Sleep no more la New York sau despre teatrul imersiv

Publicat în Dilema Veche nr. 582 din 9-15 aprilie 2015
Sleep no more la New York sau despre teatrul imersiv jpeg

De ani de zile, dacă te trezeşti că vrei să mergi la

în New York, nu ai nici o şansă. Ar fi trebuit să rezervi bilet cu mult timp înainte. Mai mult decît ce înţelegem în general prin teatru,

e o experienţă. Una completă – senzorială, psihică, poetică, de mişcare, gust, atmosferă, o experienţă din care ieşi năuc, tocmai pentru că ai fost acolo, în ea, nu spectator, ci un actor mut, cu o mască pe faţă, ce a descoperit de unul singur un spaţiu şi, în el, propriile senzaţii şi frici. 

este un spectacol de teatru imersiv, un fel de adaptare după

, nonliniar, un

fără replici, pe care-l recunoşti greu, unde totul e făcut din gesturi, dans, zgomote şi mai ales muzică. Scena este un întreg hotel de cinci etaje (ficţional, desigur), pe care îl descoperi colţ cu colţ şi unde dai nas în nas cu actorii acolo unde te aştepţi cel mai puţin, într-una dintre cele aproape o sută de camere pe care le explorezi frenetic, alergînd dintr-o parte în alta. În unele dai peste actori care joacă o scenă, în altele pur şi simplu cauţi detalii, indicii, citeşti cărţi, documente, umbli prin dulapuri, probezi haine, baţi texte la maşină, guşti bomboane, îţi iei un cocteil din barul în stil noir de jos, deschizi fiecare sertar şi, cînd vezi o uşă, ai face bine să vezi ce e în spate. 

De la intrare, ai păşit în convenţie. Intri în McKittrick Hotel şi eşti primit de personaje venite parcă dintr-un film noir, dark cabaret de anii ’20, cu un delicios twist newyorkez. E un bar unde personaje elegante şi ciudate te servesc cu cocteiluri şi îţi mulţumesc că ai acceptat invitaţia de a te afla în hotelul lor. Ţi se dă o mască pe care nu o poţi da jos şi faci ce vrei apoi. Nu vorbeşti nici cu actorii, nici cu celelalte măşti. Fugi năuc dintr-o parte în alta, te rătăceşti, te trezeşti într-un azil unde cineva ţipă, vezi o femeie care urlă goală într-o cadă, ajungi în mijlocul unui cimitir, priveşti un croitor cum coase mecanic într-o cameră mică sau te trezeşti în mijlocul unei orgii sîngeroase, psihedelice, pe beat-uri techno, sau te fereşti cînd un actor aruncă o sticlă spre altul şi tu, cumva, erai în drum.

Eşti acolo, fără nici o graniţă între tine şi actori, fără nici un indiciu despre ce ar trebui să faci sau la ce să te uiţi, parte dintr-o lume stranie şi foarte întunecată, încărcată cu emoţii ciudate. Regulile lumii normale şi, mai ales, ale convenţiei teatrale cu care ne-am obişnuit sînt şterse. 

Poţi trăi experienţa

în două feluri. Primul e să explorezi în detaliu spaţiul. Nimic nu e lăsat la întîmplare, locul e plin de obiecte stranii şi de decoruri făcute să-ţi dea o anumită stare, în care poţi să-ţi bagi în voie nasul. Al doilea e să fugi după actori, deşi, chiar şi aşa, nu există un fir liniar pe care să-l urmăreşti.

te ţine în alertă, nu ai nici măcar o secundă să te odihneşti sau să te gîndeşti la altceva. De aia e experienţa atît de completă, pentru că vrei să explorezi, să vezi, să nu ratezi nimic din lumea întunecată a celei mai sîngeroase tragedii shakespeareiene pe care Shakespeare n-ar recunoaşte-o. Eşti mereu prezent acolo, cu mintea, corpul şi cu toate simţurile în alertă. 

e doar un pretext, o piesă decupată, peste ale cărei bucăţi s-a pictat în tuşe groase, care s-au recompus şi s-au aruncat în aer în ritmuri de dans contemporan. Da, îţi dai seama cine e Lady Macbeth, cu vrăjitoarele te întîlneşti de mai multe ori, recunoşti banchetul, apare stafia lui Banquo, iar sîngele e o chestie care nu lipseşte din

, fie că îl spală Lady Macbeth de pe mîinile soţului, fie în multe alte ipostaze. 

