„Văd că lumea se închide tot mai mult“ - dialog cu Dan PERJOVSCHI

Publicat în Dilema Veche nr. 632 din 31 martie - 6 aprilie
„Văd că lumea se închide tot mai mult“   dialog cu Dan PERJOVSCHI jpeg

Expune, de mulți ani, peste tot în lume – de la MoMA din New York pînă în Djakarta, din Kosovo pînă în Japonia – dar în tot acest timp nu a încetat să-și publice desenele în presă (în primul rînd, în revista 22). Sau, cum spune el însuși, „desenează peste tot“. Dan Perjovschi este, probabil, artistul român cu stilul cel mai ușor de recunoscut de către un public foarte larg.

Mi-a fost greu să-ți găsesc o etichetă, dincolo de termenul generic „artist“. În Wikipedia scrie că ești „desenator, ilustrator, scriitor, jurnalist, autor de performance“. De unde acest „amestec“?

Am explodat cumva ca artist în presă, am prins perioada aceea extraordinară de la începutul anilor ’90. Ce era atunci prin galeriile de artă era foarte plictisitor, în opinia mea. În schimb, presa era vie. Am intrat în zona asta și n-am mai ieșit de atunci. Oricum am fost dintotdeauna fascinat de carte, de text, iar arta mea se bazează pe text.

Ai publicat desene mai întîi în Contrapunct, apoi în 22, de care nu te-ai mai despărțit pînă acum. Cum a fost începutul?

Începutul n-a fost atît de simplu, iar desenul meu s-a schimbat în 25 de ani. În ultimii ani, lucrez foarte mult cu cuvinte în limba română, nici nu mai desenez uneori, pun doar cuvintele. Dar totul a venit din aproape în aproape. Am început în tipografia cu plumb și am învățat lucruri interesante. Dar conținutul și felul în care desenez s-au schimbat. Prin 1997 era o distincție foarte clară la mine între ceea ce făceam în presă – job-ul meu – și ceea ce făceam ca artist. Abia după ce un teoretician american mi-a spus că ce fac eu la ziar este „artă în spațiul public“ m-am uitat mai cu atenție. Și la începutul anilor 2000 am „unificat“ cele două activități: n-am mai făcut diferența între ce desenam pe pereți, undeva în lume, și ce desenam în ziar.

În anii ’90 s-a format spațiul public – cu eforturi, cu mineriade, cu de toate. Cum te simțeai atunci în acel spațiu? Ți se pare că ai contribuit în vreun fel la definirea spațiului public?

La început, nu mă simțeam bine. Nu eram pregătit, am învățat din mers. Într-o perioadă, eram și la Guvern, și în opoziție: am lucrat la Ministerul Culturii în mandatul dlui Andrei Pleșu, iar în aceeași vreme lucram și la 22, care critica Guvernul. A trecut ceva timp pînă cînd aceste categorii s-au așezat și în capul meu, și în viața mea. Eu sînt un fel de old style în viața nouă: sînt legat de societatea civilă „veche“, iar acum lucrez cu cei noi, am alte modele. Cînd citesc texte vechi sau îmi văd desene vechi, nu-mi plac. Dar pot să redesenez și să recentrez altfel desenul, după ani. Mă uit în colecția revistei 22 și văd tot felul de mutre de politicieni care între timp au dispărut, dar atunci mi-au mîncat zeci de metri pătrați de desene.

Cum a fost cînd ai început să ieși în lume?

