Un bun film de spionaj românesc

Publicat în Dilema Veche nr. 555 din 2-8 octombrie 2014
Un bun film de spionaj românesc jpeg

• Q.E.D. (România, 2013), de Andrei Gruzsniczki.  

Noul film al lui Andrei Gruzsniczki, Q.E.D., aduce ceva nou în cinema-ul românesc post-’89: o reprezentare a anilor ’80 care pe de-o parte nu mai e gîndită doar în termeni de foame, frig, represiune şi delaţiune, iar pe de altă parte nu e nici poleită de ceea ce s-a numit „ostalgie“. (De altfel, după cum demonstrează Cum mi-am petrecut sfîrşitul lumii, „ostalgia“ tinde să nu contrazică reprezentarea în termeni de foame-frig-represiune-delaţiune, ci să-i fie complementară.) Q.E.D. e un nesentimental şi „cartezian“ film de spionaj, plasat într-un mediu a cărui menţionare e a priori incompatibilă, din motive evidente, cu reprezentarea anilor ’80 exclusiv în termenii amintiţi. E vorba despre intelectualitatea ştiinţifică, despre matematicienii care fac cercetare. În film, un astfel de intelectual (Sorin Leoveanu) se gîndeşte să scoată în mod clandestin din ţară un articol ştiinţific. În paralel, un ofiţer de Securitate (Florin Piersic Jr.) pune la punct cu migală o undiţă lungă şi răsucită, cu care să pescuiască articolul respectiv: pe scurt, el speră să se poată folosi de nerăbdarea unei colege de-a matematicianului (Ofelia Popii) de a fi lăsată să plece din ţară împreună cu băieţelul ei, pentru a se reuni cu soţul deja fugit la Paris. E o operaţiune ca în romanele lui John le Carré (a se compara cu „pescuitul“ destul de similar al personajului jucat de Philip Seymour Hoffman în recenta ecranizare după le Carré, A Most Wanted Man), iar personajul securistului – conştiincios, nefericit în viaţa privată, purtător al unei mustăţi triste – ar putea veni tot de-acolo. Ca de fiecare dată cînd ia o pauză de la atitudinile grunge şi se dedică unui portret de bărbat non-cool (cum a fost şi portretul unui Curzio Malaparte doborît de o alergie, în Călătoria lui Gruber), Piersic Jr. e superb pe post de slujbaş serios, nefericit şi talentat al unei Securităţi reprezentate ca o instituţie represivă, dar şi raţională. Raţională e şi lumea cercetătorilor în matematică. Nu toţi sînt prezentaţi ca îndurînd frustrări şi privaţiuni personale şi profesionale, ci doar aceia – ca personajul lui Leoveanu, care vrea să-şi scoată articolul din ţară – necooperanţi cu regimul (aflăm despre el că refuză să intre în Partid şi că în trecut a practicat meditaţia transcendentală); din contră, un fost coleg de facultate de-al lui, mai puţin talentat (Dorian Boguţă), s-a pus bine cu regimul şi prin urmare călătoreşte la conferinţe în străinătate, are acces la toate cărţile dorite etc. Regimul politic apare ca un regim de austeritate, de închidere a porţilor spre restul lumii şi de supraveghere a cetăţenilor, dar nu ca un regim al iraţionalităţii şi al terorii coşmareşti – personajul lui Leoveanu chiar îi aminteşte la un moment dat neliniştitei mame (Tora Vasilescu) cu care locuieşte că nu mai sînt în anii ’50, iar evenimentele ulterioare nu vin să-l contrazică. Spectacolul austerităţii ceauşişte – cozile, întreruperile de curent electric – e înviorat de imaginile mai puţin văzute cu matematicieni (sau securişti) lucrînd la computere (sau, de pildă, la maşini de tăiat hîrtie) vintage, şi există informaţii despre cum îşi petrec serile (jucînd bridge, de pildă) sau vacanţele (de pildă, la 2 Mai) – activităţi neconotate negativ, aşa cum sînt într-un film ca 4 luni, 3 săptămîni şi 2 zile, unde inclusiv (dacă nu în primul rînd) distracţiile cetăţenilor apar contaminate de malignitatea dictaturii. Există şi aici un moment, în timpul partidei de bridge, cînd colegul jucat de Boguţă îşi insultă soţia în faţa musafirilor (e un moment excelent, poate cel mai bun moment cinematografic din cariera de pînă acum a lui Boguţă – nu doar izbucnirea în sine, ci şi secundele de iritare mocnită care o precedă); dar data următoare cînd îi vedem pe soţi, la un botez, ei sînt veseli şi apropiaţi unul de celălalt. Abuzivitatea nu e prezentată în filmul lui Gruzsniczki (cum era în filmul lui Mungiu) ca o normă pe care dictatura a instituit-o în toate relaţiile interumane; după cum se tot spune („fiecare pentru el“) şi se tot confirmă prin fapte, egoismul e norma şi aici, dar şi în Occident, unde auzim că matematicianul fugit n-a găsit cîini cu covrigi în coadă şi a trebuit să renunţe la matematică. 

