Vînare de vînt

Publicat în Dilema Veche nr. 806 din 1-7 august 2019
Vînare de vînt jpeg

 Rolling Thunder Revue: A Bob Dylan story by Martin Scorsese (SUA, 2019), de Martin Scorsese, difuzat de Netflix. 

„Șamanul a pus ochii pe vioară“, cînta Bob Dylan, el însuși un șaman al timpurilor noi, în timpul Rolling Thunder Revue, numele unui turneu surprinzător pe care ultimul trubadur modern l-a întreprins între octombrie 1975 și mai 1976, într-o perioadă foarte tulbure a Americii, marcată de șomaj, conflicte și crize perpetue. Dylan este subiectul unui documentar-eveniment produs de Netflix cu filmări abandonate de decenii bune, restaurate şi incluse în această producţie, pe care marele Martin Scorsese o descrie ca „parţial documentar, parţial film-concert, parţial vis febril“. O declarație ce redă fidel structura captivantă și fluidă, de vis spontan, a unui manifest deopotrivă artistic, politic și social al deceniului 7 (deci ulterior perioadei de emergență a lui Dylan, deceniul 6, cînd a fost portavocea „copiilor revoluției“).

Scorsese preferă să treacă prin filtrul propriei sensibilități istoria unui turneu de legendă pe care Dylan l-a gîndit ca o caravană în stilul commedia dell’ arte, în care muzica, poezia, artele și filozofia au compus un întreg cuceritor și provocator, căci playlist-ul, invitații și regia artistică se schimbau permanent (cum s-ar spune astăzi, Rolling Thunder Revue era un performance total, un happening avant la lettre). Alături de el au urcat pe scenă mari artiști ai vremi, versatili și originali, ca Joan Baez (fosta sa iubită și coechipiera de scenă preferată – „cu Joan aș putea cînta și în somn“, recunoaște muzicianul), Patti Smith, Bob Neuwirth sau Joni Mitchell. Lumea stătea zile în șir la coadă pentru a-l vedea pe viu, contra unei sume modice, pe cel în care președinți progresiști ca Jimmy Carter găseau o sursă de inspirație și îi mulțumeau public pentru felul în care captează spiritul Americii („America să fie visul care era înainte“, aspiră Dylan). Artist profund angajat, Mr. Tambourine Man a avut nebunia să invite membrii unei rezervații de indieni, pe care îi lăsa să improvizeze pe scenă sunete inspirate de tunet sau fulger, sau pe boxerul de culoare Rubin „Hurricane“ Carter, căruia îi dedică un cîntec și căruia îi ia public apărarea în fața acuzațiilor agresive și nedrepte de crimă. „Viața înseamnă să te inventezi“, spune artistul al cărui magnetism scenic subjuga mulțimile și care le-a oferit colaboratorilor „libertatea de a deveni versiunea lor extremă“, cum mărturisește unul dintre ei.

Filmul nu respectă canoanele clasice ale documentarelor tip portret, puținele comentarii ale lui Dylan cel de acum sînt doar fundalul pe care sînt prinse, ca pe o pînză de un modernism abstract, pictograme ale spiritului unic al acelui turneu și implicit ale spiritului epocii. Într-un cuceritor mix postmodernist, Scorsese respectă structura de scenetă de carnaval cu personaje, care iau chipul unor arhetipuri: Poetul (Allen Ginsberg), Poetesa punk (Patti Smith), Scriitorul (Sam Shepard), Cîntăreața (Joan Baez), Femeia cu săbii (strania violonistă Scarlet Rivera, iubita lui Gene Simmons de la Kiss) sau Regizorul Stefan van Dorp (cel care se pretinde în mod derutant autorul acestui documentar). Centrul este, desigur, omul viu, charismatic, în perpetuă mișcare și efervescență creativă Dylan, cel care folosește pe scenă diverse măști, afirmând nonșalant că „atunci cînd cineva poartă o mască, îți va spune totdeauna adevărul“. O parte importantă a filmului lasă să curgă pe ecran filmări brute din concert sau din culisele show-ului, cu Dylan filmat foarte de aproape, surprins în special din profil, cu fața vopsită în alb, hipnoticii ochi albaștri conturați cu dermatograf și faimoasa lui pălărie cu flori. Erau vremuri în care, în mod foarte firesc, Bob nu ezită să conducă atunci cînd este nevoie, cînd marele poet beatnik Allen Ginsberg acceptă să fie băiat bun la toate al turneului, între momente de dans frenetic sau un recital hieratic de poezie alături de Dylan la mormîntul lui Jack Kerouac. Iar foarte tînăra la acea vreme Sharon Stone, care știa deja că va deveni o actriță celebră, se alătură turneului pentru a se ocupa de costumele performerilor.

