Din perspectiva copiilor

Publicat în Dilema Veche nr. 648 din 21-27 iulie 2016
Din perspectiva copiilor jpeg

Redescoperit în ultima vreme în România, teatrul pentru adolescenţi se rezumă deocamdată la cîteva spectacole, variate ca valoare şi abordare, situate între tematicile social-psihologice şi cele „teribiliste“, asociate mai degrabă divertismentului. Dacă spectacolele sînt puţine, textele scrise special pentru această categorie de vîrstă sînt şi mai puţine. Elise Wilk şi Maria Manolescu s-au impus cu două piese, Pisica verde şi With a little help from my friends, ambele montate de mai multe ori. De cîţiva ani, dramaturgul Mihaela Michailov creează împreună cu regizorul Radu Apostol spectacole pentru publicul tînăr, iar textele ei, scrise special pentru aceste show-uri, se includ în domeniul teatrului educativ. Copii răi, Amintiri din epoca de şcoală, Familia Offline sînt piese generate de realitatea în care trăieşte adolescentul român (violenţa în şcoală, relaţia cu profesorii şi tiparele de învăţămînt, copiii „orfani“ cu părinţi plecaţi la muncă în străinătate). Deşi interesul pentru publicul tînăr creşte, tematicile spectacolelor şi abordările lor rămîn confuze.

Ciprian Marinescu lucrează de ceva vreme la Berlin, în instituţia de vîrf a experimentului şi avangardei performative din Germania care este HAU Hebbel am Ufer. Dincolo de asta, el este un traducător constant al dramaturgiei contemporane germane în limba română şi invers. Una dintre lucrările sale, susţinută de Institutul Goethe, a vizat traducerea a trei piese cu şi despre adolescenţi, montate în Germania şi prezentate în spectacole-lectură la Centrul Replika din Bucureşti (proiectul În mintea copiilor). Cele trei texte – Hikikomori de Holger Schober, Trucul lui Patrick de Kristo Šagor, Peştii dorm? de Jens Raschke – investighează, din perspectiva copilului, cîteva probleme esenţiale cu care se confruntă acesta. Interesantă este tocmai această perspectivă din interior a unui proces de înţelegere a situaţiilor dificile, modul în care copilul se apropie, reacţionează şi, în final, relaţionează cu ele. Nu sînt poveşti cu final fericit, nici farse amuzante sau amoruri adolescentine. Sînt subiecte grave, întunecate, care nu se pot uita şi nu se pot ignora şi care modifică substanţial mentalul unui copil.

Hikikomori de Holger Schober se focusează pe un fenomen întîlnit în special în lumea japoneză: recluziunea voluntară a tinerilor care renunţă la viaţa socială. Este vorba despre pustnici moderni ce trăiesc exclusiv în casă o perioadă mai lungă de șase luni. Unii dintre ei se închid în propria locuinţă pentru ani sau zeci de ani. Fenomenul este în creştere: în 2010 erau 700.000 de hikikomori, iar estimările recente arată că cifra ar putea atinge  în curînd 1,55 milioane de persoane. Piesa lui Holger Schober chestionează motivaţiile unei asemenea acţiuni, modul în care mediul – familia, prietenii, societatea, educaţia – favorizează izolarea, dar şi cel în care un hikikomori afectează familia (ajută chiar la dezagregarea acesteia). Holger Schober descrie mai multe „realităţi“ pe care un hikikomori le accesează – pustnicia permite evadări imaginare –, dar trimite şi la felurite tipuri de recluziune. Deşi localizat în Japonia, fenomenul este înregistrat mai rar şi în alte zone, în Europa şi SUA, cu diferite grade de izolare. O formă de însingurare cu afectare socială se regăseşte pe scară largă la tinerele generaţii, mai conectate la tehnologie decît la viaţa reală. Relaţiile virtuale devin tot mai prezente şi înlocuiesc contactul direct, astfel încît perspectiva unor generaţii întregi de hikikomori pare cît se poate de reală şi de ameninţătoare.

