasă ideală, care arată ca o bibliotecă (ce bine ar fi să fie aşa şi în realitate), dar pe care băieţii o folosesc şi ca „scenă“ pentru aplicaţiile practice ale subjonctivului, să zicem. Cele două grupuri, profesori şi elevi, sînt portretizate diferit. Profesorii sînt mai rigizi, mai schematici. Irwin (Radu Iacoban) este introvertit şi îşi urmăreşte sec obiectivele. Hector (Mihai Dinvale) este exuberant, imprevizibil, chiar şi în mizantropiile sale, dar se limitează totuşi la un tipar, acela al nonconformistului. Reuşita aparţine liceenilor interpretaţi de actori tineri, afirmaţi în teatrul independent. Alexandru Ion are o inteligenţă cinică, alunecoasă, George Albert Costea se dovedeşte fragil şi muzical, Gabriel Costin e mucalit etc. Succesul este al grupului în întregul său căci şi miza este tot de ansamblu. Ceea ce se confruntă în spectacol sînt cele două tipuri de educaţie şi efectele lor asupra unui grup, iar Vlad Cristache orchestrează coerent această confruntare. Lucrat cu atenţie, inclusiv momentele muzicale, spectacolul se susţine ca show, are umor cît să atragă şi dramă cît să neliniştească, este dinamic şi, pe alocuri, delicios de ireverenţios. Mai mult, este un spectacol care ridică o problemă acută în România: cum şi ce învăţăm? Din păcate, deşi societatea românească îşi pune aceste întrebări în teorie, şcoala este departe de soluţionarea lor practică. Discuţiile despre sistemele de educaţie – cea din spectacol şi cea din viaţa reală, generată de decizia Finlandei de a reforma şcoala – sînt amîndouă la fel de departe de realitatea românească. La noi, educaţia a fost distrusă şi încă nimeni dintre cei pompos numiţi „factorii decizionali“ nu pare să aibă vreo idee despre ce anume s-ar putea pune în loc. 

este un spectacol necesar, de văzut în egală măsură de liceeni, profesori şi părinţi. Proiect îndrăzneţ al Teatrului Excelsior, care se află în plină reconstrucţie de identitate, spectacolul arată că direcţia artistică spre care acesta se îndreaptă este bună. Sper să fie şi de succes, mai ales că

este un show încîntător, nu doar unul neliniştitor. 

Cît despre educaţie, e aşa cum zice Hector: „Dă mai departe ceea ce ştii. Nu pentru mine, nu pentru voi, ci pentru cineva, undeva, cîndva. Ăsta e jocul pe care am vrut să îl învăţaţi.“ 

Oana Stoica este critic de teatru.  

Foto: A. Bulboacă

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Cel mai crud torționar, Nicolae Moromete: „Porc mincinos. În Republica noastră populară, pentru «nimic» nu se capătă mai mult de zece ani!“
Pe unde a trecut, torționarul Nicolae Moromete a semănat teroare, fie că a fost la Aiud, Jilava sau Vacăreşti. Neavând niciun fel de studii, el a fost subiectul unor situații de-a dreptul hilare.
image
Afacerea care ia amploare în România. Locațiile apar ca ciupercile după ploaie, dar tot par neîncăpătoare: „Nu mai avem locuri disponibile”
În ultimii ani, în marile orașe ale României au fost amenajate foarte multe locații dedicate practicării sportului în aer liber. De cele mai multe ori este vorba despre terenuri de fotbal.
image
Admis cu 10 la Automatică. Ionuț Mihăilescu din Caracal a fost singurul decar din 3.500 candidați. A lucrat cot la cot cu bunica exerciții și probleme
Un elev de clasa a XII-a din județul Olt este deja admis la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Politehnicii București, cu media 10. Bunica sa a jucat un rol determinant.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.