Un cinefil vieux jeu

Publicat în Dilema Veche nr. 537 din 29 mai - 4 iunie 2014
Un cinefil vieux jeu jpeg

● Cristian Tudor Popescu, Filmar, Editura Polirom, 2013.

După 2001 şi mai ales după 2004-2005, cînd, prin generaţia Puiu – Rădulescu, România începe să producă, din senin, cinema de nesperat impact internaţional-festivalier, tot Cristi Puiu şi Răzvan Rădulescu sînt cei care, luînd-o înaintea comentatorilor (fie aceştia specialişti cu patalama academică sau „numai“ cinefili), se apucă să pună în circulaţie, în spaţiul cultural românesc, idei de substanţă, de reală însemnătate istorică, despre cinema. Preluat rapid şi de alţi cineaşti români (Mungiu, Muntean), vocabularul lui Puiu prezintă, cel puţin pînă nu de mult, numeroase ecouri ale primei perioade din istoria revistei Cahiers du Cinéma (1951-1965, să spunem), cînd peste conceptul (deloc convenţional) de cinema ca „artă a realului“, dezvoltat de André Bazin, se aşază auteurisme-ul discipolilor săi, cu ameţitoarea lor disponibilitate de a sanctifica sau de a anatemiza un regizor pornind de la asumpţia că „un travelling e o chestiune de moralitate“. Dacă, cel puţin în primii ani ai „noului val românesc“, un Puiu pare să vorbească uneori ca dintr-un Cahiers vechi – de dinainte de ’68, adică înainte de politizarea revistei –, despre filmele lui (şi nu numai ale lui) s-a vorbit şi cel mai adesea continuă să se vorbească la ele acasă, la nivelul elitelor jurnalistice şi intelectuale, în termeni mult mai învechiţi de-atît – uneori, ca şi cînd Cahiers nici nu s-ar fi înfiinţat încă. Volumul Filmar, în care Cristian Tudor Popescu îşi adună articolele pe teme (în primul rînd) cinematografice din ultimii ani (presărînd printre ele articole despre spectacole de teatru, concerte, călătorii ş.a.), constituie un bun exemplu.

Un beneficiar al revelaţiei „culturii înalte“ – în forma diluată în care se populariza aceasta sub ceauşism, cu artişti din cele mai diverse perioade, receptaţi în aceeaşi cheie romantică –, amestecată cu ceva contracultură (Pink Floyd, literatură SF), C.T. Popescu e genul de cinefil care-l caută la film pe Dumnezeu. Vorbeşte des despre genialitate sau despre lucruri precum „duhul din maşinărie“ ori „sufletul colectiv al umanităţii“. Din spionata sau doar imaginata încremenire a unei spectatoare necunoscute, cu mîna în punga de popcorn şi cu ochii la Melancholia, e în stare să facă o alegorie grandilocvent-pantomimică a puterii artei de a eleva pînă şi spirite deloc obişnuite cu înălţimile, iar din presupusul eşec al lui Scorsese cu Shutter Island e în stare să facă o nu mai puţin bombastică melodramă personală. Cu sau fără un motiv bun, e mereu gata să-i invoce pe Keaton, pe Murnau sau pe alţi autori dintr-un canon pe care aparent continuă să-l identifice cu repertoriul Cinematecii Române din zilele cînd tocmai o descoperea. Tot aşa cum, într-o proză de călătorie (greu de spus cît de imaginară) în Japonia, nu pare să vadă nici o problemă în a-şi descrie ghida drept „o figurină de porţelan, ca mai toate japonezele“, el nu dă nici un semn că ar fi dispus să relativizeze ideea despre canon pe care şi-a format-o atunci – ce-a văzut la vremea aceea a rămas sfînt, cu tot cu instrucţiunile de folosire primite concomitent. Cum din cinema-ul cincizecist-hollywoodian pe care-l citează Shutter Island nu era disponibil mare lucru, ca să nu mai vorbim de instrucţiuni de utilizare post-auteur-istă (sau măcar auteur-istă) a acestuia, CTP nu e calificat să recunoască filmul lui Scorsese drept ceea ce este la al doilea nivel al său: critică cinematografică filmată (al cărei fel de a privi cinema-ul cincizecist-hollywoodian ca fiind „simptomatic“ constituie, de altfel, un loc comun). Asta nu înseamnă că, privit în acest fel, Shutter Island nu poate să apară tot ca un eşec, dar procesul măcar începe să aducă a exegeză, spre deosebire de vorbăria despre cum „Scorsese n-a reuşit vreodată să egaleze geniul lui Ford Coppola“. Indiferent dacă se lansează în genul de enumeraţie care se preda la şcoala Ecaterina Oproiu („nuanţă a sentimentului, delicateţe, fineţe, precizie, frumuseţe mignonă a secvenţei cinematografice“) sau dacă decade la nivelul celei mai lemnoase superlativeze PR-istice („replicile spumoase sînt interpretate de actori excelenţi, conduşi cu mînă sigură“), autorul e prea adesea vag: observaţia că „aidoma unei dălţi, camera sculptează pur şi simplu scenele prin mişcări iuţi şi graţioase din unghi subiectiv în plonjeu, din gros-plan în panoramare, cu sărituri peste ax perfect valabile dramatic“ etc. se vrea aplicată pe un anumit film, însă ar putea să descrie decupajul (de tip „analitic-intensificat“, cum îl numeşte David Bordwell) din nenumărate filme hollywoodiene de azi, după cum nici epitetul „simfonic“, aplicat structurii dialogurilor din A fost sau n-a fost?, nu spune nimic concret despre ea. În pofida unor asemenea afectări tehniciste, autoproiectarea în pielea regelui bîlbîit din The King’s Speech e mai reprezentativă pentru metoda cronicarului. Cît despre calităţile gazetăriei cinefile a lui CTP – căci, aşa provincială şi vieux jeu cum este, are şi din astea, şi nu numai ardoarea –, acestea sînt calităţile gazetăriei lui în general. Printre ele: faptul că, scriind în presa populară românească, nu ezită să contrarieze credinţe aproape unanime (în Dumnezeu sau în caracterul „natural“ al capitalismului), faptul că nu se lasă excesiv de impresionat de „greuceni“ (vede micimea gesturilor lui Puiu şi Mungiu de a se opune premierii cu Gopo a unor filme de-ale lor, deci şi a unor colaboratori mai puţin aclamaţi ca ei prin alte părţi) sau faptul că (mă rog, făcînd abstracţie de cazul King’s Speech) empatizează nu cu puterea, ci cu lipsa ei. 

