Muzica clasică, fără frac şi papion - interviu cu Cristina COMANDAŞU

Publicat în Dilema Veche nr. 520 din 30 ianuarie - 5 februarie 2014
Muzica clasică, fără frac şi papion   interviu cu Cristina COMANDAŞU jpeg

Este critic muzical, şi-a dat doctoratul în muzică şi lucrează la Radio România Muzical din 1997. Este redactor-şef adjunct, a realizat cîteva mii de emisiuni despre muzica clasică şi se ocupă de evenimentele organizate de RRM. Scrie pe Blogurile Adevărul şi prezintă noutăţi discografice pe dilemaveche.ro. Vorbeşte cu entuziasm şi cu pasiune despre muzica clasică şi, mai ales, are un ton şi un stil care transmit încredere: în peisajul nostru public, dominat de lamentări despre „trista soartă a culturii“, Cristina Comandaşu spune că e bine şi ştie să se bucure.

Să începem cu o scurtă recapitulare a anului muzical 2013, cînd am avut parte de Festivalul Enescu, dar şi de alte evenimente. Care ar fi concluzia?

Cea mai importantă concluzie este că muzica clasică este pentru un număr tot mai mare de oameni. Dacă noi ne puneam problema, în urmă cu mai mulţi ani, că muzica clasică este pentru un număr mic de oameni – şi aceia foarte specializaţi –, astăzi, după succesul Festivalului Enescu (măsurat în miile de oameni care au participat la concerte), trebuie să recunoaştem că ne-am înşelat. În sfîrşit, în România începe să crească o clasă de mijloc care are nevoile ei culturale. Muzica clasică se adresează categoriei de mijloc, adică unor oameni care nu vin la concert cu frac şi papion doar ca să se arate în lume, ci pentru că acest gen de muzică face parte din modul lor de viaţă. Este publicul care citeşte, merge la film şi la teatru. Şi este tot mai numeros.

Dar accesul la sălile de concerte? În ţară nu sînt prea multe filarmonici şi săli de concert...

Trebuie să fim conştienţi de un lucru: publicul reacţionează la calitate. În muzica clasică, interpretul este esenţial. Un interpret foarte bun, de talia celor care au fost la Festivalul Enescu, costă foarte mult. În cultură nu există – ca pentru bunurile şi produsele curente – „ieftin şi bun“. Nivelul economic din România se reflectă şi în nivelul culturii. Aşa încît în stagiunile filarmonicilor nu pot fi invitate numele cele mai mari. Cred că trebuie să ne asumăm această situaţie.

Există însă şi alte evenimente – în afară de Festivalul Enescu –, inclusiv turnee prin ţară ale unor solişti...

Lucrînd la Radio România, mă gîndesc mai întîi la evenimentele generate de Radio România: „Pianul călător“ – turneul lui Alexandru Tomescu, „Flautul de aur“ şi altele, care ajung într-un număr mare de oraşe din România, inclusiv în locuri unde, altfel, nu se aude muzică clasică. Şi violoncelistul Răzvan Suma face acelaşi lucru. În Proiectul „Ascultă 5 minute de muzică clasică“, Răzvan Suma a cîntat în cîteva mall-uri. Proiectul a ajuns în foarte multe locuri – la librării, la muzee, în mall-uri şi hipermarket-uri, în şcoli şi licee. S-a dovedit că oamenii au apetenţă pentru acest gen de muzică. Şi toată lumea a fost încîntată de acest slogan: „Ascultă 5 minute de muzică clasică.“ Cel mai important mi se pare că proiectul ajunge în şcoli: anul trecut, 150.000 de copii au făcut cunoştinţă cu muzica clasică, în cadrul acestui proiect.