Am început imediat după Revoluție. Prima dată am fost în Ungaria, căci trăiam la Oradea pe atunci, iar ungurii, plini de entuziasm, au oferit niște burse artiștilor români după căderea comunismului. A doua ieșire a fost în Iugoslavia. Luasem un premiu la Tuzla în 1988: trimisesem niște desene în plic, căci pe vremea aceea nu puteam circula, nu m-au lăsat să mă duc să iau premiul. În 1990 le-am scris că n-am putut veni să-mi iau premiul și m-au invitat atunci. Apoi a început un fel de carusel: m-am mutat în București și, întrucît în Occident, de la umbra Zidului din Berlin, începuse un interes pentru arta din Est, am primit invitații să particip la expoziții de grup, apoi individual. Am avut o bursă în SUA în 1994 și m-au plimbat în toată America. M-au întrebat cu cine vreau să mă întîlnesc acolo și, cînd m-am întors, eram schimbat. Cînd mă uit în urmă, mi se pare că eram naiv. Dar am învățat multe. Și din Europa la fel. Lumea nu știe, dar Austria și Germania au pompat mulți bani în arta din Est. Eu am 60 de expoziții în Germania în 25 de ani – toate cu diurnă și cu onorariu.

Ce întîlniri marcante ai avut în SUA?

Eu nu știam mare lucru. Cultura mea, imediat după 1989, era precară: nu veneau informații din Occident, nu veneau cărți și albume. Prin prietenii mei etnici maghiari din Oradea care aveau legături cu Budapesta era o filieră prin care mai ajungea cîte ceva; dar eu nu aveam o structură, noutățile picau în gol. Kristine Stiles, profesoară la Duke University – care a scris și o carte foarte interesantă despre cultura traumei, pe două cazuri, Vietnam și România –, a fost foarte entuziasmată de felul în care lucram și ea mi‑a făcut o listă de centre de artă alternative și artiști pe care ar trebui să-i în­tîlnesc în SUA. De exemplu, Chris Burdon, un mare artist american, care m‑a primit la el și am avut o după-amiază foarte plăcută. Am vizitat centre de artă contemporană care trebuie să-și cîștige zilnic banii din care trăiesc. La Baltimore, la un asemenea centru, omul care m‑a primit mi-a spus să aștept puțin și s-a dus mai întîi să răspundă la toate mesajele de pe answering machine și abia apoi a vorbit cu mine, cerîndu-și scuze („sînt oamenii cu banii, trebuia să le răspund“). M-a impresionat că orice dolar conta: îmi dai un dolar ca să-mi susții arta, eu îți sînt recunoscător pentru acel dolar. Muzeele au cîte un perete întreg pe care sînt trecuți donatorii, de la familia care a donat un milion pînă la cei care au dat o sută de dolari. Iar lumea donează pentru a participa. Și am mai luat o lecție bună pentru România. Eram la un centru de artă din Florida și tocmai își schimbase board-ul. A avut loc o ședință de un sfert de oră în care stabiliseră bugetul pe tot anul. Toți oamenii din board, mulțumiți că au fost numiți, au și donat niște bani. Totul era foarte pragmatic, dar în același timp cu entuziasmul unei misiuni. Asta m-a injectat și pe mine cumva.

De ce la noi nu e așa?

La noi nu exista tipul acesta de participare (de cîtva timp, a început să fie), pentru că toată lumea era într-un fel de amorțeală, aștepta să vină totul de undeva. De altfel, acesta e și reproșul pentru colegii mei artiști: noi încă cerem, așteptăm. Creația e împinsă spre margine, iar resursele s-au tot împuținat. Oamenii nu sînt educați, nu sînt puși în situația de a ieși în afara acestei așteptări. În educația artistică românească ar trebui să există și o parte antreprenorială. Și una fiscală. Oamenii se pregătesc pentru un ideal, dar apoi află că sînt aruncați într-un fel de război. Și mai e și panica asta: dacă sînt artist, trebuie să trăiesc numai din artă. Dar asta nu înseamnă doar că trebuie să-ți vinzi pictura. Poți să vorbești, să ții conferințe, să predai, poți să faci și alte lucruri. Mulți au panica asta: nu sînt artist cu adevărat dacă fac și altceva. Dar nu au cum trăi din vînzarea operelor, căci nu există piață în România: nici piață de artă, nici piață de grant-uri. Abia acum se vorbește despre burse individuale, după 25 de ani: un creator tînăr va putea primi o bursă ca să se „așeze“, să se fixeze. Din modelul american putem prelua doar energia pozitivă, dar nu putem prelua tot modelul. Noi semănăm mai mult cu Europa și chiar îmi place mai mult Europa.

