Cui i-e frică de muzica experimentală?

Publicat în Dilema Veche nr. 348 din 14 octombrie - 20 octombrie 2010
Cui i e frică de muzica experimentală? jpeg

De ani de zile, Sibiul ne-a obişnuit cu cîteva dintre cele mai reuşite evenimente culturale pe care le putem accesa ca cetăţeni ai acestei ţări. Fie că vorbim despre teatru sau muzică în diverse stări de agregare, oraşul pare să fie un excelent centru de coagulare culturală, iar pamîntul zonei – foarte rodnic în a produce oameni cu iniţiativă. Sub acest stindard, al festivalurilor de mare amploare, stă şi cel organizat, din 2005 încoace, de Asociaţia Culturală Interzone.  

Dedicat muzicii experimentale, moderne, improvizate, creative, evenimentul are, bineînţeles, evidente tuşe de jazz, cu predilecţie dinspre partea de free. Conform declaraţiei de intenţie a organizatorilor, acest eveniment anual îşi propune să creeze un cadru pentru promovarea genurilor muzicale creative şi a schimbului de idei, iar muzica etalată aici este una plină de sonorităţi incomode, directe, inteligente, menite să provoace discuţii şi mai ales să ridice semne de întrebare. Crescut, ca şi prinţul din poveste, mai frumos şi mai consistent de la an la an, Festivalul Jazz and More a ajuns să pună pe afiş, în an de criză, o listă impresionantă de artişti din toate colţurile planetei. Dar să-i luăm pe rînd şi să disecăm meniul fiecărei zile. 

Vineri, 15 octombrie. Colaborarea dintre trombonistul Matthias Müller şi percuţionistul Christian Marien a început în 2003, cînd ambii erau membri ai grupului Olaf Ton. Lucrînd împreună la diverse proiecte, au reuşit să dezvolte un limbaj de exprimare comun, astfel că cei doi hotărăsc să demareze un proiect duo în 2006. Dincolo de neobişnuitul unei alăturări a trombonului şi bateriei în formulă de duo, cei doi muzicieni aleg să exploreze un teritoriu lipsit de convenţii şi să evite soluţiile muzicale evidente. Muzica lor – absolut liberă şi improvizată – chestionează fără odihnă întregul spectru al parametrilor, de la dinamică, densitate şi ritm, pînă la formă şi tonalitate. Au la activ două discuri, unul, Superimpose, scos în 2007 la casa portugheză Creative Records, iar cel mai proaspăt, Talk Talk, imprimat în 2009 la casa britanică Leo Records. Dacă John Russell este o figură proeminentă a muzicii improvizate din Anglia anilor ’70 (el fiind, printre altele, fondatorul grupului de improvizatori Quaqua şi mai ales a seriei de concerte MOPOMOSO – acronim de la MOdernism POst MOdernism SO what?, o mişcare de protest împotriva neglijării muzicii contemporane), despre saxofonistul Harri Sjöström ar trebui să amintim cîteva lucruri. Născut în Finlanda, a studiat cu Harry Man saxofonul, flautul şi pianul, iar între 1974 şi 1978 studiază arta fotografică şi cinematografică la San Francisco Art Institute. Se mută la Viena, iar mai apoi la Berlin, unde devine unul dintre liderii muzicii improvizate din Europa, mai ales după colaborarea cu părintele free jazzului, Cecil Taylor. 

Impresionanta şcoală poloneză de jazz este reprezentată şi la această ediţie prin trioul condus de clarinetistul Waclaw Zimpel – The Light Trio. Absolvent al prestigioasei academii de muzică din Poznan, la secţia de muzică clasică, Waclaw studiază apoi la Hanovra, înainte de a se orienta spre muzica improvizată. La Sibiu, el va urca pe scenă alături de contrabasistul Wojtek Traczyk şi bateristul Robert Rasz. Prima seară mai include recitalul grupului Willi Kellers – Frank Paul Schubert – Clayton Thomas, condus de basistul australian rezident la Berlin Clayton Thomas, urmat de unul dintre numele grele de pe afişul acestui an, saxofonistul american Marco Eneidi (foarte bun prieten cu Bill Dixon şi Cecil Taylor, numele grele ale free jazzului), aici în duet cu percuţionistul austriac Dieter DD Kern. Seara se va încheia cu cel mai jazzie moment al zilei, propus de grupul german E + U Mann, condus de foarte prolificul saxofonist-clarinetist Gebhard Ullmann, care are la activ 30 de ani de carieră şi peste 40 de discuri editate, multe dintre ele premiate. 

„N-o să fii niciodată muzician!“ 

Sîmbătă, 16 octombrie. La secţiunea „Short Cuts“ avem două grupuri foarte interesante, dar cu sonorităţi mai greu digerabile, pentru o ureche neantrenată. Saxofonistului Frank Paul Schubert i se alătură pianistul grec Antonis Anissegos, mare amator de efecte electronice atonale, iar pentru al doilea moment al zilei vine un alt duo, format din chitaristul Olaf Rupp, fost colaborator al lui John Zorn, acompaniat de extraordinarul baterist japonez Shoji Hano, un apropiat colaborator al celebrului saxofonist german Peter Brotzmann. 