Aşa cum Boguţă străluceşte în secvenţa partidei de bridge, în secvenţa botezului străluceşte Virgil Ogăşanu în rolul tatălui femeii care urmează să plece în Vest după soţul ei: bătrînul se simte abandonat şi, bînd prea mult, începe să-şi plîngă de milă, dar în acelaşi timp îi e ruşine că face asta, iar clipitul înteţit al lui Ogăşanu şi gestul cu care şterge de pe masă nişte firimituri inexistente exprimă foarte creativ amestecul acesta de autocompătimire şi ruşine. Pentru a aprecia creativitatea lui Ogăşanu – nu doar în această secvenţă, ci în toate interacţiunile cu fiica şi cu nepotul lui (un şcolar din anii ’80, în a cărui viaţă fără televizor contează ca distracţie învăţarea de calambururi licenţioase în latină de la bunicul său) –, merită imaginat personajul său în interpretarea supraexpusului (şi, în ultimul timp, supraestimatului) Rebengiuc. În fine, chiar dacă, pentru un film de spionaj – care se presupune că e în mod automat şi un thriller –, filmul lui Gruzsniczki nu are cine ştie ce thrills, el are textură (mult detaliu descriptiv) şi cîteva personaje bune: calităţi literare solide. Şi chiar dacă imaginea alb-negru, lipsa muzicii şi a unghiurilor de cameră subiective nu se adună într-un stil regizoral remarcabil, e cea mai importantă premieră românească dintr-un an slab (nefăcînd abstracţie de Al doilea joc al lui Porumboiu şi nici de Closer to the Moon al lui Caranfil). Lungmetrajul de debut al lui Gruzsniczki, Cealaltă Irina, a fost fie recenzat sub meritele sale, fie ignorat de critica română, care poate că de data asta va deveni conştientă de inteligenţa acestui cineast.    

