Într-o democraţie, trebuie să ai răbdare – dialog cu Silvia MARTON

Publicat în Dilema Veche nr. 643 din 16-22 iunie 2016
Într o democraţie, trebuie să ai răbdare – dialog cu Silvia MARTON jpeg

Predă cursuri la Faculta­tea de Științe Politice a Uni­ver­si­tății din București (Con­struc­ția statului-națiune în se­colul al XIX-lea, Formarea partidelor politice moderne, Teorii ale națiunii și naționalismului) și a fost profesor-invitat la École des Hautes Études en Sciences Sociales. Silvia Marton a publicat de curînd Republica de la Ploiești și începuturile parlamentarismului în România (Editura Humanitas). O bună ocazie pentru a discuta despre democrația de ieri și de azi.

„Republica de la Ploiești“ este o temă pe care Caragiale a făcut-o celebră. Cartea dvs. reconstituie acest episod. Ce a fost, de fapt, dincolo de Boborul lui Caragiale?

A fost o încercare nereușită de lovitură de stat, de schimbare a regimului. Nici mai mult, nici mai puțin. Am încercat să arăt că, dincolo de ziua de 8 august 1870 (care, prin Caragiale, a avut într-adevăr pitorescul ei) și de momentul ploieștean, anii aceia înseamnă o dezbatere de idei foarte bogată. Este o perioadă în care regimul constituțional nu este așezat. Trebuia văzut cum funcționează Constituția. Pașoptiștii – căci ei sînt vedetele evenimentului, ei organizează această lovitură de stat nereușită – sînt foarte ideologizați, sînt foarte activi și bine organizați, au idei în care cred cu sinceritate și le pun în aplicare. Nimeni nu știa cum va funcționa regimul, totul era deschis. Toți actorii vremii, de la stîn­ga la dreapta, au un regim și un text constituțional făcut de ei înșiși. Nu mai era ceva făcut de marile puteri, nici trimis de la Înalta Poartă. Era o mîndrie că, în sfîrșit, și-au dat ei înșiși o Constituție, dar tot ei trebuiau s-o facă să funcționeze. În ansamblu, evenimentul de la Ploiești a fost marginal, nu a schimbat nimic, dar și protagoniștii, și adversarii și-au exersat acțiunea politică și ideile politice în jurul lui.

Cu un principe nou și o Constituție nouă, adoptată în 1866, ce i-a apucat pe domnii aceia de-au vrut să schimbe regimul?

Sînt mai multe cauze. În primul rînd, sînt foștii pașoptiști – Brătianu, Rosetti, Candiano Popescu (din generația mai tînără) – care aveau o experiență politică fundamental ratată. În 1848 nu a ieșit nimic, revoluțiile nu au dus la nici o schimbare, nici în Moldova, nici în Țara Românească. Apoi ei pleacă în exil, unde trăiesc în cercuri republicane, progresiste, democrate. A fost momentul speranței prin alegerea lui Cuza în 1859, dar din punctul de vedere al pașoptiștilor Cuza ratează acest moment prin lovitura de stat din 1864, care concentrează toate puterile în mîinile lui și toți devin nemulțumiți, și liberalii, și conservatorii, și moderații. Așa că 1866 este al treilea început, prin care ei încearcă să demareze un proiect politic în jurul unor idei-cheie: libertăți publice, suveranitatea națiunii, legitimitatea națională, limitarea puterilor executivului. Carol, pe care inițial toți și l-au dorit, li se pare deodată că vrea să concentreze prea multă putere. A doua cauză este faptul că, în primă instanță, Carol I îl cheamă pe Brătianu să formeze primele guverne. Liberalii formează guvernele „roșii“ și li se pare că trebuie să rămînă la putere. Or, la un moment dat, Carol îi schimbă. Lor li se pare nedrept, li se pare că e un abuz. E un al doilea motiv să devină antidinastici: îl acuză pe Carol că e un despot și vor să schimbe regimul, li se pare că republica – o idee destul de vagă în capul lor – ar fi soluția.  A treia mare cauză rezultă din ideile pe care ei le-au învățat în exilul lor european, în cercurile republicano-democrate europene. E vorba de idei eclectice – în nici un caz o teorie republicană – despre libertate, despre limitarea puterilor executivului, despre prerogativa Parlamentului de a controla actele Guvernului și ale monarhului. Sînt idei politice în care ei chiar cred și pe care ar dori să le pună în aplicare.