Celelalte două texte abordează două subiecte înrudite: confruntarea tinerilor cu handicapul şi moartea celorlalţi. În Trucul lui Patrick de Kristo Šagor, un puşti de 11 ani află din întîmplare că va avea un frate. Nu e de ajuns surpriza intruziunii unui alt copil în universul său, căci apare şi detaliul unui handicap – încă necunoscut – pe care acesta îl va avea. Prin urmare, Patrick se pregăteşte pentru confruntarea cu o situaţie necunoscută pe care nimeni nu i-o explică. Copilul va întreprinde singur cercetări legate de posibile infirmităţi, va prospecta mentalul colectiv faţă de persoanele cu afecţiuni permanente, va încerca să înveţe cum să îl ajute pe viitorul său frate. Pentru asta, el îi consultă pe cei care fac parte, mai mult sau mai puţin, din universul său şi face trecerea de la o situaţie care îl deranjează direct la una în care devine sprijin, ocrotitor şi ghid al fratelui său. Practic, copilul se repoziţionează în noua configuraţie familială şi îşi alocă singur noi responsabilităţi. Textul are două personaje, Patrick şi fratele său, încă nenăscut, care joacă, la rîndul lor, toate celelalte personaje. Ca scriitură şi concept, piesa aminteşte de textele pentru copii ale lui Joël Pommerat.

Peştii dorm? de Jens Raschke investighează întîlnirea lui Jette (10 ani) cu boala şi moartea fratelui său mai mic, Emil. Jette are nevoie de timp ca să înţeleagă şi să accepte dispariţia fratelui său şi, mai mult decît atît, să-şi regleze propria poziţie faţă de moartea acestuia. Textul este un monolog pe care fata i-l spune lui Emil la mormînt, retrăind întîmplările de dinaintea dispariţiei acestuia, aşa cum le-a perceput ea. Jette imaginează astfel un univers cu propriile sale reguli, însă nu unul magic, cu inocente explicaţii edulcorate, ci unul conectat la cotidian, la duritatea lui, care este, de fapt, o formă de adaptare la realitate. Este modul ei personal de a face faţă durerii.

Ceea ce au în comun textele germane traduse de Ciprian Marinescu este intruziunea în acest demers personal al adolescenţilor de a se adapta unor situaţii exterioare dure. Scriitura reduce drastic personajele – unul, maximum două –, dar le permite să întruchipeze alte personaje (reprezentate pur subiectiv). Planurile realităţii sînt multiple, viziunile sînt personale şi vorbesc despre un efort individual al tinerilor de a face faţă traumelor. În toate cazurile este vorba de o maturizare galopantă care îi afectează major. Cu toată poezia lor, textele germane nu sînt confortabile, nici pentru copii, nici pentru maturi. Dar nici viaţa nu este.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: S. Bochum, V. Beushausen

rosencrantz foto schauspielhaus bochum jpg jpeg
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Cel mai crud torționar, Nicolae Moromete: „Porc mincinos. În Republica noastră populară, pentru «nimic» nu se capătă mai mult de zece ani!“
Pe unde a trecut, torționarul Nicolae Moromete a semănat teroare, fie că a fost la Aiud, Jilava sau Vacăreşti. Neavând niciun fel de studii, el a fost subiectul unor situații de-a dreptul hilare.
image
Afacerea care ia amploare în România. Locațiile apar ca ciupercile după ploaie, dar tot par neîncăpătoare: „Nu mai avem locuri disponibile”
În ultimii ani, în marile orașe ale României au fost amenajate foarte multe locații dedicate practicării sportului în aer liber. De cele mai multe ori este vorba despre terenuri de fotbal.
image
Admis cu 10 la Automatică. Ionuț Mihăilescu din Caracal a fost singurul decar din 3.500 candidați. A lucrat cot la cot cu bunica exerciții și probleme
Un elev de clasa a XII-a din județul Olt este deja admis la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Politehnicii București, cu media 10. Bunica sa a jucat un rol determinant.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.