O idee curentă este că e nevoie de o anumită educaţie pentru a înţelege muzica clasică…

Nu sînt neapărat de acord că nu putem înţelege muzica clasică dacă nu avem un anumit nivel de cunoştinţe. Cred că muzica clasică vorbeşte prin ea însăşi şi se adresează unei anumite sensibilităţi din noi, cu care ne-am născut. Sigur, depinde de bagajul cultural general al fiecăruia, ce şi cît înţelege. Nu cred că cineva care a crescut cu manele va trece direct la muzica clasică. Poate nu va trece deloc. Gustul pentru muzică, pentru artă în general, se formează pînă la 14 ani. În perioada adolescenţei (14-18 ani), sîntem supuşi presiunii grupului în care trăim. Iar după aceea, începem să culegem roadele. Dacă pînă la 14 ani nu am semănat nimic, nu avem ce culege.

Cum se face la noi educaţia muzicală în şcoli?

Din contactul pe care l-am avut cu profesorii, observ că există o tendinţă de a face din copii mai degrabă nişte „teoreticieni“, decît nişte „practicieni“. De fapt, ce ar trebui să se studieze în şcoala generală? Să-i pregătească pe copii să devină ascultători de muzică. Se pare că cei care fac programele de studiu şi chiar unii dintre profesori au în cap altceva: să-i facă interpreţi sau compozitori, să-i facă să ştie notele, să aibă cunoştinţe teoretice avansate despre muzică. Una dintre profesoarele cu care m-am întîlnit îmi spunea, de pildă: „Elevii ajung în clasa a V-a şi nu ştiu care e diferenţa dintre o trompetă şi o tubă!“ Am rămas şocată. La ce foloseşte, pînă la urmă, să ştie această diferenţă, cînd noi, de fapt, vrem să-i facem pe copii să asculte cu plăcere muzica? Asta trebuie să formăm în şcoală: gustul pentru muzică.

Totuşi, unii spun că numai în sala de concerte se poate face cu adevărat educaţia muzicală...

Sigur, depinde ce vrei să asculţi. Eu îi numesc talibani pe cei care cred cu tărie că doar în sala de concert îţi poţi forma cultura muzicală. Dar în ce sală din România poţi asculta, în mod curent, interpreţi şi dirijori de mare clasă? În afară de Festivalul Enescu, n-ai unde. Şi atunci, trebuie să defineşti ce vrei: vrei să asculţi lucruri de bună calitate, care să aibă un impact asupra ta, sau vrei să te întîlneşti cu prietenii la concert şi să „fii văzut“ în sală? În fapt, cele două lucruri nu se exclud: e foarte bine să mergi la concert ca să socializezi. Mersul la concert e parte a unui ritual social. La noi e ceva scorţos: te duci, asculţi şi pleci. În străinătate, cînd merg la concerte, pot să stau la o cafea sau la un pahar de şampanie în foaier, pot să iau şi masa cu prietenii, e mult mai relaxat. Muzica clasică este privită la noi foarte închistat, o spun cu regret. Breasla muzicienilor mi se pare că a rămas cea mai închistată dintre toate domeniile culturii, după 1989. Muzica clasică înseamnă şi altceva decît să-ţi pui papion şi frac.

În Germania sînt şi festivaluri în aer liber, pe pajişti de munte, unde oamenii vin şi stau pe iarbă să asculte o orchestră simfonică. La noi s-ar putea imagina aşa ceva?

Da, şi cred că ar avea mare succes. S-a creat o generaţie nouă de public, care are nevoie de aşa ceva. Eu am foarte multă încredere în tineri. Radio România Muzical are un public preponderent tînăr, între 18 şi 40 de ani, conform unui focus-grup făcut în 2012. A fost o surpriză şi pentru noi. Stăm bine. Asta înseamnă că public există, trebuie doar să ştii să vorbeşti pe limba lui şi să-i dai ceea ce doreşte. S-ar părea că e tot mai multă nevoie de un post de radio care să nu dea reclame, unde să nu se vorbească prea mult (şi nu despre aceleaşi subiecte de care se vorbeşte în general în media). Niciodată nu încerc să „vînd“ muzica clasică folosindu-mă de raţiunile culturale. E importantă pentru că ne transportă în altă lume, ne aduce altceva, ne transformă.