De ce la Ploiești?

Adevărul istoric, dar și mitologia care s-a construit ulterior arată că ar fi fost un plan ca în toate marile orașe – în special cele din Muntenia – să se proclame republica, inclusiv la București. Ar fi trebuit să participe și cîțiva generali din armată. Organizarea n-a ieșit. Dar nu asta era important, ci faptul că, ani la rînd, chiar și după episodul de la Ploiești, sînt niște idei care au circulat, idei în care unii credeau, iar alții nu credeau. Așa încît a rezultat o dezbatere ideologică foarte bogată. Ploieștenii au făcut pasul înainte. Orașele muntene erau foarte politizate: în fiecare oraș era o mînă de oameni foarte activi la nivelul politicii locale. Orașele muntene erau „roșii“, iar în timpul alegerilor era o luptă serioasă, cu mijloacele și cu limitele epocii. Uneori exista și luptă la propriu, e vorba de faimoșii „bătăuși electorali“, care aveau rolul lor. Să nu uităm însă că, fiind un sistem de vot cenzitar, numărul alegătorilor era, de fapt, foarte redus: se cam știa cine cu cine va vota și cine pe cine poate determina să-și schimbe votul.

Ce a urmat după eșecul Republicii de la Ploiești, ce s-a întîmplat cu organizatorii?

Au fost procese, au fost și cîteva condamnări, nu foarte importante. Însă momentul cel mai important a fost faimosul proces, care a fost mutat de la Ploiești la Tîrgoviște de către guvern. Protagoniștii au fost puși sub acuzare și judecați în fața Curții cu jurați. Jurații erau desemnați, filozofia politică era că poporul îi judecă pe acuzați. Curtea cu jurați i-a declarat nevinovați, pentru că procurorii n-au găsit niște probe foarte directe, dar și pentru că acuzații au avut parte de niște avocați foarte pricepuți. Guvernul a încadrat faptele foarte serios: atentat la securitatea statului și atentat la ordinea publică. Dar avocații au argumentat că, de fapt, Guvernul nu respectă libertatea alegerilor și își persecută propriii cetățeni; or, e un drept legitim – de la 1789 încoace – ca cetățenii să reziste la opresiunea unui guvern despotic și să se apere. Este vorba deci de o legitimă apărare a cetățenilor.  E un argument care îi convinge pe jurați și convinge și o parte a opiniei publice. Cei cîțiva ploieșteni sînt și membri ai Parlamentului, candidează și sînt realeși, așa încît ei luptă și pe terenul Parlamentului pentru ce li se pare important: Adunarea Deputaților trebuie să controleze Guvernul. Acesta e, de fapt, „republicanismul“ lor, pe care l-au încercat în stradă la Ploiești, dar n-a ieșit nimic; se străduiesc, în schimb, pe teren parlamentar să impună această prerogativă – Adunarea trebuie să controleze actele Guvernului, iar Guvernul trebuie să aibă o majoritate în Parlament.

La vremea aceea, se construia națiunea. Cît e de importantă ideea de națiune în mișcarea de atunci?