E o experienţă „lifelike“ – spunea regizorul, şi în mod ciudat, are dreptate. E ca în viaţă, nu ştii la ce să te aştepţi, dai peste cineva după un colţ sau vezi întîmplător o scenă cînd treci pe acolo.  

Foto: C. Foarfă

Explorers of the Multiverse 1 jpg
„Am vrut să ștergem granița dintre real și virtual, dintre obiect și reflexie” – interviu cu membrii echipei H3, creatorii instalației „Explorers of the Multiverse”, prezentată de IQOS la Romanian Design Week
Instalația interactivă „Explorers of the Multiverse” este realizată de studioul de artă și tehnologie H3, în parteneriat cu IQOS, și propune o experiență multisenzorială imersivă, prin care vizitatorii sînt invitați la un proces de autocunoaștere.
Rețeaua Jane, r  Phyllis Nagy jpg
O poveste despre femei care au schimbat lumea deschide TIFF 2022: „Rețeaua Jane”
„Rețeaua Jane”, o poveste curajoasă despre drepturile femeilor, inspirată din realitățile Americii de la finalul anilor ’60, deschide cea de-a 21-a ediție TIFF, cu o proiecție de Gală organizată vineri, pe 17 iunie, de la ora 20:45, în Piața Unirii din Cluj-Napoca.
MRM 9iun landscape 1920x1080 png
„Moștenitorii României muzicale”. Recital susținut de pianistul Cristian Sandrin
Un eveniment la Sala Radio: Variațiunile Goldberg de Johann Sebastian Bach, interpretate de pianistul Cristian Sandrin, în cadrul proiectului „Moștenitorii României muzicale”, organizat de Radio România Muzical și Rotary Club Pipera, joi, 9 iunie, ora 19.00.
Utama, r  Alejandro Loayza Grisi jpg
12 „ficțiuni despre viață” în Competiția Oficială TIFF 2022
12 producții din toată lumea, printre care și două filme românești, intră în cursa pentru Trofeul Transilvania la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania.
QT Headshot   Photo Credit is art streiber JPG
„A fost odată la Hollywood”, debutul literar al marelui regizor Quentin Tarantino, cartea-eveniment în luna mai la Humanitas Fiction
Cartea va fi lansată miercuri, 25 mai, ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (bd. Regina Elisabeta nr.38) și sîmbătă, 4 iunie, ora 12.00, în cadrul Salonului Internațional de Carte Bookfest (Romexpo, Pavilion B2, standul Editurii Humanitas).
Clipboard01 jpg
Actrița Maia Morgenstern, Premiul de Excelență la TIFF 2022
Actrița Maia Morgenstern va fi omagiată la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie, Cluj-Napoca).
945 16 sus Romila jpg
Combinagii și vieți paralele
În „Șoferul din Oz” se asociază fericit umorul, ironia, tandrețea, caracterele hiperbolizate și inevitabila tentație a parabolei socio-politice cu priză imediată.
945 16 jos Iamandi jpg
Insațiabila nemulțumire a lui Stalin
Bolșevismul a fost exportabil și a produs rezultate „cvasiidentice” peste tot.
p 17 2 jpg
Dulce provincie
Găsim orășelul mic și netulburat în care toată lumea se cunoaște cu toată lumea, găsim jocul de putere aparent blajin între localnici și intrușii „de la centru”, găsim briza ușoară de nefericire care traversează, din direcții diferite.
945 17 Biro jpg
Aniversar
Gărîna. În materie de legende care eludează genurile, concertul Soft Machine s-ar putea să fie cel mai important concert al vremurilor recente pe teritoriul nostru.
TIFF 2022 Make Films Not War jpg
Îndemn la pace în campania de imagine TIFF 2022: Make Films, Not War!
Campania vizuală a celei de-a 21-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie, Cluj-Napoca) transmite un mesaj lipsit de orice urmă de echivoc: Make Films, Not War!
Afis Sala Radio 20 mai 2022 jpg
Violonistul Gabriel Croitoru interpretează unul dintre cele mai frumoase concerte de vioară compuse vreodată