dilemaveche ro   Literatura clasica pentru copii   De ce merita redescoperita jpg
Literatura clasică pentru copii: De ce merită redescoperită
"A fost odată, ca niciodată..." Cine nu-și amintește aceste cuvinte magice care deschideau porțile unei lumi fantastice?
dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.

Parteneri

O înmormântare rară a unui câine, veche de 5.000 de ani, descoperită în Suedia (© Arkeologerna)
O înmormântare rară a unui câine, veche de 5.000 de ani, descoperită în Suedia
Arheologii suedezi au descoperit o „rară și excepțional de bine conservată” înmormântare a unui câine într-o mlaștină situată la sud-vest de Stockholm.
ahmed el ahmed jpg
Eroul care s-a bătut cu unul dintre teroriștii din Australia: „A salvat numeroase vieți!”
Gestul lui a salvat zeci de vieți! Ahmed el Ahmed (43 de ani) s-a aruncat duminică asupra unuia dintre atacatorii de la Bondi Beach, Australia, și a reușit să îi ia arma. El și-a riscat viața într-un gest de eroism care a impresionat o lume întreagă.
jpmorgan chase foto news.ro
Bogații Europei își pun bolizii de lux gaj pentru credite la cea mai mare bancă din SUA
Bogații Europei pot obține credite de la cea mai mare bancă din SUA, oferind drept garanție mașinile lor de lux, care sunt depozitate fizic în locații din Anglia, Italia sau Germania. JPMorgan și-a extins serviciile exclusive din America și pe piața europeană.
banner ANAMARIA FERENTZ jpg
Anamaria Ferentz, aniversată în Aruba. Artista e super răsfățată de viitorul ei soț american
Anamaria Ferentz și-a sărbătorit ziua pe 14 decembrie într-o locație de vis, Aruba!
Ilie bolojan cu reprezentanti drepturi de autor jpeg
Premierul Bolojan s-a consultat cu reprezentanții artiștilor pe tema modificării legislației din domeniul drepturilor de autor
Reprezentanții Guvernului și cei ai asociațiilor care promovează drepturile artiștilor din România au avut astăzi consultări pe tema modificării legislației din domeniul drepturilor de autor și drepturilor conexe, în sensul armonizării cadrului legal național cu cel european.
Anett Kontaveit | FOTO Instagram
Lionel Messi. FOTO sportstar.thehindu.com
Leo Messi percepe o taxă de 93.000 de euro pentru o întâlnire privată în India
Argentinianul Lionel Messi (38 de ani) a câștigat de 8 ori în carieră trofel „Balonul de Aur”.
avion rus gif gif
Șoc dintr-o bază aeriană rusă. Pilotul şi copilotul unui avion Su-34 au murit după ce sistemul de catapultare s-a declanșat într-un hangar
Imagini apărute pe internet surprind momentul în care sistemul de catapultare al unui avion Su-34 al Federației Ruse se declanșează în timp ce aeronava este la sol, într-un hangar, pilotul și copilotul fiind proiectaţi cu viteză de tavan.
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene FOTO Profimedia
Ungaria dă în judecată Curtea de Justiţie a Uniunii Europene, nemulțumită de o decizie privind migrația
Ungaria a depus o plângere împotriva Curţii de Justiţie a UE din cauza unei decizii a curţii privind migraţia, a anunţat luni ministrul justiţiei Bence Tuzson, relatează agenţia ungară de ştiri MTI.