Ricky, poliţistul adjectivelor

Publicat în Dilema Veche nr. 523 din 20-26 februarie 2014
Ricky, poliţistul adjectivelor jpeg

„O-paaa!“ e cuvîntul – şi, uneori, ritmul – fetelor din Coreea. Bărbaţii coreeni visează ca toată viaţa lor să fie numiţi opa. Tradus în diferite contexte lingvistice şi urbane coreene (sensul prim e de „frate mai mare“, doar în adresarea fetelor) e combinaţia – letală, pe scara vînătorii erotice – de prieten, frate, iubit, „băiat rău“, care se încruntă butch, dar care zîmbeşte Disney după colţ, să nu i se vadă sufletul roll, baby, roll.

Apelativul e folosit cu un invariabil zîmbet larg şi cu un soi de mîţîială. Din păcate pentru băieţi şi pentru foarte muncitele lor ore la sală, nu toată viaţa sînt numiţi opa. Cum s-au căsătorit ori au depăşit o anumită vîrstă, în care nici un efect cosmetic, chirurgical ori sportiv nu mai poate face nimic pentru cauză, se schimbă placa comunicaţională, devin ajoshi, „nenea“ de-a dreptul, cu toată căderea imagologică subsecventă.  

Pentru un tînăr, viaţa în Coreea are la tot pasul ierarhii, cutume, poziţii şi dispoziţii de respectat, dacă nu vechi, imediat şi natural adoptate. Tînărul coreean e confruntat cu apăsătorul conservatorism parental – prin definiţie confucianistă – asociat succesului. Trebuie să reziste, apoi, cercurilor castei familiale – serii de mătuşi şi unchi, toate relevante, pînă la proba contrarie. (Vezi telenovela cu iz de marketing media a familiei Kim din Nord. Sînt convins că mulţi din Sud chiar aşa o şi urmăresc, ca pe un nou episod „care pe care“, serial Dynasty, imberbul cu alură de adolescent drastic reprimat, Kim Jong-un în rol de divă „Dan, grab a snicker“ – Joan Collins). Intră în circuitul şcolar, aprig, apoi în competiţia feroce a pieţei muncii. Cercurile nenumărate ale prezenţei urbane contemporane coreene, fiecare adăugînd ceva la pedigree-ul simbolic al fiecăruia: faima oraşului de origine, universitatea absolvită, pînă la ultima marcă a parvenitismului global, olimpiada brand-urilor. Totul e competiţie; ce ar scuti amorul, cel mai glossy capitol al vieţii, de asta? Cît de elegant îi ţine el poşeta ei, cît timp amîndoi se plimbă in the mood for love, nu pe scări, cu sufertaşul, ca în filmul lui Won Kar Wai, ci în Gangnam, city-ul seulez. Cuvîntul-mantră al unui tînăr seulez e style/stylish. De aceea, iubirea trubadurescă cunoaşte în Coreea o adevărată renaştere – cu tot arsenalul necesar: cîntece, flori, cadouri cît mai roz, pluş şi inimioare, ciorăpei şi căciuliţe –, exprimată cu cît mai multe semne de punctuaţie, emoticoane şi adjective cu lopata, exclamaţii, „mai nu vrea, mai se lasă“ à la carte, despărţiri fulger prin SMS şi/sau status de Facebook.  

În Coreea, circuitul produselor comerciale care însoţesc fîlfîitul de inimioară e concurat, cert, doar de cel la IT-uri, ori de cel de la neoanele viu colorate. Iubirea-android. Visul suprem de marketing şi antropologie urbană. Au inventat şi o „sărbătoare naţională“ strict celebrată de toţi: pornind de la observaţia 3D că data de 11.11 seamănă cu nişte sticks-uri îmbrăcate în ciocolată, au declarat-o „Peppero Day“, iar „ritualul“ e să pui un beţigaş din acesta la capătul a două guri voluntare şi să vezi care „pupă“ primul. Şi dă-i cu vagabondul înainte, că doamna e ruşinată cît îi şade bine!

De cîteva decenii, pe această piaţă dresată de „vînători vînaţi“ – vorba lui Michel Tournier, a mai apărut un concurent, un nou tip de opa. „Ricky.“ Nu e numai prin Itaewon, cartierul străinilor din Seul, ci şi prin Hongdae, cartierul tineretului universitar coreean, ori Apgujeong, Dorobanţiul local. Ziua predă la o şcoală engleza lui nativă, serios, dar cîrcotaş cu regulile ierahiei coreene. Seara iese – pulovăraş la baza gîtului, bărbiţă cît trebuie, mîneci suflecate rebel, poster – la un sandwich Subway pe fugă, şi pe urmă la un pint, jucînd biliard în pub-ul coreean local ori discutînd cu amicii despre fotbalul de acasă, din Liverpool, Ohio ori Vancouver. E glumeţ, sportiv, lads’ lad, băiat bun, ascultă muzică indie cu substrat violet, e respectuos şi atent social, are profiluri de socializare pe toate tipurile de site-uri. Uşor condescendent, fără să vrea, pentru că e pentru prima oară în poziţia de delocalizat. E „liberal“, i-ar fi greu economic acasă, în Europa crizei sau în America tea party. Nu e venit pentru carieră în academics, deşi poate predă chiar la o universitate. Marketingul universitar poate avea, în acerba competiţie locală, motive diverse de angajare, unul fiind chiar acela de „a fi Ricky“.  