Bruch se temea de succesul a ceea ce avea curînd să devină unul dintre cele mai des cîntate concerte de vioară compuse vreodată: Concertul nr. 1 în sol minor pentru vioară și orchestră.
Festivalul Filmului Francez ne invită să privim mai departe! jpeg
Festivalul Filmului Francez ne invită să privim mai departe!
Între 1 și 12 iunie 2022, la București şi în alte zece oraşe din ţară – Cluj-Napoca, Iași, Timișoara, Brăila, Brașov, Constanța, Sfîntu Gheorghe, Sibiu, Suceava şi Tîrgu Mureș – cinefilii sînt invitați la întîlnirea anuală cu cele mai recente și remarcabile filme franceze.
Koba înainte de moarte jpeg
Koba înainte de moarte
Romanul poate fi citit chiar așa: stalinismul explicat copiilor de 10 ani.
Metonimiile biograficului jpeg
Metonimiile biograficului
Poezia Laurei Francisca Pavel pare un construct format din prefabricate dispuse într-un flux bine controlat. Important, textele nu sună deloc fals, nimic nu pare artificial, nelalocul lui.
Poate fi România „acasă” pentru migranți? jpeg
Poate fi România „acasă” pentru migranți?
Corpurile sînt grele, teama, deznădejdea, dar și mîngîierea însoțesc un drum care pornește dintr-un acasă spre nu se știe unde.
Victor Brauner, Pablo Picasso și „artele primare“ jpeg
Victor Brauner, Pablo Picasso și „artele primare“
„L-am văzut pe Picasso asamblînd obiecte aparent neînsemnate și aceste obiecte, odată așezate de către el într-o anumită ordine, capătă viață.”
Vocea: ţipete sau şoapte jpeg
Rîs și surîs
Degradarea rîsului se produce atunci cînd spectacolele îl cultivă sistematic.
Viață de cuplu jpeg
Viață de cuplu
Filmului îi reușesc mult mai bine scenele de criză, cele în care intensitatea e dată pe minus, iar cadrul se lasă măturat de un crivăț emoțional.
Hardcore jpeg
Hardcore
Melanjul acela brizant de muzică și politică este transplantat de cei doi Vylani și pe cel mai nou album al lor.
„Culturi cinematografice contemporane”, dezbatere organizată de Editura UNATC PRESS jpeg
„Culturi cinematografice contemporane”, dezbatere organizată de Editura UNATC PRESS
Vineri, 6 mai, începînd cu ora 16:00, la sediul instituției din strada Matei Voievod 75-77
Artă împotriva războiului – expoziția „Stop the War (in Ukraine)” jpeg
Artă împotriva războiului – expoziția „Stop the War (in Ukraine)”
Între 29 aprilie și 28 mai, în Piața Regelui Mihai din București, va putea fi vizitată expoziția Stop the War (in Ukraine), prin care opt artiști români și o serie de artiști ucraineni continuă să ia atitudine împotriva războiului din Ucraina și să militeze pentru pace, folosindu-se de arta lor pentru a mișca, a motiva și a împinge la acțiune.
Căsătoria lui Teofil jpeg
Căsătoria lui Teofil
La fel ca Irina, Maria și Teofana înaintea ei, Teodora s-a văzut transformată din „nimeni” în cel mai de seamă personaj feminin din imperiu.
O cineastă de redescoperit jpeg
O cineastă de redescoperit
Filmele Lanei Gogoberidze par să articuleze o preocupare pentru mutațiile istorice, pe care le altoiește cu o privire feminină, mereu dispusă la autoreflexivitate subtilă.

Adevarul.ro

image
Implicaţiile distrugerii crucişătorului Moskva, nava amiral a flotei ruse la Marea Neagră | adevarul.ro
Atacul asupra crucisatorului Moskva", nava-amiral a flotei ruse la Marea Neagra, are valoare simbolica si militara, spune profesorul Michael Petersen, citat de BBC. Nava ...
image
Topul celor mai valoroase monumente istorice lăsate în ruină. De ce nimeni nu le-a îngrijit VIDEO | adevarul.ro
O multime de monumente istorice faimoase din judetul Hunedoara nu au mai fost ingrijite si restaurate de mai multe decenii.