Nu credeţi că, pentru a forma un public mai consistent, e nevoie şi de „intermediari“ care să scrie convingător despre muzică?

Pentru că în spaţiul public nu s-a vorbit (sau s-a vorbit puţin) despre muzică, cred că trebuie să le vorbeşti oamenilor „pe limba lor“. Încerc să-mi fundamentez opiniile şi, în substrat, în ceea ce scriu, există şi o componentă educaţională. Dar mi se pare că a scrie despre muzică e ca şi cum ai sta de vorbă cu un prieten. Nu-mi place atitudinea ex cathedra. E nevoie să trezeşti o emoţie în cei care citesc: oamenii reacţionează mult mai mult la emoţii decît acum zece ani (poate şi din cauza presiunii tehnologiei, cu care trăim zi de zi).

Sînt mulţi muzicieni români care au succes în străinătate, dar nu sînt prea cunoscuţi în ţară. Cum vă explicaţi asta?

E un subiect care poate părea controversat, dar nu este. Avem mulţi muzicieni stabiliţi în străinătate, care cîntă în mari orchestre. Eu spun că e un lucru normal. Muzicianul are o meserie universal valabilă şi „vorbeşte o limbă“ înţeleasă de toţi. Nu poţi blama un muzician că a plecat din ţara lui – de altfel, acesta este rostul lui, să umble prin lume să-i încînte pe toţi cu arta lui. Oriunde m-am dus, am întîlnit cel puţin un român care era membru al unei mari orchestre sau al unui ansamblu de operă. Sînt şi nume care ne fac mare cinste, dar pe care noi le cunoaştem mai puţin, pentru că au plecat imediat după şcoală, n-au mai apucat să se lanseze aici. Ar trebui să ne mîndrim cu muzicienii noştri din lume şi să încercăm să-i cunoaştem mai bine. Cred că e o problemă de comunicare – uneori, nici muzicienii nu comunică foarte mult despre ei înşişi, poate din modestie. Dar ei fac lucruri extraordinare.

Este România conectată la circuitele globale ale muzicii?

Da, prin cîteva lucruri: prin românii care concertează în alte ţări, prin Festivalul Enescu, prin activitatea noastră de la Radio România Muzical (nu vreau să mă laud, dar noi încercăm să prezentăm cele mai noi concerte, inclusiv prin transmisii directe). Dacă am putea să invităm mai mulţi artişti importanţi din alte ţări, ar fi altceva. Dar nu se poate, din cauza bugetelor. În lume, un interpret cunoscut, dar considerat la începutul carierei, are un onorariu de 8000-10.000 de euro pentru o reprezentaţie. Pentru un artist mai cunoscut sau pentru unul celebru, onorariul creşte exponenţial.

Scrieţi mult despre muzică. Ce vă place mai mult în această meserie?

Nu mă văd făcînd altceva. Fac această meserie din pură pasiune. Cel mai mult îmi place că pot asculta multă muzică şi simt că pot schimba ceva. Căci eu asta cred: nu putem schimba lucrurile în ţara asta decît dacă fiecare îşi face treaba bine, la locul lui. Am avut senzaţia că pot schimba ceva, cînd un copil care a participat la Proiectul „Ascultă 5 minute de muzică clasică“ mi-a spus cam aşa: „Mă bucur că am ascultat la şcoală muzică clasică, pentru că eu acasă nu ascult decît hip-hop şi manele.“ Chiar şi pentru un singur copil care mi-a spus aşa ceva, consider că mi-am făcut treaba.