La Ploiești, a fost marginală. Dar în ideile mai largi ale acestor „roșii“, națiunea e foarte importantă. Ei înțelegeau națiunea în primul rînd ca pe o comunitate a românilor care vorbesc o limbă comună și au o cultură comună, dar care trebuie să-și dea și o comunitate politică, un stat. Erau progresiști, erau la stînga și erau convinși că națiunea română trebuie să se guverneze pe ea însăși: să scape și de tutela marilor puteri, și de Imperiul Otoman, să-și întărească autonomia. Era un proiect politic în care ei credeau cu sinceritate. Trebuie să ne imaginăm ce presiune era pe ei din dorința de a construi și un stat, și o națiune. Iar regimul era foarte precar, statul nu era consolidat, armată încă nu exista. Nu exista nici o „conștiință de sine“: întrebarea obsesivă era „Cine sîntem noi, românii?“ și trebuiau să găsească răspunsuri. Au fost foarte xenofobi – în sensul în care nu doreau ca marile puteri să se amestece în treburile interne, să schimbe guverne. Era și antisemitismul lor, un antisemitism care își are rădăcini foarte adînci, dar care se manifestă puternic în această conjunctură: prinț străin, amestecul marilor puteri, voluntarismul de a construi și instituții ale statului, și identitate națională. Totul era de construit.

Cum a fost drumul de la construirea națiunii la naționalism?

N-a fost un drum foarte direct, dar – ca să scurtăm o discuție complexă și interesantă – radicalii „roșii“ se mută de la progresismul națiunii în cheie pașoptistă spre dreapta, la naționalismul mult mai închis. Ei sînt cei care vor să demonstreze că acest tînăr stat chiar există și cei care permit ca acest patos al națiunii să devină un naționalism închis, xenofob, șovin. Au ideea națiunii etnice.

Există un spirit asemănător între ce s-a întîmplat atunci și ce s-a întîmplat după 1990? Căci, la suprafață, așa pare: după căderea comunismului, a existat același efort de a construi instituțiile statului, cu o nouă Constituție, un nou regim…

Putem face o analogie între această dorință de nou de la 1866, această „relansare a speranței“ (cum o numesc și protagoniștii) după eșecul cu Cuza, și anii 1990, cînd anumite lucruri păreau posibile și deschise. O limită a acestei analogii este următoarea: actorii din secolul al XIX-lea erau mult mai autentici, inclusiv în încăpățînările și dogmatismele lor, în ideile și în acțiunile lor. În anii ’90, nu a existat acest sentiment al autenticității. Actorii de la 1866 erau convinși că ei sînt actorii propriilor lor demersuri, ei fac și desfac. Or, după 1989, convingerea că politica e ceva rău, malefic, iar deciziile esențiale se iau în spatele ușilor închise nu a dat un punct de plecare sănătos democrației românești. Vedem asta și astăzi, prin neîncrederea funciară în politică. Pe de altă parte, parlamentarismul din secolul al XIX-lea nu era construit, se învăța, era un exercițiu de durată. Secolul al XIX-lea l-a avut și a fost un exercițiu continuu pînă în anii 1930. După 1989, s-ar fi putut relansa experiența parlamentară, dar n-a ieșit. Parlamentul este astăzi instituția cea mai slabă, deși ar trebui să fie cea mai puternică. Și, din păcate, parlamentarii fac totul ca să întărească această percepție și să o obiectiveze. Nici măcar ei nu cred în proiectele lor politice. Or, actorii Republicii de la Ploiești credeau în proiectele lor, în naivitatea și idealismul lor. Or, care e proiectul politic al parlamentarilor de azi? În acest sens spun că cei din secolul al XIX-lea erau mai autentici.

Acum, circulă sintagma „proiect de țară“. Nu știu cîtă lume a înțeles asta, dar sună bine…

Sună bine și ne trezim cum fiecare guvern iese cu cîte o mare strategie națională pe diverse domenii. Dar nimeni nu are răbdarea de a vedea ce înseamnă, de fapt, dorința de a dezvolta o anumită direcție. Totul se relansează de la zero. Într-o democrație trebuie să ai răbdare. Oamenii din secolul al XIX-lea chiar aveau răbdare. Păreau plini de patos, își denigrau adversarii, dar aveau răbdarea de a-și construi proiectele. Astăzi, totul se reconstruiește în fiecare an. Și asta se combină cu altceva, care e la fel de contraproductiv și steril: să crezi că politica e ceva ce se decide undeva în spate, pe ascuns. Pînă nu se vor convinge toți că politica e ceva foarte important și ne privește pe toți, individual, nu cred că putem să consolidăm foarte serios democrația românească. Doar dacă avem răbdare.

