Un bun film de spionaj românesc

Publicat în Dilema Veche nr. 555 din 2-8 octombrie 2014
Un bun film de spionaj românesc jpeg

• Q.E.D. (România, 2013), de Andrei Gruzsniczki.  

Noul film al lui Andrei Gruzsniczki, Q.E.D., aduce ceva nou în cinema-ul românesc post-’89: o reprezentare a anilor ’80 care pe de-o parte nu mai e gîndită doar în termeni de foame, frig, represiune şi delaţiune, iar pe de altă parte nu e nici poleită de ceea ce s-a numit „ostalgie“. (De altfel, după cum demonstrează Cum mi-am petrecut sfîrşitul lumii, „ostalgia“ tinde să nu contrazică reprezentarea în termeni de foame-frig-represiune-delaţiune, ci să-i fie complementară.) Q.E.D. e un nesentimental şi „cartezian“ film de spionaj, plasat într-un mediu a cărui menţionare e a priori incompatibilă, din motive evidente, cu reprezentarea anilor ’80 exclusiv în termenii amintiţi. E vorba despre intelectualitatea ştiinţifică, despre matematicienii care fac cercetare. În film, un astfel de intelectual (Sorin Leoveanu) se gîndeşte să scoată în mod clandestin din ţară un articol ştiinţific. În paralel, un ofiţer de Securitate (Florin Piersic Jr.) pune la punct cu migală o undiţă lungă şi răsucită, cu care să pescuiască articolul respectiv: pe scurt, el speră să se poată folosi de nerăbdarea unei colege de-a matematicianului (Ofelia Popii) de a fi lăsată să plece din ţară împreună cu băieţelul ei, pentru a se reuni cu soţul deja fugit la Paris. E o operaţiune ca în romanele lui John le Carré (a se compara cu „pescuitul“ destul de similar al personajului jucat de Philip Seymour Hoffman în recenta ecranizare după le Carré, A Most Wanted Man), iar personajul securistului – conştiincios, nefericit în viaţa privată, purtător al unei mustăţi triste – ar putea veni tot de-acolo. Ca de fiecare dată cînd ia o pauză de la atitudinile grunge şi se dedică unui portret de bărbat non-cool (cum a fost şi portretul unui Curzio Malaparte doborît de o alergie, în Călătoria lui Gruber), Piersic Jr. e superb pe post de slujbaş serios, nefericit şi talentat al unei Securităţi reprezentate ca o instituţie represivă, dar şi raţională. Raţională e şi lumea cercetătorilor în matematică. Nu toţi sînt prezentaţi ca îndurînd frustrări şi privaţiuni personale şi profesionale, ci doar aceia – ca personajul lui Leoveanu, care vrea să-şi scoată articolul din ţară – necooperanţi cu regimul (aflăm despre el că refuză să intre în Partid şi că în trecut a practicat meditaţia transcendentală); din contră, un fost coleg de facultate de-al lui, mai puţin talentat (Dorian Boguţă), s-a pus bine cu regimul şi prin urmare călătoreşte la conferinţe în străinătate, are acces la toate cărţile dorite etc. Regimul politic apare ca un regim de austeritate, de închidere a porţilor spre restul lumii şi de supraveghere a cetăţenilor, dar nu ca un regim al iraţionalităţii şi al terorii coşmareşti – personajul lui Leoveanu chiar îi aminteşte la un moment dat neliniştitei mame (Tora Vasilescu) cu care locuieşte că nu mai sînt în anii ’50, iar evenimentele ulterioare nu vin să-l contrazică. Spectacolul austerităţii ceauşişte – cozile, întreruperile de curent electric – e înviorat de imaginile mai puţin văzute cu matematicieni (sau securişti) lucrînd la computere (sau, de pildă, la maşini de tăiat hîrtie) vintage, şi există informaţii despre cum îşi petrec serile (jucînd bridge, de pildă) sau vacanţele (de pildă, la 2 Mai) – activităţi neconotate negativ, aşa cum sînt într-un film ca 4 luni, 3 săptămîni şi 2 zile, unde inclusiv (dacă nu în primul rînd) distracţiile cetăţenilor apar contaminate de malignitatea dictaturii. Există şi aici un moment, în timpul partidei de bridge, cînd colegul jucat de Boguţă îşi insultă soţia în faţa musafirilor (e un moment excelent, poate cel mai bun moment cinematografic din cariera de pînă acum a lui Boguţă – nu doar izbucnirea în sine, ci şi secundele de iritare mocnită care o precedă); dar data următoare cînd îi vedem pe soţi, la un botez, ei sînt veseli şi apropiaţi unul de celălalt. Abuzivitatea nu e prezentată în filmul lui Gruzsniczki (cum era în filmul lui Mungiu) ca o normă pe care dictatura a instituit-o în toate relaţiile interumane; după cum se tot spune („fiecare pentru el“) şi se tot confirmă prin fapte, egoismul e norma şi aici, dar şi în Occident, unde auzim că matematicianul fugit n-a găsit cîini cu covrigi în coadă şi a trebuit să renunţe la matematică. 

Aşa cum Boguţă străluceşte în secvenţa partidei de bridge, în secvenţa botezului străluceşte Virgil Ogăşanu în rolul tatălui femeii care urmează să plece în Vest după soţul ei: bătrînul se simte abandonat şi, bînd prea mult, începe să-şi plîngă de milă, dar în acelaşi timp îi e ruşine că face asta, iar clipitul înteţit al lui Ogăşanu şi gestul cu care şterge de pe masă nişte firimituri inexistente exprimă foarte creativ amestecul acesta de autocompătimire şi ruşine. Pentru a aprecia creativitatea lui Ogăşanu – nu doar în această secvenţă, ci în toate interacţiunile cu fiica şi cu nepotul lui (un şcolar din anii ’80, în a cărui viaţă fără televizor contează ca distracţie învăţarea de calambururi licenţioase în latină de la bunicul său) –, merită imaginat personajul său în interpretarea supraexpusului (şi, în ultimul timp, supraestimatului) Rebengiuc. În fine, chiar dacă, pentru un film de spionaj – care se presupune că e în mod automat şi un thriller –, filmul lui Gruzsniczki nu are cine ştie ce thrills, el are textură (mult detaliu descriptiv) şi cîteva personaje bune: calităţi literare solide. Şi chiar dacă imaginea alb-negru, lipsa muzicii şi a unghiurilor de cameră subiective nu se adună într-un stil regizoral remarcabil, e cea mai importantă premieră românească dintr-un an slab (nefăcînd abstracţie de Al doilea joc al lui Porumboiu şi nici de Closer to the Moon al lui Caranfil). Lungmetrajul de debut al lui Gruzsniczki, Cealaltă Irina, a fost fie recenzat sub meritele sale, fie ignorat de critica română, care poate că de data asta va deveni conştientă de inteligenţa acestui cineast.    

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.