Afis 7 dec 2022 Sala Radio jpg
„GLORIA” de VIVALDI: atmosfera sacră a Crăciunului la Sala Radio
Miercuri, 7 decembrie 2022 (de la 19:00), veți asculta lucrarea lui Vivaldi la Sala Radio
972 16 coperta jpg
Iași, România
„Ce-i cu fatalismul ăsta mioritic? Nu-i chiar așa.”
972 17 Cabinele foto D  Ivan jpg
3 x FNT 2022
Este arta (literatura, teatrul, muzica) o formă de comunicare între două sau mai multe părți sau se consumă în intimitate?
MNLR dezbatere 25noiembrie 2022 png
Sociologul Gelu Duminică, scriitorul Vasile Ernu și experta în politici de gen și minorități Fatma Yilmaz dezbat pe tema identității etnice
Muzeul Național al Literaturii Române își propune să continue și să dezvolte proiectul, organizînd noi ediții dedicate și altor minorități etnice.
Afis 25 nov 2022 Sala Radio jpg
Uverturi celebre din opere și aniversarea a 70 de ani de la inaugurarea clădirii Radio România
Evenimentul din data de 25 noiembrie punctează și o aniversare specială a Sălii Radio
p 16 Fernando Pessoa WC jpg
De ce moare, totuși, Ricardo Reis?
Ricardo Reis se întrupează din adîncurile mării, vine din străfundurile apelor, purtat de o navă fantomă, pentru a se incarna.
p 17 1 jpg
Departe de tot
O casă pe buza sălbăticiei. O pădure care promite tihnă și de fapt ascunde belele. O protagonistă care fuge zadarnic de propriul trecut
971 17 Breazu jpeg
Rebelă cu mai multe cauze
Chiar dacă punch-ul primelor albume a rămas în urmă, în 2022 M.I.A. propune tot o formulă a insurgenței.
Afis 18 nov Sala Radio jpg
Cîștigător al celebrului Concurs de dirijat Gustav Mahler - FINNEGAN DOWNIE DEAR - invitat la Sala Radio
Cîștigător al celebrului Concurs Internațional de Dirijat Gustav Mahler, Germania - 2020, FINNEGAN DOWNIE DEAR, care va debuta în noua stagiune la Staatsoper Berlin.
970 16 coperta Chirita jpg
Uciderea unei metafore
Thomas Hobbes descrie, în Leviatanul, apariția gîndurilor din mici mișcări mecanice care au loc în interiorul creierului.
p 17 jpg
Eșuat pe mal
Insula e un buchet de mici intuiții care se chinuie din greu să se coaguleze în ceva rotund.
970 17 Biro coperta1 jpg
Muzici cu tronc
Jazz-ul postmodern se întoarce în cluburile noastre după o spectaculoasă ofertă de festivaluri de peste vară; să fim o piață așa primitoare chiar și cu cele mai elitiste nișe?
970 21 Ioana jpg
Un film cu mize mari înecat în derizoriu
Din punct de vedere imagistic, filmul este ireproșabil, însă nu rezistă nici sub raportul construcției narative, nici al construcției personajelor și nici măcar al criticii pe care se angajează să o facă.
green hours lives   square jpg
Green Hours celebrează cei aproape 30 de ani de activitate printr-o expoziție multimedia imersivă
Experiență culturală imersivă – 30 de ani de Green Hours relevați în cadrul unei instalații gîndite sub forma unui parcurs – expoziție
Afis Sala Radio 11 nov 2022 jpg
CHRISTIAN LINDBERG - desemnat artistul anului în 2016 - este invitat la Sala Radio
Desemnat în 2016 „Artistul anului” în cadrul galei International Classical Music Awards, trombonistul, dirijorul și compozitorul suedez CHRISTIAN LINDBERG este invitat special la SALA RADIO
comunicat noutati anansi noiembrie png
Noutăți în colecția ANANSI: integrala operei poetice a lui César Vallejo, un nou roman de Gheorghi Gospodinov și una dintre cărțile-revelație ale ultimilor ani, semnată de chilianul Benjamín Labatut
Trei noi titluri din portofoliul literaturii universale au fost publicate recent în traducere în cadrul îndrăgitei colecții Anansi. World Fiction de la Editura Pandora M.
Afis Sala Radio 10 nov 2022 jpg
Concert spectaculos de electro-swing: Big Band-ul Radio și Alice Francis
Joi, 10 noiembrie 2022, BIG BAND-UL RADIO dirijat de SIMONA STRUNGARU va susține la SALA RADIO un concert de electro-swing, invitată specială a serii fiind solista vocală ALICE FRANCIS.
Online MarkLetteri jpg
Jazz post-modern - Mark Lettieri, The Baritone Sessions vol. 2, Leopard (6) Records, 2022 -
Mark Lettieri Group vor concerta în Clubul Control din București pe 7 noiembrie.
969 15 Banu1 jpg
„Eu, eu, eu… ce plictis” (Cioran)
Eul e pernicios cînd se constituie în focar prioritar al artei, dar el nu intervine monoton, căci manifestările îi sînt multiple și ele reclamă evaluări diverse.
969 16 sus coperta Romila jpg
Bacovia, prima „viață”
Cîteva lucruri evită să facă autorul cu subiectul său și cred că ele sînt esențiale pentru o reușită a genului.
969 16 jos coperta Marius jpg
Riscul de a citi
Citind Lolita în Teheran rămîne prima carte care dezvăluia riscurile de a citi literatură occidentală într-o țară fundamental islamică.
p 17 jpg
Dubla doi
Regizorul Michel Hazanavicius și-a făcut o reputație (pompată, trebuie spus) din voluptatea cu care pastișează mituri ale cinema-ului.
969 17 Breazu jpg
Forme și fonduri
Foarte probabil că acesta este motivul pentru care Stumpwork poate fi tot ceea ce a fost anul trecut New Long Leg, dar este încărcat, pe fond, cu mai multă autonomie, cu mai mult spațiu, cu mai multă atmosferă.
p 23 Intilnirea golului plin cu plinul gol, 1959 jpg
„Arca lui Noe“ și bestiarul braunerian
De la începuturile creației lui Victor Brauner pînă la ultima serie de lucrări consacrată Mitologiilor și Sărbătorii Mamelorîn anul 1965, opera sa este traversată de reprezentări ale păsărilor și animalelor.