Cu Ricky, toată lumea are un crush, toţi îl admiră pentru savoir faire-ul social, pentru dezinhibiţia de a lega o conversaţie pe orice subiect, de la ultima problemă paparazzo în familia regală britanică, ori plezniri teologice aplicate de Chris Hitchens unor bigoţi. Ori de a executa, chirurgical, un one night stand, fără prea multe farafastîcuri roz şi kimchi consumat bolînd. Scrie SMS-uri calme, de se simte semnul exclamării şi cînd pune punct. A venit în Coreea pentru fun & travel, exotism bine plătit, totul e awesome, pînă cînd primul buddy se însoară cu o localnică ori altul pleacă, după cei vreo zece ani scurşi iute, ca berea vara, la unul dintre nenumăratele rooftop party-uri în care e DJ, şi îl lasă nostalgic, doar cu Facebook-ul şi cu vreo glumă drept amintire. Pentru remontarea ego-ului, Thailanda şi Bali sînt la îndemînă. Îşi „trăieşte viaţa“.  

Nu-i e prea clar cînd a devenit, în ochii fetelor, ajoshi. Vorba – admirativă – a unui coleg coreean: „În Coreea, fetele sînt tari, domnu’ Bogdan!“ 

Foto: B. Tănase

973 15 Banu Walter Sickert, The Old Bedford jpg
Rătăciri pariziene
Rătăcirile pariziene m-au condus către un alt pictor, Walter Sickert, puțin cunoscut, descoperit în ultimii ani și prezent la Petit Palais.
973 16 coperta1 jpg
Poezia LGBT+ – dincolo de manifestul identitar –
În literatură totul este important, doar dominanta se schimbă periodic.
p 17 2 jpg
Misterul Lisabonei
O scenă de club e frumoasă fără să inspire la dans sau hormoni; o scenă de la filmare nu mizează deloc pe virtuozitatea mizanscenei încîlcite în camere și cabluri.
973 17 Biro coperta1 jpg
Plictis & angoasă
Ambii artiști sînt specializați în conținut inerent plictisitor ce eludează percepții superficiale, dar în același timp angoasează ca muzică în surdină.
317464034 503814775101509 8297660474908428773 n jpg
Andrei Pleșu în dialog cu Andrei Cornea despre Platon – Opera integrală, volumul III
Andrei Pleșu în dialog cu Andrei Cornea despre al treilea volum din seria operei integrale a lui Platon.
5680565535 553329df21 k jpg
„Străinătate” (fragment)
Marea sculptată în tavan era tot acolo, valuri albe, bleu, bleu închis și gri, care rămăseseră cu crestele încremenite, în așteptare.
Afis 7 dec 2022 Sala Radio jpg
„GLORIA” de VIVALDI: atmosfera sacră a Crăciunului la Sala Radio
Miercuri, 7 decembrie 2022 (de la 19:00), veți asculta lucrarea lui Vivaldi la Sala Radio
972 16 coperta jpg
Iași, România
„Ce-i cu fatalismul ăsta mioritic? Nu-i chiar așa.”
972 17 Cabinele foto D  Ivan jpg
3 x FNT 2022
Este arta (literatura, teatrul, muzica) o formă de comunicare între două sau mai multe părți sau se consumă în intimitate?
MNLR dezbatere 25noiembrie 2022 png
Sociologul Gelu Duminică, scriitorul Vasile Ernu și experta în politici de gen și minorități Fatma Yilmaz dezbat pe tema identității etnice
Muzeul Național al Literaturii Române își propune să continue și să dezvolte proiectul, organizînd noi ediții dedicate și altor minorități etnice.
Afis 25 nov 2022 Sala Radio jpg
Uverturi celebre din opere și aniversarea a 70 de ani de la inaugurarea clădirii Radio România
Evenimentul din data de 25 noiembrie punctează și o aniversare specială a Sălii Radio
p 16 Fernando Pessoa WC jpg
De ce moare, totuși, Ricardo Reis?
Ricardo Reis se întrupează din adîncurile mării, vine din străfundurile apelor, purtat de o navă fantomă, pentru a se incarna.
p 17 1 jpg
Departe de tot
O casă pe buza sălbăticiei. O pădure care promite tihnă și de fapt ascunde belele. O protagonistă care fuge zadarnic de propriul trecut
971 17 Breazu jpeg
Rebelă cu mai multe cauze
Chiar dacă punch-ul primelor albume a rămas în urmă, în 2022 M.I.A. propune tot o formulă a insurgenței.
Afis 18 nov Sala Radio jpg
Cîștigător al celebrului Concurs de dirijat Gustav Mahler - FINNEGAN DOWNIE DEAR - invitat la Sala Radio
Cîștigător al celebrului Concurs Internațional de Dirijat Gustav Mahler, Germania - 2020, FINNEGAN DOWNIE DEAR, care va debuta în noua stagiune la Staatsoper Berlin.
970 16 coperta Chirita jpg
Uciderea unei metafore
Thomas Hobbes descrie, în Leviatanul, apariția gîndurilor din mici mișcări mecanice care au loc în interiorul creierului.
p 17 jpg
Eșuat pe mal
Insula e un buchet de mici intuiții care se chinuie din greu să se coaguleze în ceva rotund.
970 17 Biro coperta1 jpg
Muzici cu tronc
Jazz-ul postmodern se întoarce în cluburile noastre după o spectaculoasă ofertă de festivaluri de peste vară; să fim o piață așa primitoare chiar și cu cele mai elitiste nișe?
970 21 Ioana jpg
Un film cu mize mari înecat în derizoriu
Din punct de vedere imagistic, filmul este ireproșabil, însă nu rezistă nici sub raportul construcției narative, nici al construcției personajelor și nici măcar al criticii pe care se angajează să o facă.
green hours lives   square jpg
Green Hours celebrează cei aproape 30 de ani de activitate printr-o expoziție multimedia imersivă
Experiență culturală imersivă – 30 de ani de Green Hours relevați în cadrul unei instalații gîndite sub forma unui parcurs – expoziție
Afis Sala Radio 11 nov 2022 jpg
CHRISTIAN LINDBERG - desemnat artistul anului în 2016 - este invitat la Sala Radio
Desemnat în 2016 „Artistul anului” în cadrul galei International Classical Music Awards, trombonistul, dirijorul și compozitorul suedez CHRISTIAN LINDBERG este invitat special la SALA RADIO
comunicat noutati anansi noiembrie png
Noutăți în colecția ANANSI: integrala operei poetice a lui César Vallejo, un nou roman de Gheorghi Gospodinov și una dintre cărțile-revelație ale ultimilor ani, semnată de chilianul Benjamín Labatut
Trei noi titluri din portofoliul literaturii universale au fost publicate recent în traducere în cadrul îndrăgitei colecții Anansi. World Fiction de la Editura Pandora M.
Afis Sala Radio 10 nov 2022 jpg
Concert spectaculos de electro-swing: Big Band-ul Radio și Alice Francis
Joi, 10 noiembrie 2022, BIG BAND-UL RADIO dirijat de SIMONA STRUNGARU va susține la SALA RADIO un concert de electro-swing, invitată specială a serii fiind solista vocală ALICE FRANCIS.
Online MarkLetteri jpg
Jazz post-modern - Mark Lettieri, The Baritone Sessions vol. 2, Leopard (6) Records, 2022 -
Mark Lettieri Group vor concerta în Clubul Control din București pe 7 noiembrie.