Recitalurile principale ale zilei încep cu cel al grupului The Astronomical Unit, format din deja vizionaţii Matthias Müller şi Christian Marien, cărora li se alătură contrabasistul Clayton Thomas, şi el prezent pe afişul primei zile. Cel de-al doilea recital propune un excelent trio austriac, foarte avangardist, format din trompetistul Franz Hautzinger, percuţionistul Wolfgang Reisinger şi chitaristul Martin Siewert. Această a doua seară se va încheia cu ceea ce preconizez a fi vîrful festivalului, cel puţin din punct de vedere al spectaculozităţii, şi anume recitalul proiectului Bass X3, adică doi contrabasişti Chris Dahlgren şi (deja la al treilea recital în două zile) Clayton Thomas, supervizaţi în acelaşi spectru al sonorităţilor joase de Gebhard Ullmamm, la clarinet bas şi flaut bas. 

Duminică, 17 octombrie. Ultima zi a festivalului începe cu un moment de percuţie solo, avîndu-l ca solist pe Willi Kellers, în timp ce al doilea „Short Cut“ coincide cu recitalul pianistului român Mircea Tiberian, alături de bateristul Chris Dahlgren. Mircea Tiberian este unul dintre cei mai buni pianişti români de jazz, el fiind, dincolo de exprimarea directă, de pe scenă, unul dintre cei mai importanţi şi mai activi pedagogi, muzicologi şi promotori din jazzul autohton. Mai mult, este unul dintre cei doar doi doctori în jazz cu acte în regulă de la noi din ţară (celălalt fiind ieşeanul Romeo Cozma). Chris Dahlgren este un contrabasist american care s-a mutat de multă vreme în Europa. Îndrăgostit de improvizaţie încă din tinereţe, Chris a fost subiectul unei întîmplări ciudate, care l-a motivat să reuşească în carieră. Pe cînd era elev la şcoala elementară, a fost dat afară de profesorul de muzică. Acesta, iritat de derapajele improvizate ale tînărului, i-a strigat „pleacă de aici, Dahlgren, n-o să fii niciodată muzician“. Din 2003, Chris Dahlgren este profesor la Musikhochschule Hanns Eisler şi la Jazz Institut din Berlin. 

Recitalurile de seară încep cu cel al grupului Grix, format din saxofonistul Floros Floridis, pianistul Antonos Anissegos şi percuţionistul Yorgos Dimitriadis – toţi muzicieni greci stabiliţi la Berlin – şi continuă cu încă un moment solo, susţinut de pianistul german Uwe Oberg, unul dintre cei mai apreciaţi muzicieni de pe scena free-ului european contemporan. În fine, ultimele două momente ale festivalului au în prim-plan grupul german Lurk Lab, compus din Matthias Schubert (saxofon tenor), Uli Bottcher (instrumente electronice) şi Jorg Fischer (percuţie), şi pe cel american din care fac parte Tom Rainey (percuţie), Mary Halvorson (chitară) şi Ingrid Laubrock (saxofon). Tom este un muzician foarte apreciat, reuşind să înregistreze multe discuri alături de John Abercrombie, Mark Feldman, Dave Liebman sau Joe Lovano, în timp ce Mary Halvorson a efectuat turnee alături de Anthony Braxton şi a cîntat cu Jason Moran sau Marc Ribot. O cortină americană peste un festival eminamente german, dar care va fi, fără îndoială, un creuzet al exprimării libere. 

Concertele Festivalului Internaţional Jazz And More de la Sibiu vor avea loc la Teatrul Gong (str. Al. Odobescu nr. 4), începînd cu ora 15,00. Costul unui bilet pe seară este 35 de lei, iar un abonament pentru cele trei seri este 80 lei. Pentru elevi, studenţi, pensionari şi persoane cu dizabilităţi, preţul este de 30 de lei/seară, respectiv 65 de lei abonamentul. Mai multe la www.jazzandmore.ro

Cătălin Toader este jurnalist freelancer.

Legendă foto: Olaf Rupp & Shoji Hano

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Germania a arestat doi cetăţeni ruşi care ar fi conspirat să atace o bază militară americană
Doi cetățeni ruși au fost arestați în sudul Germaniei, fiind suspectați că au plănuit atacuri de sabotaj împotriva unor instalații militare americane, au anunțat joi procurorii germani.
image
O româncă se judecă de zece ani cu Elon Musk. Inițialele numelui său sunt pe acumulatorii mașinilor Tesla Model S
Brașoveanca Cristina Bălan a fost un inginer de mare viitor la Tesla, dar a fost concediată pentru că a atras atenția asupra unor defecte de fabricație. După zece ani încă se judecă cu Elon Musk
image
Cum arată interiorul „celei mai scumpe case” din lume, cu 100 de camere. Pentru ce sumă fabuloasă este scoasă la vânzare VIDEO
Castelul vast Chateau d'Armainvilliers din Seine-et-Marne, Franța, considerat a fi cea mai scumpă casă din lume, este scos la vânzare pentru 363 de milioane de lire sterline, potrivit Express.co.uk.

HIstoria.ro

image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.