Adevarul.ro

politisti
Rămânem fără polițiști. Locurile la Școlile de Agenți, neocupate. SNPPC: „Puteți stinge lumina!“
Pentru prima dată în istorie nu se vor ocupa locurile la Școlile de Agenți de Poliție din MAI. Semnalul de alarmă este tras de SNPPC, în condițiile în care nici posturile cu încadrare din sursă externă nu au prezentat interes.
mic dejun foto pixabay
Două obiceiuri de dimineață care afectează sănătatea organismului
Sănătatea stomacului nostru este vitală, iar mai mulți experți susțin că oamenii își fac rău cu anumite obiceiuri.
niculae badalau foto marian iliescu
De ce cere DNA arestarea lui Bădălau. Culisele anchetei
Potrivit anchetei desfășurate de procurorii DNA, Niculae Bădălău s-ar fi folosit de funcția de la Curtea de Conturi pentru a obține contracte cu primăriile din Giurgiu și Teleorman pentru firmele pe care le deține.

HIstoria.ro

image
Rusia, pământul sfânt al Iluminismului francez
Emergența rapidă a Rusiei ca mare putere europeană s-a petrecut într-o perioadă în care gânditorii Iluminismului european chestionau teme fundamentale, legate de natura societății și a guvernului: care este cea mai bună formă de guvernare, autocrația sau guvernul reprezentativ
image
Planul în 10 puncte de comunizare a României din martie 1945
În timp ce Armata Română participa, alături de cea sovietică, la luptele din Ungaria și Cehoslovacia, partidul comunist, încurajat de Moscova, dădea asaltul final pentru acapararea puterii.
image
Cucerirea Vidinului, cea mai puternică fortăreaţă otomană de pe Dunăre
La începutul lunii mai 1877, Armata Română s-a concentrat în Oltenia pentru a împiedica manevrele otomane și a ține sub control cetatea Vidin, cea mai puternică fortăreață turcească de pe Dunăre.