Adevarul.ro

11172012 jpg
Costa Rica - Germania. Fosta campioană mondială din 2014 părăsește pentru a doua oară consecutiv competiția încă din faza grupelor
Multipla campioană mondială, Germania, părăsește pentru a doua oară consecutiv această competiție după triumful obținut în 2014.
1 horoscop zodia taur jpg jpeg
Două zodii de care trebuie să fugi cât poți. Cine sunt vampirii energetici care își epuizează semenii
Există două zodii de care trebuie să te ferești neapărat pentru că sunt vampiri energetici. Ei sunt oameni care te „storc” de energie și alături de care chiar și cea mai mică discuție poate fi epuizantă.
Fane Croația la Campionatul Mondial de fotbal din Qatar 2022 FOTO Profimedia (2) jpg
Spectacol al frumuseții în tribunele din Qatar, la Campionatul Mondial. Croatele au furat toate privirile FOTO
Croatele au făcut un adevărat spectacol în tribunele din Qatar, la Campionatul Mondial, la fiecare meci pe care naționala lor l-a disputat în faza grupelor, la turneul din acest an.

HIstoria.ro

image
Drumul spre Alba Iulia: Cum au ajuns românii la Marea Adunare Națională
Așa cum se înfățișează din literatura memorialistică, majoritatea delegaților ori participanților sosesc la Alba Iulia cu trenul. Numai cei din așezările aflate la distanțe mici călătoresc cu alte mijloace de transport.
image
Noiembrie 1918: O lume în revoluție
1918, așa cum este creionat de literatura memorialistică, este anul unei lumi în plină revoluție. Desfășurată de la un capăt la celălalt al continentului european, revoluția este inegală și îmbracă diverse forme.
image
Scurt istoric al zilei naţionale
Instaurată încă de la venirea pe tronul României a lui Carol I, 10 Mai a rămas în tradiţia românilor ca Ziua Naţională a României moderne, până în 1947, când a fost impus regimul comunist. Un principe strãin pe tronul României reprezenta o necesitate politicã întrucât dupã abdicarea forţatã a lui Cuza la 11 februarie se ridica problema menţinerii recunoaşterii unirii celor douã principate.