De ce îți place mai mult Europa?

Pentru că nu e chiar Far West. Pentru că statul înțelege că are o responsabilitate față de cultură. Cum este acum cu decizia de a cumpăra Cumințenia Pămîntului. Nu e vorba despre bani, ci este vorba despre a participa: eu voi da bani, pentru că vreau să am un milimetru din acea sculptură. Cultura europeană creează astfel de platforme pentru a participa. Austria, Germania, Elveția au un sistem extraordinar pentru susținerea artelor. Acesta e modelul care îmi place cel mai mult. Responsabilitatea finanțării culturii se împarte, în Germania: Primăria, landul și Guvernul. De aceea, cultura germană a rezistat crizei, pentru că nu avea doar o sursă de finanțare. Plus participarea oamenilor și a fundațiilor. Acolo, asociațiile nu sînt formate doar din scriitori și artiști, ci și din oameni cărora le place arta și contribuie cu bani pentru artă. Noi ne-am ghetoizat în „ghildele“ astea profesionale și avem scandaluri nesfîrșite.

Ai intrat în circuitul internațional, ai avut expoziții în foarte multe locuri. Cum se văd lucrurile de acolo?

În primii ani a fost mai dificil. Eram suspicios, aveam „complexul imigrantului“, mi se părea că mi-ai dat un loc mai prost pentru că veneam din România. Apoi am scăpat de asta, pentru că nimeni nu te invită să faci o expoziție ca să te pună într-un loc prost; te invită ca să te pună în valoare, pentru că astfel se pune pe sine în valoare. Noi aveam, de aici, o imagine idealizată a instituțiilor occidentale; or, și acolo instituțiile sînt făcute de oameni, iar din interiorul lor lucrurile nu mai sînt atît de fascinante. Am învățat și asta. Iar ierarhiile nu sînt ierarhii: cel mai mare muzeu din lume poate găzdui expoziții care nu sînt foarte interesante, iar un mic spațiu de undeva poate avea lucruri extraordinare. Am învățat totul din aproape în aproape. Și respectul pe care îl acord unui curator l-am învățat în timp. Artiștii au senzația că un curator e un fel de căpușă; nu, e un partener. În ultimii ani am făcut eforturi foarte mari, am expus în toate țările din jur: în Kosovo, la Cracovia, la Jirina, și în zona turcă, și în alte părți. Lumea occidentală e una, lumea aceasta din jurul nostru e alta, lumea Asiei e alta. Sînt multe lumi interesante, în afară de Paris, Berlin, Londra. Am fost la Djakarta, un oraș cît România, cu tineri care fac artă interesantă. Am învățat din toate aceste experiențe.

Ești foarte atent la ce se întîmplă în lume și reacționezi imediat la evenimentele politice și sociale. De ce?

Aici e experiența presei de la început. Toate instalațiile mele sînt „politic-social-culturale“, exact ca rubricile dintr-un săptămînal. Opinia și eseul mi-au plăcut întotdeauna. Desenele mele nu sînt reportaje „de fapte“, sînt eseuri, interpretări ale realității, opinii. Sînt fascinat de ce se întîmplă. Acum am la dispoziție zidul de Facebook, care e global. Am senzația că, în vîltoarea evenimentelor, uneori nu mai vezi bine; iar eu pot centra anumite viziuni. Și am misiunea aceasta moderată. La noi, totul se împarte în două tabere care se exclud reciproc: e delict de opinie în România, nu ai voie să greșești, trebuie să gîndești exact ca celălalt. Eu încerc să centrez aceste opinii. Cred că trăim o vreme ideologic hibridă. Totul e hibridizat. Încerc să dau un centru discuțiilor care uneori sînt feroce, oamenii tind să se exprime tot mai violent. Ar trebui să fim tot mai toleranți, dar văd că lumea se închide tot mai mult.

Foto: E. Enea

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.