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

image png
Viața amoroasă a unui cuplu a fost distrusă de dependența de filme XXX a soțului: „Filme îngrozitoare, perverse, care implicau rănirea oamenilor...”
Căsnicia de mai bine de două decenii a unui cuplu este zdruncinată de minciunile bărbatului cu privire la dependența sa de pornografie. După ce soția l-a prins cu mâța-n sac, ea cu greu își mai poate șterge imaginile din minte.
vorona (1) jpg
Destinația turistică de vis din nordul Moldovei. Peisajele impresionante care înconjoară o perlă ecleziastică vizitată și de Alexandru Ioan Cuza
În județul Botoșani, în mijlocul codrilor seculari de la Vorona, se află una dintre perlele ecleziastice din nordul Moldovei. Mănăstirea Vorona, cu un trecut de peste cinci secole, este un loc spiritual, încărcat de legende, situat într-o zonă feerică, mai ales în lunile de toamnă.
alegeri romania pixabay png
Bugetul alegerilor prezidențiale 2024. Câți bani se cheltuiesc pentru cele doua tururi de scrutin
Alegerile prezidențiale din 2024 aduc cu ele nu doar o competiție politică intensă, ci și un cost semnificativ pentru România. Candidații pentru alegerile prezidențiale și parlamentare au cheltuit până în prezent 47 de milioane de lei pentru prezidențiale și 93 de milioane de lei pentru parlamentare
coltea jpg
Clădirea din România, construită în 1704, unde se află cel mai înalt turn din țară. A ars în 1739
Nenumărați români trec zilnic pe lângă această clădire din București, însă doar foarte puțini știu cât de importantă este, cu adevărat, pentru istoria orașului. Nu doar că este cel mai vechi spital din București, dar, cândva, adăpostea și cea mai înaltă clădire de la acea vreme.
Romania   Schengen Foto shutterstock 2345910601 jpg
Aderarea României la Schengen terestru: Întâlnire, vineri, între România, Austria şi Bulgaria
Miniştrii afacerilor interne din România, Bulgaria, Ungaria şi Austria se reunesc, vineri, la Budapesta, pentru discuţii informale legate de data la care ar urma să aibă loc intrarea României şi Bulgariei în Schengen terestru.
stampila de vot alegeri romania foto inquam photos
De ce acte avem nevoie pentru a vota la alegerile prezidențiale
Pe 24 noiembrie 2024, românii sunt chemați la urne. Important de reținut este că nu toate documentele de identitate sunt acceptate pentru a putea exercita dreptul de vot, așa cum este pașaportul simplu sau electronic.
revolutia Portocalie Ucraina, foto wikimedia jpg
22 noiembrie: Revoluția Portocalie din Ucraina. În 1963 a fost asasinat președintele american John F. Kennedy
La 22 noiembrie 2004, zeci de mii de manifestanți s-au adunat în Kiev, protestând împotriva rezultatului alegerilor prezidenţiale. Tot într-o zi de 22 noiembrie a murit singura fiică a lui Stalin, cea care a declanşat un scandat internaţional atunci când a cerut azil politic în SUA.
truck 2920533 1280 jpg
Este obligatoriu să faci asta dacă ești pe drum. În caz contrar, primești amendă până la 50.000 de lei
Începând cu 21 noiembrie 2024, regimul sancțiunilor aplicabile pentru nerespectarea obligațiilor de raportare în cadrul sistemului RO e-Transport a fost revizuit, astfel încât să reflecte mai bine gravitatea și frecvența abaterilor.
image png
Val de reacții la adresa Cristinei Șișcanu după ce a declarat că nu lasă familia să intervină între ea și Mădălin Ionescu: „Dar ce ți-au făcut? Sau îi atenționezi aici?”
Cristina Șișcanu a încins din nou spiritele pe internet, în urma unei postări pe care a făcut-o pe Facebook. Vedeta a povestit că atât ea, cât și Mădălin Ionescu, nu au permis niciodată altor persoane să intervină în relația lor, chiar dacă făceau parte din familie.