Vînator alb, inimă neagră

Publicat în Dilema Veche nr. 579 din 19-25 martie 2015
Vînator alb, inimă neagră jpeg

● Lunetistul american / American Sniper (SUA, 2014), de Clint Eastwood.

Adaptat de regizorul Clint Eastwood după autobiografia lui Chris Kyle – un puşcaş marin avînd la activ 160 de omoruri în cadrul războiului din Irak –, Lunetistul american este cel mai mare succes de public din viaţa lui Eastwood (aproape 85 de ani, dintre care în jur de 45 dedicaţi regiei) şi totodată filmul său cel mai controversat. Pe de-o parte, actorului de comedie Seth Rogen i-a amintit de Stolz der Nation (Mîndria naţiunii) – filmul (inexistent în realitate) de care se bucură însuşi Hitler (căci e despre un trăgător de elită din armata lui) în Ticăloşi fără glorie al lui Tarantino. Pe de altă parte, critici americani ca Richard Brody sau J. Hoberman, ale căror opţiuni politice manifeste nu-i predispuneau la prea multă empatie cu o reprezentare glorificantă a intervenţiei americane în Irak, au luat apărarea filmului, argumentînd că, în reprezentarea lui Eastwood, viaţa şi faptele lui Kyle apar ca tragice, şi nu ca glorioase. La noi, o pledoarie în apărarea filmului a schiţat, pe Facebook, Victoria Stoiciu, potrivit căreia American Sniper invită spectatorul să se întrebe care e diferenţa dintre un psihopat şi ceea ce numim convenţional un „erou“: „Este eroismul o instrumentalizare politică a unei inadaptări structurale la cotidian, o canalizare a agresivităţii excesive, o formă de fanatism?“ În schimb, cel mai amplu act de acuzare întocmit acestui film în limba română e, probabil, cel semnat de Florentin Ţuca pe site-ul Adevărul financiar, unde, deşi concede că American Sniper „lasă, într-un ungher, un locşor de dezbatere“ pe aceste teme, precum şi pe tema sindromului posttraumatic care-i afectează pe soldaţii lăsaţi la vatră, criticul găseşte că asemenea aere vag-autointerogative sînt neglijabile pe lîngă omisiunea cineaştilor de a chestiona motivele prezenţei americane în Irak şi pe lîngă rasismul de care se fac vinovaţi în reprezentarea localnicilor.