Turneul a fost un eșec din punct de vedere financiar, fiind preferate sălile mici în locul unor stadioane, însă a fost, cum spune protagonistul la final, „o aventură (…), căci mă aflu mereu în căutarea Sfîntului Graal“. Filmul lui Scorsese recreează sinergic nivelul la care versurile primului muzician distins cu Nobel pentru literatură complementează muzica într-un tot magic, într-un act scenic complex și eclectic care celebrează poezia cotidianului în același timp cu revolta chiar din interiorul sistemului (fie el politic, ideologic sau economic), sau din interiorul propriilor iluzii. Premiul, contestat de foarte mulți, este însă relevant tocmai în dimensiunea sa de recunoaștere a impactului unui artist care, prin simbioza perfect consonantă cuvînt-sunet-gest-atitudine-reflecție, a demonstrat în mod real forța cuvîntului care zidește.

După Rolling Thunder Revue a rămas doar „cenușa“, însă avînd privilegiul de a bate la poarta raiului (cîntecul iconic care încheie filmul) alături de Dylan, „poți să își croiești eternitatea după chipul și asemănarea ta“, cum spune la final unul dintre participanții la acest demers artistic unic. Sau cum spunea Aldous Huxley, condeiul care a influențat una dintre cele mai importante perioade culturale ale umanității, Woodstock și anii revoluției ’68: chiar și un banal cactus poate fi „un facilitator pentru deschiderea porților percepției, care sînt legate de iad și de rai sau în care se găsesc raiul și iadul“. Într-un cuvînt, ființarea.

comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.

Adevarul.ro

image
Rațele alergătoare indiene, folosite în România în loc de pesticide: „Au curățat, într-o săptămână, 1.200 mp”
O tânără din Sibiu, designer de permacultură, a implementat mai multe proiecte în care rațele indiene au fost folosite pentru „combaterea dăunătorilor, de către unele familii sau restaurante care au dorit să producă, ecologic, alimente pe proprietățile lor”.
image
O modificare facială ar putea fi un semn de cancer pulmonar, spun pneumologii
Potrivit unui studiu din 2022, cancerul pulmonar este cel mai frecvent tip de cancer din România,12.122 de pacienții fiind diagnosticați în fiecare an. De asemenea, tot el cauzează şi cele mai multe decese - 10.779 pe an.
image
Coreea de Nord spune că declarația nucleară emisă de China, Japonia și Coreea de Sud îi încalcă grav suveranitatea. „Este o bătaie de joc și o înșelătorie...”
Luni, după ce la Seul, în cadrul unui summit tripartit, China, Japonia și Coreea de Sud au discutat despre programul de înarmare nucleară al Coreei de Nord, Phenianul a anunțat că intenționează să lanseze un alt satelit de spionaj în zilele următoare.

HIstoria.ro

image
Cine au fost „indezirabilii”?
Fondul „Bruxelles” al Arhivei Ministerului Afacerilor Externe păstrează în dosarele secțiunii consulare a Legației României la Bruxelles câteva istorii ale unor personaje de rang secund, aventurieri, delincvenți, propagandiști – așa-numiții „indezirabili”.
image
Atacul lui Cuza asupra masoneriei bucureștene
Modernizarea țării, pe care toți românii o doreau, dar care avea reprezentări diferite de la un grup social la altul, a generat tensiuni în tânărul stat. Programul de reforme al lui Cuza a început să fie contestat.
image
Răpirea lui Mussolini
În vara anului 1943, dictatorul italian Benito Mussolini (mai cunoscut și sub apelativul  pe care acesta și l-a ales – „Il Duce” – „Conducătorul”), aflat la putere de peste 20 de ani, se confrunta cu serioase probleme.