Poster Orizontal   29 Martie 2023   Cimarosa si Salieri jpg
Baritonul italian RICCARDO NOVARO, aplaudat la Théître des Champs-Elysées – Paris, invitat la Sala Radio
Miercuri, 29 martie 2023 (19:00), îl veți asculta alături de ORCHESTRA DE CAMERĂ RADIO, sub bagheta dirijorului de origine libaneză TOUFIC MAATOUK.
989 16 coperta jpg
Imprevizibila ușurătate a vieții și a morții
Definitiv. O trilogie chiar marchează un punct notabil în proza românească de azi.
p 17 1 jpg
Burta balenei
Luat mai cu seamă în contextul particular al cinema-ului românesc, Spre Nord constituie o mare ocazie ratată.
989 17 Breazu jpg
Despre mizeria din dulceață
Să fie cam opt ani de cînd Laura Les și Dylan Brady și-au numit duo-ul după o întîmplare involuntar amuzantă.
989 23 Iamandi jpg
Un exercițiu de imaginație
Prima știre dintre cele douăzeci incluse în acest top este greva generală din 1926.
copertă Murmur jpg
988 16 coperta2 jpg
Retractilități incisive
Atît Cristina Alexandrescu, cît și Mihnea Bâlici sînt două voci deja recognoscibile în poezia românească extrem contemporană.
988 17 Vrabia foto Tudor Neacsu1 jpg
Să cazi la pace cu trecutul
Perioada postcomunistă în România, în special pînă la aderarea țării la Uniunea Europeană, a fost tumultuoasă din multe punctele de vedere.
Matrix fisa cartii jpg
Lauren Groff, Matrix, traducere din engleză de Brîndușa Cotea, Curtea Veche Publishing, 2023 - fragment -
Cu o privire arzătoare, se apleacă peste masa pe care Asta, entuziasmată, a început deja să schițeze planuri.
Giuliano da Empoli Magul de la Kremlin cop1 APROBATA (1) jpg
Magul de la Kremlin de Giuliano da Empoli - fragment-
Acest roman este inspirat din fapte și personaje reale, cărora autorul le-a împrumutat viață particular și replici imaginare.
Afis Sala Radio 17 martie 2023 (2) jpg
Dirijoarea Orchestrei Simfonice din Canberra - JESSICA COTTIS - invitată la Sala Radio
JESSICA COTTIS – o prezență specială pe scena muzicală internațională, unul dintre cei mai remarcabili dirijori britanico-australieni, dirijor-șef și director artistic al Orchestrei Simfonice din Canberra, este invitată pe scenă Sălii Radio!
RRM Iasi 1920x1080 jpg
Din 22 martie, ora 19.00: Radio România Muzical la Iași, pe frecvența 95.4 FM
Radio România Muzical poate fi ascultat la București pe frecvența 104.8 FM, regional pe frecvența Coștila 97.6 FM, iar din 22 martie 2023, pe frecvența locală 95.4 FM la Iași.
p 16 YouTube jpg
Extemporal la erotică
Noul diagnostic îl răstoarnă sau îl echilibrează pe cel vechi: multă gingăşie şi un dram de forţă.
p 17 jpg
Fami(g)lia
A Chiara rulează în cadrul Festivalului „Visuali Italiane – Noua Cinematografie Italiană în România”.
987 17 coperta1 jpg
Focus JazzX
Timișoara și Clujul s-au sincronizat, inclusiv în interes politic, în ambiția de a consacra două festivaluri jazz de centru de capitală regională – JazzX și Jazz in the Park
987 15 foto BogdanDincă jpg
987 21 coperta Iamandi jpeg
Economie și psihologie
Una dintre explicațiile referitoare la căderea comunismului acordă factorului economic un rol preponderent.
(1) Beethoven Skizze Eugène Louis Lami FotoJean Marc Anglès Collection Cité de la musique jpg
Ce face muzica clasică cu mintea noastră? Ipoteze și demonstrații – conferință NEC
Colegiul Noua Europă are deosebita plăcere de a vă invita la conferința „Ce face muzica clasică cu mintea noastră? Ipoteze și demonstrații”, pe care compozitorul Dan Dediu o va susține joi, 9 martie 2023, la ora 17.00.
José Gallegos y Arnosa, El zapatero jpg
IIC BUC VISUALI ITALIANE AFFICHE 230222 jpg
Festivalul „Visuali Italiane - Noua Cinematografie Italiană în România”
Cinematografia italiană are o istorie lungă și prestigioasă, cu capodopere care au cucerit publicul din întreaga lume.
986 16sus coperta jpg
Călătoria fluturelui monarh
Într-un restaurant li se strigă „Go back to Russia!”, iar viața le e punctată de atacurile de panică legate de identitatea lor fluctuantă.
986 16jos coperta jpg
Avataruri ale iubirii
Amestec de Pascal Bruckner, Julian Barnes și David Lodge, pasional, ironic și simultan intelectual, noul roman al lui François-Henri Désérable e o bijuterie literară care merită admirată.
p 17 2 jpg
Cu ușile închise
E vorba, în definitiv, despre caractere. Adică despre lucruri care nu se confundă niciodată cu viața, care e mult mai flexibilă și mai nuanțată.
986 17 coperta audio jpeg
„Lumea asta nătîngă / E tot ce avem”
Acum vreo trei ani, într-un interviu pentru publicația engleză Uncut, Georgia Hubley, una dintre treimile artistice din interiorul Yo La Tengo

Adevarul.ro

image
„Capra cu trei iezi“, locul 1 pe Netflix. Publicul fie îl iubește, fie îl urăște: „Un film ce n-ar fi trebuit să existe“ FOTO
La fel ca alte pelicule românești lansate pe platforma de streaming, producția horror „Capra cu trei iezi“ a împărțit telespectatorii în două tabere.
image
image
Vremea se schimbă radical: un val de aer polar lovește România. Ce ne așteaptă: unde se anunță viscol și îngheț
Schimbare radicală a vremii. De astăzi, aerul tropical din nordul Africii va fi înlocuit treptat de o masă de aer rece, polar, dinspre nordul Europei. Se anunță frig neobișnuit, îngheț la sol și ninsori.

HIstoria.ro

image
Populația Bucovinei în perioada stăpânirii austriece
În perioada stăpânirii austriece s-au modificat substanțial atât structura etnică, cât și cea confesională a populației din Bucovina, iar efectul cel mai nefast a fost asupra populației românești.
image
Cauza morții lui Ludwig van Beethoven, dezvăluită de un studiu ADN / VIDEO
Examinarea unor mostre de ADN, extrase din câteva șuvițe de păr ale lui Ludwig van Beethoven, a dezvăluit cauza morții legendarului compozitor german.
image
Aventurile lui Landolfo Rufolo, un bancher medieval imaginat de Boccaccio
Deşi Landolfo este un personaj fictiv, numele familiei este cât se poate de real, Rufolo fiind, pe la 1280, una dintre cele mai bogate familii din sudul Italiei.