E evident că American Sniper – la fel ca multe alte filme de Eastwood – intră într-un dialog pe deplin conştient cu mituri americane precum acela al cowboyului sau acela al vînătorului. Ce nu e chiar atît de evident în cazul acestui film e în ce măsură se mulţumeşte să le evoce şi în ce măsură le inspectează critic. Kyle (Bradley Cooper) e un texan crescut cu Biblia şi puşca – după cum vedem într-o serie de flashback-uri, printre care o scenă cu el şi fratele său copii, învăţaţi de tatăl lor că oamenii se împart în oi, lupi şi cîini de pază, cea de-a treia condiţie fiind cea spre care se cuvine să tindă. După cum atrage atenţia Victoria Stoiciu, în timp ce Florentin Ţuca pare să uite, faptul că acest discurs e clar prezentat ca influenţînd viaţa protagonistului nu înseamnă că e prezentat şi aprobator (tatăl se impune ca o prezenţă nu neapărat plăcută, scrîşnit-ameninţătoare la adresa copiilor), deşi cultura în care se formează Kyle, cu familismul şi religiozitatea ei, cu muzica ei country şi armele ei de foc, nu e în nici un caz luată de sus. (Ce e fenomenal la Eastwood e capacitatea lui de a fi simultan – deşi nu neapărat în acelaşi film – pe lungimea de undă a Festivalului de la Cannes şi a Americii „profunde“.) Filmul sugerează că, dincolo de sentimentul misiunii de cîine de pază (pe care i-l inculcase tatăl lui) şi dincolo de reacţia sa de indignare la atentatele cu bombă din 1998, împotriva ambasadelor americane din Nairobi şi Dar es Salaam, şi apoi la atentatul din 11 septembrie 2001, protagonistul avea nevoie de un război care să pună ordine în viaţa lui, să-i dea acesteia un sens – pînă atunci îl vedem trăind oarecum fără căpătîi, concurînd ici-colo în rodeouri, descoperind că o iubită îl înşela etc. În Irak, el dezvoltă o obsesie de a se duela – ca în Far West – cu un fel de omolog de-al său din tabăra cealaltă, fost campion la tir. Tot ca în Far West, localnicilor – „indienilor“, cum ar veni – li se spune „sălbatici“. Problema – foarte gravă – e că, prin felul în care-i reprezintă pe localnici, filmul nu depăşeşte prin nimic această viziune a soldaţilor americani asupra lor, ci o confirmă la tot pasul. Kyle nu se duelează doar cu acel dublu al său, campion de tir, care-i seamănă prin faptul că şi el ucide „curat“, ci şi cu un terorist poreclit „Măcelarul“, care ucide respingător. Ceilalţi localnici n-or fi, ca el, întrupări de action movie ale „răului pur“, dar cine nu e terorist sau complice cu teroriştii e măcar fricos; nici copiii nu sînt inocenţi. Interesul pentru traumele psihice ale soldaţilor americani nu e dublat de nici o sugestie cum că ocupaţia americană ar putea fi şi ea traumatizantă pentru cei ocupaţi de ei. Nu că filmul ar acorda prea mult spaţiu costurilor psihice suportate de Kyle: revenit de pe front, acesta are oareşce dificultăţi în a se reajusta la viaţa de civil (nu-şi poate „închide“ sau „da la mic“ reflexele de luptător – e atent la tot ce mişcă în jurul lui, gata oricînd să atace), dar e prezentat ca depăşindu-le destul de uşor, pentru a ajunge el însuşi să facă terapie cu alţi veterani. Cît despre faptul că sfîrşeşte – cum s-a întîmplat şi în realitate – prin a fi ucis de unul dintre aceştia, Eastwood nu scoate nimic din acest deznodămînt ironic; doar îl relatează – sec. Cu excepţia urmăririi cu încetinitorul a glontelui care-i vine de hac dublului terorist al lui Kyle, întregul stil de mizanscenă al lui Eastwood e mai curînd sec decît bombastic, deşi peripeţiile lui Kyle în Irak sînt vizibil dramatizate astfel încît să corespundă cerinţelor unui film de acţiune palpitant. Palpitant poate fi. Cu interogarea plăcerilor la care invită – şi care sînt mai mult decît dubioase în conjuncţie cu subiectul lui – stă mult mai prost, deşi emite pretenţii cum că ar fi şi interogativ. Un susţinător de cursă lungă al Partidului Republican, Eastwood are la activ filme – de la Vînător alb, inimă neagră (1990) pînă la J. Edgar (2011) – care-l recomandă ca pe un conservator cel puţin atipic. Lunetistul american e însă mai aproape de Heartbreak Ridge – un divertisment din epoca Reagan (1986), cu puşcaşi marini invadînd Grenada.     

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Motivul absurd pentru care o vânzătoare a refuzat doi tineri. „Poate credea că îl folosiți la orgii“
Doi tineri, unul de 25, iar celălalt de 21 de ani, susțin că o vânzătoare a refuzat să-i servească și le-a cerut să vină însoțiți de părinți, deși aveau actele și puteau să demonstreze că sunt majori. De fapt, ei nici măcar nu au cerut țigări, alcool sau alte produse destinate exclusiv adulților.
image
Prețul amețitor cu care se vinde un garaj din lemn în Brașov: „E inclusă și mașina în preț?"
Un anunț imobiliar din Brașov pentru vânzarea unui garaj din lemn a stârnit ironii din partea românilor. Garajul de 22 metri pătrați din lemn costă cât o garsonieră.
image
Ianis, sufocat de Hagi: cum un părinte, „orbit“ de subiectivism, a ajuns să facă țăndări imaginea băiatului său
Managerul Farului a mai creat un caz, deranjat că selecționerul nu i-a titularizat băiatul în amicalele cu Irlanda de Nord și Columbia. Episodul lungește lista derapajelor unui părinte care persistă în greșeala de a-și promova agresiv fiul, mărind și mai mult povara numelui pe umerii acestuia.

HIstoria.ro

image
Bătălia codurilor: Cum a fost câștigat al Doilea Război Mondial
Pe 18 ianuarie a.c., Agenția britanică de informații GCHQ (Government Communications Headquarters) a sărbătorit 80 de ani de când Colossus, primul computer din lume, a fost întrebuințat la descifrarea codurilor germane în cel de Al Doilea Război Mondial.
image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.